Agchie
28-01-2013 om 10:20
Grote mensen feestjes
Naar aanleiding van bovenstaand draadje vraag ik me het volgende af: waarom worden er grote mensen feestjes gegeven voor kinderen?
Het is niet zo dat ik het afkeur ofzo, maar meer dat ik me afvraag waarom.
Mijn kinderen krijgen een kinderfeestje en op de dag dat ze jarig zijn, zijn opa en oma welkom en eventuele vrienden mogen ook komen, maar ik geef niet een apart feest. Doe ik ze daarmee tekort?
Groet,
Agchie

Fiorucci
28-01-2013 om 10:26
Agchie
Toen mijn kinderen jonger waren, deed ik alles in een. Familie,vrienden, en vriendjes van mijn kind, alles op een dag. Nu komen op de verjaardag zelf familie,vrienden en de beste vrienden/vriendinnen. Maar mijn kinderen geven los daarvan nog een feestje, voor hun minder dikke vrienden en kennissen enzo. Ze gaan er namelijk van uit dat opa en oma geen behoefte hebben aan feesten met veel metalmuziek of een Harry Potter filmmarathon. Ik heb het vermoeden dat ze dat goed zien..

Vic
28-01-2013 om 10:31
Grote mensen feestje
Het 'grote mensen feestje' is toch gewoon het vieren van de verjaardag (al dan niet op de dag zelf, hier meestal niet)? Bij ons komen op verjaardagen alleen oma & opa, tante en oom + twee kinderen. In totaal zijn we dan met 9 personen. Daarnaast houden we nog een partijtje waar 6-8 kinderen komen. Al met al vind ik het toch altijd wel een heel geregel en gedoe, en ik zit echt niet te wachten op grote feesten met hordes gasten.

krin
28-01-2013 om 10:49
Grotemensenfeest
Is hier niet heel groot. Wanneer is het 'gewoon' bezoek en wanneer wordt het een feest? Opa's en oma's, ooms en tantes, en soms beste viend met zijn moeder. Misschien, bedenk ik nu, vier ik dan behalve de verjaardag van mijn kind ook wel een beetje dat ik moeder ben. En de jarige vindt het ook leuk, tot nu toe, dat mensen voor hem komen, met cadeautjes.
Een vriendin van me is gek op een huis vol, die viert de kinderverjaardagen ook uitgebreid. Vindt ze gewoon gezellig, denk ik. Ik raak altijd van de leg van zo'n huis vol, als matige gastvrouw, dus ik doe dat niet, al begrijp ik de behoefte wel.

LindaJ
28-01-2013 om 11:44
Hier ook niet
Tis maar wat je gewend bent, maar ik snap de teleurstelling van de dochter hierboven wel. Zeker als iedereen wél bij haar zus langs kwam.
Hier houden we ook geen grotemensenfeest. Tja, wie zijn dat eigenlijk: familie en naaste vrienden (onze vrienden wel te verstaan). Maar dat is vooral ook omdat iedereen ver weg woont en derhalve moet logeren. Da's allemaal niet handig.
Opa's en oma's en mijn zus, komen vaak op of rond de verjaardag zelf. En dat vind ik wel heel fijn (voor zowel kinderen als mij zelf). Maar het echte feest is hun kinderfeestje.
Wij gaan overigens ook niet naar kinderverjaardagen van familie of vrienden. (ook weer: te ver).
Ik herinner het me wel van vroeger hoor. Mijn ouders gingen naar verjaardagen van ooms/tantes en vrienden en hun kinderen. Nu hadden we kleine familie... dat wel. Als ik erop terugkijk was dat toch voornamelijk omdat mijn ouders het gezellog vonden om vrienden/familie te zien. En daarvoor leende zo'n verjaardag zich nu eenmaal. Mijn zusje en ik wilden vaak niet eens mee en verveelden ons stierlijk.
Maar dat kan ook anders hoor. In mijn omgeving zie ik weldegelijk veel gezellige grotemensenverjaardagen, en dan vind ik het best jammer dat iedereen zo ver weg woont. Onze kinderen missen dat wel.
Mooi citaat van Kroonenberg trouwens(zie draadje boven).
Gr. Linda

skik
28-01-2013 om 11:59
Als ze heel klein zijn
Kinderen onder de basisschoolleeftijd hebben nog geen echt eigen vrienden en de kinderen die ze eventueel wel kennen kunnen nog niet zonder ouders komen. Dus nodig je op die eerste paar verjaardagen vriendinnen met kinderen in ongeveer dezelfde leeftijd uit, of de buren die altijd zo leuk meeleven, naast natuurlijk de familie. Er komt meestal vanzelf een moment dat dat verandert en het verjaardagsfeest van het kind alleen met familie gevierd wordt, omdat ouders van vriendjes niet meer meekomen en die vriendjes op het kinderfeestje komen, of jouw kind helemaal geen vrienden is geworden met het evenoude kind van je vriendin.
Sommige mensen echter, weten van geen ophouden. Ik ben bevriend geraakt met een moeder van school, mijn dochter heeft een paar maanden bij haar dochter op de peuterspeelzaal gezeten. Maar mooi dat ik nog een holadijee-uitnodiging met toeters en bellen (en kadosuggesties) kreeg voor het meisje haar twaalfde verjaardag. Mijn dochter is nooit met haar dochter bevriend geweest, ik heb zelf ook niet zoveel met dat meisje. Ik snap echt niet dat ik maar steeds uitgenodigd wordt, ook al ben ik al jaren niet meer gegaan.
skik

Kleine familie
28-01-2013 om 12:33
Wij vieren het 3 keer.
Een keer op de echte verjaardag zelf: kadootjes, slingers en felicitaties. Uitkiezen wat jij die dag wil eten.In het weekend ervoor of erna (of, als ze op vakantie zijn: de maand ervoor of erna opa en oma op bezoek. De andere opa is overleden, oma woont te ver weg. Zien we nooit. Waarschijnlijk niet alleen voor jouw verjaardag, maar ook voor die van broer en zus (3 kinderen jarig in 2 maanden). Opa en oma nemen soms de favariete tante (mijnzus) mee als verrassing, die woont ook ver weg. Dat is dubbel feest als dat lukt. Ook nu kadootjes, en natuurlijk de zelfuitgekozen taart.
En dan nog een keer het kinderfeestje: met klasgenootjes, buurkinderen, sportclubkinderen. 1 keer, 1 feest.
Zo kom je aan 3 keer feest, 3 keer je verjaardag vieren, terwijl er objectief gezien dus bijna niemand langs komt. En toch hebben ze echt het gevoel dat ze jarig zijn en dat we het gevierd hebben!
Kleine familie

Agchie
28-01-2013 om 12:39
Aha
Dank voor de reacties! Ik merk inderdaad dat er door verschillende mensen heel verschillend mee omgegaan wordt.
Ik krijg ook wel eens reacties voor grote mensen feestjes van kinderen van vrienden. En vaak voel ik me dan toch half-en-half schuldig/ongemakkelijk omdat ik er gewoon geen zin in heb om heen te gaan. Ik denk dat dat voor mij ook de achtergrond bij deze vraag is.
Agchie

Jillian
28-01-2013 om 12:47
Gezellig
De meeste kinderen vinden het natuurlijk enorm leuk als er heel veel mensen op hun verjaardag komen. Meer mensen = meer cadeaus maar ook meer feestvreugde. Volwassenen vinden het vooral een goed excuus om weer eens een feestje te bouwen en vrienden/familie te zien.
Wij vieren de verjaardag van de kinderen in 2 of 3 keer. 2 x als ze in het weekend jarig zijn (op de dag zelf en het kinderfeestje) en 3 x als ze doordeweeks jarig zijn (verjaardag zelf, kinderfeestje en een feestje voor familie/vrienden in het weekend)
Doordeweeks een feestje geven voor familie/vrienden is lastig vanwege werk en afstand dus dit wordt altijd naar het weekend verplaatst.
Hoeveel mensen er komen verschilt. Naaste familie komt eigenlijk altijd evenals als onze beste vrienden. Andere vrienden als ze tijd hebben ook wel. Geen verplichting uiteraard. Een van mijn beste vriendinnen komt nooit. Die is niet dol op kinderen en op drukte dus een kinderverjaardag is niet echt iets voor haar.

Jillian
28-01-2013 om 12:52
Onze feestjes beginnen meestal ergens in de middag. 's avonds wordt er dan gezamelijk gegeten. Altijd heel gezellig. Daarna gaat een deel weg en de harde kern blijft meestal vervolgens nog de halve nacht rondhangen. Dat zijn wat mij betreft de leukste momenten. Lekker eten, drinken, eindeloze gesprekken...
De kinderen liggen dan natuurlijk allang in bed dus dan is het wel duidelijk dat het dan niet meer om de kinderen gaat. Feestjes vind ik gewoon gezellig; niet al te massaal maar gewoon een aantal dierbare mensen.

Vic
28-01-2013 om 13:05
Goh
Hier gaat dat heel anders. De visite komt rond 14.00 uur, en om 17.00 uur zijn ze weer vertrokken. Ook heel gezellig hoor

Picasso
28-01-2013 om 14:44
Hier
Hier een kinderfeestje voor klasgenoten en een 'feest' voor familie en vrienden. Erg gezellig altijd dus waarom niet? Sinds afgelopen jaar vieren we het wel in 2 etappes omdat de groep steeds groter/drukker werd. Afgelopen week weer gedaan en er is uiteindelijk maar 1 gezin niet gekomen.
Voor de kinderen is het erg leuk om alle familie/neefjes/nichtjes/vrienden bij elkaar te zien.

gruffalo
28-01-2013 om 15:15
Afstand
ik denk dat veel afhankelijk is van hoe ver de familie en vrienden wonen.
bij ons is dat allemaal 2 uur rijden verderop, verspreid over heel nederland. Ik heb 3 broers/zussen, met daarbij horende kinderen. Echt niet dat ik voor elk kinderfeest 4 uur in de auto ga zitten.
bij ons is het grote mensen feest puur opa's en oma's (die wel 2*2 uur rijden voor kleinkinderen), en verder 2 stel vrienden uit de buurt. Meer dan genoeg.
verder nog een kinderfeestje, en het trakteren/vieren op school.

Lou
28-01-2013 om 15:59
Samen met mij
Voorlopig vieren dochter en ik samen onze verjaardagen, dat komt toevallig zo uit qua data en het is nog in de lente ook, dus lekker de deuren open. Dus haar grotemensenfeestje is mijn verjaardagsfeest. Er komen altijd een paar hele gezinnen, een paar familieleden, heel veel buren en dan nog wat vrienden van mij persoonlijk. Best veel bij elkaar, eigenlijk. Maar goed, het komt dus toevallig zo uit maar ik weet eigenlijk niet of ik speciaal een grotemensenfeestje voor mijn dochter zou organiseren als ze niet vlak bij mij jarig zou zijn. Misschien wat kleiner, met alleen familie en buren.

troelahoep
28-01-2013 om 16:00
Ik vroeg het me ook al af!
wij hebben ook wel 'grote mensenfeestjes' maar ik moet zeggen dat ik ze steeds meer beperk. Zo ging het eerst:
Eerst de hele buurt (gezellige buurt), en vrienden met kinderen over de vloer; nog een aparte dag voor de familie-van-ver-die-alleen-op-zondag-komt, maar dat was me eigenlijk te druk. Ik houd wel erg van taarten en lekkers maken (en zodoende van veel afnemers), maar je krijgt ook niemand echt te spreken op een dag als je 30 man visite in huis hebt. Opa en oma komen hier ook op de verjaardag van de jarige zelf omdat ze niet van drukte houden. Al met al kwam het erop neer dat de verjaardag van de kinderen een keer of 3-4 gevierd werd met vééél te veel kado's vooral. En zo bijzonder is een verjaardag nou toch ook weer niet? Wij gaan eigenlijk ook niet zo vaak naar verjaardagen van vrienden (laat staan hun kinderen) maar zoeken ze liever zomaar een keertje op en nemen dan evt. een aardigheidje mee. In onze vrienden/kennissenkring is het ook niet persé de gewoonte om op de verjaardag te komen.
Maar voor het meisje uit bovenstaand draadje is het wel sneu als ze op veel visite (en kado's) had gerekend; vooral omdat iedereen wel bij haar zus op de verjaardag was geweest.

Limi
28-01-2013 om 16:03
Bij ons
Komt alleen familie. Grootouders en van de 4 tante/oom stellen meestal 1 of 2. Misschien omdat ik er zelf ook niet op zit te wachten om op de 1e verjaardag van een kind van kennissen te worden uitgenodigd, heb ik ook nooit kennissen uitgenodigd.
De oudste heeft kinderfeestjes gehad bij zijn 5e en 6e verjaardag. Dat was op een andere dag dan de familie kwam.
Het is maar net waar je ze aan laat wennen.

Lou
28-01-2013 om 16:06
Oja en waarom
De vraag was waarom een grotemensenfeestje. Nou, in mijn dochters geval: zij heeft een aantal volwassenen die ze tot haar vrienden rekent. Dat zijn in elk geval één oma, drie ooms, drie tantes, drie gezinnen uit de straat, één vriend en één vriendin van mij. Die mensen wil ze graag om zich heen voor haar verjaardag en ik vind dat eigenlijk best een goed idee. Komt bij dat ze een heel kleine familie heeft met geen enkel neefje of nichtje van haar leeftijd en ook enig kind is. Misschien vind ik het daardoor des te fijner dat ze zo goed kan opschieten met een paar familieleden. Het is leuk om te zien dat ze haar best doet om dat contact te onderhouden.
Nu is mijn dochter wel 11, ik kan me voorstellen dat het argument "volwassen vrienden" nog niet zo speelt bij jongere kinderen.

Annika
28-01-2013 om 16:52
Niet doorslaan
Op de eerste verjaardag van mijn oudste had ik naast oma's en op alle broers/zussen(15 stel in totaal) en kennissenmetkinderen uitgenodigd. Hij was gestrest bij gebrek aan aandacht van zijn mama en veel te veel "vreemden", ik was gestrest omdat ik alleen met koek en zopie rondging, niemand sprak en het verjaardagsfeestje van mijn baby nauwelijks meegekregen heb. Een groot deel van de familie kwam vooral voor de koek en m.n. zopie en om elkaar te zien en interesseerde zich niet voor mijn kind. Goeie leerschool.
Nu op kleinere schaal en alleen de mensen die mijn kind goed kent en een goede relatie mee heeft. Geen "moetjes".

Temet
28-01-2013 om 17:16
Genoeg aan éen taart
Hier komen twee stellen grootouders, een oom en tante met kind en een losse oom. En dat is het. Overige ooms en tantes wonen in buitenlanden. Vrienden nodigen we niet uit. We vinden het wel lekker rustig zo. Bijkomend voordeel is dat er dan niet nog meer cadeaus worden gegeven (met name 1 oma pakt nogal uit, ik wou dat ze dat achterwege liet...).
Wij kunnen het dus met 1 taart af.
Groeten,
Temet

Rafelkap
28-01-2013 om 17:40
Twee taarten
Niet veel meer bezoekers van Temet, maar we spreiden ze (ivm kleine woonkamer), dus we eten lekker twee keer taart!
Kinderfeestje apart en uit huis, daar hebben we geen plek voor.

bibi63
28-01-2013 om 21:04
Wat wij verstaan onder 'grote mensen feest'
Is de dag zelf of evt. een zaterdag erna dat wat familie komt en evt. beste vrienden. Verder een kinderfeestje zoals gebruikelijk.
Gr. Bibi

Jesse_1
28-01-2013 om 22:36
Zelfde als bibi
De 'grote-mensen-verjaardagsvisite', zijnde opa's en oma's, ooms/tantes met neefjes/nichtjes als ze kunnen, in het weekend voor of na hun verjaardag. Evt nog wat vrienden of buren.
Behalve de cadeaus vinden onze kinderen het idee van lekkere hapjes, taart maken ook erg leuk.

Annet
28-01-2013 om 22:42
Het is maar hoe je het noemt.
Wij noemen het gewoon: a.s. zondag vieren we 'zoonnaams' verjaardag. Komen jullie ook? Graag even bericht of je komt.
Is het dan een grotemensenfeest? Een apart feest? Of vieren we gewoon de verjaardag? Gelukkig komen er ook neefjes/nichtjes en kinderen van vrienden. En omdat bijna iedereen verder weg woont, blijft iedereen die komt, gezellig eten. Op de verjaardag zelf (door de week) vieren we het alleen binnen het gezin en met trakteren op school.
Het aparte feest is het kinderfeestje.
Wij vieren alleen de verjaardagen van de kinderen (jubilea uitgezonderd) dus dat betekent twee keer per jaar een gezellige groep mensen over de vloer.

Margriet*
28-01-2013 om 22:48
3 taarten...
Onze fammilie woont verspreid over het land. Verjaardagen zijn ook bij ons familiecontacten. We hebben een leuke buurt en de kinderen zijn allemaal in voorjaar/zomer/begin herfst jarig. Vaak buiten dus. Verjaardagen worden vaak gevierd in het weekeinde, dus veel bezoek 20/25 man. Met familie zitten we al op 25 mensen. De laatste jaren perken we de boel in (minder buren) maar komen incidenteel onze vrienden (met kids). Met name veel minder buren omdat de kinderen groter worden en eigen vriendjes uitnodigen.
Apart doen we voor de lagere school nog een partijtje.
Ik houd van koken en taarten bakken dus ik heb er ook lol in. Iedereen kan altijd mee eten, tegenwoordig doen we een lunch, dan is er 's avonds weer rust. Ik houd niet van die 'afgebakende feestjes tussen twee maaltijden in' dus zonder eten. Vind ik ook niet gastvrij naar de mensen die een eind moeten reizen.

Tasja123
29-01-2013 om 07:20
Hmmm niet zo groots
Wij vieren de verjaardagen op de dag zelf, van de kinderen dan. De schoolgaande kinderen hebben een feestje met vriendjes. Op de dag op zich komt er een klein beetje familie. Geen groots gebeuren. Geen kennissen en allerlei bekenden.
We.gaan wel eens met bekende gezinnen in de verjaardagsperiode naar de ballorig o.i.d. Onze 4 kinderen zijn bijna binnen een maand alle 4 jarig. In 34 dagen 4x feest is veel. Dus als je bij de 1 niet kan neem je voor het jarige kind bij de volgende maar wat mee! Geen extra dagen om het in te halen, gewoon bij de volgende.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

S@andr@
29-01-2013 om 11:09
Zo doen wij het
Wij hebben het weekend ervoor of erna een familiefeestje met kennissen. En mijn kinderen krijgen een apart kinderfeestje voor hun vriendjes. Dan delen ze nog uit op school. Meer dan genoeg vind ik.

Genista
29-01-2013 om 11:20
Als bij margriet*
Ook verspreide familie. En goede vrienden zijn bij ons ook familie

Jaymza
29-01-2013 om 18:13
Ongebruikelijk
In mijn familie werd er nooit naar kinderverjaardagen gegaan door volwassenen. E als volwassenen iets te vieren hadden werd er vaak uitdrukkelijk bijgezegd dat kinderen niet welkom waren. Niet verwonderlijk dat de familiebanden steeds losser werden.
Jaymza

Loes3
30-01-2013 om 00:36
Geen grote mensen feest
Wij houden geen grote mensen feest. Heb ik helemaal geen zin in en dan ook weer terug op bezoek moeten met verjaardagen brrr. We zien elkaar als het uitkomt en leuk is, helemaal los van verjaardagen.
Loes

Hanne.
30-01-2013 om 10:08
Hier wel (maar het is maar hoe je het noemt)
Wij vieren de kinderverjaardagen altijd een keer in het weekend voor/na de verjaardag. Dan is iedereen welkom. Groot mens of kind. Een 'grotemensen feest' zou ik het niet noemen. Gewoon 'de verjaardag vieren'.
Ik bedoel, de kinderen geven een partijtje. Daar komen een kind of 7 (max) vaak van school. Maar de buurkinderen waar ze vaak mee spelen, en de tante en de oppas en de vrienden die we regelmatig zien. Daar willen ze ook graag mee vieren dat ze jarig zijn. En als die mensen het ook willen dan zijn ze dus van harte welkom. En wie daar geen behoefte aan heeft, die komt niet.

Ella2007
01-02-2013 om 12:06
Feestje en weekenden
Waarom een grote mensen feest? Omdat wij het gezellig vinden, omdat onze kinderen graag spelen met de kinderen van onze vrienden, en omdat de kinderen dan lekker nòg een kadootje krijgen.
En dan nog een kinderfeest omdat ze graag met hun klasgenoten ook feest vieren, en dan ook graag wat speciaals doen. Of het nu koekhappen thuis is of naar het klimbos. De hele bubs bij elkaar zou niet leuk zijn: teveel kinderen, die elkaar niet kennen en allemaal aandacht willen van de jarige. Vandaar de scheiding.
Wij wonen in een uithoek. Vroeger vierde ik ook het grote mensen feest expres in het weekend, voor onze werkende familieleden en vrienden die ver weg wonen. Dan kwamen ook altijd onze locale vriendenstellen/gezinnen. Maar we kregen al snel de ervaring dat de familie of vrienden van ver weg regelmatig niet kwamen: de een vond het prettiger af te spreken als er niet zoveel mensen kwamen, de ander zat met een ander familielid, wat ook dan jarig was, de derde hadden we net een maand daarvoor gezien en vond het niet nodig om te komen, kortom: ik ben met de verwachtingen en het aanpassen gestopt. We vieren nu de verjaardag meestal op de dag zelf, ook als het doordeweeks is. Dan zijn er meestal de locale vrienden (al dan niet allemaal) en een opa-omastel. Ooms en tantes zien we vaak op de verjaardagen van de oma's, dat ligt allemaal binnen twee maanden.
Nu de kinderen ouder worden en later naar bed gaan maakt het ook niet uit dat de verjaardag pas laat is (na schooltijd). Mensen komen uit hun werk bij ons eten, meestal doen we een bbq, en na de koffie gaan ze weer huiswaarts. Als er verre familie of vrienden bellen, dat ze graag willen komen , zijn ze welkom in een van de weekenden rondom, als het uitkomt.
Overigens hoefde mijn zoon vorig jaar geen kinderfeestje. Ben benieuwd of dat zich voorzet, nu hij op het VO zit.