Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Heimwee

Na een gezamenlijk weekje weg hebben we gemerkt dat de heimwee van jongste dochter (bijna 7) alleen maar toeneemt nu ze ouder wordt. ze gaat liefst niet op vakantie, want ze mist haar kamertje, haar knuffels, haar huis. ze was echt intens verdrietig, het was zo zielig om te zien.

Dat is een lastig probleem met 3 reislustige huisgenoten (vader, moeder en grote zus). Komende zomer gaan we 3 weken op vakantie, waarbij we elke week naar een andere locatie gaan die zowel voor onszelf maar ook vooral voor de kinderen leuk is...dachten we. We hebben overleg gehad met de kinderen toen we het gingen boeken, en destijds was ook jongste enthousiast. maar nu ziet ze het helemaal niet meer zitten. ze wil liefst gewoon lekker thuis blijven.

hoe kunnen we zorgen dat deze vakantie ook leuk wordt voor jongste? Wie heeft tips tegen heimwee, en dan heimwee ondanks dat vader en moeder bij haar zijn op vakantie?

We hebben al bedacht om redelijk wat knuffels mee te nemen en haar eigen kussen, en een schema te maken voor haar waarop ze kan zien waar we zijn en wat we elke dag gaan doen (en dus hoe lang het nog duurt voor we naar huis gaan).

Alvast bedankt,
Gruffalo

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Prakje

Prakje

15-05-2011 om 17:00

Ik lees mee...

Hier een bijna 10-jarige die steeds meer heimwee krijgt. Hij wilt het liefst niet weg van huis. Is ook erg gehecht aan zijn kamer en knuffels. Dit jaar gaan we 10 dagen weg, ben benieuwd of het goed gaat. Lees hier mee met de tips

grt Prakje

Guinevere

Guinevere

15-05-2011 om 17:52

Eigen plekje

Hier geen heimweeklanten, wel een kind dat overgevoelig is voor prikkels. Wel heb ik gemerkt dat onze vakanties een stuk kalmer verlopen nu we een caravan hebben. Daarin hebben de kinderen veel meer een eigen plek dan voorheen in de tent. De spulletjes staan in het eigen kastje, ze hebben een eigen loungeplek, beladen met knuffels (hun bed van 1.25 breed dat de hele dag blijft staan) met een schuifdeur ervoor. Het geeft onze zoon precies de "binding" die hij nodig heeft, ongeacht waar we gaan of staan. We kunnen dus weer heerlijk relaxed door Europa trekken, afhankelijk van waar de zon schijnt en waar we zin in hebben.

Guinevere

Guinevere

15-05-2011 om 17:57

Jammer genoeg

Jammer genoeg heb je voor dit jaar natuurlijk niets meer aan mijn "caravantip". Dan toch zoveel mogelijk meenemen om de vakantiehuisjes op "thuis" te doen lijken: eigen dekbed, eigen klamboe (knus!), eigen mok?

Annet

Annet

15-05-2011 om 19:32

Inderdaad een eigen plekje

Wij hebben geen caravan maar kamperen wel, inclusief rondtrekken elke zoveel dagen. Ook dan is een eigen plekje en eigen spullen goed te regelen.
Maar ook in een huisje lijkt veel mogelijk. Voor een jonger kind zou ik een nomad of dyrian tentje adviseren. Maar misschien vindt jouw dochter een klein tentje in de slaapkamer wel prettig, zoiets bijvoorbeeld: http://www.decathlon.nl/NL/2-seconds-i-rood-117086287/ Maar een muskietennet dat ze kent, zou ook goed kunnen werken.

bibi63

bibi63

15-05-2011 om 20:36

Wat bij ons hielp

Praten over de 4 'G's'

Gebeurtenis: vakantie/logeren en bang zijn voor heimwee
Gedachte: Van te voren al bang zijn voor heimwee
Gevoel: Het gevoel wat je hebt bij heimwee
Gedrag: Het niet willen (logeren/vakantie): het niet doen of je er tegen verzetten.

Wat kun je veranderen?
Gebeurtenis: die kun je niet veranderen. Het is zoals het is, je gaat logeren of op vakantie.
Gevoel: Je denkt help! Ik wil niet. Dat mag en is oke, maar dat wil je niet. Dit ga je nu veranderen: oke, ik heb last van heimwee, maar dat zijn mijn gedachtes. Ik ga nu proberen anders te denken. Je gaat je gedachtes proberen te sturen. Dus allereerst ga ik denken dat ik niet stom ben of een mietje omdat ik heimwee heb. Maar ik WIL er anders over denken. Ik ga denken dat het eigenlijk juist heel leuk is en dat klopt ook.., alleen m'n gedachtes zitten in de weg. Ik KAN heimwee krijgen, maar daar ga ik verder niet over denken.
Gevoel: Door te denken aan juist de leuke dingen van logeren en vankantie, krijg ik ook een ander gevoel. Je gedachtes sturen nl je gevoel

Nog een andere tip:
Geef je kind aan (heel duidelijk) dat het oke is om heimwee te voelen, dat dat nou eenmaal zo is. Schaam je er niet voor: niet tegenover jezelf en ook niet tegenover anderen. En als het toeslaat: VOEL het dan ook gewoon even zo, voel je even rot met heimwee, laat het over je heen komen. Je zult merken als je het toelaat en je je niet verzet, dat na een tijdje dat heftige gevoel weer afzwakt, het is ineens niet meer zo erg. VERZET je niet tegen je gevoel, laat het maar komen op het moment zelf, dan zwakt het ook weer af.

Succes Bibi

liedewij

liedewij

15-05-2011 om 21:50

Eigen plekje

Wij trekken ook altijd met vakantie. Onze dochter van 9 heeft daar ook moeite mee. Ze vindt het prettig om haar spulletjes te etaleren op een tafeltje naast haar bed of op een kleedje(theedoek ofzo) naast haar luchtbed. Dat is dan haar hoekje. Het is ook altijd het eerste wat ze doet als we ergens aankomen. Haar eigen plekje creeeren!

+ Brunette +

+ Brunette +

16-05-2011 om 01:21

Weinig toe te voegen

Eigen beddegoed en beker (of nog meer servies) vind ik een goed idee. En erover praten kan waarschijnlijk ook geen kwaad.

gruffalo

gruffalo

16-05-2011 om 16:20 Topicstarter

Reactie

bedankt voor jullie reacties.
We huren meestal stacaravans en zien een eigen caravan niet zitten. komende zomer dus 3 stacaravans in 3 weken. een klamboe ophangen daar hebben we eerder mee te maken gehad in een stacaravan, dat is erg lastig (geen bevestigingspunten). een tentje in de caravan daar is geen plek voor en ik zie haar nog niet graag buiten in een tentje slapen, dat zal zeker niet helpen.

mijn twee meiden slapen samen op 1 kamer dus een eigen plekje heeft ze ook niet, maar ik had bedacht dat ze het juist fijner zou vinden met haar zus op 1 kamer in plaats van alleen.

Liedewij wat een super idee! ik ga (na het gesprek zoals bibi het heeft beschreven) met haar bedenken hoe ze een hoekje kan creƫren dat haar aan thuis doet denken, een 'veilig hoekje'. En dan die spulletjes in een klein koffertje stoppen en elke locatie daar ruimte voor maken. Ik zie het al helemaal voor me, haar eigen vertrouwde plekje.

bedankt voor de tips!

Gruffalo

Toke

Toke

20-05-2011 om 21:10

Structuur

Mijn tienjarige zoom heeft ook meer last van heimwee nu hij ouder wordt. Wij kregen de tip om van te voren te bespreken hoe alles zal gaan op het logeer- of vakantieadres. Dus: hoe gaat het bij vriendje X als ze gaan slapen? Douchen ze of gaan ze in bad? Mag er een lampje branden? Staan de kinderen op als ze wakker worden of mogen ze pas op een bepaald tijdstip naar beneden? Voor de vakantie bedenken we bijvoorbeeld of ze in het andere land speciale ontbijtgewoontes hebben, of ze er zelf stokbrood kunnen halen. Misschien kun je op internet plaatjes vinden van de caravan en de directe omgeving? zodat ze zich een beeld kan vormen? Bij aankomst dingen en situaties herkennen kan ook een thuisgevoel geven.
We proberen voor de eerste dagen ook wat structuur aan te brengen. Simpele structuur hoor, zodat hij zich een beetje een beeld kan vormen van de dag die komt. Het is over als hij eenmaal een vriendje heeft. Dan is thuis vergeten. In die zin kan het ook averechts werken om je halve huishouden mee te nemen, dat kan de hang naar thuis ook groter maken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.