Rekenenisleuktaalook
19-10-2025 om 09:53
Herfstvakantie
Vrijdag begon mijn herfstvakantie en ik verbaasde me hoeveel kinderen er door haar echt op vakantie gingen. En hoe ver ze dan gingen. Niet een weekend of midweek naar Blaricum maar een weekje naar Barcelona. Niet naar de Efteling maar naar Disneyland Parijs.
Vandaag lees ik dit:
https://www.gelderlander.nl/reizen/herfstvakantie-is-de-nieuwe-meivakantie-maar-vaak-is-de-reis-niet-ver~ac147337/
Ik had het idee dat de kinderen uit mijn klas van de zomer ook op vakantie waren geweest. Volgens het artikel gaan zoveel mensen in de herfst omdat ze in de zomer niet gingen. Hoe zit dat bij jullie?
troelahoep
21-10-2025 om 01:41
In mijn omgeving wordt er bijzonder veel gereisd.
Ik heb ze wel eens meegemaakt op een verjaardag, mensen die elke schoolvakantie weggaan en heel meewarig keken toen ze informeerden naar onze plannen voor de meivakantie en wij geen plannen hadden. Want we waren dat jaar al in de voorjaarsvakantie naar een sneeuwbestemming geweest. Die mensen - ik weet niet hoe ze het sowieso doen met vrije dagen - hadden ook al een paar vakanties in het voren geboekt om ergens naar uit te kunnen kijken. Dus vóór de zomervakantie wisten ze al waar ze in de herfstvakantie en de kerstvakantie heen gingen. Andere bekenden gaan ook al zeker 4x per jaar op vakantie, tenminste 1x wintersport, 1x lang op zomer(vlieg)vakantie, 1 jaarlijks familiebezoek in het buitenland en 1 of 2 keer per jaar naar centerparcs/landal/Eftelinghotel met de familie in Nederland. Buren van ons die inmiddels geen thuiswonende kinderen meer hebben gaan ook wel 4 of 5 keer per jaar naar het buitenland op vakantie, waarvan meerdere vliegreizen.
Ik vraag me af of zoveel op vakantie gaan niet een soort vlucht is, dat je nooit een keer gewoon thuis kunt zijn. Want volgens kunnen ze haast geen vakantiedagen meer overhouden, aangezien veel mensen niet meer dan 5 of 6 weken aan vrije dagen per jaar hebben (tenzij je in het onderwijs werkt).
Wij gaan 'alleen' maar met het gezin 2 weken op zomervakantie elk jaar naar een land binnen een straal van 1000 - 1200 km. binnen Europa. Meestal ook nog een (mid)week weg in de meivakantie, naar een Waddeneiland of een stedentripje. Soms ook nog een keertje kamperen in een weekend. Het is ook wel eens gebeurd dat we niet in de meivakantie weggingen maar wel in de herfstvakantie of voorjaarsvakantie. We gaan eigenlijk nooit vliegen (eerste plaats vanwege het milieu. Een keer een grote reis maken zou ik wel willen maar geen geld voor). Dit jaar ben ik zelfs inclusief weekendjes weg met partner zonder kinderen 5x weg geweest, waarvan 3x in het buitenland. Dat kwam toevallig zo uit en er zat een speciale gelegenheid bij dit keer. De kinderen gaan ook nog eens elk jaar naar het buitenland met scouting in de zomer. Alles bij elkaar vind ik onze reisbewegingen behoorlijk riant, zoveel uitjes met overnachtingen. Maar het is dus langniet zoveel en zo ver als veel gezinnen in onze omgeving. Studenten in mijn omgeving gaan ook opvallend veel op reis, valt me op. Ik had als student niet eens geld om op vakantie te gaan.
BlairW
21-10-2025 om 07:09
Ik vlucht echt niet van thuis. Heb een fijn huis. Maar ik werk 3 dagen per week, dus ben sowieso al 2 doordeweekse dagen alleen thuis. En in het weekend zijn we ook niet altijd weg. Ik breng dus al heel veel tijd in huis door en dan wil ik als ik vakantie heb ook graag weg. Heeft niks met vluchten te maken, maar het gewoon fijn en leuk vinden om in een andere omgeving te zijn.
En ik lees hier al een paar keer dat kinderen geen tijd meer krijgen om zich te vervelen of om te lummelen of zo. Dat doen wij op vakantie ook gewoon. Het is echt niet zo dat we dan elke dag de hort op zijn. In de zomervakantie heeft kind zich lekker vermaakt met kleuren, spelletjes spelen en af en toe een uitje. En veel luieren in de caravan. In de meivakantie gaan we met familie naar een villa met zwembad. Ook daar gaan we weinig anders doen, want de familie is niet meer zo mobiel. Vandaar een luxe huis met zwembad, zodat we veel kunnen luieren in en om dat huis.
Overigens werk ik in de zorg en ik heb zo’n 7 weken vakantie per jaar. Werk soms extra, maar heb ook werkbesprekingen, cursussen en webinars in mijn vrije tijd waar ik uren voor krijg. Dus naast de standaard 5 weken kom ik vrij makkelijk aan meer uren gelukkig. Dat maakt dat we bijna elke schoolvakantie wel weg kunnen of vrij kunnen zijn.
Schemerlampje
21-10-2025 om 07:39
BlairW schreef op 21-10-2025 om 07:09:
Ik vlucht echt niet van thuis. Heb een fijn huis. Maar ik werk 3 dagen per week, dus ben sowieso al 2 doordeweekse dagen alleen thuis. En in het weekend zijn we ook niet altijd weg. Ik breng dus al heel veel tijd in huis door en dan wil ik als ik vakantie heb ook graag weg. Heeft niks met vluchten te maken, maar het gewoon fijn en leuk vinden om in een andere omgeving te zijn.
En ik lees hier al een paar keer dat kinderen geen tijd meer krijgen om zich te vervelen of om te lummelen of zo. Dat doen wij op vakantie ook gewoon. Het is echt niet zo dat we dan elke dag de hort op zijn. In de zomervakantie heeft kind zich lekker vermaakt met kleuren, spelletjes spelen en af en toe een uitje. En veel luieren in de caravan. In de meivakantie gaan we met familie naar een villa met zwembad. Ook daar gaan we weinig anders doen, want de familie is niet meer zo mobiel. Vandaar een luxe huis met zwembad, zodat we veel kunnen luieren in en om dat huis.
Overigens werk ik in de zorg en ik heb zo’n 7 weken vakantie per jaar. Werk soms extra, maar heb ook werkbesprekingen, cursussen en webinars in mijn vrije tijd waar ik uren voor krijg. Dus naast de standaard 5 weken kom ik vrij makkelijk aan meer uren gelukkig. Dat maakt dat we bijna elke schoolvakantie wel weg kunnen of vrij kunnen zijn.
Kun je ook elke vakantie vrij krijgen? Toen ik in de zorg werkte was elke vakantie gedoe, wie wanneer vrij kreeg. Ik vroeg lang niet elke vakantie aan en kreeg alsnog niet alles vrij wat ik vroeg.
Nu werk ik in het onderwijs en heb wel alle vakanties vrij.
Rekenenisleuktaalook
21-10-2025 om 08:27
BlairW schreef op 21-10-2025 om 07:09:
Op vakantie lummelen is toch anders dan op vakantie lummelen?
Op vakantie gaat dat lummelen gepaard met nieuwe indrukken. Lummelen in de caravan ook, al is het alleen maar omdat je dan boven op elkaars lip zit. Vakantiehuis met zwembad en familie is ook best een uitdagende omgeving natuurlijk.
Lummelen is voor mij niet alleen je lijf rust gunnen maar ook vooral je hoofd.
BlairW
21-10-2025 om 08:38
Schemerlampje schreef op 21-10-2025 om 07:39:
[..]
Kun je ook elke vakantie vrij krijgen? Toen ik in de zorg werkte was elke vakantie gedoe, wie wanneer vrij kreeg. Ik vroeg lang niet elke vakantie aan en kreeg alsnog niet alles vrij wat ik vroeg.
Nu werk ik in het onderwijs en heb wel alle vakanties vrij.
We regelen dat onderling altijd prima 😊 zo heb ik bijvoorbeeld gisteren wel nog gewerkt, zodat 2 collega’s vrij konden zijn. Nu heb ik de rest van de week vrij. In de zomer werk ik soms extra voor collega’s en in de meivakantie verdelen we het over de 2 weken. Is gelukkig nooit een probleem bij ons.
BlairW
21-10-2025 om 08:40
Rekenenisleuktaalook schreef op 21-10-2025 om 08:27:
[..]
Op vakantie gaat dat lummelen gepaard met nieuwe indrukken. Lummelen in de caravan ook, al is het alleen maar omdat je dan boven op elkaars lip zit. Vakantiehuis met zwembad en familie is ook best een uitdagende omgeving natuurlijk.
Geloof mij, als kind in de caravan ligt te chillen kost dat echt 0 energie hoor. Die komt echt genoeg aan d’r rust. En op de familievakantie hebben we allemaal een eigen kamer waar je je terug kan trekken. Kind neemt d’r rust echt wel als ze die nodig heeft. Tijdens gewone schoolweken ligt ze na school overigens ook altijd in bed. Ik spoor juist aan om wat meer te ondernemen, want sporten doet ze ook maar minimaal. Ik ben alleen maar blij als ze op vakantie wel een keer mee wil als we wat ondernemen 
Decembermamma
21-10-2025 om 09:14
Hier is het probleem niet alleen de dagen hoor, bij ons zit dankzij de lieve overheid, de werkdruk in januari t/m mei, juli en oktober. Dat zijn allemaal maanden waarin vrij nemen eigenlijk gene optie is, soms een weekje vrij in februari, maart, mei maar dat is wel heel moeilijk. Jan, april, juli en oktober zijn echt uitgesloten.
Tuinfluiter
21-10-2025 om 09:32
Rekenenisleuktaalook schreef op 21-10-2025 om 08:27:
[..]
In het artikel uit je op staat dat de meeste vakantiegangers in de herfstvakantie dicht bij blijven. Wij gingen meestal naar een huisje in Nederland en van wandelen in het bos raakt je hoofd ook lekker leeg en rustig. Wij kwamen nooit vermoeid terug op vrijdag en de kinderen hadden dan nog het weekend om te lummelen.
Caroline80
21-10-2025 om 12:38
Dit jaar niet weg in de herfstvakantie, maar 2 jaar gelden met het vliegtuig weggeweest. We kwam rond middernacht (van zondag op maandag) aan op Schiphol en waren om 1.30 weer thuis en dochter van destijds 14 moest eigenlijk maandagochtend weer om 8.30 op school zijn, maar het 2e uur viel uit. Toen heb ik haar afgemeld voor het 1e uur.
Zoon had nog een studiedag die maandag.