Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Tiepmiep

Tiepmiep

06-07-2012 om 13:19

Hebben jullie enige structuur in de vakantie?

t Is weer vakantie...ik zie er altijd weer een beetje tegenop (eerlijk gezegd!) Hoewel andere moeders juichen, heb ik zoiets van: pfff...
Ze vervelen zich snel (ik heb 4 kids waarvan de jongste s middags nog slaapt) en kunnen niet altijd samenspelen, en ergeren zich snel aan elkaar. En de oudste (brugklas) heeft geen zin om vriendinnen te bellen, want dat kunnen zij toch ook doen?
Voor mij is zo'n vakantie dan vaak overleven, en duurt lang.
Daarom ben ik benieuwd hoe jullie dat doen, hebben jullie enige structuur op zo'n dag, zonder dat het een zootje in huis wordt, maar dat je ook nog aan jezelf toekomt?
Hoe doen jullie dat?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Irene

Irene

06-07-2012 om 13:56

Nou

Nou, als het vakantie is, dan weet ik in ieder geval dat ik niet aan mijzelf ga toekomen. Dus dat idee gooi ik alvast overboord en dat scheelt dan meteen een heel stuk. Het zijn vooral de kinderen die vakantie hebben, denk ik dan.
Verder is er vaak de eerste paar dagen een hoop mot en gedoe tussen de 4 kinderen. Maar daarna wordt het meestal wel beter. Wij gaan 2,5 week op vakantie naar het buitenland en later ga ik met de kinderen nog een week in een huisje in Zeeland (man moet dan werken). Omdat oudste zoon 'in between schools' is, heeft hij ruim 8 weken vrij. De laatste 2 weken gaat de rest al weer naar school en dan gaat hij nog een week op een soort survivalkamp.
Ik houd hier altijd wel de vaste structuur aan. Vaak staan we niet eens veel later op dan normaal (kinderen zijn geen uitslapers) en ook eten doen we op de vaste tijden. Ik merk dat iedereen daar toch het best op gedijt. Verder spreken de oudste 2 soms af met vrienden en ondernemen we af en toe wat (zwemmen, bosbessen plukken in het bos en picknicken, timmeren aan de hut in de tuin, naar de bieb, enz). Ik geniet er wel van als ze allemaal thuis zijn, maar ik vind het ook niet onprettig als het hele spul weer naar school is....

tonny

tonny

06-07-2012 om 14:04

Structuur

Ontbijt loslaten voor wie wat langer wil lummelen, verder vaste momenten. Tien uur 'koffie', half een brood, drie uur 'thee', half zes eten. Dat voorkomt tussendoor gezanik om snoep enzo, en het geeft houvast. Spreek af dat je even niet gestoord wilt worden als de kleinste slaapt, dus bespreek tijdens het middageten wat iedereen op dat moment gaat doen.

Yaron

Yaron

06-07-2012 om 14:56

Lastig

Wij hebben nog 2 schoolweken te gaan en dan gaan we de eerste of tweede week 1 week op vakantie. Man heeft nog 1 of 2 weken vrij en dan hebben we weinig structuur, maar dat vind ik geen probleem. Doordat mijn man thuis is heb ik af en toe nog tijd voor mezelf. De andere drie weken werk ik 2 dagen per week en op 1 van de doordeweekse dagen probeer ik wat te plannen met de kinderen. Dan blijven er nog maar 2 dagen over en dat is voor mijzelf en de kinderen wel te overzien, maar echt structuur in de zomervakantie hebben we niet. Soms wel eens onhandig met 4 kinderen, maar het is ook wel eens goed voor ze om te merken dat het ook anders kan, dan normaal. Wij zijn altijd al flexibel met bijvoorbeeld avondeten, normaal eten we (meestal) om 18 uur, maar het kan, zeker in de vakantie ook wel 20 uur worden voor we aan tafel zitten en dat is geen probleem.

Yaron

Yaron

06-07-2012 om 14:57

Waarom lastig?

Waarom ik lastig als titel heb getypt snap ik niet, want ik vind de vakantie dus niet echt lastig.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-07-2012 om 19:18

Vroeger wel

En dat was ook echt nodig. Ik had een hele rij picto's op de koelkast hangen.

Tegenwoordig doen we maar wat en stuur ik vanaf de zijkanten een beetje bij. En dat gaat best goed. Oudste geef ik af en toe een klusje om hem bezig te houden en middelste probeer ik afwisselend te laten spelen en computeren. En jongste, ach die heeft zo zijn eigen ritme.
Ik merk dat de eerste (wennen) en de laatste (toe aan school) weken meestal het moeilijkst zijn. De tijd daar tussenin loopt het meestal wel.

Hmmm

Ik merk dat ik al helemaal vergeten ben hoe dat was toen de kinderen nog jonger waren (en er één een middagslaapje nodig had), en dat terwijl jongste maar net 12 is. Ik zou het vooral gooien op vriendjes laten komen en/of uit spelen gaan. Niets zo erg als verveling en bijbehorende ellende. Beter een huis vol spelende kinderen dan één hangkind (wie heeft er nog een tegeltje over ? )

Mea Proefrok

Mea Proefrok

07-07-2012 om 07:24

Onze structuur wordt bepaald door 1) de jongste, een dreumes die op vaste tijden eet en slaapt en 2) bso en kdv die ik allebei door laat lopen (is voor beide kinderen twee dagen per week, oudste ma/do en jongste ma/vr). Dat betekent dat ik maandag alleen thuis ben en lastige klussen kan doen, romans lezen, met mijn zus lunchen en nog veel meer. Op dinsdag en woensdag ben ik met beide kinderen thuis en doen we veel korte uitstapjes op de fiets (kinderboerderij, speeltuin 1/2/3/4, bosbad, dierentuin). Op donderdag ben ik alleen met de dreumes, nog geen idee hoe dat zal lopen en of ik dan veel thuisblijf of juist ga lopen of fietsen met hem. En op vrijdag ben ik alleen met mijn kleuterdochter en doen we dingen die zij heel graag wil doen zonder de jongste, zoals samen zwemmen, naar de bioscoop etc.
Al met al vind ik vakantie ontzettend leuk. Ik kom dan echt weer aan mijn kinderen toe, heerlijk.

Nee

Wij vervallen vrij snel in algehele lethargie. Vorig jaar gingen we maar vier dagen weg en de rest van de zomervakantie was het weer wisselvallig. Bovendien is het lastig gezamenlijke activiteiten te verzinnen voor kinderen van verschillend geslacht en een aardig leeftijdsverschil. We kwamen nergens toe, behalve rondhangen, veelal in pyama. Je wordt er nog moe van ook. Ik ben er gewoon niet goed in, in vrije tijd zonder verplichtingen. Gelukkig gaan we deze zomer vier weken weg.

skik

Rieneke van der Graaf

Rieneke van der Graaf

07-07-2012 om 16:32

"lege tijd is kliertijd"

Met onze oudste hebben we een tijdje bij de GGZ gelopen omdat hij een autisme-diagnose had gekregen. We hebben daar toen verschillend gesprekken gehad waarin we al onze vragen kwijt konden. 1 van onze vragen ging idd over de vakantie en het vervelen wat de kids dan deden. (Hebben 3 kinderen.)
Ons werd toen verteld dat je vakantie moet zien als een groot leeg vat. Een leegte/ ruimte waar ze weinig mee kunnen. O.a. omdat hun vaste ritme er niet is. Aan ons (de ouders dus) de taak om 'kapstokken' te maken in dat vat waar ze zich aan konden vasthouden. Want "lege tijd (geen houvast) is kliertijd" werd gezegd.
Het advies dat wij kregen (en wat ik dus binnenkort weer ga doen), is per kind een lijstje laten maken (door de kids zelf) met dingen die ze kunnen gaan doen. Wii-en, boek lezen, buiten spelen, naar vriendje/ vriendinnetje, strijkkralen, kamer opruimen/ veranderen, naar de bieb, meehelpen koken, etc. En natuurlijk kunnen daar ook dingen op gezet worden als zwemmen, pretpark, dierentuin etc. Vervolgens vraag je elke ochtend wie wat die dag gaat doen, en dat schrijf je per dagdeel op. Ze moeten de ochtend en de middag met hun eigen activiteiten invullen, en daar ook verplicht mee bezig zijn (kan zijn dat ze na een kwartiertje al 'klaar' zijn, dan kiezen ze gewoon iets nieuws van hun lijst). Je eigen regelmaat (eten, koffietijd, ...) kun je daar ook prima in kwijt. Een uitje als 'zwemmen' plan je zelf in. Dat kan een paar dagen van te voren zijn, dat kan op de dag zelf zijn ('s ochtends, als de kids ook moeten aangeven wat ze gaan doen).
Geen garantie dat ze zich niet meer vervelen, maar wel meer houvast om de tijd door te komen.

Jillian

Jillian

07-07-2012 om 18:42

Mijn zoon van nu 16 heeft altijd al enorm veel behoefte gehad aan structuur. Nu heeft hij ook ADHD dus dat speelt ook een rol. In elk geval merkte ik bij hem al jong dat hij het beste functioneert als er iets van structuur in de dag zit. Inmiddels is dus al wat ouder maar de structuur hebben we er wel ingehouden. Ik merk dat ik het zelf ook prettiger vindt.

Hier gaan we 's ochtends om 10:30 wat drinken met lekkers erbij, daarna ga ik wandelen met de honden en de jongere kinderen gaan dan ook mee, om 13:00 lunchen, om 16:00 thee drinken en om 18:30 eten.

Verder ga ik 1x per week zwemmen met de jongste kinderen. De oudste kinderen gaan zelf ook vaker want we hebben een abonement op het zwembad.

1x in de week naar de bibliotheek om een nieuwe voorraad boeken te halen.

De kinderen hebben ook nog hun eigen activiteiten vaak in de vakantie. We nodigen ook vaak vriendjes uit.

De tijd gaat altijd vlug om.

Brianna F

Brianna F

07-07-2012 om 20:12

Heerlijk

Vakantie kon me niet lang genoeg duren en er waren zat vakanties bij dat we niet weg gingen. Niet op de klok leven, later opstaan, op je gemak eten, wat rommelen, spelletje spelen, afspreken met vriendinnen, eigenlijk hebben ze alledrie nooit moeite gehad met vakantie, ze amuseerden zich best. Tenten bouwen in de tuin en er dan in eten en slapen. Naar het strandbad. Puzzelmarathon (dwz alle puzzels in huis maken totdat de hele huiskamervloer was bedekt. Huis bouwen van oude dozen, middagen versierde cakejes bakken, helpen met koken. Ik vond het altijd jammer als de vakantie weer voorbij was.

Vic

Vic

07-07-2012 om 21:13

Niet echt

Ik geloof niet dat wij veel structuur hebben in de vakanties. Er zijn wel eens vakantiedagen dat de kinderen om 18.15 uur vragen wat we gaan eten, en dat ik dan geen idee heb en nog boodschappen moet doen. We moeten uitstapjes ook echt plannen want anders zijn we niet voor 11.00 uur allemaal aangekleed en klaar om weg te gaan.

Tiepmiep

Tiepmiep

07-07-2012 om 21:23

Rieneke

Bedankt voorjullie reactietotnutoe!
Fijnomte zien dat er ook andere moeders er moeite mee hebbenengrappig dat anderen dat juist weer heerlijkvinden.
Ikkanmehet meest in jouw reactoie vinden, Rieneke! Idd,lege tijd is kliertijd.Het zalbest welenige voorbereiding vergenomvan te voren dingen te verzinnen.Maar ik denk dat dat wel het beste is. Maar wat deed jij nou met verveling en als de buurkindertjes er bv.niet waren?
En kwam jij ook aan je rust toezelf,juist omdat je oudste een autisme-diagnose heeft? (Dat is overigens bij ons ook het geval,en ikdenk zomaar dat onze 3e het ook heeft.,daarom kosten die 2 me heel veel energie en reageren ze sterk op elkaar en de anderen)Ik probeer tussen demiddag echt even te liggen of rust te nemen om de batterij opte laden, maar weet ej wat er dan gebeurt?Voor je gevoel glijden de teugels uit je hand,versch.buurkids komen boven spelen en er wordt van alles uitgevreten....je ligt dan niet lekker.

Dank voor je tips! Ik ga denk ik alles maar eens zwart op wit zetten (maakte jij een schema ofzo voor elk kind?)inclusief de tijd dat ik ook op moet staan hahaha...

Tiepmiep

Tiepmiep

07-07-2012 om 21:24

Sorry

...voor de typfouten,ik las het nog even na. De spatiebalk blijft hangen....lastig om te lezen...

Guinevere

Guinevere

07-07-2012 om 21:26

Nee

Nee, hier doen we niet aan structureren in vakanties. Wel bouwen we genoeg rust in. En natuurlijk ontbijten we, drinken we koffie, lunchen we en eten we avondeten. That's it. Oh, en we houden het dagelijkse lees-half-uurtje erin. Maar dat is nou niet echt structuur. Wel heb ik besloten extra te gaan letten op de puinhopen die ze juist in dergelijke tijden weten te creëren. Voor je het weet heb je allemaal halve hutten in huis en tuin staan, ligt het huis vol modder, mag je alle hengelattributen opruimen en trekken ze 6 keer daags andere kleren aan zonder de vorige kleding op te ruimen. Daar heb ik dus geen zin in. Dus ik ga geen structuur instellen voor de vakantie maar eh... tucht. Opruimtucht dan.

Rieneke van der Graaf

Rieneke van der Graaf

07-07-2012 om 23:18

Tiepmiep

Oudste heeft autisme, maar heeft er o.h.a. weinig last van. Naar mijn idee zit hij net onder de grens van 'normaal'. Het liefst zit hij de hele dag te gamen/ wii-en/ ds-en etc, maar dat mag hij niet van ons. Doordeweeks 1 uur per dag, en in het weekend (of vakanties) 2 uur per dag. En dat liever niet 2 uur achter elkaar, maar 2x een uur. In vakanties geven we hem ook vaak het advies zijn computertijd niet (volledig) 's ochtends te plannen, zodat hij er later op de dag, als de verveling begint toe te slaan, er ook nog wat aan heeft.

Erg gestructureerd ben ik zelf niet. In vakanties wordt er ontbeten als je (aangekleed) beneden komt. Voor de een kan dat 8 uur zijn, voor de ander 10 uur. Middageten vindt ergens tussen 12 en half 2 plaats, en het avondeten tussen half 6 en 7 uur (afhankelijk van hoe laat man thuis is). Vanaf 5 uur mag de tv aan. Dat is het enige dat 'vast' ligt. Een vast drinkmoment heb ik ook niet. Om een uur of 3 zet ik thee, wat ik een aantal keer inschenk of dat ze zelf inschenken. Ze doen het er alledrie goed op (ook omdat het grotendeels hetzelfde is als op schooldagen?).

"Maar wat deed jij nou met verveling en als de buurkindertjes er bv.niet waren?" Heel bot: dan moeten ze iets anders verzinnen. (Maar meestal weten ze het wel als de vaste speelkameraadjes er niet zijn.) Als 1 van de kinderen besluit als middagactiviteit een kleurplaat voor oma te maken, geef ik wel aan dat dat niet voldoende is om de middag door te komen, en dat er dus nog iets (of 2 ietsen) bij moet.
Heel strak hou ik ze overigens niet aan hun planning. Als ze 3 dingen gepland hebben maar aan 1 al meer dan genoeg hebben, ga ik ze niet verplichten de andere 2 dingen ook nog te doen. En als ze gepland hebben te gaan tekenen en lezen en opeens besluiten te gaan playmobilen vind ik dat ook best.
Als ze zelf echt niet weten wat ze moeten doen, geef ik een opdracht. Dat kan zijn aardappels schillen, planten watergeven, stofzuigen, even naar de supermarkt, iets wegbrengen, strijkkralen, lego-en, boek lezen etc. (Maar ook: kamer opruimen. Gek genoeg weten ze dan toch opeens zelf weer wat te verzinnen .)
Verder probeer ik zelf ook dingen te verzinnen die ik met ze kan doen of die ze zelfstandig kunnen doen. Zo heb ik ooit een enorme zak met viltlapjes/ -restjes gekocht. Daar is toen een keer een mobile voor een babynichtje van gemaakt. Maar ze zouden er ook een schilderij mee in elkaar kunnen knutselen.
Wat ze hier trouwens geweldig vinden, is koken. Dat komt nog niet veel verder dan spagetti, soep met brood/ 'saucijzenbroodjes', patat + hamburgers en chicken tonigt, maar dat maakt niet uit. De jongste moet ik echt nog begeleiden, de 2 oudsten kunnen het redelijk zelfstandig.

Of ik aan mijn rust toe kom? Ik doe zelf alles ook op een wat lager pitje. Boodschappen, koken, wassen gaat gewoon door, maar met stofzuigen, stoffen, schoonmaken word ik makkelijker en doe ik minder vaak. Ik probeer ook 'vakantie' te houden als de kinderen vakantie hebben (ik werk niet). Bovendien kan ik dan evt ook dingen met ze doen (bijv. bij mooi weer naar het strandje).
De weken dat we op vakantie zijn, doe ik echt zo min mogelijk.

Ik maak geen schema voor elk kind met wat ze die dag gaan doen. 's Ochtends, en evt. 's middags weer, vraag ik wat ze gaan doen, en that's it. Wel zorg ik er voor dat er een lijst is gemaakt met dingen die ze kunnen doen voor de vakantie begint. Hier moeten ze nog 1 resp 2 weken naar school, dus komende week zal ik ze vast gaan vragen na te denken over wat er op die lijst kan. Per kind maak ik een lijst. En daar vul ik zelf ook altijd wat dingen op in, omdat zij daar toch niet aan denken/ willen denken (kamer opruimen/ uitmesten bijvoorbeeld). Of dat wel/ niet gebeurd, is helemaal afhankelijk van de noodzaak etc. Middelste gaat na de zomer naar het voortgezet onderwijs, dus die moet echt opruimen en uitmesten. Gelukkig heeft ze dat zelf ook al bedacht, dus die ga ik pushen dat in haar 1e vakantieweek te doen.

Guinevere

Guinevere

08-07-2012 om 11:18

Voorgelegd aan mijn zoon

Wat een verschillen in inzichten over de tijdsbesteding in de vakanties. Ik heb het verhaal over die lijstjes voorgelegd aan mijn zoon (ja, ook een ASS-diagnose) en het leek hem vreselijk. Maar die vermaakt zich zelf uitstekend, als hij zich verveelt komt hij vanzelf tot de een of andere activiteit. Dus dat iets autistisch persé betekent dat je alles moet structureren, nee. Hij komt juist helemaal tot zichzelf doordat hij helemaal niets moet en doordat er niets verplicht is. Eh, behalve dat opruimen van de troep natuurlijk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.