lisbeth
29-12-2012 om 20:45
Heb jullie tip gebruikt;-)
Dochter kan nogal eigenwijs zijn. Zo weigerde ze pertinent Harry Potter te lezen. Tot deze week, alle films kwamen weer op tv, prima heb ik gezegd, als je boek 1 gelezen hebt dan mag je deel 1 zien. Eerst keek ze me heel beledigd aan en is ze gaan mokken maar toen toch maar begonnen. Ze heeft al lang niet meer zo gegiecheld. Nu heeft ze deel twee bijna uit, torn ze halverwege twee was mocht ze twee zien, halverwege drie mag ze drie zien.
Ze vind de boeken super.
Voor diegene die me de tip gaf eerst lezen dan zien..... Nog bedankt
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

lisetje
07-01-2013 om 09:12
Klankecht
Nederlands is inderdaad niet klankecht, in klokhuis over dyslexie werd dat mooi uitgelegd met het woord december, de eerste e wordt uitgesproken als ee, de tweede e als e en de derde e als u. Heel verwarrend als dyslect.
Lisetje

lisbeth
07-01-2013 om 11:23
Voorbeeld december
mijn slechte speller zou december dus als deecember schrijven. ze hoort het gewoon niet. Zij krijgt het nu in kleuren uitgelegd. de-cem-ber
de eerste e hoor je als ee, die zijn geel, geel betekent hak tsjak kop eraf, je breekt 1 e weg. de e blijft e want is groen, korte klank, de laatste e us een stomme e dus oranje en gebeurt niets mee. Ze moet echter wel echt de kleuren zien om de regels te kunnen toepassen

Tango
07-01-2013 om 17:23
Dat kan alleen
Als je een heel slim kind hebt zoals jij, Lisbeth Ik vrees dat mijn zoon er alleen maar meer van in de war zou raken. En die zou inderdaad ook deecember schrijven of deesember denk ik eerder. Hij schrijft heel letterlijk wat hij hoort. Zo heet er een meisje Robin in de klas (uitspraak Roobin) en een jongen Robin (uitspraak Robin). Dat schrijf je hetzelfde, zei ik. Nee, zei zoon natuurlijk niet en schreef dus inderdaad Roobin en Robin.

lisbeth
07-01-2013 om 17:46
Tango
Nee hoor, volgens mij wordt die methode bij alle kinderen gebruikt met spellingsproblemen, ook de minder slimme. Als je wilt kan ik je wel wat toemailen

P
07-01-2013 om 18:15
Klopt een beetje lisbeth
Dat is taal in kleur of taal in blokjes. Mijn zoon heeft dat een week of 10 gehad vóór dat bekend was dat hij dyslexie heeft. Nu gebruikt hij symbolen en dat past bij hem in ieder geval veel beter dan dat gekleur en dat is ook de ervaring van mijn vriendin.
Je hebt overigens niks aan kleurtjes als je de regel niet begrijpt: dat de eerste e van december niet als ee wordt geschreven komt omdat die op het eind van een klankgroep zit niet omdat die geel is

P
07-01-2013 om 18:16
Rodebeuk
Daarom vroeg ik al: in welke taal leest hij maar daar ging Primavera niet op in.
Mijn oudste is goed door de dylexietest in de brugklas gekomen maar hij loopt nu helemaal vast op Engels, als we samen een Engels boek lezen is het net of ik een Nederlands boek lees met jongste

lisbeth
07-01-2013 om 18:36
Dochter loopt vooral vast op korte en lange klanken of de zogenaamde kikkerwoorden.
Zij zou bestellen bijvoorbeeld schrijven als bestelen. Ze moet het woord blokken, met de gekleurde blokjes, dan breken be-stel- len. In haar geval be-ste-len
Ste eindigt op groen, wat betekent, groen ik sluit je op, een l erbij.
Het hoeft maar te werken

lisbeth
07-01-2013 om 18:41
Wel zo inderdaad
Dochter snapt de regels wel maar kan ze niet toepassen. Omdat ze de klanken niet herkent ofzo. Ze heeft ook een test gehad waarbij ze rijtjes woorden moest voorlezen. De bestaande woorden gaan foutloos die herkent ze, fantasiewoorden zijn echter een ramp. Omdat ze niet weet hoe ze klanken moet uitspreken kan ze de woorden ook niet correct oplezen. Het is dus een geluk nu dat ze zo graag en veel leest. Dat helpt haar enorm

Tango
07-01-2013 om 22:07
Lisbeth
Oke, dan was het zeker meer dat ik zelf jouw uitleg niet helemaal begreep met die kleuren. Zo te lezen wordt het dus vaker gebruikt. Het kwam op mij echter erg ingewikkeld over. Weet je een site waar je het kunt terugvinden? Wie weet hebben we er wat aan.

Tineke
08-01-2013 om 10:19
December
Ik hem 'm ook al eens voorbij zien komen (in speciaal onderwijs) als:
bsdur
peezurdm
dsmbr
Dus deecember vind ik eigenlijk wel zeer goed gespeld, zeker als kind nog niet in groep 8 zit

lisbeth
08-01-2013 om 11:59
Ook leuke
Gisteren hadden we het oefenwoord republiek, dochter heeft het een keer als reblublik? Toen als replublik, toen begon ze boos te worden toen werd het republik en toen heb ik het maar voorgeschreven.
Ik was erover aan het denken om vanavond koninginnedag als oefenwoord te pakken maar ik krijg bij de gedachten alleen al medelijden met haar

lisbeth
08-01-2013 om 12:02
Trouwens terug over hp
Dochter is ondertussen bezig in HP 5, de boeken worden steeds spannender en dat bevalt haar wel. Gisteren het eerste stuk van HP 4 bekeken , vandaag deel 2. Nu moet ze een beetje doorlezen dag we verder kunnen met de 5e film

Marjolein
08-01-2013 om 21:28
Tango
Uitleg over taal in blokjes, ook wel F&L methode:
http://www.stichtingtaalhulp.nl/pagBehand/STmethode.htm
Het is niet moeilijk. Het werkt heel goed, als het kind daarbij goed wordt begeleid. Het maakte voor mijn kinderen de warboel van letters een beetje te overzien. Alle regels worden heel duidelijk uitgelegd met ondersteuning van die blokjes met kleuren. Een verademing ten opzichte van de onduidelijke taalmethode op school.
Wij hadden een geweldige behandelaar, daarmee valt of staat waarschijnlijk elke methode.

Marjolein
08-01-2013 om 21:49
Primavera
Heel herkenbaar jouw verhaal.
Ik heb twee zonen met dyslexie verklaring. De oudste leest geen letter, kan het echt heel slecht. Komt nu (15 jaar) met software ondersteuning door dunne boekjes of luistert naar boeken. HP zou hij misschien voor zijn 80e uit kunnen hebben, mission impossible.
De jongste (13) heeft precies wat jij omschrijft als dyslectische problemen. Bij hem is het "gewoon" als dyslexie vastgesteld. Zijn scores zijn extreem laag op DMT en onzinwoorden zijn onmogelijk. Maar hij kan echt lezen! Niet echt graag en zeker niet formaat HP of zo, maar je weet niet hoe blij ik voor hem ben....
Hij heeft wel nog steeds omwissel problemen en inderdaad veel moeite met dingen opzoeken. Ook veel moeite met de essentie uit teksten halen of zelf te verwoorden.
We hebben met hem ook de taal in blokjes methode gedaan en het heeft bij hem heel veel opgeleverd, maar er zijn nog steeds hardnekkige problemen.
Omdat ik in jouw beschrijving veel van hem herken, ben ik benieuwd of je nog aanvullende tips hebt. Vooral omdat je aangeeft dat jullie met dat type problemen ervaring hebben in de familie.

Primavera
11-01-2013 om 15:56
Tango en marjolein
Tango, mijn zoon heeft geen automatiseringsproblemen met letters. Het alfabet hebben ze hier op een deuntje geleerd en dat gaat goed. Zoon moet wel telkens helemaal van voren beginnen om te weten wat de volgende letter is, maar dat heb ik zelf ook erg lang gehad, dat is niet zo'n probleem.
Het probleem lijkt meer op zoals Marjolein het omschrijft bij haar jongste. Spelling is waardeloos en wordt maar met moeite geautomatiseerd. Hij is in staat om hetzelfde woord in drie zinnen achter elkaar, drie keer op een andere manier te schrijven en met een beetje pech is er geen eentje goed.
Lezen gaat goed omdat er vooral op woordbeeld gelezen wordt en gekeken naar de context van de rest van de zin. Onzinwoorden of onbekende woorden gaat helemaal fout. Zo'n heeft bijvoorbeeld pas geleden een mooie set nieuwe kleurpotloden gekregen van het merk Stabilo. Hij had het over Stamblio-potloden. Leest nog eens en zegt Stanli, Stanlio. Vervolgens herleest hij nog eens en komt eerst met Stalio, Stablio voordat hij uiteindelijk ziet dat er echt Stabilo staat.
Omdat het lezen van bekende woorden wel goed gaat is de enige oplossing voor hem om zoveel mogelijk woorden schriftelijk te kennen en de enige manier die ik ken om dat te doen is dus door te lezen. Hardoplezen is een marteling, maar stillezen gaat dus redelijk goed al zal hij nooit de snelheid en hoeveelheid boeken halen van de overige kinderen, die echte boekenwurmen zijn. Maar dat hoeft van mij dus ook niet. Het gaat mij erom dat hij niet een steeds grotere achterstand krijgt door weinig te lezen, waardoor hij veel minder nieuwe woorden onder ogen krijgt dan zijn wellezende leeftijdsgenoten en dus relatief minder nieuwe woorden leert (met name de spelling ervan), waardoor het lezen en schrijven nog lastiger gaat, en je zo een neerwaartse spiraal krijgt.

Tango
12-01-2013 om 17:27
Primavera (ot)
De letters zijn bij zoon ook wel geautomatiseerd, al heeft hij nog wel moeite met eu, ui en au. Het ging dus vooral om het alfabet en bijv. de maanden van het jaar die hij niet kent. Maar dit is volgens mij ook nalatigheid van school (of is het de bedoeling dat je als ouder dit leert aan je kind?). Op school heeft hij dit niet aangeboden gekregen, wel de dagen van de week dus die zitten er goed in. Maar ook bijv. geen veters strikken, dus dat kan hij ook niet.
Dat van het lezen dat je schrijft is heel herkenbaar. Tangozoon kan ook een nieuw woord op drie verschillende manieren lezen. Wij zijn nu met school ook bezig met teksten oefenen, een week lang dezelfde, en dan zie je de vooruitgang per dag heel goed. Na een week leest hij de tekst met de juf op school en dat gaat dan prima. Daarna mag hij weer een nieuwe tekst doen. Hij vindt het nog leuk ook op deze manier, dus dat is een bijkomend pluspunt want voorheen vond hij thuis oefenen met lezen helemaal niet leuk en was er nauwelijks toe te bewegen.

Marjolein
12-01-2013 om 18:05
Primavera
Dank voor je reactie.
Helaas klinkt jouw methode al net zo verstandig als ik al had verwacht
Ook niet een snel wondermiddel, maar gewoon lezen, lezen, lezen. Verstandig, nuttig, maar o zo vervelend... vindt hij.
"En ik lees al zo veel voor school..."

Vera*
12-01-2013 om 21:34
Marjolein
Via Nook Study kun je epubs laten voorlezen. Het voorgelezen woord wordt dan gehiglighted. Dat maakt lezen een stuk minder inspannend.

Marjolein
13-01-2013 om 22:05
Goede tip
Dankjewel Vera, ik ga dat uitzoeken. Klinkt voor mij erg onbekend allemaal, maar klinkt goed.

Vera*
13-01-2013 om 22:51
Marjolein ot
De taal kun je ook instellen op Nederlands, zo heb ik de Hongerspelen getest.
Op youtube staan filmpjes over het programma.