Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Emmawee

Emmawee

17-06-2010 om 22:05

Hoe moet je drijven voor a-diploma?

Stoffer gaat hardstikke lekker met zwemmen en het lijkt erop dat hij nog één hobbel te nemen heeft: het drijven. Punt is dat hij niet altijd de instructies van de juf helemaal goed oppikt, vooral niet wanneer die vanaf de kan gebaard (van gebaren) of geroepen worden. Ik wil hem dus graag van tevoren instruëren. Maar ik werd zelf ook niet heel veel wijzer van de juf die alleen maar vertelde dat hij 'overstrekt'. Heeft iemand een riedeltje voor me?
Ik denk met op je rug: hoofd goed naar achteren, buik bol, armen en benen rustig laten 'hangen'.
En op je buik: hoofd, armen en benen rustig laten 'hangen'. billen omhoog, dikke buik.
Klopt dit een beetje? Iemand nog aanvullende tips?
Alvast bedankt, Maw.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Inge M

Inge M

17-06-2010 om 22:15

Je beschrijving klinkt goed

Ik mis alleen één ding: niets bewegen zodra je goed ligt.
Het klinkt overdreven misschien maar als je zoon dat niet doet, kan dat net de hobbel zijn.

Een flinke hap lucht

want met volle longen drijf je een stuk beter.

Sterretje

De term die ze bij ons gebruiken is: drijven als een sterretje. Dus met armen en benen wijd uit elkaar. Misschien dat dat het aanvullend op eerdere reacties ook iets duidelijker maakt?

judiths mama

judiths mama

18-06-2010 om 11:34

Recht omhoog kijken,,,

Misschien zou het kunnen dat hij bij het op zijn rug drijven zijn hoofd te ver naar achter houdt. Dat pikte ik bij onze zwemles laatst op. Zou de juf dat bedoelen met overstrekken?
De bedoeling is hier dat ze naar het plafond kijken, oren in het water en de buik omhoog.

Hopelijk komt het een beetje over wat ik bedoel. Ik zie het zo voor me, maar opschrijven...!

joos

joos

18-06-2010 om 13:32

Hier

moesten ze eerst 15 tellen drijven als een potloodje op de buik (armen en benen recht), paar slagen zwemmen, daarna 10 tellen op de buik als een spinnetje (armen en benen wijd). Op de terugweg 10 tellen op de rug als een potlood, paar slagen zwemmen en daarna nog 5 tellen als een spinnetje dat een beetje een zeer been had, want die kon niet zo ver zijn benen uit elkaar doen. Als truukje werd verteld dat de kinderen een touwtje aan hun buik hadden, dat ze naar boven trok. De juf wilde dus alleen maar bolle buikjes zien.

Emmawee

Emmawee

21-06-2010 om 23:31

Bedankt!

Hier hebben we echt weer wat aan. Het meeste kende hij al, maar hij vond het toch wel fijn om het weer eens te horen.
Groeten! Maw.

Emmawee

Emmawee

23-06-2010 om 21:41

Joepie!

Volgende week mag hij afzwemmen! Dus in de zomer lekker zwemmen zonder bandjes. En ja, we blijven in de buurt en ja, hij gaat door voor b.

En toen kwamen we er ook nog achter dat zijn tekening in het nieuwe Pokémontijdschrift staat!

Groeten, Maw.

Nasha 1st

Nasha 1st

23-06-2010 om 22:26

Gefeliciteerd!

Mijn dochter heeft ook haar briefje! In augustus mag ze proefzwemmen en als dat goed gaat in september afzwemmen !!

Gefeliciteerd

Gefeliciteerd allebei, fijn dat dat er door is!

mijn dochter moet zondag proefzwemmen... ik weet het niet of ze het gaat halen. wij hebben ook al een keer geoefend maar of het genoeg is?

Emmawee

Emmawee

25-06-2010 om 22:24

Dank!

Nasha, ik zag het hierboven inderdaad! Leuk zeg! En Gruffalo, succes zondag!
Gek, ik lees en hoor vaak over proefzwemmen en realiseer me nu dat ze dat hier helemaal niet doen. Ze krijgen gewoon op een zeker moment het briefje mee en mogen dan de eerstvolgende keer afzwemmen, vaak binnen enkele weken. En dat briefje krijgen ze natuurlijk pas als de juf zeker weet dat het gaat. Ik vind dat zelf wel prettig eigenlijk, dat het zo gaat.
Groeten, Maw.

Nasha 1st

Nasha 1st

25-06-2010 om 23:33

Yep

maar zo is het Proefzwemmen en afzwemmen is hier ook op aparte tijden, niet op de zwemlestijden. Ik denk ook dat het van diverse groepen is. Het is een groot zwembad met veel lestijden, veel groepen. En ja, ze heeft nu een briefje voor het proefzwemmen in augustus en het "echte afzwemmen" is dan ongeveer 2 weken later....kan het ook niet helpen

Puck

Puck

26-06-2010 om 10:25

Hier wel proefzwemmen

Hier wordt wel proef gezwommen. Maar dat is met name om de kinderen te laten wennen aan het andere zwembad. HEt bad waar ze zwemles hebben was in ons geval niet hetzelfde als waar afgezwommen werd. Maar een briefje dat je kind mocht proefzwemmen kreeg je een week van te voren mee en de week na het proefzwemmen was daar weer een week na, dus tussen briefje en afzwemmen zat max. 2 weken. Lijkt me lastig inschatten om nu al te zeggen of een kind in augustus zover is dat het af kan zwemmen. En als ze het zeker weten dat het gaat lukken dan kan het kind nu ook al wel afzwemmen en loop je dus 6 weken voor niks op en neer naar het zwembad.

Nasha 1st

Nasha 1st

27-06-2010 om 16:50

Tja

ik kan het ook niet helpen dat ze bij ons in het zwembad maar een aantal data hebben waarop ze afzwemmen...Elk zwembad gaat daar nu eenmaal anders mee om. Waarom ze nu al een briefje meegeven voor in augustus proefzwemmen, ook geen idee. In ieder geval is ze voor nu toe aan afzwemmen en is ze dus bij de volgende keer aan de beurt. Mij maakt het niet uit hoor, ik bedoel, ik moet de gang naar het zwembad toch maken aangezien tweelingbroer ook in deze groep zit en nog niet kan afzwemmen (door eigen "schuld")....

LaMama

LaMama

28-06-2010 om 09:08

Huh? en een kleding vraag

Las ik dat nou goed dat iemand schreef dat ze een briefje meekreeg dat haar kind een paar dagen later mocht afzwemmen? Dat heb ik echt nog nooit gehoord. Hier wordt 3x per jaar afgezwommen en je krijgt ongeveer 3 weken voor die datum een brief thuis dat je kind mee mag doen. Er is geen proefzwemmen hier, maar ik vind dat niet echt een bezwaar.
Even een andere vraag: hoeveel keer oefenen jullie kinderen met kleding aan (zwemmen dus)?
Groetjes,
LaMama

Puck

Puck

28-06-2010 om 09:47

Lamama

Dat was Pelle. En ik ken het ook wel. Hier wordt dus 2 weken van te voren een briefje meegegeven dat ze de week erop mogen proefzwemmen en de week daarop mogen afgzwemmen. Maar het gebeurt ook wel dat in de periode tussen het briefje en het afzwemmen nog kinderen toegevoegd worden aan de afzwemgroep en dan kan het idd ook gebeuren dat je 3 dagen voor die tijd pas hoort dat je mag afzwemmen. En geen brief thuis (pfft, dat klinkt officieel) maar gewoon een papiertje na zwemles in een natte hand gedrukt.
Wat betreft met kleren aan zwemmen: dan moet ik in mijn geheugen graven, maar volgens mij was dat ongeveer een maand voor het afzwemmen, ca. 8 lessen dus in ons geval.
Overigens kan hier gelukkig iedere 2 maanden afgezwommen worden en hoeft je kind als het net niet mee kan geen 4 maanden te wachten tot de volgende ronde.

zwemmama

zwemmama

28-06-2010 om 09:51

Vlak van te voren

Hier in het zwembad zit je 7 weken in hetzelfde groepje. De 7e les wordt er steeds gekeken of je doorgaat naar het volgende groepje. In het laatste groepje kijken ze de 7e les of je af kunt zwemmen. En dan afzwemmen is dat ook meteen dat weekend. Dus hier weet je het ook pas 5 tot 3 dagen van te voren. Is juist fijn voor kinderen, want zo hoeven ze niet zo lang in spanning te zitten voor het examen!

zwemmama

zwemmama

28-06-2010 om 09:51

Kleding aan

Hier zwemmen ze elke 7 weken een keer in kleding. Zo wennen ze er goed aan.

LaMama

LaMama

28-06-2010 om 09:59

Dat briefje thuis klinkt wel officieel, maar volgens mij vinden het ze gewoon makkelijk dat ze dan in 1 keer iedereen van de groep hebben. Kweetutooknie, maar zo doen ze het.
Lijkt me heerlijk als er vaker afgezwommen wordt! En een paar dagen vantevoren horen of je af mag zwemmen zou hier ook wel lekker geweest zijn tegen de zenuwen!
Hier wordt wel iedere week gekeken of ze door mogen naar het volgende badje, maar ja, op het afzwemmen moeten ze dus soms maanden wachten. Nou ja, wachten...ze oefenen lekker door en zijn dus al bijna klaar voor hun volgende diploma (in het geval van mijn dochter dan). Die heeft eindeloos over haar A gedaan, maar zwemt nu de volgende keer direct mee voor haar B.
Wij zwemmen hier bij een reddingsbrigade en daarom vroeg ik me af of die extra met kleding aan oefenen, maar als ik de reactie lees, is dat niet zo. Zij oefenen een keer of 8 met kleding aan. Ik vond dat veel (en goed hoor, laat ze er maar lekker aan wennen), maar misschien is dat wel normaal.
LaMama

Nasha 1st

Nasha 1st

28-06-2010 om 19:58

Met kleding

zwemmen ze bij ons elke les, vanaf dat ze in het laatste bad voor afzwemmen zitten....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.