Marloes
04-12-2012 om 15:02
Ik kan wel huilen, kind niet 'populair' met kiezen
De titel dekt de lading niet geheel, maar kreeg het niet anders omschreven zo kort.
Morgen vieren ze sinterklaas op school. Bij mijn dochter (groep 6) in de klas hebben ze dus surprises gemaakt. Vandaag mochten ze van de juffrouw aangeven naast wie ze morgen willen zitten in de kring. En niemand heeft voor haar gekozen. "Ik heb nu 2 lege stoeltjes naast me mama..." sprak ze verdrietig. En dat deed mijn moederhart zeer. Als ik het zelf zeggen mag, ik heb een hele leuke dochter. Geen meeloper, geen kattekop, doet het leuk op school, altijd leuk gekleed, niet specifiek een zwaar opvallend kind. Ze kan het eigenlijk met iedereen wel gewoon goed vinden. Heeft met niemand ruzie.
Ik ga er vanuit dat het morgenochtend wel los zal gaan lopen in de klas zelf, maar heel erg handig vind ik deze manier van werken niet van de juf. Op deze manier werk je populariteit heel erg in de hand en zijn de kinderen die minder populair zijn al snel de dupe. De juf laat ze dit soort dingen vaker zelf oplossen door voor elkaar te kiezen. Zouden jullie hier iets over melden bij de juf dat dit niet heel erg slim is voor diegene die dan 'over' blijven in de klas? Ik zag mijn dochter gewoon als een zielig afgewezen vogeltje de school uit lopen.

Temet
04-12-2012 om 15:17
Ja, dat zou ik melden
Ja, ik zou dat melden. Het is nu toch al december, ik neem aan dat er op korte termijn een rapportgesprek oid komt, dat is dan meteen een mooie gelegenheid. Gewoon feitelijk en op niet-verwijtende toon doorgeven dat dit is gepasseerd, dat zij het erg naar vond en dat jij het ook naar vond dat zij het zo naar vond, en dat je je afvraagt of het misschien niet beter is dat dingen zonder kiezen gaan.
Ik vind dat voor elkaar kiezen ook een rampenplan. Het gaat misschien wat ver om het helemaal uit te bannen, maar persoonlijk vind ik iemand kiezen voor het klassen rondgaan met de verjaardag wel genoeg, eigenlijk.
Groeten,
Temet

Jippox
04-12-2012 om 16:20
Zeggen
Ja ik zou er zeker iets van zeggen. Of het wat uithaalt is een tweede. Wij hadden hier vorig jaar een juf die de kinderen de opdracht gaf een tekening te maken voor hun beste vriend in de klas. Je snapt 'm al: sommige kinderen kregen wel 4 tekeningen, andere nul. Helaas hielp er wat van zeggen hier niets: de juf zag werkelijk het probleem niet... (maar deze juf is ook wel een bijzonder ongeschikt exemplaar, dit was bepaald niet het enige akkefietje)

Odile
04-12-2012 om 17:10
Stom
Wat een belachelijke manier van doen is dat zeg! Ik zou daar zeker wat van zeggen. Het zegt trouwens helemaal niks over jouw kind: mijn dochter had eens een klasgenootje uitgenodigd op haar kinderfeestje. Een meisje dat goed in de groep lag, leuk en lief kind. Moeder kwam naar me toe omdat ze het zo fijn vond dat haar kind een keer uitgenodigd werd. Ook haar dochter kon het met iedereen goed vinden, had juist veel vriendjes en vriendinnetjes, maar het was net niet iemands "speciale vriendinnetje" en viel daarom iedere keer net buiten de uitnodigingen.
Heel naar dit, en ik begrijp werkelijk niet dat er anno nu nog steeds leerkrachten zijn met zo weinig pedagogisch inzicht...

caton
04-12-2012 om 18:00
Hier ook gehad
ook een heel verdrietige dochter. Wat haar hielp was dat ik zei dat als een klasgenootje zegt dat ze naast A wil zitten, dat het dan niet wil zeggen dat ze mijn dochter stom vindt. Ze wil alleen maar naast A zitten. Mijn dochter had ook het idee dat iedereen haar stom vond, maar na deze uitleg bleek het mee te vallen. maar ik herken je pijn zo

wil40
04-12-2012 om 19:44
Hier ook, dat stomme kiezen
Ik heb het inderdaad toen ook gemeld, dat vaak dezelfde kinderen hier de dupe van zijn. Het antwoord was:"Tja, daar moeten ze mee leren omgaan, zo zit de maatschappij ook in elkaar." Ik vroeg vriendelijk aan de leerkracht of zij ook iedere ochtend zelf haar collega`s mocht uitkiezen en of in het koffiehok ook een eenzame ziel zat die werd genegeerd?
Zo, zit de maatschappij juist niet in elkaar, je moet leren omgaan en samenwerken met mensen die toevallig op je pad komen, die kan je niet kiezen. Ik zou het er zeker even over hebben en dat je dochter zich ongelukkig voelde. Iedere ouder begrijpt dat, een leerkracht ook, neem ik aan...

Mussie
04-12-2012 om 19:50
He bah wil
He bah, ja inderdaad zit een groot deel van de maatschappij zo in elkaar! E ik wil mijn kinderen juist leren om bij dat andere deel van de maatschappij te (willen) horen. Ik vind dit soort praktijken echt grenzen aan het ontoelaatbare.
Maar Marloes, je kunt beter beter naar een wat genuanceerdere mening luisteren. Ik zou je niet aanraden mijn woorden te herhalen tegen die ontaarde juf.

albana
05-12-2012 om 08:33
Kring
Maar het kenmerk van een kring is toch juist dat je altijd naast iemand zit? Anders is het geen kring meer....En 2 lege stoelen in een kring omdat je niet gekozen bent lijkt mij nogal ongezellig....zeker met Sinterklaas, toch?
Kan het niet zo'n systeem zijn dat iedereen een briefje inleverd met 2 zelfgekozen buren bij juf en dat juf dan kiest wie waar zit? Zodat je altijd zit naast iemand die jij zelf hebt gekozen? Daarin maakt het niet uit of je zelf gekozen bent...want je zit náást iemand die JIJ hebt gekozen. Je buurman/buurvrouw ook, aan de andere kant dus....
Juf bepaald.
Hier hadden ze op de basisschool dat systeem. Wat op je briefje staat is geheim en weet alleen juf.
Maar zoals dat gaat....er wordt natuurlijk naderhand vollop gespeculeerd wie wie heeft gekozen, waarbij natuurlijk de halve klas hardop zegt dat ze de meest populaire hebben gekozen, wat natuurlijk niet waar hoeft te zijn, want dat weet alleen juf.
Misschien is er dat systeem gebruikt?
En heeft je dochter zelf naderhand aan de speculaties de conclusie getrokken dat zij niet gekozen is en dus dat ze naast 2 lege stoelen moet zitten. (Wat mij nogal ver gezocht lijkt en ongezellig in een feestelijke sinterklaaskring.)
Dus voordat je opheldering vraagt is het misschien handig om te vragen wat en hoe de bedoeling is geweest van juf?
groeten albana

Guinevere
05-12-2012 om 09:36
Niet letterlijk
Ik denk niet dat je dat van die lege stoelen letterlijk moet opvatten, en dat het meisje het ook niet zo letterlijk bedoelt. Waar het hier om gaat is dat het gewoon een naar systeem is.
Bij onze basisschool mocht je zeggen of je wel of niet naast Sinterklaas of Zwarte Piet durfde te zitten, om te voorkomen dat er een "angstig" kind ongewild naast S&P kwam te zitten. Verder bepaalt de juf de kring.

Rafelkap
05-12-2012 om 10:07
Niet meehuilen
Door 'mee te huilen' en je kind als een zielig vogeltje te zien help je haar niet. Aan wat voor oplossing denkt zij zelf?
In het begin van het jaar mochten de kinderen een maatje kiezen. Mijn zoontje heeft twee beste vrienden, die hebben elk ook twee beste vrienden. En je raadt het al: drama want zoontje koos eerst voor de ene beste vriend (en die koos zijn andere beste vriend) en toen voor zijn andere beste vriend- en idem dito gebeurde. Toen moest hij een jongetje kiezen dat niet populair was. Hij zat er erg mee, maar met 'meehuilen' had hij nooit zelf een oplossing gekozen. Hij heeft zich er uiteindelijk zelf overheen gezet.

Marloes
05-12-2012 om 11:18
Soort stoelendans
Er is een soort van stoelendans gehouden in de klas. Elk kind mocht, om de beurt, naast het kind gaan zitten waar hij/zij naast wou. Was daar geen plek door een ander kind dan mocht hij/zij daar gaan staan. Daardoor waren er dus uiteindelijk lege stoelen over en zat zij dus heel alleen tussen 2 stoeltjes in. Het is dus niet dmv briefjes aan de juf gedaan, maar gewoon open en bloot in de klas.
Ik heb ook tegen mijn dochter gezegd dat het vandaag vast wel goed zou gaan, en dat is uiteindelijk dus ook gebeurt. Ze stond vanmorgen blij te stuiteren en te hyperen (surprises!!) tussen haar klasgenoten in en zonder enige aarzeling of twijfeling zat ze in de kring tussen 2 klasgenootjes.
Uiteraard huil ik naar haar toe niet met haar mee. Ik heb gewoon gezegd dat het wel goed zou komen, maar de manier waarop de juf dit dus aanpakt steekt mij wel. Ik ga dit idd ter sprake brengen bij de 10 minuten gespekken.

Yvonne
06-12-2012 om 13:28
Marloes
Gelukkig maar dat het uiteindelijk zo is verlopen. Waarschijnlijk had jij dat vooraf ook wel bedacht maar neemt niet weg dat het moment van die 'stoelendans' natuurlijk voor jouw kind is om door de grond te zakken. Ik vind een 'naar systeem' dan ook erg voorzichtig uitgedrukt. Ik vind het behalve zinloos ook ontzettend ondoordacht en onnadenkend. En veelzeggend over de juf. Deze juf loopt waarschijnlijk fors achter in haar sociaal-emotionele ontwikkeling en had misschien beter 4 jaar kunnen kleuteren .

Ely
06-12-2012 om 20:44
Wat gebeuren er rare
Dingen op scholen. Misschien veel te ot hoor, maar beste vrienden kiezen? Kiezen naast wie te zitten en plein public? Dat zijn toch rare praktijken die we onszelf als volwassenen niet eens willen 'aandoen', laat staan kinderen? Of ben ik nou gek?
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tasja123
12-12-2012 om 15:54
Niet kiezen
Hier is het altijd gewoon gaan zitten en niks kiezen. Wie zit zit. En soms schuiven ze wel eens op als iemand nog graag naast iemand zit. Ik zie eigenlijk nooit problemen, het lost zich vanzelf wel op. Nu ligt het er wel aan hoe de schoolcultuur is. Hier gebeurt dan vaak heel goed. Op de vorige school van de kinderen werd daar anders mee omgegaan en zou het minder makkelijk vanzelf wel goed komen.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.