Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Hulpmiddelen dyslexie

Hallo allemaal, ons zoontje van 9 (bijna 10) heeft ernstige enkelvoudige dyslexie. Hij gaat momenteel naast zijn eigen basisschool ook drie dagen per week naar een speciale taalgroep. Zijn dyslexie is dermate ernstig dat hij hulpmiddelen moet gebruiken voor het lezen van teksten. Heeft er iemand tips voor goede software waarin geselecteerde teksten kunnen worden voorgelezen? Ook zijn er speciale pennen waarmee je over een tekst heen gaat en die dan de geselecteerde tekst voorlezen. Zou heel fijn zijn om wat tips en ervaringen te horen. Veel dank alvast!

Er is veel op de markt. En het hangt van het kind af wat die als prettig ervaart. Via dedicon, kon je schoolboeken luisteren.
Maar de lex app leest via een smarttelefoon of tablet voor .
Als je kind wat ouder is, is passend lezen (gratis) ook fijn. Daar staan de boeken voor je lijst op als luisterboek 

Bijtje82

Bijtje82

10-06-2023 om 08:47

Is dit wat je bedoeld?
https://support.google.com/chromebook/answer/9032490?hl=nl

Of zoek je iets wat compatibel is met een bepaalde software die je al gebruikt?

Zo'n pen is vrij lastig om goed mee over de woorden te gaan. Er zijn diverse voorleesapps en het programma Kurzweil is het neusje van de zalm. Aanschaffen heeft alleen zin als school er mee werkt. Ik had alle boeken van de methode er in gezet en vervolgens had de juf geen tijd om even iets aan te klikken en vond ze het allemaal maar lastig.
Voor sommige kinderen helpt het als je de tekst vergroot, anderen raken dan helemaal kwijt waar ze zijn. Er is ook een dyslexielettertype. Voor de één werkt het, voor de ander niet.
Het zal helaas toch veel uitproberen worden. Wat hier ook goed hielp was meerdere zintuigen inzetten: luisterboek aan en hetzelfde boek meelezen 

Wij zijn ooit een middag bij dedicon geweest. Zo konden we de verschillende oplossingen uitproberen. Match inderdaad de voorleessoftware aan de school. Een daisyspeler en pen konden wij lenen van de bibliotheek.(beviel beiden niet) Zo konden we het uitproberen. Mijn gouden tip. Probeer je kind enthousiast te maken voor verhalen. Hoe dat bij ons is gegaan. 

Na een mislukt traject kregen we als ouders een leestraining verbod van de nieuwe behandelaar. In de zomervakantie heb ik toen een spannend boek voorgelezen. Kind vond het een geweldig verhaal. Ik was schor van het voorlezen. Hij is direct lid geworden van aangepast lezen. Dat werkt inmiddels met een app. Je kan dan veel boeken luisteren. Storytell is ook favoriet. Inmiddels een jong volwassenen die honderden boeken heeft geluisterd. Chatgpt heeft gezorgt dat ik nu ook ontslagen ben voor de formele stukken tekst.

Nog steeds hartstikke dyslectisch maar wel taalgevoel en een enorme woordenschat. Dat scheelt in compenseren en controleren of chatgpt wel iets kloppends bedenkt. Maar ook met je examens halen.

Oh en lezen is gewoon niet leuk en heel vermoeiend. Ons kind leest elke willekeurige taal op de kop en in spiegelschrift net zo snel als normaal. Doe dit zelf eens en je voelt welke vertaalslag je kind elke keer moet maken.

Edit: aangepast lezen heet inmiddels al weer een paar jaar passend lezen

P.S. Hou goede hoop. Ons kind had ondanks een 1e behandeling met 9 jaar geen aantoonbaar AVI niveau. Inmiddels is hij officieel geletterd. Dat betekent dat hij alles kan lezen en begrijpen wat nodig is om je zelfstandig te redden. MBO diploma bijna in bezit. Wel voor een visueel beroep met weinig schriftelijke communicatie.

Bedenk me nog iets voor een later stadium. Typeles voor de middelbareschool. 😀 wij zaten op speciaal basis onderwijs. Voordeel alles ging onder schooltijd. Dyslexie behandeling, typeles, motorische fysio(iets caesar achtigs). 
Een aantal kinderen werd geselecteerd voor typeles. School wist een hele lieve geduldige docent. En typevaardig op je eigen niveau was belangrijker dan het officiële diploma. Op het einde hadden ze een toets en iedereen kreeg een certificaat. Enorm voordeel voor de middelbare school. Door het typen kreeg hij de d en b onder controle.

Inmiddels is dit 8 jaar geleden. Mogelijk dat er al standaard iets geregeld bij jullie op school.

Mijn zoon had een speciaal soort toetsenbord met daarop een klein schermpje om daarop zijn schoolwerk te maken. Een laptop leidde teveel af. 

Nu zou ik alsnog wel voor een laptop gaan. Evt met aangepast toetsenbord (die zijn er) en met het speciale dyslexie-lettertype. Op school gebruiken we SprintPlus. 

Mijn dyslexie ie niet ernstig maar misschien heb je toch iets aan mijn bijdrage.
Er is ook een dyslexiefont dat je vroeger zelf kon downloaden en proberen. Het gaf mijn ogen veel rust. Neem een kijkje op: https://www.dyslexiefont.com/nl/

Daarnaast hebben sommige mensen ook veel baat bij een prismabril die de ogen rust brengen, met name tijdens het lezen. Nu was dit vroeger heel onbekend en het aanmeten luistert nauw (te weinig en het doet niets, teveel en je ogen worden lui) en het was lastig iemand te vinden maar tegenwoordig valt dat wel mee. Wel belangrijk dat het een kundig iemand is: er zijn er wel wat die zeggen dat ze het kunnen. Overigens heeft niet iedereen een prisma nodig maar zeker wel waard om uit te zoeken. Dyslexie gaat er natuurlijk niet van over. Ook als ik niet lees is brengt mijn bril rust in mijn ogen. Het is lastig om uit te leggen. Ik denk dat met de bril ik meer diepte zie en zonder is alles vlak met als gevolg dat mijn ogen enorm veel moeite moeten doen om te onderscheiden of dingen in 1 vlak zitten of voor of achter. Een trap die naar beneden gaat zie ik zonder bril naar boven gaan, bijvoorbeeld. 

Hier ook grote fans van www.passendlezen.nl . Dit heeft zoon de boekenlijsten doorgesleept.

Boek op schoot, app op 1,5 keer snelheid en de boeken gingen goed.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.