Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Wiz-zy

Wiz-zy

21-09-2012 om 17:03

Hoe krijg ik dochter ergens enthousiast voor?

Dochter (9, gr6) is een heel lief kind. Ze is best onzeker en een echte dromer. Op school heeft ze tempo-problemen, maar ze is niet dom.
Na school is ze meestal alleen. Heeft weinig zin in de clubjes die ze doet. Andere kinderen lijkt ze vaak snel op uit gekeken. Ze heeft wel een aantal leuke vriendinnetjes, maar die overheersen haar vaak nogal. Dit is ook gewoon door haar eigen karakter.
Maar het lijkt wel of ze niks leuk vindt. In sport is ze erg goed, maar ze wil eigenlijk niet echt erheen. Ze zit op atletiek, dat gaat nog wel, maar op dansen vindt ze het saai. Turnen was ook saai (ze was een van de beste op de selectie en de leiding betreurde het erg dat zo'n talent er mee stopte).
Van mij hoeft ze ook niet echt te sporten; sporten doe je voor de lol. Maar op school is dit ook steeds meer een probleem. Dingen zijn nu eenmaal lastiger te doen als je het niet leuk vindt toch?
Huiswerk probeer ik op een leuke manier mee te helpen. Maarja er moet toch het een en ander gemaakt worden.
Pfff ik zit echt een beetje met mijn handen in het haar. Mijn dochter lijkt steeds minder vaak vrolijk en ik vind dat toch wel zorgelijk.
Ik heb van iemand wel eens de suggestie gehad dat ze Hb zou zijn, maar ik geloof dat bij haar helemaal niet. Ze komt niet heel slim over, heeft wel enige moeite met rekenen en taal.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

21-09-2012 om 18:45

Pauze?

Klinkt alsof ze een beetje clubjesmoe is. Ik zou even een pauze inlasten met naschoolse activiteiten, totdat ze zelf ergens mee komt. Gewoon even lekker thuis laten spelen voor zover dat kan.

En huiswerk hoeft voor mij niet leuk te zijn. Dat moet gewoon gedaan worden, en ik heb daar een vaste tijd voor Mijn oudste van 6 heeft nu elke dag voor ongeveer 15 minuten huiswerk na zijn schooldag van 8.25-15.35. Hij is dan eigenlijk heel erg moe, maar doordat het een vast ritme is, kost het minder energie dan elke keer een wel nu, niet nu verhaal uit te halen. Na school, na snack huiswerk, en dan klaar. Gaat hier in elk geval prima.

Tanneke

Tanneke

21-09-2012 om 19:16

Herken dat

Mijn zoon heeft dat ook een tijd gehad.
En ik kwam erachter dat hij dingen niet echt wilde proberen omdat hij bang was dat hij er niet goed in zou zijn.

Hij heeft twee goede vriendjes en dat vind hij wel best. Ik heb een tijd geprobeerd om hem te stimuleren om wat meer vriendjes te maken,want deze twee kunnen ook niet altijd spelen en doen nog hun eigen sport enzo.
Maar hij heeft geen interesse. Het zijn die twee en verder doet hij wel aardig tegen anderen,maar heeft hij in verder contact niet zo'n zi,al speelt hij op het schoolplein volop met anderen.

Ik laat het er maar bij zitten. Wellicht aard van het beestje.
De vriendjes die hij heeft, is hij erg loyaal naar.

En wat betreft HB: mijn zoon doet het op school bovengemiddeld goed. Het gaat hem in feite zo gemakkelijk af dat hij zwaar verbaasd is dat er ook dingen zijn die hij niet meteen kan of begrijpt. Vandaar dat hij een tijd heeft gehad dat hij niets nieuws wilde proberen, omdat hij niet het risico wilde lopen dat hij er slecht in zou zijn.
Hij heeft een tijdje op tekenles gezeten. Toen ik hem de eerste keer kwam halen was hij het al zat. Omdat er niet uit zijn vingers kwam wat er in zijn hoofd zat.
Toch doorgegaan; na een paar maanden kwam hij nog steeds met dingen thuis die nergens op leken,maar hij had er wel plezier in, omdat hem duidelijk werd dat hij een werkje kan maken in zijn eigen stijl. Hoeft niet realistisch. Hij tekent nog steeds met veel plezier (en het lijkt nog steeds nergens op)

Hij doet nu al een tijd een vechtsport,waar hij heel duidelijk heeft geleerd dat het niks uitmaakt wat anderen denken of dat hij iets niet meteen kan. dat je het voor jezelf doet en moet oefenen om beter te worden.

Kan het zijn dat je veel van haar verwacht? En dat ze niet weet of ze dat kan? Ik zeg niet dat het zo is hoor,maar die fout had ik dus een beetje gemaakt, om aan te nemen dat hij het wel kon en als dat niet het geval was, dat hij zich naar voelde. Het zit ook een beetje in zijn aard,maar ik heb hem een tijdje gewoon laten gaan en goed in de gaten gehouden wat voor dingen hij echt leuk vind om te doen. en dan hier en daar aanbieden en zelf laten klooien.

Weet niet of je er wat aan hebt,maar wie weet.
Mijn zoon doet in elk geval weer een heleboel verschillende dingen en in verschillende clubjes,maar allemaal nadat hij er zelf mee aan kwam zetten (behalve zwemles. Hij moest van mij wel leren zwemmen,maar dat vond hij ook leuk)

Is het werkelijk geen interesse?

Of vind je dochter het eng om zo goed in turnen te zijn? Je schrijft dat haar vriendinnen je dochter nogal overheersen. Het kan zijn dat je dochter zich geen raad weet dat zij ergens gewoon de beste in is en niet overheerd wordt.

Pham

Rafelkap

Rafelkap

23-09-2012 om 08:48

Muziekinstrument?

En iets heel anders: een muziekinstrument of een toneelcursus? Daar ontmoet ze ook weer andere kinderen. En is ze wel gelukkig op school?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.