Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Lisbeth

Lisbeth

19-01-2014 om 07:45

Groei 9 jarige stagneert

Sinds bijna een jaar weten wij dat onze 9 jarige ADHD heeft. Ze krijgt hiervoor Ritalin.
Ze is afgelopen week bij de psychiater geweest voor controle en haar groei lijkt minder te worden.
In augustus 2011 was ze 125,5 cm, afgelopen augustus 136 cm. 11 cm in twee jaar gegroeid. Nu was ze 137 cm. In een half jaar dus 1 cm erbij.
Mijn vermoeden is dat het laatste jaar weinig gebeurt is, ik merk het aan haar kleren en ik zie haar vriendinnetjes groter worden dan haar.
Volgens de psychiater komt het maar zelden voor dat ritalin de groei remt, hij heeft ons door verwezen naar de kinderarts.
Ik zit echter voor mijn eigen idee wat verklaringen te zoeken. Kan het gebeuren dat een meisje van 9 even stilstaat? Rust voor de spurt ofzo?

Hanne.

Hanne.

19-01-2014 om 09:15

gek

Ik vind het een gekke reactie van de psychiater. Bij gebruik van ritalin is vertaagde groei een bekende bijwerking. Staat gewoon in de bijsluiter.

(Althans bij de methylfendaat wat de generieke variant van ritalin is)

"Effecten op de groei.

Bij gebruik van meer dan een jaar kan methylfendaat de groei van sommige kinderen vertragen. Dit komt voor bij minder dan een op de tien kinderen.
-gewichtstoename of lengtegroei kan achterblijven
-je dokter zal je lengte en gewicht nauwkeurig in de gaten houden en vragen of je goed eet
-als je niet groeit zoals verwacht kan de behandeling met methylfendaat tijdelijk gestopt worden. "

karmijn

karmijn

19-01-2014 om 11:07

Kinderarts

Lijkt mij een goede om naar toe te gaan.
Ik heb ook wel gelezen van kinderen die tijdens vakanties en weekends stoppen, om dan bij te eten.

Hoe eet ze? Hoe is haar gewicht?

Lisbeth

Lisbeth

19-01-2014 om 17:08

Reactie

Ze is geen grote eter maar eet naar mijn idee voldoende. Ze weegt 28 kilo. Slanke dame.

We zijn afgelopen zomervakantie idd 6,weken gestopt met de ritalin maar merken dat het bij het opnieuw opstarten ze meer hoofdpijn heeft. We blijven dus geven echter wel in een lagere dosering.

De psychiater wist natuurlijk dat ritalin de groei kan remmen hij had het echter pas 1 keer eerder meegemaakt.

Haplo

Haplo

20-01-2014 om 09:12

mijn neefje

mijn neefje stopt in de zomervakantie altijd met zijn ritalin. Dat is omdat de groei dan ingehaald kan worden.

Ervaring mee

In mijn omgeving 3 kinderen met ADHD, 2 ervan groeien normaal, een blijft achter maar krijgt ook een hogere dosering, hoeveel krijgt je dochter? Misschien minder geven....

Tango

Tango

03-02-2014 om 10:13

Niet klein

Ik vind je dochter in ieder geval niet klein. Hier een 9-jarige die zeker 10 cm kleiner is. 11 cm groeien in twee jaar vind ik heel veel, dus misschien kan het dan best dat je kind daarna even wat minder groeit.
Ik zou het zeker wel met de kinderarts bespreken als je je zorgen maakt. Misschien kijken of ze Concerta of iets anders kan krijgen. Mogelijk heeft Concerta dezelfde bijwerking maar je weet maar nooit.

Evanlyn

Evanlyn

03-02-2014 om 11:37

Concerta

heeft inderdaad dezelfde bijwerking, het is hetelfde spul maar in een andere toedieningsvorm. Wij stoppen nu even om die reden.

Misschien is het slechts de stilte voor de storm qua groei, zijn oudere zus was ook erg klein, om op de middelbare school opeens keihard te gaan groeien. Ze is nu bijna gemiddeld.

Overigens kan een psychiater ook alternatieven voorschrijven, zoals Strattera. Maar wacht even af wat de kinderarts zegt.

lisbeth

lisbeth

06-02-2014 om 11:13

kinderarts geweest

we zijn naar de kinderarts geweest. Daar kwam er wonderbaarlijk een cm bij. dus nu 138 cm. De lengte is ook niet verkeerd, het is meer dat er minder groei was dan voorgaande jaren.
Er is nog een botfoto gemaakt voor de zekerheid en die was zoals het hoorde.
De kinderarts vermoedt dat het een rustperiode voor de pubertijd is. Ze moet in juni terug en dan moet ze wel weer zeker 2 cm gegroeid zijn om in haar huidige lijn te blijven.
we wachten dat dus af.

Vera*

Vera*

06-02-2014 om 11:18

Meten bij de kinderarts

Hier wordt dochter ook gemeten. Ze wordt 'uitgerekt' onder het meetding gezet en er bovenop ligt nog een zandzakje. Je zou maar eens die ene millimeter missen.

lisbeth

lisbeth

06-02-2014 om 11:20

uitgerekt idd

ze werd zo ongeveer aan haar nek naar boven getrokken. Anders staan ze niet recht zei de assistente.
Dochter kon het wat minder waarderen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.