Anneque
03-03-2014 om 10:10
Hoe spreken jullie de volgende namen uit?
Vitalis, Rémi en Garofoli. En dan m.n. de klemtonen?
Vitalis is een Italiaanse naam, maar zou die toch op zijn Frans uitgesproken moeten worden? Gezien de context? (Vietalíe?). En Rémi, waar ligt de klemtoon? Ben geneigd tot Rée-mi. Garofó-li? Zal ook wel een Italiaan zijn? Klopt dat?
Zolang mijn oudste nog graag voorgelezen wil worden, probeer ik er nog ff gauw wat klassiekers doorheen te jagen

Rafelkap
03-03-2014 om 10:32
vietaalis, reemie en gaaroofoolie
Ik zou niet teveel nadenken: vietaalis (klemtoon op a), reemie (klemtoon op e) en gaaroofoolie (klemtoon op foo).
Alleen op de wereld toch? Vond ik vroeger heel verdrietig.
Ik vrees niet dat ik dit ooit kan voorlezen hier (houdt niet van verdrietige boeken)

Anneque
03-03-2014 om 10:58
Rafelkap
Thnx, Alleen op de Wereld inderdaad. Ja we zullen we regelmatig een brok moeten wegslikken, maar we kunnen het hebben. Dochter helemaal niet, ze zijn erg verschillend daarin.
Houdt je oudste wel van grappige, soms spannende (maar niet te), beetje sprookjesachtige boeken met gekke invallen? Misschien ken je hem allang, maar wij zijn hier erg fan van Thijs Goverde. De trilogie over de Meesterdief bijvoorbeeld. Kan niet garanderen dat er nooit ergens iemand het loodje legt, maar de toon is overwegend licht.
(Anekdote: In een van zijn boeken sneuvelt inderdaad de slechterik. Mijn oudste was daarvan zó onder de indruk en verontwaardigd, dat hij de schrijver heeft gemaild. En hij kreeg een zeer uitgebreid antwoord terug, mét uitleg over waarom hij tot deze keus was gekomen. Tof hè?).

Jasam
03-03-2014 om 11:00
Op zijn frans? zo ongeveer?
Vitalis - Vítâlí (dove S)
Remi - Rémi
Garofoli- Gârôfólí
Met dakje is de a van ach en de o van op
Met streepje, de klemtoon eee, iii en ooo

Rafelkap
03-03-2014 om 11:21
Anneque
Dank! Ik ben altijd op zoek naar boeken die mijn oudste kunnen boeien. En dat is niet eenvoudig, hij geeft de voorkeur aan Donald Duck.
Wel gesmuld van Roald Dahl maar De Heksen wil hij niet aan beginnen. Maakt niet uit, kan altijd later natuurlijk (net 9)
Ik heb vroeger als 10 jarige ook een brief naar Gerard Brands geschreven (padden verhuizen niet graag). ik was namelijk ongerust dat kennissen geen water gaven aan hun konijnen. Ook ik kreeg een uitgebreid antwoord, helaas ben ik die brief kwijt (of vind ik later ergens verstopt bij mijn ouders)

Maartje C
03-03-2014 om 12:05
Google translate....
..doet ook uitspraak (klik op het luidsprekertje). Kun je ook meteen de Italiaanse versie uitproberen.
https://translate.google.co.uk/?hl=en&tab=wT#fr/es/Garofoli

Anneque
03-03-2014 om 16:03
Maartje
Dat heb ik nog nooit gezien, dat luidsprekertje. Wat handig, dank je wel

amk
03-03-2014 om 16:12
ach
wat maakt het uit bij voorlezen. Wij houden gewoon de uitspraak aan die dochter er de eerste keer aangeeft.

Temet
03-03-2014 om 17:13
Rafelkap
Bij mijn zoon begon ik aan De Heksen toen hij 7 was ofzo, ik las het voor, en na geloof ik hoofdstuk 1 hield hij het voor bekeken. de Griezels en Sjakie vond-ie wel leuk, maar De Heksen - nee.
Heeft jouw oudste Ravelijn al gelezen? Zoon heeft het verslonden en verzuchtte nadien dat hij het jammer vond dat hij zoveel had gelezen de vorige dagen want dat het nu uit was...
Ook mijn zoon is overigens met name verslingerd aan de DD.
Groeten,
Temet

Rafelkap
03-03-2014 om 18:39
Temet -beetje o.t.-
Dank je wel. Weer een voor m'n verlanglijstje, lekker veel actie
De GVR is geloof ik zo'n beetje z'n lievelingsboek. Die heeft hij na het voorlezen zelf een paar keer herlezen, ook nog op school en er een boekbespreking over gedaan. Het fragment dat hij voorlas waren die mannetjes die het gat met de reuzen invielen (aan het einde)
Ja die DD, dat is een heuse verslaving. Hij zou het liefst ook nog een abonnement willen op de Donald Duck Extra, maar wij vinden het wel goed zo, alleen 'de gewone'. Straks met Koningsdag zal hij wel weer een boel pockets binnenhalen

Tango
03-03-2014 om 21:13
Alleen op de wereld
Vond ik vroeger ook prachtig. Er was ook zo'n tekenfilmserie van op tv. Zodoende heb ik de namen altijd uitgesproken zoals in die serie. Reemi (dus klemtoon op e), Vitaalis (klemtoon op a) en Garoofoli (klemtoon op eerste o), maar die laatste herinner ik me eerlijk gezegd niet zo goed meer. De uitspraak dan, wel dat het een akelige man was die stokslagen uitdeelde volgens mij.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.