Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Tango

Tango

16-07-2011 om 22:45

Help, luizenplaag en net terug van vakantie


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Evanlyn

Evanlyn

18-07-2011 om 12:13

Geen youtube filmpje, wel blijdorp

In Blijdorp zag ik apen met lange haren die precies de juiste techniek demonstreerden. Steeds een pluk pakken, luizen eruit, pluk wegleggen en de volgende. En het is nog een gezellig dagje uit ook.

Van Prioderm met malathion heb ik mijn bekomst. Het deed de kinderen ontzettend pijn en de beesten bleken nog resistent ook. Maar na een behandeling met dimeticon waren ze weg en het deed geen pijn. Het werkt mechanisch, dus je zit geen zware insecticide in het haar van je kindjes te smeren, zoals die malathion. Nooit meer last gehad na die ene keer.

Tango

Tango

18-07-2011 om 20:34

Inmiddels

De apotheek bezocht en prioderm lotion gehaald. Tjonge, die mensen bij de apotheek zijn ook niet echt bijdehand hoor. Eerst zei die mevrouw nog dat in XT luis en prioderm hetzelfde zat, was dus helemaal niet zo. In XT zit dimeticon, dit doodt geen neten, in prioderm malathion dat wel neten doodt. Dat laatste wilde ik dus hebben, want juist ook van die neten willen we af. Gelukkig zag ik nog op tijd dat het advies niet klopte. Dan maar insecticiden hoor. Blijven kammen doen we natuurlijk wel, dat was ook het advies van de apotheek-mevrouw, heel belerend bracht ze het.
Inmiddels 2 kinderen en mezelf behandeld met de lotion. Het deed geen pijn bij ze, alleen als er een wondje zat op de hoofdhuid, prikte het een beetje. Het stinkt wel erg, maar daar waren we op voorbereid. Ben benieuwd of we morgen van de invasie verlost zijn.

cqcq

cqcq

18-07-2011 om 21:37

Toch blijven kammen

Ook na behandeling zullen waarschijnlijk niet alle neten dood zijn. Dus wel blijven kammen.

Tink

Tink

20-07-2011 om 12:37

Tegen neten werkt niets

Er is GEEN ENKEL spul wat 100% alle luizen en neten doodt! Wat de verpakking ook mag beweren. Dus kammen moet je toch, inderdaad minstens 2 weken en ik zou het zeker de 1e week 2x per dag doen.
Bij onze 2e luisuitbraak was ik zwanger, dus gifspul kwam toen sowieso niet in aanmerking. We hebben de plaag er met alleen kammen onder gekregen. Maar dan dus wel heel consequent ieder kind én wijzelf 2x daags.

Een jonge luis legt inderdaad pas zelf eitjes na een dag of 5. Dus als je zorgvuldig blijft kammen vang je al die babies voordat ze in hun puberteit komen

Een mengsel van warm water met azijn en dat 10 minuten laten intrekken helpt wel om de neten makkelijker los te krijgen. Als loskammen niet lukt kun je ze ook met je nagels van de haar af 'ritsen'.

En nog iets over neten: hoe verder ze van de hoofdhuid af zitten, hoe groter de kans dat het een lege neet is. Er kunnen dus ook nog oude lege neten in het haar zitten, die zie je wel maar er zit geen babyluis meer in. Ik zou het even na moeten zoeken voor preciezere gegevens, maar volgens mij was het zo dat als een neet meer dan een halve cm van de hoofdhuid zit, het meestal een lege is. Luizen leggen de eitjes nl. waar het warm is, dus dicht tegen de hoofdhuid aan. Zo'n neet komt na een week ofzo uit. En een haar groeit ongeveer een cm per maand. Dus zit een neet een halve cm van de hoofdhuid, dan is ie al 2 weken oud en dus de kans groot dat hij leeg is.

Ik zou me concentreren op de babyluizen. En voor mijn eigen gevoel ook de kussenslopen vaak wassen en de boel stofzuigen, maar dat is meer omdat ik van luis ontzettend smetvrezerig word (verder ben ik dat helemaal niet). Volgens de nieuwe richtlijnen is al dat extra schoonmaak- en waswerk overbodig.

Sterkte met de krengetjes!

Tango

Tango

20-07-2011 om 21:47

We kammen vrolijk verder

Vangen inmiddels nauwelijks nog een luis, af en toe een babyluisje, vandaag toevallig nog een grotere. W.s. een verdwaalde, want hij was heel wit, dus ik denk overgelopen van een kledingstuk o.i.d. Het wassen van de kussenslopen ben ik mee gestopt sinds vandaag om de reden dat de wasmachine kapot is. Tja, kan er ook nog wel bij. Gelukkig lijkt de plaag aardig onder controle.

cqcq

cqcq

21-07-2011 om 09:16

I.p.v. wassen alleen de droger

Schone spullen kun je ook alleen in de droger stoppen om de luizen te doden.

Tink

Tink

26-07-2011 om 23:50

Fijn tango

Ik lees het nu pas, hopelijk ben je er inmiddels echt vanaf!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.