Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
A zorac

A zorac

15-01-2013 om 14:53

Groei na ongesteldheid

Dochter van 10,5 is gisteren voor het eerst ongesteld geworden (althans, de zgn spotting, roodbruine smurrie). Nu las ik dat meisjes na de start van de ongesteldheid nog maar een centimeter of zes groeien. Ik mag toch hopen dat dat niet waar is. Ze is nog maar 1,43. Iemand ervaring?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

15-01-2013 om 15:03

Da's best jong (onze dochter, net 14, nog niets.... en ook nog niet groot (1.58)). Heeft jouw dochter niet voor deze 1ste tekenen een groeispurtje gehad? Zoniet, dan denk ik dat dat nu gaat gebeuren. Onze dochter onlangs wel (nou ja een klein spurtje dan) en als er nu nog een cm of 6 bijkomt, dan valt het nog mee. Wij zijn 1.68 en 1.80, dus eigenlijk zou onze dochter toch wel ca. 1.70/1.75 moeten worden, maar ik geloof daar niet in, haar menstruatie zal toch niet lang meer op zich laten wachten....... En inderdaad, hoor ik her en der dat er na de menstruatie niet veel meer gegroeid wordt. Maar ja, je weet het niet. Overigens zijn beide oma's klein: 1.54 en 1.63. Hoe lang zijn jullie en opa/oma's?
Gr. Bibi

Annet

Annet

15-01-2013 om 16:07

De groei kan nog variëren

Ik geloof dat het tussen 6-10 cm is.
Hier is dat uitgekomen (het waren er 8).
Is er al eerst borstgroei geweest?
Meestal is het eerst borstgroei en start groeispurt, ongeveer een jaar later de eerste menstruatie.

A zorac

A zorac

15-01-2013 om 17:08

Alle stadia zijn doorlopen

Borstjes, schaamhaar, groeispurt, ze heeft het allemaal achter de rug, maar ja, dat was dus een groeispurt van 1,34 naar 1,43 in een jaar.
Zelfs met 10 centimeter erbij blijft ze dan wel erg klein.
Onze hele familie is gemiddeld.
En ja, ik vind het ook erg vroeg en zelf is ze er al helemaal niet aan toe. Desondanks hebben we er een feestje van gemaakt.

P

P

15-01-2013 om 19:37

Het

... gemiddelde is 8 cm maar de kans is groot dat de kinderen die vroeg beginnen met de menstruatie dat gemiddelde omhoog halen en degenen die laat beginnen het gemiddelde omlaag halen.

JansjeRommy

JansjeRommy

15-01-2013 om 22:05

A zorac

Hier geen ervaring, dochter is nu tien en nog niks te zien. Maar zelf weet ik heel zeker dat ik nog iets van 13 cm gegroeid ben na het begin van mijn menstruatie. Ik ben vaak verbaasd als ik de berichten lees dat dat niet zou gebeuren. Sterker nog, heel laat is er nog een keer 2cm bijgekomen, ik denk toen ik al 17 was of zo.
Groeten Jansje ( volgens mij ken ik je nog uit de goede oude ool tijd, maar toen had ik een andere nick met een J

Rafelkap

Rafelkap

16-01-2013 om 07:11

Lastig te voorspellen

Bij mij ook heel laat (17 a 18) nog een paar cm erbij. En een stuk langer dan op mijn dertiende door de schoolarts voorspeld (4-6 cm).

Met p eens

Vriendinnetje van dochter werd voor het eerst ongesteld toen ze 9 jaar en 1.35 meter was. Zij is nog 20 centimeter gegroeid gelukkig. Haar vader en moeder zijn trouwens heel erg klein (vader 1.55, moeder 1.60). Mijn dochter werd ongesteld toen ze 15,5 jaar was en 1,75. Daar is niet heel veel meer bijgekomen. Ik denk dus ook dat korte (jonge) meisjes meer dan gemiddeld bijgroeien en lange, oudere meisjes minder.

skik

Mijn dochter

wordt over een paar weken 10 en is 128 cm. We zitten binnenkort weer bij de kinderarts voor haar controle op de groeiachterstand.

Echter, mijn dochter heeft laatst heel duidelijk in een goed gesprek aangegeven geen medicatie te willen omdat ze het prima vindt om zo groot als haar moeder (154) te worden. Nou mooi toch, ze vindt het ook helemaal niet erg om klein te zijn.

Je moet even haar groeicurve maken van afgelopen jaren, dan kan je toch vrij goed een inschatting maken. Ik vind 143 dus best lang voor 10,5 jaar. Stel dat ze pas over een jaar opnieuw die spotting krijgt (dat kan !) dan heeft ze er toch nog flink wat lengte weer bij gekregen.

Vic

Vic

16-01-2013 om 13:25

Klopt wel een beetje

Ik ben zelf nog ca. 10 cm. gegroeid sinds mijn eerste ongesteldheid. Mijn dochter werd met 11 jaar voor het eerst ongesteld (vrij laat in vergelijking met familieleden) en was toen rond de 1,50 m. Inmiddels, ruim 2 jaar later, is ze 1,58 m. maar er komt nog steeds mondjesmaat wat bij qua lengte. We hopen op de 1,60, maar ik denk niet dat ze dat gaat redden

Dochter

dochter was 10 jaar en 4 mnd toen ze voor het eerst ongesteld werd, ze was toen al 170 cm! Nu is ze 15 en 180 cm. Bij haar klopt het dus wel maar ze was ook meteen regelmatig ongesteld. ( was zelf met 11 jaar ongesteld ook 172 en daarna nog maar 4 cm gegroeid)

Hier ook relatief vroeg en klein gebleven

ik kreeg zelf al heel vroeg borsten en werd ongesteld toen ik bijna 12 was. Daarna niet meer heel veel gegroeid, op 1.60 blijven steken. Daarvoor had ik een groeispurtje, en was ik ineens niet meer de kleinste van de klas (daarna wel weer) Mijn ouders zijn niet zo klein overigens, mijn kinderen zijn wel klein voor hun leeftijd.

Ik heb wel eens gehoord dat de eerste menstruatie is gekoppeld aan het lichaamsgewicht, namelijk 48 kg. Met dat gewicht zou een vrouw het aankunnen om een kind te dragen en te baren, biologisch gezien Bij mij klopt dat wel, en in mijn omgeving ook; dunne vriendinnetjes en familieleden werden pas veel later ongesteld.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.