Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Yespe

Yespe

08-02-2013 om 16:48

Hoe speelt jullie 8-jarige?

Onze zoon van 8 jaar kan zich moeilijk zelf vermaken, het enige wat hij wil is met de Wii, de Ipad, computer of tv kijken. We hebben nu de regel ingesteld dat hij na school, vang 14.30 uur tot etenstijd, rond 18 uur drie kwartier 'schermtijd' heeft, hij mag zelf invullen waarmee. Hij vindt dit zelf ook een goed idee, maar de overige tijd weet hij niet in te vullen, hij speelt een kwartiertje met de knex of lego en komt dan weer vragen wat hij nu weer moet/mag doen, hij wordt dan ook vaak boos. Vooral met slecht weer is dit lastig, met mooi weer is hij vaak buiten. Wie heeft tips, want ik word er zo langzamerhand moe van. Wert hebben nog drie kinderen en die vermaken zich wel goed en zeuren ook niet zo als ze even niet weten wat ze moeten doen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mama 5

mama 5

08-02-2013 om 18:19

Samen spelen

Onze zoon vond dat ook moeilijk. Het werd beter toen we iedere dag standaard een kwartier een-op-een met hem gingen spelen. Dan kreeg hij de regie en volgden wij wat hij wilde. Dat is echt superleuk, je ziet je kind op een andere manier. En je kind leert ervan om zelf te spelen.

Vervelen

Ik vind t zelf ook niet zo makkelijk, maar heb je echt loslaten en laten vervelen wel eens geprobeerd? Mijn dochter komt om de drie
Minuten om input vragen (zal ik zelf wel debet aan zijn) maar als ik echt echt echt geen reactie geef -behalve 'ik hoor dat je je verveelt, maar ik ga nu niks met/voor je doen' ; dan gaat ze spelen, na een kwartier niks. En dan is t mooi en fantasierijk spel, dat lang kan duren.

Tango

Tango

09-02-2013 om 00:30

Erg herkenbaar

Hier ook zo'n 8-jarige, die zichzelf niet goed kan vermaken. Tijdenlang heeft hij ook nauwelijks interesse in de computer gehad, maar sinds een paar maanden is het of dvd kijken, of tablet of computer. Wii vindt hij helemaal niets aan, dus dat dan weer niet. Wat hij verder doet is in de kamer voetballen (met een schuimrubber balletje dus dat mag ook hoor), beetje met autootjes of Bagugans spelen en dat was het dan wel. Als hij met een vriendje samen is heb je geen last van hem. Af en toe wil ik best een spelletje met hem doen, maar ik ga hem zeker niet de hele tijd vermaken en een uur schermtijd vind ik ook wel voldoende, in het weekend wil ik er nog wel twee uur van maken, maar dan is het ook echt klaar.
Wat we hier hebben gedaan is met name voor in de weekenden activiteiten zoeken, hij doet nu scouting op zaterdag en voetbalt op zondag. Dat scheelt al twee ochtenden verveeltijd. Op schooldagen spreekt hij vaak met vriendjes af dus dan gaat het wel goed, alhoewel hij met vriendjes ook steeds vaker achter de computer duikt.

Guinevere

Guinevere

09-02-2013 om 12:06

Schermverbod (deels)

Zoiets hebben wij hier ook wel eens gehad. Er werd alleen maar gewacht op het moment dat eindelijk dat scherm aanging en verder werd er alleen gezeurd en gehangen. Daar had ik totaal geen zin in, dus ik heb ingegrepen. Eerst een totaalverbod van 2 weken schermen (incl. DS). Daarna mocht het weer, maar heel beperkt. Alleen op zaterdag, zondag en woensdag mag er 1,5 uur gegamed worden (op woensdag 1 uur trouwens) en de tv mag elke dag maar één uur aan, dat zorgt ervoor dat ze zorgvuldig zijn in wat ze willen zien. In het weekend mag er trouwens wel een volledige speelfilm aan.
Sinds we deze regels hebben ingevoerd wordt er hier weer normaal gespeeld, dat is helemaal vanzelf gebeurd! Hutten bouwen, buiten spelen, met lego, playmobil, tekenen en bordspelletjes.

Yespe

Yespe

09-02-2013 om 23:59

Reactie

Bedankt voor jullie reacties. Ik blijf het lastig vinden, samenspelen met mij vinden we allebei wel leuk, maar als ik stop, houdt zoon ook op met spelen. Hij heeft maar 1 vriendje waar hij mee afspreekt, dat is meestal wel een paar keer per week, maar ook dan vragen ze of ze mogen computeren of wiien, als ik dan nee zeg wordt hij heel boos. Dat maakt me op zich niets uit, maar ik vind het wel vervelend, ook vertelt hij later nog dat ik zijn dag verpest heb, doordat hij niet langer mocht gamen oid. Scherm helemaal verbieden heb ik wel eens aan gedacht, maar lijkt me niet verstandig, zoon is sociaal niet zo handig en op school hebben ze het vaak over bepaalde spelletjes op de pc, zoals Minecraft, Landleven en voetbalspelletjes. Als hij dat niet mag, kan hij ook niet meedoen met het gesprek, dat vind ik wel lastig. Ik ben nog aan het zoeken naar een balans hierin, maar vooralsnog blijf ik het lastig vinden.

Yespe

Yespe

10-02-2013 om 00:01

Lastig

Nu ik de tekst nog een keer lees, heb ik toch wel vaak 'lastig' geschreven, mijn excuses.

Tango

Tango

10-02-2013 om 10:32

Ach

Daar hoef je toch geen excuses voor aan te bieden. Het is toch ook lastig? Hier zou zoon vanmorgen voetballen, maar ja met die sneeuw is het afgelast. Een hele zondag thuis hangen vond ik geen goed idee. Nu ging mijn man gelukkig dochter wegbrengen naar haar zang/dansclubje en daarna even langs zijn ouders, heb zoon dus meegestuurd. Eerst wilde hij niet, maar toen ik zei dat hij zijn rapport dan kan laten zien, ging hij toch mee. Voor geld doet hij veel Wel nam hij de tablet mee, tja dat nemen we dan maar voor lief.
Vanmiddag ben ik bij een vriendin, dan zal er wel weer heel veel tijd achter het beeldscherm doorgebracht worden. Maar goed dat het morgen weer maandag is, kan hij weer naar school en daarna naar de BSO waar hij altijd heel veel buiten speelt.

May

May

10-02-2013 om 11:39

Yespe: je hebt het over mijn zoon!

Ook 8 jaar, liefst hele dag achter het scherm, moeilijk te motiveren iets anders te gaan doen. Als ik zeg dat hij even 'niets met knoppen' mag, weet hij het niet meer... Met zijn oudere zus heb ik dit soort discussies nooit gehad, die ging paymobilhuizen bouwen o.i.d.

Annet

Annet

10-02-2013 om 15:32

Als er vriendjes komen,

dan spreek ik direct aan het begin af hoe laat ze een scherm mogen. Stel het is woensdagmiddag, dan mogen ze het laatste uur op een scherm. Eerst scherm en dan moeten stoppen, werkt niet.
Als er geen vriendjes zijn maar zoon wel wil Minecraften online (met vriendjes), dan mag dat vanaf 17.30 uur. Dat kan hij dan ook aan zijn vriendjes melden. Een ander tijdstip mag ook, mits vooraf afgesproken, maar niet langer dan een uur.

Negeren

Hoe herkenbaar. Hier ook zo'n zoon van 8, weinig vriendjes en een wii-fascinatie. Heel veel gehang, gezucht en gesteun (ik verveeeeeeeeel me; saaaaaaaaaai). Ik word er echt soms chagerijnig van (wat de sfeer natuurlijk ook weer niet ten goede komt).

Zusje heeft er minder last van; die zit heel vaak te lezen in stripboekjes.

Maar hardnekkig negeren wil hier nog wel eens helpen. Dan gaan ze ineens heel leuk samen restaurantje spelen, of met de lego, o.i.d. Of hij pakt toch ook een stripje.

Groet, Linda

Marjan

Marjan

13-02-2013 om 15:53

Zodra vervelen hier vervelend wordt

Is het verplicht puzzelen of lezen, er staat standaard 1000 stukjes klaar dus dat is altijd zweten.

ol3

ol3

13-02-2013 om 19:33

Gamen

hier ook een acht-jarige die gek is van games, op de Wii en op de Ipad, nu helemaal into Minecraft! Ik vind het niet zo erg omdat ik ook weet dat hij een echt buitenkind is, vanmiddag een uurtje achter de ipad met z'n vriendje en toen zijn ze lekker gaan buitenspelen, fietsen en voetballen. Hij kan ook heerlijk tekenen en met lego spelen dus zo lang alles nog een beetje in mate is en het tijdens de kou wat meer gamen is vind ik het niet erg!

Prakje

Prakje

13-02-2013 om 20:25

Hier ook

Jongste verveelt zich altijd als de schermen uit zijn. Regel is hier dat er uit school gelijk een half uur schermtijd is. Dan uit en spelen. Dit werkt hier het beste, eerder was zoon de hele middag aan het hangen en vroeg hij elke 10 minuten of ik al ging koken

En spelen bekent meestal dat ik een bak lego omkeer op een kleed, dan duikt hij ertussen en hoor je m niet meer. Zelf iets verzinnen is heeeeeeel lastig.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.