Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Hoe laat gaan jullie 7-jarige (groep 4) naar bed?

Tot grote verbazing kreeg ik gisteren een vriendje en daarna een vriendinnetje aan de deur of mijn zoontje nog buiten kwam spelen (was na 18.00).
Dit was overigens niet de eerste keer dat dit gebeurt trouwens dat er vriendjes na 18.00 nog aan de deur komen.

Mijn zoon van bijna 7 gaat op een doordeweekse schooldag om 19.15 naar bed dus na 18.00 vind ik het niet meer nodig dat ze nog weer buiten gaan spelen (voordat ze gedouched en wel op bed liggen denk ik dan is het alweer later dan 19.15)

Hoe zit dat? Ben ik te streng? Gaat hij voor zijn leeftijd eigenlijk te vroeg naar bed? Hoe laat gaan jullie kinderen van deze leeftijd naar bed en krijgen jullie nog wel eens kinderen aan de deur?

Dalarna

Dalarna

27-08-2013 om 12:44

Tja

Zolang je niet ook vraagt hoelang het kind slaapt en of het uitgerust wakker wordt en niet moe is 's avonds heb je weinig aan informatie van anderen.

Het is wel een zomerdingetje geloof ik, over anderhalve maand bellen ze echt niet meer aan.

Vic

Vic

27-08-2013 om 12:47

Gut

Mijn 8-jarige gaat rond 20.30 uur, maar vaak gaat ze dan eerst nog even lezen. 19.15 uur vind ik echt heel vroeg, dat is een kleutertijd.
Met dit mooie weer zou ik er trouwens helemaal geen probleem van maken. Het is juist zo heerlijk om 's avonds nog even buiten te spelen.

Hanne.

Hanne.

27-08-2013 om 13:09

Naar bed gaan of in bed liggen

Hoeveel slaap een kind nodig heeft is natuurlijk het belangrijkste, maar ter lering ende vermaak:

Mijn 7 jarige gaat om 19.30 naar bed. Dwz dat we dan naar boven gaan. Tegen de tijd dat ze feitelijk ligt is het al snel 20.15/20.30 en tegen de tijd dat ze slaapt is het minimaal 21 uur. 's morgens is ze met geen stok uit bed te krijgen.

Mijn 3 jarige gaat ook zo laat naar bed al slaapt die meestal iets sneller in. Die springt om 7 uur fris en fruitig uit haar bed.

Mijn 8 jarige gaat om 19.45 naar bed. Ligt er om 20.15 in en slaapt ook rond 21.00. En ook die springt er om 7 uur spontaan uit.

Tot 19.30 mag wat mij betreft nog buiten gespeeld worden. We gaan ook als gezin na het eten nog wel eens een rondje lopen of buiten even spelen. 18.00 zou bij ons vooral lastig zijn omdat we dan net aan tafel gaan.

Maylise

Maylise

27-08-2013 om 13:09

Verschilt

Ik denk niet dat je vlug van 'te vroeg' of 'te laat' kan spreken. Als jouw zoon om 19:15 gaat slapen en hij wordt 's ochtends goed uitgeslapen wakker en niet al te vroeg dan is dit blijkbaar een prima tijd voor hem.
Mijn kinderen gingen op die leeftijd overigens wel een stuk later naar bed. Bovendien eten wij ook later dan 18:00. Mijn kinderen speelden dus op dat tijdstip nog rustig buiten. Zeker in de vakantie en als het mooi weer was speelden ze vaak zo tot 21:00 of later buiten. Mijn nichtjes die nu die leeftijd hebben spelen vaak ook 's avonds nog buiten. Nu kan het tenslotte nog.

lisbeth

lisbeth

27-08-2013 om 13:15

Bij ons

mijn 6 jarige gaat ergens tussen half acht en acht uur naar bed, hij heeft twee keer per week voetbaltrainign tot kwart over 7, tel daar nog eens een bad bij en dan is het vrij snel laat. Buiten spelen mag hier zeker tot 7 uur of half acht, in het weekend later.
om 18 uur?? dan eten wij meestal pas net.

Fransien

Fransien

27-08-2013 om 13:39

Zo vroeg/laat als nodig

Ik hanteer de stelregel dat een kind 's ochtends om ongeveer 7 uur goed uitgeslapen moet zijn en liefst zelf wakker geworden. Voor mijn oudste, toen een klein slaapkopje, betekende dat dat ze om kwart over 7/half acht in bed lag. Voor mijn tweede was dat kwart voor 8/8uur, voor mijn derde is dat half 8/kwart voor 8. Het ene kind is het andere niet, maar genoeg slaap vind ik belangrijk, anders zijn ze bij mij thuis in een slecht humeur en dat is voor niemand leuk.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

27-08-2013 om 14:18

En hier

Hebben we een 6-jarige die haar slaap heel hard nodig heeft. Soms wordt ze rond 7 uur 'smorgens zelf wakker, soms niet. Ze gaat tussen kwart voor 7 en kwart over 7 naar bed. Eten doen we rond kwart voor 6/6 uur, omdat ik niet eerder thuis ben (in het weekend soms iets eerder) en na het eten wordt er niet meer buiten gespeeld. Hier ook een meisje uit de buurt wat nog wel eens 'na het eten' kwam vragen, maar zij eten vroeg (5/half6) en wij wat later, dus dat kwam dan sowieso niet zo uit.

Kortom, hier vroeg, maar dat hebben ze dus ook nodig.

Sneeuwitje

Rafelkap

Rafelkap

27-08-2013 om 14:25

Die van mij

worden heel vroeg wakker, ook al gaan ze later naar bed. Oudste van 8,5 gaat ongeveer 19.30 uur naar boven en daarna nog een half uur lezen, vaak ook wel langer. Jongste van bijna 7 gaat om 19 uur naar bed, hij is dan ook echt moe (en niet alleen van de melatomine) en wij willen ook rust Om 6.30 en als we pech hebben al eerder (jongste) zijn ze weer klaarwakker.

Barb

Barb

27-08-2013 om 14:42

Ach

volgens mij gaan ze bij jou alweer naar school. Jij weet wat hij nodig heeft en als dat om kwart over 7 naar bed is, dan is dat zo.
Aan de andere kant (en dat bedoel ik vriendelijk en positief) heb ik je op dit forum "leren kennen" als iemand die wel gehecht is aan ritme, reinheid en regelmaat. Als dat bij jou past moet je dat gewoon doen. Als je wat "soepeler" wilt worden of denkt dat je zoontje dat best aankan, kun je ook een keer bij de wastafel wassen, dan heeft hij een half uurtje speling om evt nog even naar buiten te gaan. Wij eten ook altijd rond 6 uur, dus voor mij zou die tijd gewoonweg niet uitkomen en idd te laat zijn met bedtijd. Dat zou ik dan lekker voor de vrijdag/zaterdag/zondag gebruiken als je zelf meer je etenstijd kunt bepalen. kortom: gewoon zelf bepalen of het kan en hij het aankan

lisbeth

lisbeth

27-08-2013 om 14:49

Al eens later aan de deur gehad

ik heb al eens een vriendje van jongste (die toen nog 5 was ofzo) om 21 uur aan de deur gehad, mag vriendje buiten komen spelen. ehh nou nee die ligt al in bed. ooohh keek nog heel verbaast ook

thein

thein

27-08-2013 om 14:51 Topicstarter

Bedankt voor de snelle reacties

Hier gaan ze inderdaad alweer naar school (2e week alweer).
Nieuwe groep en de eerste week een echte mega stuiterbal was onze zoon dus 19.15 en 5 min was hij ook vertrokken. Deze week eigenlijk ook en vanochtend moest ik hem zelfs wakker maken. Dus naar mijn mening heeft hij zijn slaap ook echt wel nodig.
Weekenden ben ik wel makkelijker hoor (barb grappig dat je me zo goed kent!) dan mag hij best later naar bed maar hier is het vaak zo laat naar bed en toch weer vroeg wakker = erg huilerig en vervelend. '

Tjoh kleutertijd...jongste van 4 gaat om 18.30 al naar bed en na 5 min ook echt vertrokken hoor! Mega moe zijn die kids nu.
Moet er ook bij vermelden dat ze vanaf vorige week ook elke middag spelen met vriendjes na schooltijd (sport is nog niet begonnen) en tja van buitenspelen met vriendjes wordt je toch echt moe van...

Ik kan wel eens in de middenweg gaan zitten zo af en toe nog even naar buiten en inderdaad dan maar ff een beetje wassen bij de wastafel...

Dalarna

Dalarna

27-08-2013 om 16:13

Maar thein

Hoe laat moeten ze nu op want toen mijn jongens zo oud waren zaten wij om vijf voor 8 op de fiets maar ik ken ook kinderen die dan net wakker worden gemaakt.

dc

dc

27-08-2013 om 16:37

Die van mij

Hier een 7-jarige jongen die weinig slaap nodig heeft. Hij moet rond 6.15 opstaan tijdens schooldagen en gaat dan meestal rond 20.30/21u slapen. Hij en z'n kleine broertje gaan vaak na het avondeten nog even buiten voetballen of trampoline springen en we eten rond 18u.

lisbeth

lisbeth

27-08-2013 om 16:52

Iedere dag douchen

Ik vraag me altijd af waarom kinderen iedere dag moeten douchen, mijn jongste doucht drie keer per week nl na het voetballen. Mijn oudste meestal twee keer maar die moet ik zo ongeveer dwingen. Maar misschien zijn wij viespeuken

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Lisbeth

Ik vroeg me dat ook af, onze kinderen gaan om de dag in bad. In de zomer wel eens vaker trouwens, als ze eruit zien alsof ze in de modder hebben liggen rollen.
De overige dagen wordt volstaan met een washand over het gezicht (en voeten wassen als ze geen sokken hebben aangehad)

Groeten,

Temet

Tineke

Tineke

27-08-2013 om 19:20

Slaapritueel

Iedere dag in bad kan zijn om gewoon lekker te ontspannen, soezelig te worden. Van druk spelend (vaak naar buiten gericht), hop in bed, kan voor sommige kinderen een te grote overgang zijn, en dan liggen ze na een uur nog te stuiteren. Met een bad komt een kind al veel meer in de stemming (meer naar binnen gericht) om heerlijk naar bed te gaan.
Overigens, het heel ouderwetse regeltje luidde: 7 jaar is 7 uur naar bed, ieder jaar een kwartier later. Ik geloof dat dit uit de jaren 50 stamt.

thein

thein

27-08-2013 om 20:24 Topicstarter

Dalarna en douchen/badderen

ze worden meestal uit zichzelf om 7.00 wakker en als ze nog slapen (wat meestal wel voorkomt) dan laat ik ze liggen tot 7.15. Ze gaan 8.10 de deur uit.
Maar die tijd hebben ze echt nodig om te eten en bij te komen hoor.

Ik doe ook eigenlijk om en om hoor. De ene dag douchen/badderen en de andere dag gewoon wassen. Maar met warme dagen is het toch ook wel vaak even snel onder de douche. Ik doe het inderdaad ook voor het slaapritueel,ze worden er lekker rustig van en het is een moment van ontspanning, lekker in bad of onder de douche.
3 keer voor mijn jongens vind ik echt te weinig...ze hebben nog wel eens ongelukjes (met name de jongste) en de oudste ligt het liefst in de modder te spelen die komt altijd vies thuis en die zweet ook enorm.
Maar ieder zijn ding toch?

Wikke

Wikke

27-08-2013 om 23:47

Warm bad kan inslapen hinderen

Een warm bad kan ook juist het inslapen hinderen, dat is bij ons kind zo. Maar het schijnt voor veel mensen zo te werken.

Om in slaap te vallen moet je lichaam afkoelen. Als je van een warm bad warm wordt, bevordert dit het inslapen niet. Je lichaam moet dan eerst afkoelen voordat je in slaap kan vallen. Of's avonds een lauw en geen warm bad nemen (brr).

Ons kind is bovendien in bad heel actief, speelt honderduit. Dat gun ik hem graag, maar het kost veel tijd, en hij wordt er druk van. We laten hem daarom vooral in het weekend overdag in bad gaan, of als er eens ruim de tijd is. Is hij op andere dagen vies, dan even kort douchen of met een washandje afnemen.

En hij moet al douchen na gym (2 x per week) en voor en na zwemles (1 x per week). Lijkt me overdreven om dan ook nog thuis heel veel te douchen... Maar natuurlijk, bij geknoei, modder, ongelukje, etc., kortom als het nodig is, dan natuurlijk wel.

Wikke

Wikke

27-08-2013 om 23:50

Niet alle kinderen hoeven om 7u00 op te staan

De school begint hier om 9u00, en als kind om 8u00 wakker wordt halen we het makkelijk.

Als kinderen pas om 8u00 hoeven op te staan, kun je zo een uur optellen bij de bedtijden van kinderen die om 7u00 opstaan!

Nog afgezien van dat de slaapbehoefte per kind kan verschillen.

Je kunt dus niet zomaar oordelen over de bed-/eet-/speeltijden van een ander kind, zonder dit alles te weten.

Tineke

Tineke

28-08-2013 om 07:48

Warm bad

Door een warm bad, stijgt de lichaamstemperatuur. Maar na het bad, daalt deze ineens. Deze neergang van temperatuur, maakt slaperig.
Hier was het meestal zo dat de kinderen zo lang in bad zaten, dat het badwater echt steeds kouder werd. De neergang in temperatuur was dus al tijdens het bad. Dus meteen daarna naar bed en slapen als roosjes.
Maar goed, als het niet bij kind of gezin past, doe je het natuurlijk niet. Mijn kinderen hadden op die leeftijd altijd wel even nodig om de overgang van actief naar passief soepel te laten verlopen. Trouwens, ik kan ook nooit meteen slapen na druk sociaal te hebben gedaan. Wie wel eigenlijk?

Dalarna

Dalarna

28-08-2013 om 08:01

Wikke

Precies dat bedoelde ik al die tijd.

Overigens vind ik 9 uur wel een heel ouderwets tijdstip hoor

dc

dc

28-08-2013 om 08:20

K. heksevet

Die overgang doen wij door zeker een half uur met ze in ons bed te babbelen en boekjes te lezen.

Na het eten buitenspelen

Hmm, hoe laat ze in groep 4 naar bed gingen, herinner ik mij eigenlijk al niet eens meer. Volgens mij 19:00 naar boven, 19:30 kus en knuffel, en dan moesten ze om 20:00 lichtje uitdoen. Maar als er in de zomer op het plein werd gespeeld lieten we ze soms wat langer spelen. Zo vaak was het nu ook weer niet mooi weer.

Momenteel gaan ze ook graag na het eten nog even iemand ophalen om te spelen. Ze zijn inmiddels 9. Ze moeten, nu met school, om 19:30 binnen zijn, en dan tussen 19:30 en 20:00 naar boven en naar bed (20:30/ 20:45 lichtje uit). Vriendje staat vaak al om 18:30 op de stoep, maar wij zijn relatief late eters en pas rond 19:00 klaar.

Ik werd even getriggerd door jouw zinnetje: "na 18.00 vind ik het niet meer nodig dat ze nog weer buiten gaan spelen". Dat heb ik nu ook om 19:00. Laat maar voor dat halve uurtje. Gedoe. Maar de kinders gaan gewoon met alle plezier nog een half uurtje naar buiten. Dus laat ik ze maar. Zeker nu het nog kan (qua weer en licht).

Dus ja.... van 18:30 tot 19:00 kan er toch best even buiten worden gespeeld? En dan ligt je zoontje al met al toch redelijk op tijd in bed.

Groetjes,
Linda

hilse

hilse

28-08-2013 om 19:42

Onze zoon

zat vorig jaar in groep 4. In de loop van het jaar zijn de naar bedtijden wat opgeschoven. Aan het begin van het school jaar gingen we om 7 uur naar boven en in de praktijk was hij dan om ongeveer half 8 'klaar om te slapen'. Maar zoon is een slechte slaper, lag lang wakker 's avonds, later verschoof dat meer naar een uur of 8.
Nu, 8,5jr en in groep 5, is dat weer een kwartiertje opgeschoven. Maar hij ligt nog steeds lang wakker, slaapt vaak niet eerder dan 9 uur, half 10. Helaas tot zijn eigen frustratie.

Hier wat later

Hier een kind die als baby al weinig sliep en nu nog steeds.
Nu met 8 jaar om half negen naar boven, 9 uur naar bed. Met 7 een half uur eerder.
In de vakantie gaat ze niet voor 10 uur naar bed.
Maar daarmee is ze dus uitgeslapen, anders zou ze vroeger moeten.

Loes

guera

guera

29-08-2013 om 19:32

Herkenbaar

Herkenbaar hoor. Dochter wordt in de herfst 8. Ze gaat nu rond 19.30 naar bed. Rond die tijd licht uit. Ze wordt rond 7 wakker en dat moet ook op school dagen. Wij eten meestal rond 6. De rest vd buurt vaak iets later. Dus heel vaak is het gezeik om haar naar binnen te krijgen want dan is de rest net weer buiten. Ze vergeet ook dat haar buurtvriendin bijna 2 jaar ouder is. Ik vind het niks dat buiten spelen na het eten. Al die peuters lopen ook nog rond maar ja die slapen een gat in de dag....Zoon is 10 en bij hem gaat rond half 9 het licht uit..

Hier ook vroeger dan rest van de buurt

Onze oudste wordt ook in de herfst 8 en gaat tegenwoordig om kwart voor 8 naar bed. Jongste is 4 en we streven ernaar hem om kwart over 7/half 8 erin te hebben, maar dan loopt de rest van de buurt ook net weer buiten.

Ja weet je, je weet zelf het beste wat goed is voor je kinderen. Een half uurtje spelen na het eten moet wel kunnen vind ik, hier komt vaak voor dat dat het enige speelmoment is het buurkinderen door alle bso's, speelafspraakjes en clubjes overdag. En elke dag douchen/in bad??? Die van ons gaan maar 1x in de week, en nog extra als ze tussendoor vies zijn geworden. Veel teveel gedoe, al dat badderen en kinderen stinken ook nog niet als ze jong zijn toch? En het is niet eens gezond voor je huid, zo vaak douchen. (we doen wel voeten wassen enzo hoor, we zijn geen echte viespeuken

Maar ik zie hier ook buurkinderen van dezelfde leeftijd als onze oudste (dus ook 6-7-8 jaar) die om 9 uur langzaam een keer naar bed gaan. En daar zijn een aantal bij die met slaapproblemen kampen en 's ochtends niet uit bed kunnen komen. Ik wil niet meteen met een vingertje wijzen, maar in zo'n geval zou het misschien wel helpen om je 7-jarige wat vroeger naar binnen te brengen en de avond rustig af te sluiten.

Vic

Vic

02-09-2013 om 10:21

En wat viel het tegen vanmorgen!

Eerste schooldag, dus vanmorgen moesten we weer vroeg op! Jongste om half 8 wakker gemaakt, en toen zat ze met een verslapen koppie op de bank en had het vreselijk koud. Het weer werkt natuurlijk ook niet mee, want we moesten voor het eerst sinds weken weer een jas aan ;-( In de klas moest ze zelfs een beetje huilen. Vanavond zal ze er wel vroeger in liggen dan 21.00 uur, want zo'n eerste schooldag valt toch echt niet mee.

Ben ook benieuwd

hoe de kinderen uit school komen. Jongste van 4 is in de vakantie bijna van zijn middagslaapje af gekomen, maar wie weet krijgt hij een terugval

Tango

Tango

02-09-2013 om 10:57

Hier ook

Hier viel het ook weer tegen vanmorgen. Ook al zijn ze vorige week ook al vroeg opgestaan i.v.m. vakantiespelweek. Maar ja, gisteravond een feestje gehad dat net iets te laat was afgelopen. Zoon van bijna 9 zat net als dochter van Vic halfslapend aan tafel en had het inderdaad ook koud. Heb hem achterop de fiets naar school gebracht, wat hij ook niet waardeerde want dat was nog kouder.
Eenmaal op school was alles gelukkig over. Hij kwam blij de klas in bij zijn nieuwe meester en was nog blijer toen hij zag dat hij naast 1 van zijn beste vriendjes mocht zitten.
Vanmiddag moet hij naar de BSO en daarna nog naar voetbaltraining. Hij zal wel enigszins gesloopt zijn vanavond....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.