liat
05-08-2012 om 09:13
Hoe blijf ik rustig ondanks het geruzie?
Net een week achter de rug met de kinderen. We zijn vorige week op vakantie geweest, nu waren we een weekje thuis. Ik had voor elke dag wel een een uitstapje zoals bieb, supermarkt om spullen voor gezamenlijke kook activiteit te kopen enz. Maar bijna elke dag was er een paar keer per dag ruzie en daar word ik stapelmesjogge van. Een paar dagen rustig daarbij blijven, ging nog wel, maar na ongeveer woensdag kon ik er niet meer tegen.
Ik had wel wat maatregelen zoals geen film op dagen dat er veel ruzie was geweest, of als iemand scheldt of slaat, dan blijf je een half uur op je kamer. Dat hielp altijd voor een paar uur, maar daarna was het vaak weer raak.
Oudste dochter van 11 is zeer kritisch tav zusje en broertje (van 9 en 7) en vindt hen kinderachtig. De jongste is een beetje een pestkop, die het heerlijk vindt te treiteren. Zo af en toe kwam er een vriendje of vriendinnetje op bezoek, maar dan toch weer ruzie tussen de brusjes. Volgens mij heeft over het algemeen niemand zich zitten vervelen, dus ligt het niet daaraan.
Moet ik nou gewoon accepteren dat dit een deel is van de vakanties? Of moet ik strenger worden? Of zorgen dat elke dag er tenminste een niet thuis is (dan gaat het meestal beter)? Ik had het gisteren weer helemaal gehad, voel me er op een gegeven moment wat depri door en word ook chagrijnig, helpt natuurlijk niet mee om het hier gezelliger te laten worden. Hoe zorgen jullie dat het leuk blijft met de kinderen?

tonny
05-08-2012 om 10:58
Het blijft niet altijd leuk
ontnuchterend, maar zo is dat. Onderling gedoe hoort erbij, het gezin is de veilige plek waar je dat 'oefent'.
Goed idee om nu en dan eens een van je kinderen elders te laten spelen, dat verandert de dynamiek.
De aanstichter een kwartiertje naar de eigen kamer sturen is ook prima, even time out.
Als er een vriendje te spelen is, laat dan die twee personen op een andere plek spelen dan de rest.
Als er ruzie is, zet dan een 'glazen wandje' om jezelf heen, trek het je niet te zeer aan, probeer met wat luchtige humor te reageren, lijkt me zinniger dan strenger worden en van alles verbieden. Als dat niet lukt, loop dan even weg tot je je zelfbeheersing weer hebt gevonden.
Het is gewoon niet altijd leuk. Niks aan te doen. Het ontwikkelt zich van week tot week.
En ach, straks gaan ze weer naar school

koentje
05-08-2012 om 12:45
Enerzijds
denk ik dat je het je minder aan moet trekken. Gewoon; accepteren.

koentje
05-08-2012 om 12:49
Anderzijds
Denk ik dat je meer aparte momentjes in moet bouwen. Laat ze niet steeds op elkaars lip zitten. Laat ze regelmatig apart van elkaar op kamer of elders iets doen. En besteedt steeds even individueel aandacht aan een van de drie.
En haal ze langer uit de situatie als het zo uit de hand gelopen is. Volgens mij is het helemaal niet gek om ze dan een bepaalde opdracht te geven en te zorgen dat ze een uur uit het zicht zijn of zo.
Heb je ook wel eens gedacht aan een gezamelijke beloning? Alleen film kijken als ze geen ruzie maken, i.p.v. focussen op 'geen film als het mis gaat'?

A zorac
06-08-2012 om 01:26
Uit elkaar of zelf weg
O,o,o wat hebben ze bij ons geruzied tijdens de vakantie. Ik vind dat moeilijk te accepteren omdat mijn zus en ik vroeger nauwelijk ruzie hadden. Ik ben al tien jaar van mijn roze wolk aan het donderen en het wil maar niet wennen.
Apart laten spelen werkt hier ook. En als het me allemaal te veel wordt, ga ik zelf wel eens even weg. Zodra ze op zichzelf aangewezen zijn gaat het vaak veel beter. Sowieso niet mee bemoeien zolang ze elkaar niet fysiek of verbaal de hersens in slaan. Drie is een lastig aantal merk ik ook thuis. Als er hier eentje uit logeren is, maakt niet uit welke van de drie, gaat het meteen veel harmonieuzer. Want geen alternatief meer als je ruzie hebt met je brusje. Dus kijk of ze om de beurt uit logeren kunnen ergens.
Azorac

liat
06-08-2012 om 08:01
Super jullie opmerkingen!
Azorac, ik had ook net van iemand met twee kinderen gehoord dat haar kinderen vroeger nauwelijks ruzie hadden. Ik ga dan meteen denken dat ik iets fout doe. Gelukkig heb ik even twee dagen kunnen bijtanken. Volgende week heb ik ze alle drie nog een week, dus dan kan ik het weer proberen.

tonny
06-08-2012 om 09:11
Met twee minder ruzie?
Als ze altijd met twee zijn niet hoor
Ik herinner me dat mijn moeder vroeger aan tafel wel eens met haar ogen dicht ging zitten, als broer en ik aan het bakkeleien waren.
En ze zei ook wel eens: 'nu ga ik wég hoor!'
Oh ja, en (we waren een gelovig gezin) als we bij het opstaan al zwaar ruzie hadden, dan zei ze soms, ironisch bedoeld: 'Hebben jullie al gedankt voor de nieuwe dag?' Hahaha.
Het helpt gewoon als er af en toe eentje weg is. Maakt niet uit welke.

Jesse_1
06-08-2012 om 10:36
Verschil twee/drie
Als je maar 1 broer of zus wordt daar ruzie mee gemaakt, er wordt niet (per definitie) meer ruzie gemaakt met 3 kinderen. Wel is het zo dat als 1 van de 3 afwezig is, dat het er dan harmonieuzer aan toe gaat.
Overigens waren wij vroeger thuis met 3 kinderen en wij hadden zelden ruzie. Ik heb het later nog eens nagevraagd bij mijn moeder en het was ook zo. Nu waren wij m/j/m met een klein leeftijdsverschil, misschien dat dat ook nog wat uitmaakt, maar ik denk dat het gewoon lekker matchte.
Ik kan trouwens nog steeds geen ruzie maken, ben slecht in conflicten. Duidelijk een gemis dus...

Mama 5
06-08-2012 om 12:39
11 jaar
Mijn kinderen hebben rond 11-jarige leeftijd steeds een periode waarop ze grote behoefte hebben aan privileges en veel aandacht. Ze zijn dan ineens niet 'klein' meer. Dan kunnen ze heel gemeen doen tegen hun kleinere broertjes/zusjes. En dat gemene merk je als ouder vaak niet eens zo, want ze doen dat subtiel.
Het helpt hier altijd om ze 'groter' te behandelen. Samen een dag naar de stad, kamer meer inrichten als een puber kamer, klusjes doen waar ze geld mee kunnen verdienen, later naar bed. Dat soort dingen. En veel samen kletsen.
Misschien voegt dat nog iets toe?

liat
06-08-2012 om 13:52
Mama 5
Dat speelt zeker een rol. Oudste vindt het normale kindergedrag van broertje en zusje voortdurend 'superirri'.

Genista
07-08-2012 om 11:18
Eentje minder
Het is een effect dat ik zelf ook ken, net als andere moeders in mijn omgeving: één kind minder, maakt niet uit welk, en de ruzies blijven grotendeels uit. Niet alleen moeders van drie kinders kennen het, ook moeders van vier en vijf spruiten. Ik vind het wel grappig.
Iets wat ik overigens zelf geleerd heb in de loop der jaren, is mezelf niet voor hun karretje laten spannen als onbezoldigd scheidsrechter. Als ik geen idee heb wat er gebeurd is en er komen spruiten met klaagzangen bij me, dan hebben ze pech. Ruzie in de woonkamer? Ga het op de gang of buiten maar even oplossen. Ik laat het niet meer mijn probleem make, dat scheelt zeker.

Vertigo
07-08-2012 om 21:57
Nou p
Op zich wel maar hier word ik vanzelf gebombardeerf tot de andere partij :/