Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
marrie

marrie

03-04-2014 om 09:07

Help, mijn zoon ontspoort?!

Ik weet het niet meer. Vanaf de kleuterklas geeft mijn zoon problemen op school. Hij is snel overprikkeld en kon gefrustreerd en driftig raken. Zijn motoriek is erg slecht en daarom heeft hij moeite met schrijven. Hij zit nu in groep vier en schrijft nog steeds heel slecht, verder blijft alles ook achter omdat hij nooit zijn werk af krijgt. Hij moet groep vier volgend jaar ook over doen.
Maar ik merk dat hij met de dag ongelukkiger op school wordt. In de klas gedraagt hij zich zolang hij op school zit al als de clown van de groep. Maar inmiddels is het al zover dat alle kinderen hem bestempelen als raar, vervelend, ongehoorzaam, enz. Maar deze week hoorde ik zelfs: Hij doet altijd stoer en slaat kinderen. Ik schrok me wezenloos, hier herken ik mijn kind echt helemaal niet in. Echt totaal niet. Thuis heb ik sowieso een heel ander kind. (Lief, leergierig, enthousiast -hoewel je hem niet moet storen in zijn eigen plannen- eigenwijs dus ook)

Ik bespreek het wel met hem, maar ik ben er natuurlijk nooit bij. Wat kan ik nog doen??

Marrie

Karin

Karin

03-04-2014 om 09:40

Onderzoek!

Ik zou een afspraak maken bij een orthopedagogische praktijk en dit verhaal en deze vraag voorleggen: Wat kan ik doen?
De orthopedagoog/jeudgpsycholoog zal jouw vragen stellen, zal de leerkracht vragen stellen en jouw kind onderzoeken. Dat gaat je ongetwijfeld richting geven.

Misschien is er een leerprobleem, 'gewoon' moeilijk lerend of is er een andere reden. Inmiddels is hij en iedereen op school in een patroon beland waar je niet vanzelf uit gaat komen.

Gesprek aanvragen

Ik zou op school een gesprek aanvragen met zijn leerkracht, de Intern begeleider en maatschappelijk werker van de school en hem samen bespreken. Kijken wat hun vinden van zijn gedrag, waar het vandaan zou kunnen komen en zoeken naar oplossingen.

Voor zijn schrijven zou je fysiotherapie kunnen overwegen.
Sterkte!

Marrie

Marrie

03-04-2014 om 10:05

Bedankt voor jullie reacties

Ik had in mijn bericht niet vermeld dat we inderdaad al fysio en ergotherapie hebben gehad met hem. De leerkrachten heb ik al een aantal keer gesproken maar daar kom ik niet veel verder mee. Die hebben besloten dat hij maar moet blijven zitten en klaar. Ik raak zelf ook behoorlijk gefrustreerd. De intern begeleider op school heb ik nog nooit aangesproken hierover omdat ik geen concrete vraag heb, alleen een hopeloos 'wat moet ik nu'. Een orthopedagogische praktijk is ook wel een goed idee denk ik. Eerst maar langs de huisarts?

karin

karin

03-04-2014 om 11:51

Ja, eerst naar de HA

Wat je zou kunnen doen is met hem de situatie bespreken inclusief de suggestie van een orthopedagogische praktijk. Voor vergoeding heb je namelijk verwijzing nodig. Zoek eventueel vast een praktijk en maak een afspraak, er zijn vaak wachttijden. Wat betreft IB: de intern begeleider is er voor de leerkracht, deze wordt door de IB-er begeleid als de leerkracht er niet uit komt. Niet zozeer dus de plek waar je als ouder terecht kunt. (Vaak wordt de suggestie overigens gewekt dat het ander is hoor).

Karmijn

Karmijn

03-04-2014 om 12:03

Ja huisarts

Vooral het gegeven dat hij zich op school zo ontzettend anders gedraagt dan thuis, is een reden voor onderzoek. Er zit hem iets dwars en je moet er achter proberen te komen wat het is.

Hij blijft zitten, schrijf je. Komt hij dan weer bij dezelfde leerkrachten? Dat zou ik namelijk ten zeerste afraden. Zij hebben een bepaald verleden met hem. Het is voor hem veel moeilijker om zijn gedrag te veranderen, als mensen om hem heen verwachten dat hij zich hetzelfde zal gedragen. Dat vind ik dus echt een punt van zorg. Ik lees namelijk tussen de regels door, dat de juffen hem een soort van 'opgegeven' hebben. En dat is zeer schadelijk voor een kind. Dan lukt het niet om zich anders te gedragen.

Ik zou DAARNAAST zeker contact op nemen met de ib-er. Met jouw kind gaat het op school slecht, thuis niet. Op school doen ze het dus fout. De intern begeleider is degene die aangewezen is om met de leerkrachten mee te kijken en een plan van aanpak te formuleren.

Daar heb je ook gelijk jouw vraag voor de ib-er. 'Met de juf meekijken, wat gaat er mis? Een plan van aanpak formuleren om zoon weer vlot te trekken. Daarbij contact houden met jou als ouder en een en ander regelmatig kortsluiten.' Dat moet NIET volgend jaar pas. Laat je niet afschepen. Trap niet in het verwarrende en misleidende: 'Hij zal wel een sprongetje gaan maken.' Juist NU moet ze gaan kijken, zodat hij volgend jaar een frisse start kan maken. Liever gisteren dan vandaag. Dat is een mooi tussentijds doel: Formuleren wat hij nodig heeft voor een geslaagde frisse start volgend jaar. Zowel sociaal met de andere kinderen, sociaal met de leerkracht en op het gebied van schoolse vaardigheden.

Verder kun je thuis de dingen die het moeilijkst gaan met hem oefenen. Ook in de grote vakantie. Dan krijgt hij betere resultaten en dat zal zijn zelfvertrouwen ten goede komen.

Karmijn

Karmijn

03-04-2014 om 12:19

en verder..

zou ik, als ik jou was, thuis enorm in gaan zetten op het versterken van het zelfbeeld van je kind.

Dingen doen die hij leuk vindt, waar hij trots van gaat lachen. Dat kan alles zijn. Koken, sporten, koekjes bakken, skaten, een museum bezoek, heitje voor een karweitje...

Geef hem autonomie over dingen waar dat bij kan. Zoals zakgeld, kleding, inrichting van zijn kamer, wat hij op brood eet...

Speel iedere dag een kwartier 1 op 1 met hem, waarbij hij de regie krijgt.

Zorg dat je leuke ervaringen opdoet samen. Een keer uit eten, naar de film, museum, boswandeling, etc. etc.

Wees positief. Geen kritiek, geen ja maar, zo min mogelijk straffen. Niet verbieden. Maar vertellen wat wel mag. Wat hij beter kan doen. Wat handiger is om te doen.

Prijzen op inzet en intentie, niet op resultaat.

Helpen en oefenen met schoolwerk.

Niet vergelijken met andere kinderen.

Ken je het boek 'Het explosieve kind' al? Dat was voor ons een enorme eye-opener. www.livesinthebalance.org

Nou ja, sterkte.

Marrie

Marrie

03-04-2014 om 13:48

Wow Karmijn,

Je slaat de spijker echt precies op zijn kop! Ik kan het zelf niet zo goed verwoorden (ook niet voor mezelf) dus hier heb ik echt iets aan! Hij komt zeker niet bij dezelfde leerkrachten volgend jaar, dat heb ik op school al gemeld en in het uiterste geval (als het met de klassenindeling echt niet anders zou kunnen bijv) gaat hij naar een andere school.
Je tweede stukje daar krijg ik echt nieuwe energie van. Zijn zelfbeeld versterken dat is iets dat ík kan doen (proberen). Daar ga ik bewust mee aan de slag. En ik ga er mee aan de slag om te kijken wat het is dat hem dwars zit op school via huisarts/orthopedagoog..

Wat fijn om zo even wat steun te krijgen, ik droog mijn tranen en zet mijn schouders er weer onder.

karmijn

karmijn

03-04-2014 om 19:24

mooi

Mooi dat je er wat aan hebt. Sterkte met die kanjer van je!

Hij boft met zijn moeder.

Tango

Tango

03-04-2014 om 21:01

Onderzoek

Ik zou hem zeker laten onderzoeken. Er kan van alles achter zitten. Misschien heeft hij een lagere intelligentie, misschien juist helemaal niet en verveelt hij zich juist op school. Gewoon maar laten blijven zitten vind ik heel makkelijk gedacht. Er moet dan wel een goed plan komen. Daarvoor zou ik in gesprek gaan met de leerkracht en IB-er. Natuurlijk kan je als ouder ook terecht bij de IB-er. Ik begrijp niet dat hierboven de suggestie gewekt wordt dat dat niet zo is. De IB-er ondersteunt de juf maar heeft daarbij heel veel aan de informatie van de ouders en aan de vragen en problemen die zij zien.
Als je niet tevreden bent over de uitkomst van dit gesprek kun je altijd nog een andere school overwegen. Deze school lijkt het inderdaad niet meer te weten met jouw kind en dat vind ik snel hoor, in groep 4. Maar het kan ook toevallig alleen aan deze juf liggen.
Wat zegt de fysio/ergo over het schrijven? Is dit er mede de oorzaak van dat hij achterblijft met zijn resultaten, bijvoorbeeld doordat hij langzamer schrijft. Dit kan verholpen worden door hem bijv. bij rekenen alleen de antwoorden te laten schrijven i.p.v. de hele som. Of door hem bijvoorbeeld de helft van de zinnen te laten schrijven van de opgave.
Geeft hij zelf ook aan dat hij ongelukkig is op school? Wat zegt hij daarover? Hoe is het contact met andere kinderen verder, neemt hij weleens vriendjes mee naar huis o.i.d.?
Thuis (spelenderwijs) met hem schoolwerk oefenen is prima, maar het moet geen strijd worden. Hij moet ook vooral lekker kunnen spelen.

Marrie

Marrie

03-04-2014 om 22:50

Tango,

Fysio en ergotherapeut zeggen over het schrijven eigenlijk enkel dat het ver beneden het niveau is (wat het voor zijn leeftijd zou moeten zijn zeg maar). Waar het aan ligt kunnen ze me ook niet vertellen helaas. Het is ook echt zeer slecht leesbaar. We zijn gestopt bij fysio/ergo omdat er alleen maar schrijven geoefend werd, en dat kunnen we thuis ook wel oefenen. Ik probeer ook veel te oefenen met hem met klei, kleuren, lego en andere priegeldingetjes. Of juist grote vellen papier en dan grote vormen tekenen. Hij krijgt op school al een aangepaste hoeveelheid werk, maar het blijft een hele opgave voor hem. Hij geeft zelf aan dat hij het erg vermoeiend vindt om alles op te moeten schrijven. Maar als hij een reken-tempotoets krijgt, en gewoon antwoorden op sommetjes moet invullen zover als je komt, schrijft hij vaak bijna niks op, of tekent alleen poppetjes ofzo. Mondeling (thuis) zou hij er best wat kunnen beantwoorden.
Hij geeft inderdaad duidelijk aan dat hij school niet leuk vindt, het contact met andere kinderen lijkt de laatste weken steeds moeizamer te gaan, daarvoor nam hij gewoon vriendjes mee en zo.

ook nog

Mogelijk is het ook handig om te laten controleren of hij wel genoeg ziet en hoort. Voor kinderen is wat ze zien en horen normaal terwijl er grote afwijkingen kunnen bestaan die veel energie kosten om te compenseren zonder hulp.

Marie

Marie

03-04-2014 om 23:18

rekenen - geen overzicht?

Dat van dat rekenen en dan poppetjes tekenen herken ik van onze eigen dochter. Zij voelde zich zo overweldigd door een bladzijde vol met sommen dat ze er niet eens meer aan begon, want "ik kan het toch niet".
Een oplossing was om haar alleen de bovenste sommen te laten doen en naar op die manier weer succesjes te laten boeken. Omdat ze nooit haar werk af had, mocht ze nooit eens wat leuks doen, wat er dus in resulteerde dat ze er niet eens aan begon. Dat is toen door de meester goed opgepakt. Ook de "mindere goden" mochten toen op vaste tijden van de week iets uit de "keuzekast" doen. School is nooit echt haar hobby geworden, maar op deze manier kon ze er wel beter mee omgaan.
En ook ik zeg neem juist wel contact op met de IB-er.
Je schrijft dat hij groep 4 over moet doen. Wat is het plan voor de rest van dit schooljaar? Verder aanmodderen? Is er een plan van aanpak? Mag hij in eigen tempo verder werken, zodat hij zijn werk rustiger en daardoor wat zorgvuldiger kan maken en dan ook eens een succesje boekt? Of moet hij de komende maanden nog gefrustreerder worden? Ik neem aan dat de juf daar al een idee bij heeft?

Marrie

Marrie

04-04-2014 om 09:04

'ik kan het toch niet'

Dat proef ik ook bij hem.
Het werk was al gehalveerd voor hem, en voor de rest van het jaar is het plan zo'n beetje dat hij gewoon met de klas mee blijft doen (aangepaste hoeveelheid werk) en niet af is niet af, hij hoeft niet meer na school te blijven zitten om het af te maken. Ik dacht dat dat een opluchting zou zijn voor hem, maar ik krijg het idee dat hij 'aanvoelt' dat juf 'het opgegeven heeft met hem'. Het lukt alleen maar slechter en hij lijkt ook meer buiten de groep te vallen.

Afspraak met de huisarts staat. Oren en ogen is ook goed om uit te sluiten inderdaad, kan ik dan meteen bespreken.

Karmijn

Karmijn

04-04-2014 om 14:02

schrijven

Onze zoon heeft ook therapie gehad voor het schrijven. Dat was oefentherapie Cesar. Tijdens de therapie wordt juist nauwelijks geschreven. Heel opvallend, maar ook wel fijn.

Tijdens de therapie werkte de therapeut met hem aan zijn fijne motoriek dmv spelletje en friemel dingen, zoals rush hour, met pinnetjes over pinnetjes springen, veter rijgen, schrijven in scheerschuim, etc. etc. Daarna gingen ze altijd aan de slag met rompspanning en grove motoriek. Ballen overgooien, wiebelplank, trampoline, in een ritme huppelen, etc.

En pas dan ging hij met potlood en papier een paar woorden schrijven. Vier of vijf.

De therapie werd altijd afgesloten met een spelletje, wat hij dan mocht kiezen.

Dus heel anders dan jij beschrijft.

Tijdens het doen van de spelletjes en oefeningen, leerde zoon trouwens ook veel over op je beurt wachten, verliezen/winnen, iets afmaken, opruimen, etc. etc.

Elinde

Elinde

04-04-2014 om 17:53

Cesartherapie

Onze zoon heeft ook cesartherapie gehad om zijn handschrift te verbeteren. Inderdaad met bijna alleen maar spelletjes die de fijne motoriek stimuleerden. Zoon vond het heel leuk om te doen en kreeg er ook veel meer zelfvertrouwen door. Is wel een paar keer op herhaling geweest gedurende de basisschooltijd omdat het na een lange vakantie toch wat wegzakte. Zijn schrijven werd niet echt geautomatiseerd. Pas nu op VO (waar hij echt veel moet schrijven) gaat het opeens de goede kant op.

Marrie

Marrie

05-04-2014 om 10:04

fysio

Ik heb het ook niet helemaal goed gezegd, bij fysio en ergo werden eerst wel andere oefeningen gedaan, maar later werd er alleen nog maar schrijven geoefend. Toen zijn we gestopt. Cesartherapie klinkt goed, ga ik ook onthouden als optie.

Niempje

Niempje

05-04-2014 om 23:29

Zoon in groep 6

Hier een zoontje in gr 6 met deels vergelijkbare problemen. Eerst vanaf zijn derde fysio gehad voor zowel zijn grove als fijne motoriek. Logopedie omdat ook zijn uitspraak slecht was door slechte mondmotoriek. Hier leek zoontje als kleuter eigenlijk best slim, maar extreem onhandig. Wist en snapte veel, bouwde mooi met Knexx, maar je moest hem niet laten knutselen. Net voor hij naar gr 3 ging, kon hij nog geen recht lijn trekken.

Inmiddels waren we gestopt met fysio, omdat hij op school vergelijkbare oefeningen kreeg van een motorisch RT en nog meer extra oefening zou meer irritatie opleveren dan hij er baat bij had. Motorisch RT was onder schooltijd door een specialistisch iemand.

In gr 3 had hij veel moeite met schrijven, maar de andere vakken was nog minder schrijven. Bij rekenen af en toe een getal, maar eerst is dat natuurlijk ook nog groepjes maken of dingen onderstrepen. Leuk vond ie het op dat moment niet, maar echt veel last had ie ook nog niet.

Gr 4 begonnen hier de problemen echt. Bij dictees kostte het hem zoveel moeite om de letters te schrijven dat zijn focus lag op het schrijven ipv de spelling. Ook bij andere vakken moesten steeds meer antwoorden geschreven worden en dat leverde dus echt veel frustratie op. Hierdoor ging hij soms ook de mist in en daar was hij erg verdrietig over. Hij dacht mede om die reden dat hij dom was en zat gewoon niet lekker in zijn vel.

In groep 5 werd dat nog erger. Motorisch RT zag nog te weinig vooruitgang en is aan het einde van dat schooljaar ook gestopt. Uiteindelijk heb ik eind dat schooljaar met zijn juf besproken dat ik dacht dat het zou schelen als hij bepaalde dingen op de computer mocht doen, dat zou een boel frustratie schelen en hij zou zich dan kunnen richten op bijv het spellen ipv het schrijven.

Vanaf gr 6 doet hij oa alle spelling op de computer. Zijn scores zijn omhoog geschoten. Inmiddels zie ik dat hij ook bij rekenen de mist in gaat, omdat hij zijn eigen handschrift niet kan lezen. Was ik me daarvoor eigenlijk nooit zo van bewust. Tekenen hoeft hij nu ook niet meer te doen als ze wat leus tussendoor mogen doen of voor een project. Hij mag nu met nog een ander kindje met vergelijkbare problemen een kleurplaat uitprinten en daarmee aan de slag gaan. Is voor zijn vertrouwen en gevoel al een stuk beter.

Zelf hebben we nu weer een fysio ingeschakeld en gevraagd of die eens kon kijken of er sprake zou kunnen zijn van dysgrafie of dyspraxie. Diagnose mag de fysio niet stellen, maar er lijkt wel sprake van een dergelijke stoornis. Wij zoeken nu in die richting en school laat hem zoveel mogelijk op de computer doen.

Zou als ik jullie was dus ook eens kijken welke rol die schrijfproblemen spelen en of hij echt zou moeten blijven zitten. Kan school hem niet een keer mondeling of op de computer toetsen? En zou het werken op de computer bij hem niet schelen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.