Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Hygiene prepuberzoon grrrrrrr!

Na de zoveelste aanvaring met prepuberzoon van 11, maar effe van me afschrijven. Al minstens 2 jaar zo niet langer zijn we bezig met de hygiëne van zoon. Hij is nu 11 en begint zo al de voortekenen te vertonen van puberteit. Zo ruikt hij bijv naar zweet. Makkelijk, deootje erover zo je zeggen. Nou niet bij zoon. We hebben hem gelukkig wel zo ver dat ie in de ochtend gaat douchen. Wat resulteert in een 10 tellen durende huppel onder de warme straal of een zangserenade van 5 minuten waarbij hij, na observatie geconcludeerd, gewoonweg NAAST de straal staat. Ja, daar worden we schoon van. Deo staat er al maanden. Rolstick, spray, alles zelf uitgekozen door meneer, maar gebruiken ho maar. Ja tenzij ik ernaast sta, wat hij liever niet heeft. Want hij kan het zelluf. Yeah right!

Washandje dient om rond te slingeren en een spetterpatroon op de ruiten te veroorzaken. De handdoek gebruik je om je gezicht daar af te drogen waar er toevallig 1 druppel beland is.

En dan de kleding. Meneer draagt gerust 4 dagen dezelfde onderbroek als ik niet uitkijk en zonder controle wandelen zijn sokken na een week vanzelf weg of blijven in voetvorm staan door het opgehoopte vuil. Spijkerbroeken schijnen het lekkerste te zitten na 2 weken draagtijd en hemden zie ik zelden voorbij komen in de was. T-shirts... truien... moet ik het nog uitleggen? En hij heeft echt genoeg kleding, ook al heeft hij een hekel aan shoppen. Inmiddels ken ik zijn smaak een beetje dus koop ik het maar.

Volgens man moeten we hem vaker controleren. Wat er eigenlijk op neerkomt dat IK dat moet doen, want papa is om 6:00 uur al naar zijn werk vertrokken. Neem daarbij dat zoonlief ADHD heeft en 's ochtends in volle vaart start terwijl zijn moeder (ik dus) absoluut geen ochtendmens is en ik dus vrij chagrijnig wordt van dit hele gedoe.

Vanmorgen nog uitdrukkelijk in de douche gezegd dat zijn hele garderobe van gisteren de was in moest, om na mijn eigen opsta ritueel erachter te komen dat werkelijk geen enkel onderdeel daadwerkelijk in de daarvoor strategisch geplaatste wasmanden (lees eentje NAAST de badkamerdeur en eentje OP zijn eigen kamer NAAST de kledingkast) terecht is gekomen. De deo had ie dit keer dan wel gebruikt, oh wonder... maar ook alleen maar doordat ik er dus naast stond. Dus... afijn nu is ie omgekleed, met een preek van zijn moeder erbij waarbij ik uitsluitend "OK, Ok Ok" en "ik zal er aandenken" te horen krijg. Hetzelfde refrein dat ik al minstens 2 jaar hoor.

Ik gooide het eerst op zijn ADHD maar ik begin toch meer meer en meer te denken dat het ook een jongenskwestie is. Dochter is wel heel keurig op zichzelf (is 8) en papa... nou ja hij verzorgt zichzelf goed, ook qua kledingwissel, maar er ligt wel altijd een lading vuile kleding "die nog wel een keer gedragen kan worden" op onze kamer aan ZIJN kant van het bed. Dus ik begin echt te vermoeden dat dit een jongensding is.

Vaders en Moeders: Is dit herkenbaar? Is er een manier om hem ertoe te bewegen zichzelf beter te gaan verzorgen?Is er hoop? Is er licht aan het einde van de hygiëne-tunnel? Tips zijn van harte welkom.

Dank voor het lezen van mijn relaas.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tip

ik herken het niet (oudste zoon is12), maar heb toch een tip: laat hem voortaan 's avonds douchen. Na het douchen schone onderboek aan (en wat hij verder aan heeft in bed) en alles wat vies is in de wasmand. Wellicht moet je (weer) een tijdje elke avond samen bekijken wat er in de was moet, maar je hebt in ieder geval minder gedoe in de ochtend. Als hij het nog niet zelf kan, zul je het moeten begeleiden.

Ella2007

Ella2007

05-06-2013 om 09:42

Deels

Ik herken wel het gebrekkige wassen, die van mij is bijna 13, maar gelukkig doet die van mij wel elke dag schone onderbroek en sokken aan. En voor de rest zie ik er elke dag op toe totdat het ingesleten is. Ik wind me er alleen niet over op. Dat kost me nog veel meer energie. Zo stuur ik die van mij zowat elke ochtend weer naar boven om zijn haren te kammen. En elke avond zorg ik dat ik op een moment in de buurt van de badkamer ben om een beetje aan te sturen. Een paar keer per week gooi ik zijn bovenkleding in de was zodat hij wel schoon moet aantrekken.
Hij heeft zat dingen die hij wel conscientieus doet. Huiswerk en zo, en hij is verder heel behulpzaam. Dit staat gewoon onderaan zijn priolijstje. En daar help ik hem dus mee.
11 is wat dat betreft nog best jong vind ik.

Deo?

Jakkie, ik vind 11 jaar veel te jong voor deodorant hoor.
Volgens mij wil je een beetje veel.
Zoals Jippox zegt, lekker voor het slapen gaan in bad, en goed onder de armen laten wassen, samen dingen die gewassen moeten worden in de wasmand (meeste dingen zijn na een dag echt nog niet vies) en kleren voor volgende dag klaarleggen. Hij is pas 11!

Tineke

Tineke

05-06-2013 om 10:41

Verantwoordelijkheid

Oftewel: je zoon kan nog geen verantwoordelijkheid krijgen wat betreft eigen hygiëne. Dat betekent automatisch dat jij die verantwoordelijkheid hebt. Dus ik zou me er niet langer druk om maken, in de zin van irritatie en boos worden. Buig dat om naar een stappenplan. Wat heeft je zoon nodig om het wel te kunnen? Een zwaar geïrriteerde moeder helpt niet, preken en beloftes ook niet,dat is tenminste gebleken.
Misschien dat afvinklijstjes in de badkamer helpen? Desnoods picto's?
Of het nou komt door adhd, puber of jongen of een combinatie hiervan, dat maakt weinig uit. Je moet op zoek naar iets dat wel werkt.

-Flupke-

-Flupke-

05-06-2013 om 11:16

Tip

Biedt er structuur in aan. Bij ons zijn vaste dagen waarop zijn kleding allemaal in de was gaat: en broek en sokken dagelijks. Dit controleer ik door wat ik terug vind bij de was. Wij hebben die vaste dagen op kaartjes staan die ik heb opgehangen boven het haakje waar hij zijn kleding moet hanggen als hij het wel de volgende dag aan doet nog.
Deodorant (echt niet zo gek daar nu mee te beginnen) in het begin steeds navragen en controleren. Ik steek mijn neus in zijn oksels om conclusies te trekken, hoor!☺
Daarnaast is bij ons het wel doen van dit soort zaken opgenomen in een beloningssysteem.
Tja en of het nou een jongensding een ADHDding is of niet: ze moeten het toch aanleren! Die van mij is 14 en begint het nu zo'n beetje als gewoonte te doen. Maar het kost moeite. Ik heb bijv. gemerkt dat hij, als ik er niet bij ben, nog wel eens zijn tanden gewoon helemaal niet poetst. Om ons in de maling te nemen, spoelt hij wel gauw even met mondwater. Tja. Soms weet ik het ook niet meer! Maar doorzetten is het credo!

Jolinar

Jolinar

05-06-2013 om 11:37 Topicstarter

Reacties

Jippox (en anderen die het als tip gaven): in de avond douchen hebben we geprobeerd, helaas wordt hij daar te wakker van. Kan dan niet in slaap komen. Dus na enkele weken geprobeerd naar de ochtend en dat werkt wel goed. Want hij is echt tot 23 uur wakker anders. Of t nou kouder of heter water was.

Ella2007: is misschien idd een idee dat ik zelf zijn wasgoed in de was ga doen. Dus 's avonds met naar bed gaan. En dan wel dat hij erbij betrokken is en dus het wel merkt.
Hij werkt als een paard op school trouwens, doet zijn huiswerk etc. Idd staat dit gewoon laag in prioriteit bij hem. Maar hij zit wel in groep 6,7,8 waar toch wat meer erop gelet wordt dt iemand fris is

Jolinar

Jolinar

05-06-2013 om 11:41 Topicstarter

Nog meer reacties

iPad deed raar, dus nog een stukje...

Dirksmana: te jong? Tsja bij de ene begint dit eerder dan bij een ander. Zoon ruikt echt heftig naar zweet als ie geen deo gebruikt en er zijn ook al andere tekenen van puberteit te zien en merken. Ik vind er niks te vroeg aan hoor.
Kleding (behalve onderbroek en sokken) hoeft ook niet na 1 dag, maar 5 dgn met hetzelfde shirt naar school vind ik

Jolinar

Jolinar

05-06-2013 om 11:44 Topicstarter

Grrrr stomme ipad

Blijft kuren hebben. Ik wilde zeggen, 5 dgn met zelfde kleding naar school vind ik niet kunnen.

K.heksenvet: stappenplan is een idee, al heeft hij er in zijn leven al heel wat gehad. Misschien plan voor mezelf maken. Zoon vindt t kinderachtig worden... Vinklijstje hangt er, al lang. Doet ie niks meer mee en ik heb t al voorgesteld een nieuw iets, maar wederom kinderachtig...

Flupke: yep ik snuffel ook onder de oksels hoor. Tandenpoetsen is hier ook zo'n vlug-vlug ding en ook dat controleren we idd.

Jolinar

Jolinar

05-06-2013 om 11:47 Topicstarter

Rest voor flupke

Weer de iPad...

Flupke: wilde nog zeggen dat ik de wasmand iid dagelijks controleer en hem dus vaak opnieuw nar zijn kamer moet turen voor schone sokken e.d. Ik kan het probren met vaste indewasgooidagen, of anders idd elke avond de kleding voor de volgende dag klaar laten leggen met hulp van mij of papa.

Dank iedereen voor alle tips. Ik ga eens proberen wat er werken wil.

Vic

Vic

05-06-2013 om 12:27

Wat vindt hij er zelf van?

Volgens mij is het heel normaal dat prepubers het allemaal niet zo nauw nemen met de hygiëne. Ik herken het i.i.g. wel van mijn dochter, en ook van haar vriendinnen. Toen ze een jaar of 11 waren kwam er ook altijd zo'n zweetwalm het huis binnen als ze uit school kwamen ;-( Mijn dochter begon het op een gegeven moment zelf vervelend te vinden, maar ze vond het ook best lastig om overal aan te denken 's morgens. Op eigen initiatief heeft ze toen een schema gemaakt voor het douchen, en een afvinklijstje van wat ze 's morgens allemaal moest doen (haren kammen, tanden poetsen, deo, etc.). Inmiddels is ze 14 en gaat het gewoon goed allemaal. Alleen de was in de wasmand heeft ze nog niet onder de knie. Dat los ik op door te roepen dat ik 'nu ga wassen en alles wat mee moet moet nú naar de badkamer'.

Herkenning

Hier hetzelfde hoor Jolinar. Als we niet ingrijpen, kan zoonlief (12) zijn kleding gewoon staande naast zijn bed parkeren. Vindt hij wel handig denk ik, want dan kan hij er 's ochtends makkelijk in stappen.
Ik heb een modus vivendi gezocht en die bestaat eruit dat wij als gezinsleden geen last moeten hebben van de gebrekkige hygiëne van zoon. Ik stuur hem standaard twee keer per week onder de douche en dan wast hij zich ook echt. Dus dat is al iets... Vanwege zijn beugel moet hij wel goed tandenpoetsen en dat doet hij dan ook.
Ik had gedacht dat hij op school wel onderworpen zou worden aan een soort van sociale controle, maar zijn vrienden zijn net zo erg als hijzelf volgens mij. Ik wacht vol smart op een leuke schoondochter (of schoonzoon natuurlijk) met gevoelige neus die hem het hygienisch licht doet zien.
Tot die tijd probeer ik ermee te leven.
n@nny

Karmijn

Karmijn

05-06-2013 om 13:28

Andere tijd

's Avonds douchen werkt niet, 's ochtends werkt niet. Is de middag een optie? Voor het eten, of direct uit school? Onze zoon doucht vaak 's middags, na de gymles bijvoorbeeld. En verder twee keer in de week na het sporten.
Maar hij houdt er ook niet aan. Toen hij elf was, had hij een periode dat hij ook geen sokken wilde dragen in zijn schoenen, mamoman wat stonken die voeten. Ik schrobte zijn schoenen toen elke week uit en waste zijn voeten terwijl hij tv keek. Hij was toen wel erg depressief ook hoor, vandaar.

Fiorucci

Fiorucci

05-06-2013 om 13:41

Jolinar ot

Mijn dochter was ook keurig netjes enzo toen ze 8 was. Nu is ze 13...en moet ik haar echt onder de douche sturen. Haar kamer is erger dan die van haar broers samen. Dusse...geniet er nog even van....

Maylise

Maylise

05-06-2013 om 13:57

Verplichtingen

Ik zou hiermee omgaan op dezelfde manier als met andere verplichtingen. Ik neem aan dat hij ook elke dag zijn tanden moet poetsen, huiswerk moet maken en wat jullie nog meer van hem verlangen. Elke dag douchen hoort daar gewoon bij. Ik zou hem laten kiezen wanneer hij wil douchen maar verder is het gewoon een verplichting. Ik weet niet hoe jullie omgaan met andere dingen die moeten maar dit is ook gewoon iets wat moet van jullie. Hij vindt het misschien overbodig maar jullie vinden het wel nodig dus het moet gewoon. Als hij bijvoorbeeld maar 10 seconden onder de douche staat of zichzelf duidelijk niet hij gewassen zou ik hem terug sturen; net zo vaak totdat het goed is. Dan duurt het voor hem allemaal nog veel langer en bereikt hij dus niet wat hij wil bereiken nl geen tijd besteden aan saaie en overbodige dingen.
Kleding kan je een schema maken wanneer hij moet wisselen (elke dag ondergoed, om de dag bovenkleding bijvoorbeeld) zodat de verwachtingen duidelijk zijn.

Tango

Tango

05-06-2013 om 15:10

Douchen

Ik dacht ook meteen 's avonds douchen maar als hij daar te wakker van wordt misschien inderdaad 's middags of begin van de avond. Elke dag hoeft niet maar dan wel oksels wassen.
Hier hebben we de afspraak elke dag schoon ondergoed en sokken aan, de overige kleding 2 of drie dagen, wel in de was als het echt vies is natuurlijk. Dochter van 12 doet dit inmiddels netjes. Voor zoon van 8 leg ik 's avonds na het douchen een schone onderbroek en pyjama klaar. Soms moet hij het zelf pakken en pakt dan ook een schone onderbroek omdat hij de andere dan al in de was heeft gegooid (of meestal ergens op de grond) Van het weekend was hij op kamp en toen heeft hij 3 dagen in dezelfde onderbroek gelopen, wel gedouched, maar daar werkt dat dan natuurlijk weer net anders ha ha.
Als het douchen niet goed gaat, gewoon weer een tijdje erbij gaan staan als hij doucht en aanwijzingen geven. En deo gebruiken kan best met 11 jaar hoor. Hoeft misschien niet elke dag als hij zich ook wast, ligt eraan of hij dan nog erg ruikt.

Syl

Syl

05-06-2013 om 16:04

Klinkt heel bekend!

Heb je natuurlijk niks aan, maar mijn zoon (11, asperger) is net zo, dus ik weet precies wat je bedoelt en je frustraties komen me ook heel bekend voor.
We zijn gaan werken met een puntensysteem. We zijn dus eerst rustig (niet 's ochtends!!) met hem gaan zitten. Uitgelegd wat het punt was. Hem gevraagd wat hij belangrijk vond. En hem zo uitgelegd wat het nut is van schone kleren en douchen. Misschien zal dat bij jouw zoon niet nodig zijn, maar bij die van mij dus wel. Uitgelegd dat je huiduitslag kan krijgen, vieze beestjes, ziek worden, stinken. Hij heeft toen ook aangegeven wat hij vervelend vindt aan douchen en schone kleren en waarom hij dat niet elke dag wil, en daar houden we dan ook rekening mee. Hij hoeft bijv minder te douchen en minder vaak schone kleren aan dan we liever hadden gezien. Het punten systeem hield verder in: voor elk onderdeel van het ochtendritueel kreeg hij een punt. Dus schone onderbroek aan, 1 punt, vieze in wasmand, 1 punt, en zo ook voor hemd, sokken, jeans, shirt, douchen, haren wassen enz: alle onderdelen van de ochtend waarmee hij slordig was. Al die punten kon hij dan inleveren voor schermtijd na school. Dus weinig punten, weinig schermtijd. Dat liep hier dus heel erg goed, waardoor we dachten het puntensysteem los te kunnen laten, maar de laatste tijd begint er weer aardig de klad in te raken, hoewel het niet zo erg is als het is geweest.

Jesse_1

Jesse_1

05-06-2013 om 16:20

Bad

Van een bad wordt je vaak slaperig, misschien is dat 's avonds wel een optie?

passiebloem

passiebloem

05-06-2013 om 21:24

Jolinar heel herkenbaar

Mijn dochter van 11 ruikt ook regelmatig erg naar zweet en dat is toch al zeker 1 a 2 jaar. Dus ook deo gebruiken. Hoewel ze erg van mooie kleding houdt, wel dagelijks schoon ondergoed aan doet, is dat zweten wel een appart punt. Inmiddels hebben we de goede deo gevonden (sanex) en de afspraak elke dag een schoon t-shirt aan te doen. Toch ruikt ze nog regelmatig naar zweet, daar zeg ik iets van en dan gaat ze onder de douche.

Ise

Ise

06-06-2013 om 07:51

Zelf last ondervinden

"Hij werkt als een paard op school trouwens, doet zijn huiswerk etc. Idd staat dit gewoon laag in prioriteit bij hem. Maar hij zit wel in groep 6,7,8 waar toch wat meer erop gelet wordt dt iemand fris is."

Door wie wordt er op gelet dat iemand fris is? Door zijn klasgenoten? Als dat zo is, lijkt me dat de beste motivatie om zich te douchen. Blijkbaar vindt hij het zelf niet zo belangrijk en zolang hij er zelf het nut niet van inziet blijft het trekken aan een dood paard.

Hombre

Hombre

06-06-2013 om 11:41

Peer pressure

Ik was volgens mij ook wel een beetje zo. Ik poetste bijvoorbeeld mijn tanden niet. Gewoon nooit. Tot (op mijn 14e of zo) een meisje dat ik leuk vond er wat van zei (dankjewel Karin). Toen was het gelijk afgelopen. Toen had ik ook nooit meer gaatjes.

Achteraf heb ik dat mijn moeder wel kwalijk genomen dat ze me blijkbaar helemaal niet controleerde. Daar komen mijn zoontjes echt niet meer mee weg. Maar controle is mooi, bij gebrek aan beter. Maar als je je gaat realiseren dat je er door je peers op afgerekend wordt is het voor de meesten wel afgelopen.

Dus, ja, je bent er als ouder toch wel verantwoordelijk voor, maar op een goed moment neemt het ego van het kind het wel over.

Ik ben geneigd het er mee eens te zijn dat je deo zolang mogelijk moet uitstellen. Ik gebruikte in mijn latere puberteit veel deo, maar nu helemaal niet meer. Is helemaal niet nodig. Op de lange termijn veroorzaakt deo juist stank door je bacterieevenwicht te verstoren.

Niet douchen

onder een douche word je niet schoon door er onder te staan.
Waarom hem niet gewoon elke avond met een washand goed laten wassen? Daar leert hij zich beter van schoonmaken dan van onder een douche staan. Hij is pas elf, daar kun je gewoon bij blijven staan en eventueel bijboenen op plekjes die je niet schoon genoeg vindt.
's Avonds ben je alerter en minder half slaperig dan in de ochtend, in de avond maak je jezelf beter schoon. En het scheelt in de was als iemand schoon i.p.v. vies tussen de lakens duikt.

ik vind deo onnodig en overdreven als een kind een beetje naar zweet gaat ruiken. Ik vind het een verkeerde gewoonte om aan te leren. De meeste deo's ruiken smeriger dan zweet dat zich op een schoon lichaam vormt. Eerst leren goed te wassen, en niet aanleren niet goed schoon zijn te maskeren met een geurtje. Zoals Hombre al schrijft, deo verstoort evenwicht op de huid,

Monique D*

Monique D*

06-06-2013 om 15:26

Sociale controle (niet van ouders)

Ook ik moest flink achter mijn kinderen zitten om ze onder de douche te krijgen. Als het aan hen lag douchten ze maar één keer per maand. Inmiddels is mijn zoon 18 en dochter 16 jaar oud. Mijn zoon was in dit geval erger dan mijn dochter. Zijn sokken stonken verschrikkelijk na één dag. Hij heeft last van zweetvoeten. Hij kan daardoor die sokken maar 1 x per dag aan. En douchen vonden ze niet nodig. Haren kammen? Ook dat vond mijn zoon niet nodig. Totdat.. men op school iets van zei. wat ziet jouw gezicht eruit / doe je echt helemaal niets aan jouw haar? Vanaf toen was het over, nu douchen ze zelfs twee keer per dag èn er wordt ook deo gebruikt! 's-Ochtends zijn ze zeker een half uur bezig om hun kapsel zo goed in model te krijgen..
Moraal van het verhaal: kinderen trekken zich meer aan van kritiek van hun klasgenoten (en ook van een eventueel vriend of vriendin wat Hombre zei) dan van de ouders, die toch altijd over van alles en nog wat zeuren!
Groeten van Monique, die ook in haar tienertijd nooit deo wilde gebruiken. Totdat ik commentaar kreeg van klasgenoten dat ik zo vreselijk naar zweet rook en of ik nooit deo gebruikte. Vanaf toen gebruikte ik regelmatig deo!

Monique D*

Monique D*

06-06-2013 om 15:36

Gebruik van douche en deo

Je kan jezelf inderdaad achter de wasbak wassen (gezicht, onder de oksels en voeten, die moet je dan in de wasbak gooien als je lenig bent). Maar onder de douche vinden wij dat dit meer effect heeft, want je kan je hele lichaam dan in een keer wassen. Je gaat onder de straal en dan zeep je jezelf van boven tot onder helemaal in (en ook de oksels, geslachtsdelen, tussen de billen en voeten). Je wast de geslachtsdelen dus niet met zeep, want dat gaat irriteren. Dan spoel je de zeep met het vuil van het lichaam in een keer met de douchestraal weg. En je bent gelijk fit voor de school!
Als wij geen doe gebruiken en je zweet (zeker als je ook nog sport), dan zorgt de deo ervoor dat je niet naar zweet ruikt. Anders stinken wij toch, ondanks een douche, toch een uur in de wind. Daarom is deodorant hier wel belangrijk.
Ik weet dat er mensen zijn die nooit deo gebruiken en nooit ruiken naar zweet, maar wij vallen niet onder die categorie.

Hombre

Hombre

06-06-2013 om 21:24

Monique

"Ik weet dat er mensen zijn die nooit deo gebruiken en nooit ruiken naar zweet, maar wij vallen niet onder die categorie."

Onder die categorie viel ik ooit ook niet. Het probleem is dat een deo je afhankelijk maakt. Stop je ermee, dan is het evenwicht niet direct hersteld. Dat kost enige tijd.

Ik ontwikkelde een allergie voor deodorant, dus ik moest wel. Na enige tijd herstlede het evenwicht zich en bleek dat ik het helemaal niet meer nodig had. Dit is wel een paar decennia terug, dus ik weet niet meer hoelang het duurde. Maar ik zou zeggen, huur een hutje op de hei voor een maand en probeer het

En als je er dan vanaf bent dan vind je deo ineens zo vies. Die vieze vlekken in je kleren. Bwaah...

Mijn theorie is dat de meeste kinderen in de puberteit wel zo hun periode hebben dat ze gewoon stinken (zweetvoeten, oksels etc), als je dan deo gaat en blijft gebruiken kom je er nooit achter dat het maar een fase was...

De voeten van volwassenen stinken toch ook niet meer? Of wel? (zoveel volwassen voeten ken ik niet intiem, maar die van mij en mijn vriendin zijn zeer fris!)

bibi63

bibi63

06-06-2013 om 23:14

Hombre, voeten

Nou Hombre.... Je kan dan geen last hebben van zweetvoeten, maar als je zomers met blote voeten in sandalen of slippers loopt dan worden zetoch echt wel vies. Gewoon van stof en vuil. Zo ga ik toch echt niet grrag mn bed in, ze zijn s avonds toch echt wel vies of ze nou stinken of niet. Of je moet de hele zomer met dichte schoenen lopen of sokken in je sandalen.......
Bibi

bibi63

bibi63

06-06-2013 om 23:17

Overigens, tip...

Als ik s avonds in de zomer met zwarte voeten geen zin heb in een uitegebreide voetenwasbeurt, dan zijn billendoekjes ideaal... ,!

Fiorucci

Fiorucci

07-06-2013 om 07:12

Hombre

Ik tref 's morgens vroeg in de tram toch te vaak mensen die denken geen deo nodig te hebben.....en vlekken in je kleding. Geen last van, kwestie van even laten drogen voor je je aankleedt....

Ella2007

Ella2007

07-06-2013 om 08:48

Deo

To deo or not to deo: mijn bijna dertienjarige begint ook geur te ontwikkelen in zn armpits. Aangezien hij een zeer gevoelige huid heeft met eczeem ben ik er wat huiverig voor om hem deo te laten gebruiken. Aluin schijnt ook te helpen, maar dat sluit evengoed de zweetkanaaltjes af. Met deo verhinderen we dus het lichaam een van zijn functies uit te voeren. Bizar eigenlijk. Ik gebruik zelf ook hoor, daar niet van. Durf het experimentje van hombre niet aan. Ken ook een gozert die geen deo gebruikt, nooit, nou, die ruik je echt wel hoor. Niet sterk, maar toch. En hij staat ook dagelijks onder de douche.

amk

amk

07-06-2013 om 09:08

Deo is ook niet alles

wel eens in de lift gestaan naar de 18e verdieping met allemaal van die fris besprenkelde collega's?
Ik kom of een half uur later, of ik neem de trap.

Lees voor lift: bus, trein, tram. Je krijgt het er gewoon benauwd van.

Aan de buitenkant

Je kunt ook deo doen op je haar en op de buitenkant van je kleding. Hier ook last van allergie dus we doen het nooit onder de oksels. Komt wat vreemd over op school na het gymen maar is goed uit te leggen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.