M@rj@
04-02-2014 om 10:13
Hoe kan dochter dit oplossen??
Mijn dochter zit in groep 7 en aan het begin van het schooljaar is er een nieuw meisje in de klas gekomen. Leuk kind, met een rugzakje, dus een 'gebruiksaanwijzing' maar verder niks mis mee Is een aantal keer hier komen spelen, dochter ook daar. Klikt wel.
Alleen klikt het dus niet tussen de rest van de klas en het nieuwe meisje. Haar 'rugzak-reden' is voor velen een grote stoorzender. Dochter heeft daar in de klas ook soms wel last van, maar kan zich daar ook goed voor afsluiten. Het stoort haar dus niet. Wat haar nu wel begint te storen is dat het nieuwe meisje mijn dochter als een hondje achterna loopt, omdat ze bij de rest dus geen aansluiting vind. En dat gaat nu in het nadeel van mijn dochter werken.
De rest van de klas laat mijn dochter nu dus links liggen omdat 'nieuwe meisje' altijd rond mijn dochter hangt. Elke vrije minuut op school hangt 'nieuw meisje' rond mijn dochter en de rest van de klas gaat haar nu dus ook negeren.
Mijn dochter wil echt de vriendschap met het nieuwe meisje niet wegwuiven, maar vind het nu te beklemmend worden en vind het ook niet leuk dat ze door de rest van de groep wordt buitengesloten.
En ze vroeg mij dus vanmorgen om advies. En ik heb eerlijk gezegd geen idee? Ja zeggen tegen het nieuwe meisje dat ze niet moet claimen, maar mijn dochter is bang dat ze dan weer gekwetst zal zijn en dat vind ze ook weer niet leuk.
Volgende week zijn er rapportbesprekingen op school en mijn dochter wou dus ook al de juf om advies/raad vragen, maar misschien zijn hier ook ouders die hier iets in herkennen en adviezen hebben?
Hoe kan mijn dochter voorkomen dat ze te ver verwijdert raakt van de groep door dat ene vriendinnetje zonder het bewuste vriendinnetje te kwetsen? Hoe kan je dit nu het beste aanpakken als 10/11 jarige?

Bianca
04-02-2014 om 11:07
Lastig hoor
Complimenten voor je dochter. Zo te horen een sociaal en meevoelend kind.
Ik herken dit maar al te goed, maar dan van mezelf.
Bij mij op de basisschool zat ook een meisje dat door haar gedrag nogal buiten de groep viel. Ik vond dat erg sneu, en nam het voor haar op, met als resultaat dat ze steeds achter mij aanliep en ik de aansluiting met mijn oude vriendinnen verloor.
Ik zou dit zeker juist op school gaan bespreken. Dit is groepsdynamiek die je niet aan de kinderen moet overlaten, maar aan een (hopelijk goede) pedagogisch onderlegde juf.
Ik zou dit denk ik ook betere buiten de rapportbespreking houden, het gaat immers om iets anders dan de prestaties van je kind! Dit gaat de hele klas aan eigenlijk.
Sterkte en succes ermee!

amk
04-02-2014 om 11:25
goed idee van dochter
je dochter komt zelf met een heel goed idee: praten met de juf. En dat kan zij ook gewoon 1 op 1 doen. Dan komen ze samen waarschijnlijk wel tot een plan de campagne.

M@rj@
05-02-2014 om 11:03
Vanmiddag
Vanmiddag heeft dochter een gesprek met haar juf. Ze gaat zelf het gesprek aan, het is tenslotte haar probleem op school, maar ze heeft wel aan mij gevraagd of ik er bij wil zijn. Ben dus heel benieuwd hoe het vanmiddag gaat verlopen.
Bedankt voor de reacties

jons
06-02-2014 om 08:56
goed van haar!
Hoop dat je heel trots op haar zult zijn. Ongeacht de uitkomst van het gesprek. Ik vind het heel knap dat ze het gesprek met juf wil aangaan!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.