Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
slaapje

slaapje

27-11-2012 om 22:02

Hoe ver ga je erin mee bij niet slapen?

Zoon van 10 kan niet slapen sinds een aantal dagen ivm enge film bij vriendje. Totaal overstuur. Hij slaapt alleen als ik ernaast ga zitten. Tja is dat nu wel een goed idee ?
Hij houdt nu licht aan maar gaat steeds huilen. Komt eruit.
Hoeveel begrip ga ik tonen? Zou het helpen als ik cd opzet ? Morgen maar es kopen. ...iemand tips ?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mama 5

mama 5

27-11-2012 om 22:28

Eye-opener

Voor mij was dit een eye-opener. Als je bij je kind blijft, wanneer het moet gaan slapen, zeg je met je gedrag tegen je kind: 'Slapen is iets wat zo eng en moeilijk is, dat je het niet alleen kunt, daar heb je een volwassene bij nodig.'
Het geval van je zoon, hebben wij bij onze dochter ook eens gehad.
Wat hielp was: overdag over de film praten op een manier waarop de film belachelijk wordt. (met dank aan Harry Potter, die zijn angsten te lijf moest gaan door het enge belachelijk te maken)
Het kind in te lichten over helpende en niet-helpende gedachten. Je gedachten maak je zelf in je hoofd, die kun je dus sturen. Voor elke niet-helpende gedachte, kun je een helpende gedachte formuleren.
's Avonds hard zijn. Het geeft niet als je wakker ligt, dan rust je toch uit. Je blijft op je bed. Jij hebt mij niet nodig om te slapen, dat kun je zelf.
Wij zijn christelijk, dus hier helpt het ook altijd om te bidden.
Je zou ook nog een ritueel kunnen bedenken waarin je zoon tekent of opschrijft wat hij zo eng vind aan die film. En dat dan verscheuren, verbranden, of weggooien.

Aggie

Aggie

27-11-2012 om 22:48

Voor een paar dagen, prima

Hij heeft kennelijk een heel enge film gezien waar hij mee om moet leren gaan. Dat kan heel veel indruk maken. Even wat extra aandacht en hulp bij slapen zou ik prima vinden, als het gaat om mijn kinderen. Zolang je wel overdag met hem praat over die film, wat echt is en niet etc. Het moet niet een obsessie worden die steeds verder gaat.

Misschien eens met hem bespreken wat hij zélf een goede manier zou vinden om dit aan te pakken? Afleiding, iets leuks doen, verhaaltje lezen, jij blijft nog even in de buurt van de slaapkamer of zo?

film

film

28-11-2012 om 09:54

Lastig

Ik heb inderdaad met hem besproken wat zijn idee is. Hij zegt: optie 1: jij blijft bij me. Optie 2 ik val op de bank beneden in slaap.
Dat gaan we dus niet doen.
Omdat het al half 10 was gisteravond ben ik 5 min bij hem gebleven tot hij sleip. Maar eigenlijki vind ik dat niet goed. Inderdaad omdat ik dan teveel bevestig dat het inderdaad eng is.
Hij raakt helemaal overweldigd door de gedachten dus als hij in bed ligt met boekje en licht aan dan gaat ie alsnog huilen en maakt zichzelf daar helemaal van overstuur. Hij zegt dat hij zijn gedachten niet kan sturen. Ik ga dat nu wel overdag oefenen.
Helpende gedachten formuleren is inderdaad een goede. Maar hij zegt dat hij steeds de beelden weer ziet. En dat hij die niet kan wegsturen.

Man man ik baal hiervan zeg....vrijdag komt de oppas. Nou ik ben benieuwd

Guinevere

Guinevere

28-11-2012 om 10:56

Welnee

Welnee, als je bij hem blijft zitten ga je hem helemaal niet bevestigen in zijn angst of aantonen dat slapen eng is. Geloof ik niks van. Je geeft er alleen mee aan dat je hem steunt. Bovendien duurt het kennelijk maar 5 minuten, dus waar hebben we het nu helemaal over? Ik zou me pas zorgen gaan maken als het erbij zitten de angsten verergert, maar daar zie ik nog geen enkel signaal van.
Je kunt als volgende stap dicht bij zijn kamer in de buurt blijven ipv naast hem zitten. En misschien kun je op internet iets vinden over "the making of..." van die enge film. Heb je trouwens aan die ouders van dat vriendje verteld wat de gevolgen van die film waren? Welke film was het eigenlijk (filmkeuring??).
Truukje dat ik ergens op internet heb gezien, misschien helpt het: Maak een tekening van het ding waar je bang voor bent. Verander dat ding, hoe ziet een monster eruit met een bloemetje in zijn haar? Hoe ziet het eruit met lippenstift, of als het lief lacht? Op die manier wordt hetgene waar een kind bang voor is controleerbaarder voor hem/haar.

Maja

Maja

28-11-2012 om 11:16

Ik blijf bij hem

Je schrijft niet hoe het slapen van je zoon voor het zien van deze film ging. Ik ga er dus maar van uit dat dat in orde was.
Je zoon heeft nu een enge film gezien, eentje die zo eng was, dat hij niet meer kan inslapen. In zo’n geval zou ik bij hem blijven. (en daarbij de andere suggesties voor overdag gebruiken) Natuurlijk zou ik ook bang zijn, dat hij nooit meer alleen in gaat slapen. Toch laat ik hem niet alleen. Voor hem is de ervaring met die film te overweldigend geweest en hij heeft weer even hulp nodig. Met de nadruk op even.
Ik grijp terug op “gewoontes” van “vroeger”. Weer eens dat oude kinderliedje, in de buurt van zijn kamer blijven, wel blijven zitten, maar niet meer praten, samen een verhaaltje verzinnen, elke 5 minuten gaan kijken, samen naar boven en erbij blijven als hij zich doucht, tanden poetst, de ontspannende cd weer aan. De vertrouwde “oude rituelen”. Langzaam zou ik dit weer af gaan bouwen afhankelijk van hoe het met hem is. Ik zou er verder voor het slapen gaan niet teveel woorden aan vuil maken en er zeker geen probleem van maken.

Hier

Wij hebben t ook net bij de hand gehad; dochter van zes had de clip van 'thriller' gezien (niet thuis!). Uiteindelijk hielp het het meest door bij de fopwinkel hier een vampier gebitje te kopen en daar overdag mee te spelen. Anderen laten schrikken etc.; het verkreeg daardoor een soort speels aura. Ik weet niet wat je zoon gezien heeft maar misschien kun je wat enge dingen met hem kopen , ik was voor vijftig cent klaar...

film

film

28-11-2012 om 14:38

Gremlins

Zoon houdt erg van griezelen. Tekent de hele dag Zombies, vindt halloween leuk, houdt van de boeken vd griezelbus. Maar dit was blijkbaar een grote stap te ver.
Hij is bijna 10, dus met griezelgebitjes of enge spullen komen we er niet mee (heeft ie kasten vol van).
Misschien iets natekenen is inderdaad wel een goeie.
Het erbij blijven op normale bedtijd duurt veel langer . Maar gister hadden we al zo lopen klooien ermee dat het al half 10 was. Toen sliep hij snel
Heb de ouders gesproken ja. Die vonden het echt heel vervelend. Vriendje is 11. Inschattingsfout juist omdat hij zo van griezelen houdt.

Making of

kind had hetzelfde na het zien van een film (Jurassic Park). Toen hebben we (stukjes van) de making of op het internet gevonden. Het was gelijk over.

suus36

suus36

30-11-2012 om 06:59

Bij broer/zus.

Mijn zoontje heeft het gehad na de film "wraak van Argus" van huis Anubis. Drama's. We hebben toen een matras in zijn zus haar kamer gelegd en daar heeft hij een paar weken geslapen. Elke keer gevraagd of hij in zijn eigen kamer weer wilde. Vanzelf ging hij op een bepaald moment weer in zijn eigen kamer slapen. Met alle lichten aan. Dat wel.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

*bella*

*bella*

01-12-2012 om 17:11

Niks mis mee

met hulp vragen, toch? Je zoon geeft aan dat hij dit even alleen niet gehandeld krijgt, ik vind een goede hulpvraag leren formuleren/hulp durven vragen niet iets dat afgeleerd moet worden, integendeel. Ik vind juist niet dat je een kind daarmee afhankelijk maakt, eerder sterker. Uiteraard goed in de gaten houden dat het niet averechts gaat werken. Maar grote kans dat dit snel overwaait.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.