Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Harry potter

hoi

mijn oudste (7) is helemaal in de ban van harry potter. Ze heeft boek 1 uit, is halverwege boek 2. De films van boek 1 en 2 heeft ze al gezien.
Zusje van net 5 is erg aangestoken door dit enthousiasme en heeft film 1 en 2 ook meegekeken.

het liefst zouden ze nu alle films zien en ook mee gaan naar de nieuwste HP film in de bioscoop.

mijn vraag: met welke leeftijd mochten jullie kinderen de films van Harry Potter zien? ik hoor zulke dubbele verhalen: enerzijds kinderen van 4 die alle films al gezien hebben, tot anderzijds mensen die zich keurig aan de filmkeuring (>12 jr voor film 4,5,6) houden.

Gruffalo

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

16-07-2009 om 17:30

Draadje in algemeen

Hoi gruffalo,
Lees het draadje in Algemeen maar, dan ben je heeeeelemaal op de hoogte
Ook staat er inmiddels in Off-topic een draadje van mensen die al geweest zijn. IngridT is net geweest met o.a. een 8-jarige. Maar lees zelf maar.
Zelf denk ik dat de nieuwe film niet eng is, maar wel wat saai voor zulke jonge kinderen. Ik ga er wel heen met mijn 7-jarige, maar alleen omdat hij de jongste is en ik nog 2 oudere kinderen heb. Als mijn 7-jarige de oudste was geweest zou ik het niet gedaan hebben.
Margje

gruffalo

gruffalo

16-07-2009 om 18:19 Topicstarter

Thuis

hoi
ik heb het misschien niet duidelijk geschreven maar ik ben nog niet van plan om met ze naar de bioscoop te gaan. Ik heb thuis deel 1 en 2 met ze gekeken en dat ging erg goed. Ik ken deel 3, 4 en 5, hebben we ook thuis...maar vraag me af of ik ze dat wel kan laten zien. Ondanks dat we daarbij thuis zijn en bij ze blijven? die films zijn toch al weer een stuk enger.
ik krijg regelmatig de opmerking dat mijn meiden erg beschermd opgevoed worden dus ach dacht ik wie weet ben ik deze keer ook te moeilijk?

Gruffalo

ijsvogeltje

ijsvogeltje

16-07-2009 om 18:26

Gruffalo

"ik krijg regelmatig de opmerking dat mijn meiden erg beschermd opgevoed worden dus ach dacht ik wie weet ben ik deze keer ook te moeilijk?"

Te moeilijk als je je 'houdt' aan de Kijkwijzer? Natuurlijk niet! Die Kijkwijzer is er niet voor niets hoor. Ik ben persoonlijk verbaasd dat er zo veel mensen het normaal vinden dat hun jonge kinderen blijkbaar zonder blikken of blozen de soms heel geweldadige scenes in HP bekijken. Maar goed, da's mijn mening.

margje van dijk

margje van dijk

16-07-2009 om 21:09

Verschilt

Mijn oudste zoon was als kind doodsbang voor Disney-films. Die zou ik als 7-jarige nooit, maar dan ook nooit naar HP hebben laten kijken. Na Aladdin in Wonderland op 5-jarige leeftijd kon hij drie weken niet slapen. Ik weet nog dat ze een paar jaar geleden (hij was toen 9) naar Kruistocht in Spijkerbroek gingen met de hele klas en dat ik mijn hart vasthield en de juf heb gemaild en uiteindelijk zelf meegegaan ben om naast hem te kunnen zitten en hem evt. mentaal bij te staan zeg maar (ik heb het destijds ook uitgebreid hier op het forum besproken).

Dus ik ben echt niet zo'n moeder die zonder blikken of blozen 'te jonge' kinderen naar enge films laat kijken.

Maar mijn jongste is gewoon een totaal ander kind. Die heeft al zo veel films gezien, die reageert heel anders, slaapt er niets minder om.

Ik heb dus een totaal andere mening dan IJsvogeltje: die kijkwijzer is een hulpmiddel, een richtlijn, een indicatie voor of een kind gemiddeld genomen een film kan zien. Maar jouw kind is geen gemiddeld kind: jij hebt heel veel extra kennis over je eigen kind. (Net als bij mijn oudste, die ik als 7-jarige nog niet naar 6+-films liet gaan, terwijl ik jongste rustig naar een weloverwogen 12+-film durf te laten gaan).

Je moet vooral ook naar je eigen kinderen kijken: hoe reageren ze op andere films? Hoe reageren ze als ze een te eng beeld hebben gezien, gaan ze dan niet slapen? Of heeft het betrekkelijk weinig impact op ze.

Margje
PS Zoals ik elders ook al schreef: ik vond Ice Age 3 (6+, vorige week gezien met een groep kinderen) enger dan een heel aantal Harry Potter films.

Stelle

Stelle

17-07-2009 om 20:02

Boek of film...

... vind ik ook wel verschil maken. Ik lees nu aan Oudste (7) boek 3 voor, maar zou hem dnek ik niet de film laten zien. Dat is veel meer 'in ya face', met een boek kun je zelf nog adhv intonatie een beetje bijsturen.
Van de films hebben we net deel 2 gezien en het einde (met die slang in geheime kamer) vond hij toch wel erg eng. Gek genoeg doet zo'n Voldemort hem weer totaal niets. Hij heeft wel eens wat scenes op youtube bekeken (o.a. de kerkhofscene uit de Vuurbeker, die ik zefl niet zo froh vind) en slaapt er niet minder om, terwijl hij het weer doodeng vindt als Harry een valse naam opgeeft in de Collectebus. Tsja.

As we speak

Terwijl ik dit schrijf zitten mijn zoons van bijna 9 en net 6 met hun vader naar HP deel 4 te kijken. Ze kunnen veel hebben, hebben vorig jaar al alle delen van Lord of the Rings gezien en krijgen daar geen genoeg van. Ze vinden het niet eng, wel leuk spannend. En ze snappen heel goed dat dit allemaal verzonnen is en niet echt bestaat.
Ik kan me wel voorstellen dat het voor sommige kinderen echt te eng is. Bij het lezen van een boek creƫer je je eigen beeld, de films kunnen dat beeld erg overtreffen.

gruffalo

gruffalo

18-07-2009 om 20:08 Topicstarter

Klaar

hoi
bedankt voor jullie reacties. ik heb net met de meiden deel 3 gekeken. de laatste stukjes waarin Lupos een weerwolf werd, snel vooruitgespoeld en ook het stuk met de dementors via fast forward snel bekeken. De meiden vonden het allemaal prima, ze wilden het eigenlijk wel graag zien. Maar ik vond het niet zo goed, vond het eigenlijk net te ver gaan. Kortom, hier houdt het voor mijn meiden op. Deel 4,5 en 6 komt over een paar jaar wel eens. ik denk dat jullie gelijk hebben, het verschilt enorm per kind. De een kan het met 5 jaar prima zien, de ander vindt het met 10 nog eng.

Groetjes
Gruffalo

Maylise

Maylise

18-07-2009 om 22:46

Volgende week

Ik ga volgende week naar Harry Potter met drie kinderen van 16,12 en 10. Ze hebben al drie alle films al gezien en alle boeken gelezen. Ik neem aan dat het dus wel te doen valt. Ik twijfel alleen nog wat ik met nichtje van bijna 8 doe. Ik zal haar wel meenemen want de driftbui die dat op zal leveren als ik haar niet meeneem is enger dan alle dementors en Voldemort bij elkaar

Nichtje heeft wel deel 1 en deel 2 gezien en dat ging wel goed. Het is niet een heel bang kind. Ze heeft veel guts. Ze durft nu al meer dan mijn dochter van 12.

Maar ja we zitten in Frankrijk op vakantie. Mijn kinderen willen de film in VO zien maar nichtje spreekt/verstaat geen Engels. Echter ze spreekt/verstaat ook heel weinig Frans dus om naar een Franse versie te gaan heeft ook al niet veel zin. Toch maar kijken of ik geen acceptabel alternatief kan verzinnen voor haar.

Maylise

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.