even anoniem
19-11-2012 om 21:20
Hoe zoon helpen werkt te snel/afremmen 8 jaar
Vorige week 1ste rapport gehad van zoon 8 jaar, groep 5. Een slimme jongen, wel eentje die snel en daardoor slordig werkt, maar hier ook slordigheidsfoutjes door maakt
Een goed rapport, maar volgens de leerkracht zouden er makkelijk allemaal 9 en 10en op kunnen staan, hij is slim genoeg,als hij minder snel en daardoor slordig zou werken.
Hoe kunnen we hem afremmen om zo snel te werken??
Hij heeft wel uitdaging nodig, heeft al verrijking van de leerstof. Maar door te snel over de tekst /vraag te lezen, worden er fouten gemaakt, die hij best weet. Ook door slordig schrijven worden antwoorden fout gerekend.
Hoe kunnen we hem op een positieve manier helpen, dus niet straffen bij slordig schrijven, want we weten, dat het hem heel veel moeite kost om netjes en rustig te schrijven/werken.

Jippox
20-11-2012 om 08:51
Slordig
Bekend probleem. Hier zijn de oudste 2 erg slim, maar vreselijk slordig. Niet alleen ziet hun werk er vaak niet uit, ze maken ook onnodige slordigheidsfouten. Maar wel altijd als eerste klaar...
Wat wij doen bij zoon 2 (groep 7) is samen met de leerkracht vooral aandacht besteden aan de verzorging van zijn werk. De stof kan hij allemaal makkelijk, dus daar hoeft weinig tijd in gestoken te worden, maar hij MOET nu alles netjes maken. Op school controleert de leerkracht hier streng op en thuis doen wij dat met zijn huiswerk. Niet netjes = opnieuw. Daarbij leggen we hem steeds uit dat werk niet alleen goed moet zijn maar er ook goed uit moet zien. Dat dit minstens zo belangrijk is. En dat als iets niet goed leesbaar is, het dan gewoon fout is.
Oudste zit inmiddels op het VO, dus die moet het zelf maar ondervinden. In groep 8 had hij zijn drempeltoets veel slechter gemaakt dan verwacht door zijn slordigheid. Daar is hij wel van geschrokken. En dat helpt dan. Even... Nu haalt hij ook af en toe echt lagere cijfers door slordigheid. Helaas vindt hij dat zelf niet zo'n punt zolang het voldoendes zijn... Ik blijf de jongens er maar op wijzen: als je klaar bent, kijk het dan nog eens door. Je hebt tenslotte tijd zat, dus controleer! Meer kan ik niet doen... Uiteindelijk zullen ze zelf het belang ervan in moeten zien.

trion
20-11-2012 om 08:57
Hier
een kind dat net zo snel/slordig was, hanenpoten op het papier kalkte en verdrietig was met haar altijd cijfer 6 voor schrijven.
Daar mogen ze wat mij betreft mee stoppen, het geven van een cijfer als was het een prestatie.
Als het echt zo erg is als je zegt, mag hij dan niet typen?
Over snel lezen, er zijn vast uitgedachte methodes voor waarvan ik het bestaan niet weet, maar ik weet wel dat er nu eenmaal snelle lezers zijn. Als ik een vraag langzaam lees ga ik me afvragen of het geen strikvraag is, lees en/of begrijp ik het alsnog verkeerd en word er erg nerveus van, ook van de tijdsdruk, het móeten presteren.
Ik denk niet dat je dat helemaal moet willen afleren, boeken kunnen filteren op snelheid heeft ook heel veel voordelen.
Kan de juf niet af en toe bij hem komen staan en de vraag rustig hardop voorlezen?
En misschien de volgende vraag afdekken met een papiertje?Ik gooide soms een antwoord van de vraag eronder bij de vraag erboven neer.
En hij is pas 8 als ik soms zie hoe kind van vriendin schrijft, tekent, vertelt, kleurt, knipt dan denk ik wel eens dat het er ook een beetje inzit en die is ruim 2 jaar ouder dan jouw zoon. Maar het komt vast goed!

Hanne.
20-11-2012 om 09:11
Mijn zoon
Mijn zoon (ook groep 5) heeft ook problemen met netjes werken. Naast dat het handschrift niet geweldig is (schijnt jongens eigen te zijn) werkt hij ook te snel waardoor er slordigheidsfoutjes ontstaan.
Wat hier hielp is zorgen dat te snel werken niets meer oplevert.
Enerzijds hebben we duidelijk aangeven dat een woord dat we (ik/juf) niet kunnen lezen dus fout is. Wij gaan dus niet meer ons best doen om te ontcijferen wat er staat. En schoolregel is dat je foute woorden in diktee oid opnieuw moet schrijven. Snel en slordig schrijven zorgt er dus voor dat je het nogmaals moet doen.
Anderzijds mag hij niet meer als hij snel klaar is wat leuks gaan doen. Zo moet hij bv 's avonds 10 minuten huiswerk doen. Binnen 5 minuten afraffelen helpt niet want dan moet hij alsnog 5 minuten wachten voordat hij iets 'leuks' mag gaan doen. In eerste instantie zat hij vaak 5 minuten naar het plafond te staren. Inmiddels werkt hij of langzamer, óf hij gebruikt die 5 minuten om het werk nogmaals na te kijken en evt fouten te verbeteren.
Gaan typen is hier wel al ter sprake gekomen, maar het is toch wel de bedoeling dat kinderen ook nog leren schrijven. Voor hij mag gaan typen moet er dus een minimale schrijfvaardigheid behaald zijn. Bovendien, z'n typevaardigheid is niet zo groot dat hij daar het benodigde tempo al mee kan halen.

Temet
20-11-2012 om 10:43
Tip van hanne
Ik vind die tip van Hanne al tamelijk 'gouden' eigenlijk. Wat je doet is zorgen dat er geen enkele stimulans is om snel te werken. Snel werken levert al geen complimentjes van de ouders of leerkracht op, en als snel werken dan ook geen extra tijd oplevert om wat leuks te doen, is de lol er hopelijk snel vanaf.
Kinderen die dit doen omdat ze zo slim zijn zouden, denk ik toch, ook slim genoeg moeten zijn om te snappen waarom je wilt dat ze meer tijd nemen.
Ik heb het zoon bij schrijven wel voorgehouden dat netjes en langzaam doen uiteindelijk door oefening leidt tot netjes en snel, maar dat slordig en snel nooit leidt tot netjes en snel
Groeten,
Temet

Rafelkap
20-11-2012 om 10:46
Volgens mij
een jongetjesding. Hier ook een jongen van ruim 7 die al het antwoord wil geven voordat hij weet wat de vraag is. Ik vrees toch dat hij het moet hebben van de juf die hem er aan moet herinneren eerst rustig te lezen wat de vraag is.

Fransien
20-11-2012 om 13:50
Hij is nog maar 8
Ik zou zeggen typisch jongensprobleem, heeft niets te maken met extra werk of pluswerk (laten ze hem dat niet afnemen omdat hij slordig is, dan verveelt hij zich helemaal te pletter en dat is voor nauwkeurigheid niet bevorderlijk). Mijn jongetje heeft er ook last van, maar wordt door zijn juf er consequent op aangesproken als ze iets niet kan lezen en heeft een beloningssysteem voor netjes werken, dat heeft ze bij meer kinderen en dat werkt prima.

Loes3
20-11-2012 om 19:18
Ach
Dat het minstens zo belangrijk is dat het werk er goed uit ziet als dat het goed is onderschrijf ik niet.
Ik was precies zo. Schrijven ramp, te snel lezen, slordigheidsfouten.
Inmiddels ben ik volwassen. Ik tik alleen nog maar. Heb hele handige dingen om van alles bij te houden op de computer, maar bovenal: ik doe werk van de visie en de grote lijn. Als secretaresse zou ik compleet mislukken, maar dit kan ik wel. Verdien er nog goed mee ook.
Focus op de sterke kanten. Leer kind aan om op hele belangrijke momenten wel te focussen. En steek niet teveel tijd in de slechte kanten. We kunnen niet allemaal secretaresse of boekhouder worden tenslotte.
Loes

Hanne.
21-11-2012 om 08:47
Gradaties
"Dat het minstens zo belangrijk is dat het werk er goed uit ziet als dat het goed is onderschrijf ik niet. "
De vraag is alleen waar de minimale eis ligt. De inhoud van het werk is (vaak) belangrijker dan de vorm, maar als er niet te lezen valt wat je schrijft houdt het toch wel een keertje op!
We hebben het hier over kinderen van 8, voordat die volwassen zijn en alleen nog maar hoeven te typen (Schrijf je écht noooit een briefje of een kattebelletje?) zijn we toch al snel 20 jaar verder.
Misschien dat er inmiddels veel veranderd is, maar als ik tijdens mijn studie niet leesbaar had kunnen schrijven en steeds slordigheidsfouten had gemaakt was ik nooit afgestudeerd.

even anoniem
21-11-2012 om 18:21
Dank jullie wel!
Dank jullie voor jullie reacties en tips.
Afdekken van de volgende vraag/ zin gaan we zeker proberen.
Belonen van net/ leesbaar schrift, doen we al zoveel mogelijk. Dat afraffelen van werk niet beloond wordt, gaan we ook zeker proberen.
Gisteren vertelde hij zelf in tranen, :"ik probeer het echt mama, maar mijn hoofd wil gewoon veel sneller dan dat mijn handen kunnen. Het is soms zo druk in mijn hoofd". Dan sla je als ouder zijnde toch even dicht. Je wilt ze zo graag helpen, alleen de manier waarop is vaak zo moeilijk.

Dropke
22-11-2012 om 22:53
Herkenbaar probleem
Ook bij mijn beide jongens, maar de één heeft ADHD en pdd-nos en de andere heeft epilepsie met frontaalproblemathiek.
Bij de oudste weet ik, dat hij het wel kan! De jongste heeft gewoon een heel slecht en slordig handschrift. Ik ga nu dus alleen in op de oudste. Hij heeft een heel mooi handschrift, als hij wordt afgeremd, maar hij is altijd bang dat hij het niet op tijd af gaat krijgen. Hij heeft dit vanaf groep 3 en inmiddels zit hij in zijn examenjaar van het VMBO-T. Dat geeft geen hoop voor de toekomst dus hahaha. Belonen is hij gevoelig voor, maar soms moet je het uiteindelijk ook gaan afstraffen. Ik vind dat bij jouw zoon misschien nog te vroeg, maar als het blijft, toch overnieuw laten maken..zodat hij snapt dat het hem extra werk blijft opleveren.
Is er al eens gekeken of er een reden is voor zijn haast??
Succes! Dropke

Sukran
23-11-2012 om 03:09
Goed
Toevallig laatst een stukje over gelezen in mijn 'bijbel', Kleine Ontwikkelingspsychologie van Rita Kohnstamm over slordig werken. Kan het boek van harte aanraden. Geen boek met opvoed-tips maar duidelijke beschrijving van de ontwikkeling van het kind. Niet goedkoop maar voor mij een handvat. Ik vind het fijn om te weten wat je kan verwachten op ongeveer welke leeftijd en hoe het tot stand komt. Het helpt me begrijpen en dus m'n geduld bewaren want ik leg de lat soms wel wat te hoog voor mijn guppie.
Maar, Rita schrijft: '..er is een verschil tussen nu eenmaal ergens goed in zijn en je best doen, maar dat verschil ook ZIEN begint pas ergens tussen de 9-12 jaar en het onderscheid wordt ook niet toegepast. Sterker nog, het wordt zelfs omgedraaid: dingen snel doen want dat is het teken dat je ergens goed in bent! Zaken afraffelen is dus lang niet altijd om er vanaf te zijn, maar om te laten zien hoe goed je bent. Vooral bij impulsieve kinderen kan dit misverstand tot een hardnekkige gewoonte leiden. Evenwicht tussen prijzen om inzet en prijzen om resultaat is de clou ...'
In hetzelfde boek wordt ook uitgebreid gekeken naar hoe de ontwikkeling van schrijven, lezen en rekenen gaat.
Mbt schrijven: hier ook een jongetje dat in haast en 'denken te weten' fouten maakt. Ze schrijven op school met potlood zodat het uitgegumd kan worden en het er dus minder rommelig uit ziet. Pen mag pas als je je 'pen license' hebt gehaald. Zover is het hier dus nog niet. Echter, heb een vulpen gekocht voor zoon en daar maakt hij nu zijn huiswerk mee (in overleg met juf). Kan niet uitgegumd worden dus hij moet eerst heel goed nadenken voor hij gaat schrijven. Alles bij elkaar duurt huiswerk maken net zolang want de uitgum-tijd is vervallen, schrijftechniek is aanzienlijk verbeterd en hij maakt stukken minder fouten. En hij is natuurlijk apetrots op z'n mooie pen met naam erin gegraveerd!
Succes en bedenk: het is 'gewoon' een jongetje van 8 dat graag zijn best wil doen!

Rafelkap
23-11-2012 om 09:08
Niet luisteren instructie
Ik had laatst een 10 minuten gesprekje: en wat ik begreep wat het 'probleem' hier is: dat hij niet goed luistert naar de instructie. En dan niet durft te vragen als hij niet weet wat hij moet doen. Hij wil graag alvast antwoord geven voordat hij weet wat de vraag is Iemand een idee hoe ik dit thuis kan oefenen?

Jippox
23-11-2012 om 11:11
Rafelkap
Lastig. Ik denk door het hem zo veel mogelijk te laten ervaren. Dus als je iets vraagt of zegt en hij wil al antwoorden stoppen met je vraag, aan hem vragen wat hij denkt dat de vraag is en dan (ook al had hij het goed gegokt) juist een heel andere vraag stellen. Zodat hij ervaart dat hij er wel erg vaak naast zit en dat dat toch niet zo handig is. Zoiets?
Ik denk toch wel dat als kinderen merken dat iets steeds niet goed gaat ze dat heus wel aan gaan passen. Het kan alleen even duren soms

Manda Rijn
23-11-2012 om 11:28
Afremmen
hier een dochter, een enorme fladderaar, constant in beweging, altijd iets in haar hand moeten hebben, springt tijdens 1 maaltijd 5x van tafel, let regelmatig niet op tijdens de instructie of ze hoort het wel maar neemt het niet op. Dat zat er heel vroeg al in. Concentratieproblemen noemen we het al een tijd. Ze mag tijdens drukte in haar hoofd (door de omgeving, afgeleidt etc) op de gang in rust een taakje afronden, dit helpt iets. Verder probeer ik de docenten toch te stimuleren haar bij de les te houden, ze zit al vooraan.
Afgelopen boekbespreking kreeg ze een onvoldoende omdat ze alles in een paar minuten achter elkaar opratelde, het was niet te volgen, ze keek constant op haar blaadje en vertelde vooral over de schrijver ipv over het boek. Nu mag ze het over doen.
Rustig aan doen terwijl je heel druk in je hoofd bent is lastig. Ze is bijna 10, kan nu met de fiets de weg netjes oversteken, ze ziet het nu eindelijk, meer dingen gaan wat beter. Het vraagt veel aandacht en geduld, iets wat ik niet altijd heb, dus dat is alstig. Bijkomend issue is dat ze zich nu als pre-puber ontpopt en ik moe wordt van haar opstandige/verongelijkte reacties.
Ik ben zelf op zoek naar iets waardoor ze zelf die balans wat meer weet te vinden, wat dichter/geaarder wordt of iets kan toepassen, iets buiten mij om dus waar ze wel wat gebalanceerder door wordt.
Overigens is het een paardenfan, het is ongelovelijk hoe geconcentreerd ze dan een heel uur kan zijn ! En dat kan ik dan moeilijker verklaren.

Jippox
23-11-2012 om 11:35
Manda
Ik ken wel een integratieve kindertherapeut die met paarden werkt (en er zijn er vast meer). Misschien is dat wat? Zie bijvoorbeeld www.kid-wise.nl.

Rafelkap
23-11-2012 om 11:58
Jippox
Ik denk ook dat het vanzelf wel 'over' gaat en als hij naar mij niet goed luistert maak ik hem er nu ook op attent.
Op school heeft hij pas zelf bedacht dat hij zijn 'bordje op rood zet', dat betekent dat hij niet gestoord mag worden, zodat hij beter door kan werken.

Manda Rijn
23-11-2012 om 23:23
Jippox
dank, ik heb alleen nog niet goed voor mezelf voor ogen wat nu eigenlijk het probleem precies is en waar ze nou hulp bij nodig heeft. Ja ze is druk, maar ze kan zich dus soms wel heel goed concentreren, nee ze heeft geen adhd maar wel moeite met focus, abstract denken vindt ze ook moeilijk. Ze is sociaal weer heel goed.

*bella*
23-11-2012 om 23:39
Probeer eens
Even anoniem, probeer het probleem eens helder te krijgen. Probeer hem eens moeilijkere opdrachten te geven, mischien wordt hij daardoor gedwongen rustiger aan te doen. Het zou kunnen dat het nog te makkelijk is voor hem. (tuurlijk moet hij ook op de vervelende manier leren dat netjes werken echt moet, maar dat zou ik nooit al op deze leeftijd doen, zou nu vooral positieve manieren proberen)