Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
anoniem

anoniem

14-06-2013 om 18:45

Grove taal

Mijn zoon van zes komt de laatste tijd thuis van school of buitenspelen met kindjes van zijn leeftijd met ontzettende grove taal!
De volgende woorden komen naar boven: Stomme klootzak,kankerkind,etter enz enz!
Een jaar geleden als een kindje wat zei zei hij oh dat mag je niet zeggen en dat is niet netjes!
Ik word er helemaal gek van en hij steekt zijn zusje er ook mee aan die veel kleiner is als hem.
Als we eerlijk vragen waar hij het vandaan haalt liegt hij erover en komt met opmerkingen zoals:dat heb ik van mijn hersenen.
Iemand tips komt dit bekend voor?

Ik denk iedereen

Volgens mij komt dit heel veel voor: kinderen die grove taal op straat/school oppikken. Sommige woorden verbied ik gewoon (hufter en dat soort scheldwoorden). Maar voor woorden die (voor mij dan toch) een speciale lading hebben (alles met ziektes, alles met verwijzingen naar het Downsyndroom en alles wat verwijst naar homoseksualiteit) ga ik eens goed zitten. Ze krijgen van mij een uitgebreide uitleg (liefst met aansprekende voorbeelden uit hun eigen omgeving) over de betekenis van die woorden en de reden waarom ze zo kwetsend zijn.
Ik heb niet de illusie dat mijn kinderen nooit (meer) dat soort woorden gebruiken, maar als ik het toch hoor, krijgen ze diezelfde preek opnieuw. Ik hoor het een stuk minder, helaas blijven de "klootzak"achtige woorden wel langer hangen

lisbeth

lisbeth

14-06-2013 om 19:56

1 euro woord

Hier ook bij onze 6 jarige. Verschillende K woorden, shit etc. Blijkt dat er een aantal jongetjes in de klas zijn met oudere broers, die horen dat natuurlijk. Wij hebben de 1 euro regel ingevoerd, ik denk dat we volgend jaar ervan op vakantie kunnen

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-06-2013 om 20:14

Welkom

Welkom in de wereld van het opgroeiende kind. Welkom in de wereld van het opvoeden.
Belangrijkste tip: erger je er niet aan. Daarmee bedoel ik niet dat je het maar moet goedvinden (integendeel). Maar echt: dit is volstrekt normaal kindergedrag. Ze horen dingen op het schoolplein, op straat, op de voetbalclub en nemen dat over. Vaak is dat heel positief, maar het kan ook negatief uitpakken. En dat moet je als ouder direct aanpakken. Grenzen aangeven en bewaken. Dat heet opvoeden - en het is zonde om je daaraan te ergeren

Mea Proefrok

Mea Proefrok

14-06-2013 om 20:41

Niet boos worden

Mijn tip: vooral niet te boos worden. Daarmee geef je gewicht aan het idee dat die woorden enorm interessant zijn. Ik zeg gewoon steeds rustig dat ik dat woord niet wil horen. Blijft dochter ermee doorgaan, dan parkeer ik haar even op haar kamer. Pas kwam ze thuis met "homoseks", dat stond op het schoolplein geschreven. Nou, dan zet ik mijn neutraalste gezicht op, scheid de woorden, leg uit wat een homo is ("O", sprak dochter) en wat seks is (zo'n beetje, hahaha) en haar reactie was letterlijk: "O, het zijn dus normale woorden." Ja, heel normaal. En sindsdien heb ik ze niet meer gehoord. Yes!
Ik vind de reactie van Anneque erg goed, maar zulke vreselijke woorden heb ik gelukkig nog niet gehoord (met ziektes etc.). Komen die woorden hier langs, dan ga ik haar tactiek toepassen!

Trichy

Trichy

14-06-2013 om 22:28

Nog erger

Hier weet kind heel goed dat er thuis geen scheldworden worden gebruikt.
Hij hoort/leert inderdaad ook van alles op school, en daar probeert hij het ook uit maar(en hier komt mijn grootste zorg) elke keer als hij een scheldwoord gebruikt waarvan hij de lading niet weet krijgen wij ( de allochtone ouders) de schuld ervan!

Verstuurd met de Ouders Online app.

Trichy

Trichy

14-06-2013 om 22:29

Boos

Ik ben dan helaas wel steeds boos op kind

Hou op, schei uit

Ik ga hier niet eens opschrijven wat mijn 7- en 4-jarige hier allemaal uitkramen. Laat ik zeggen dat het voor een deel op zijn Nederlands uitgesproken Engels is van het ergste soort. Dat leren ze van kinderen op school en vooral ook de BSO, waar ze met oudere kinderen optrekken.

Ik roep iedere keer dat ik die taal niet horen wil, het effect is echter maar matig. Mijn kinderen krijgen nog geen zakgeld, dat maakt het instellen van zo'n regel als Lisbeth wat lastig.

Ik word er overigens wel narrig van, maar dan vooral omdat ik het idee heb tegen dovemansoren te spreken.

Groeten,

Temet

Sukran

Sukran

15-06-2013 om 15:08

Twee werelden

Net als alle kinderen pikt zoon ongewenste taal op. Zijn hier meteen begonnen met zeggen dat er taal is die thuis gebruikt kan worden en lelijke taal buiten de deur moet blijven. Thuis-taal en Straat-taal. Waarop zoon mededeelde dat hij 'in trouble' komt als de juf het op school hoort, en dat klopt . Op alle scholen waar zoon heeft gezeten en nu dus zit, wordt op taalgebruik gelet en grof taalgebruik wordt gestraft. Ik ben er blij om. Hoort-ie tenminste ook van een ander dat s- en f-woorden en allerlei andere ongepaste uitdrukkingen niet binnen het kader 'normaal' vallen. Daarnaast uitgelegd met voorbeelden dat, als je er een gewoonte van maakt een bepaald woord vaak te zeggen, het er dan maar zo opeens uit kan floepen, terwijl je dat helemaal niet zo bedoelt. Dus is het makkelijker om dan maar te zorgen dat het niet zo in je hoofd zit. En kan best zijn, dat andere mensen het wel normaal vinden (heerlijk argument), maar wij niet. Punt. Tot nu toe heeft het gewerkt maar of dit stand houdt t/m puberteit...

+ Brunette +

+ Brunette +

16-06-2013 om 17:58

Geen punt van maken, dan is de lol er gauw af

Toen mijn dochter 6,7 was hoorde ik wel scheldwoorden uit haar mond maar tegenwoordig is "stom" of "saai" eigenlijk het ergste wat voorbij komt. Stoute woorden zeggen is lekker spannend maar als het van je ouders mag, is er niets meer aan. Ik leg uit dat men sommige woorden niet graag hoort en waarom. Dat levert soms mooie pure reacties op. Waarom is het slecht om homosexueel te zijn? Waarom wordt een hoer stout gevonden? Waarom zou je godverdomme zeggen als god niet eens bestaat? In Spanje zitten ziektes niet in het scheldwoordenvocabulaire, dat is een zorg minder. Mongool is geen scheldwoord. Debiel (débil) betekent gewoon zwak. Imbécil wordt wel veel gebruikt. Maar dat heb ik haar nog nooit horen zeggen.

Hombre

Hombre

18-06-2013 om 11:22

Trichy

"Hij hoort/leert inderdaad ook van alles op school, en daar probeert hij het ook uit maar(en hier komt mijn grootste zorg) elke keer als hij een scheldwoord gebruikt waarvan hij de lading niet weet krijgen wij ( de allochtone ouders) de schuld ervan!"

Hah, dan moet je eens kijken wat wij meemaken. Mijn kids 3.5 en 7 hadden een fase waarin ze dol waren op de opera Carmen (kinderluisterboek van Frank Groothof). Wel een volwassen thema, maar dat vonden ze waarschijnlijk juist interessant. Haute Culture in ieder geval!

Tot ik hoorde dat mijn peutertje 'vuile sloerie' tegen een ander peutertje had gezegd op de creche. Leg dat maar eens uit....

Nee, dat heeft ie echt niet van thuis, maar uit de opera

M.a.w. je hoeft geen allochtone ouder te zijn om je te schamen...

Lol hombre

Hij is leuk

Trichy

Trichy

22-06-2013 om 09:17

Hombre

Hahaha je hebt me gerustgesteld

Gr. Trich

Kiki

Kiki

23-06-2013 om 20:18

Hier ook,

zoon van 5 werd de klas uitgestuurd omdat hij tijdens het spelen met een ander kindje riep "aaaah Hou je bek oude tang" Maar dat had hij uit Roald Dahl

Ze waren namelijk meneer en mevrouw Griezel samen, maar hij kreeg de kans niet het uit te leggen.

Toen ik moest op komen draven bij de juf had ik heel wat uit te leggen

Tink

Tink

24-06-2013 om 09:22

Proest

Hombre en Kiki, geweldig

Tja

Hier ook veel gescheld! Idioot, sukkel, ik sla je hoofd kapot enz. En erachteraan: Geintje!
Grr.

En wat dacht je van: 'check dit!' - broek naar beneden. Zucht

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Berber.

Berber.

24-06-2013 om 18:18

Meezinger

Tijdens een logeerpartij bij mijn moeder hebben mijn jongens dit lied gehoord. Ze hebben nogal een goed geheugen voor liedjes en versjes etc. Echt een kwaliteit waar je iets aan hebt. Zucht.

http://youtu.be/GT9QRmgwVYs

Vic

Vic

26-06-2013 om 22:46

Berber

Hé bedankt he. Ik luisterde naar jouw linkje waar jongste bij was. Laat die nou een voorliefde hebben voor 'dat soort' woorden.

Vic

Vic

26-06-2013 om 22:46

Uiteraard

met smiley

Berber.

Berber.

27-06-2013 om 12:03

Sorry!

Ik had er misschien even een waarschuwing bij moeten zetten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.