Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Ik loop graag op de dingen vooruit

over een paar maanden wordt mijn oudste 4.
Nu is het nog een echte peuter met 's nachts nog een luier om, en een speentje bij het slapen gaan en om steevast 11.45u een middagdutje.
Gaat 3 dagen per week naar het kdv. Buiten het kdv speelt oudste eigenlijk nooit met andere kindjes (behalve met jongste). Ook gaat ze nu nog niet naar andere activiteiten als clubjes en zo.

Hoe gaat dit veranderen als ze 4 wordt? Wanneer beginnen de speelafspraakjes, wanneer is het normaal als je met een clubje begint? Hoe vaak kun je je kind thuishouden voor een middagslaapje? Kun je sommige dingen nu al doen? (ik heb wel eens aan gymnastiek of peutersdansen/zwemmen gedacht maar 3 dagen kdv leken me vermoeiend genoeg dus ik heb het maar gelaten).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Asa Torell

Asa Torell

31-05-2011 om 22:52

Hier

Zoon (nu 7) had na ruim een maand het eerste speelafspraakje, een gruwelgebeuren overigens waarbij hij aan een stuk door bazig naar het bezoekertje heeft lopen schreeuwen (wat door bezoekertje dan weer opzichtig werd genegeerd, ze zijn trouwens nog steeds zo ongeveer elkaars beste vriend). Maar ik heb al vaak hier gelezen dat het flink wat langer kan duren met die afspraakjes, pas na een half jaar/jaar is ook heel normaal.
Zoon is met 5 op zwemles gegaan en heeft verder nog altijd geen clubjes, maar veel van zijn vriendjes zitten wel op gym oid. Die begintijd op school + BSO is in ieder geval nog een stuk vermoeiender dan het kdv dus ik zou niet meteen aan clubjes beginnen.
Thuishouden kan als je wilt elke middag (of een hele dag). Ik heb het hier geloof ik de eerste 2 maanden gedaan op onze 2 vrije dagen (s middags thuishouden). Dwz. eerst liet ik het per dag van zoon afhangen maar dat werd algauw te rommelig voor hem en toen hebben we dit vast ingesteld. Zoon was overigens al wel van het middagslaapje af, maar viel af en toe op school of bso in slaap in die begintijd.
Zowiezo is het wel handig rustig aan te doen met dingen eromheen, in de weekends moeten ze in het begin flink bijkomen en hun humeur gaat er meestal ook niet op vooruit .
En dan dochter, die wordt volgende maand 4. Die heeft nu al speelafspraakjes met crechemaatjes! Daar sta ik zelf ook nog wat van te kijken . Wat de andere zaken betreft: ze slaapt s middags nog steeds (behalve op het kdv) dus ik denk zeker dat ze op onze thuisdagen met alleen ochtenden begint. En na de vakantie maar eens zien hoe het dan gaat. Zwemles mag ze zeker niet voor haar zesde op... dan gaat het hopelijk wat sneller dan bij haar broer. Dus misschien doe ik haar voor die tijd al wel op een clubje, als ze er zelf om vraagt.
Er was trouwens laatst ook een best uitgebreide draad hierover, ik denk van ueberhilde, met veel zinvolle reacties.

*bella*

*bella*

31-05-2011 om 23:20

Het gaat zoals het gaat

Mijn jongste had met drie al veel speelafspraakjes, van de psz. Mijn oudste pas met 4, maar er zijn ook kinderen die daar de eerste jaren nauwelijks naar talen. Er valt volgens mij niet zo veel van te zeggen. Clubjes doe je als jij dat wilt, dat kan beginnen met een jaar of twee, of met twaalf. Ik keek gewoon een beetje naar de behoeften van mijn kinderen, waar zijn ze aan toe, wat willen ze, hoe moe zijn ze al van het gewone programma. Achteraf wilde ik teveel, te snel. Van de andere kant is het allemaal ervaring geweest die niet weggegooid is.
Mijn jongste sliep met net twee al niet meer overdag, ik zou kinderen thuis houden zolang als ze het nodig hebben. Idem dito met een luier, dat duurde bij jongste juist weer langer. Vier is geen mnagische leeftijd.

Vic

Vic

31-05-2011 om 23:28

Over die luier

Heel veel kleuters (en oudere kinderen) slapen nog met een luier om. Jongens vaker dan meisjes.

Viridantia

Zindelijkheid: ligt per kind anders. Mijn oudste was met 3,5 zowel overdag als 's nachts zindelijk maar dit zie ik nog niet gebeuren met de jongste telg, die zal vast en zeker ook met 4 nog met een luier slapen.

Zwemles: ligt aan het kind, aan jezelf en hoe lang je er mee bezig wilt zijn. Ik heb er wel voor gekozen om hem met 4,3 erop te doen, puur om hem zwemvrij te krijgen (hij zit op een zwemschool met kleine groepjes en spelenderwijs en met belonen wordt het zwemmen gemotiveerd) Ik heb er tijd voor en mijn jongste telg wordt ondergebracht bij oma.

Clubjes: bij beide ben ik met 2 jaar gestart met peutergym, gewoon leuk omdat je samen met je kind lekker bezig bent. Het is maar 3 kwartier in de week en kost weinig. Beide hebben er voordeel aan gehad, want op school zijn de materialen, gymzaal vertrouwd en voelde zich meteen "thuis" in de gymzaal. In jouw geval zal ik nu niet meer met een clubje beginnen en lekker even wachten. Ik merk dat het voor de oudste het spelen, school gaan en zwemmen al voldoende is en in het weekend slaapt hij altijd uit

Speelafspraakjes is ook weer verschillend per kind. Kan een maand of zelfs een jaar over heen gaan. Gewoon afwachten en het er af en toe over hebben. Niets opdwingen want dat werkt averechts.

Valkyre

Valkyre

01-06-2011 om 14:26

Zoonlief

Zit net een paar weken op school (zie boven), maar weigert al anderhalf jaar dutjes te doen. Wel is het voor hem gewoon nog te druk om elke dag de hele dag te gaan. Gelukkig heeft hij regelmatig een dag roostervrij, en verder houden we hem zo af en toe een middagje of dagje thuis.

Dat draadje waar Asa het over had, was inderdaad van mij (voorheen ueberhilde, nu Valkyre). Het ging over clubjes.

Nu zoon op school zit, weet ik dat clubjes even niet aan de orde zijn, ook omdat hij ook nog 3 BSO-dagen heeft. Hij is nu al doodop. Maar na de zomer gaan we waarschijnlijk terug naar 2 dagen BSO. Op den duur (januari?) komt er dan zwemles bij. Als peuter heeft hij wel op dansen gezeten, maar nu dus even niet.

Afspreken doen we ook nog niet. Ik wacht even af of dat volgend schooljaar vanzelf komt. Hij is enig kind, maar speelt veel met buurkinderen, dus dat maakt dat het afspreken niet zo nodig hoeft nu.

Neem gewoon alles stap voor stap. De eerste tijd proberen zo min mogelijk logeren, oppas, afspraken enzo te plannen. Dat komt in de zomer of het najaar wel weer. En neem zelf ook extra rust!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Sera

Sera

01-06-2011 om 14:53

Hier

Oudste dochter is van begin april en is tot de zomervakantie halve dagen gegaan. Ze sliep voor die tijd niet meer 's middags maar op school deed ze zoveel indrukken op dat ze echt moe was en vaak boven de lunch in slaap viel. De school had ook geen continu rooster en ik was in die periode thuis met de kinderen dus het was ook makkelijk om haar thuis te houden.

Zindelijk was ze met nog geen twee jaar overdag en 2,5 jaar 's avonds.

Met zwemles zijn we begonnen toen ze 5 jaar. Op haar 4de zat ze nog op geen enkel clubje.

Speelafspraakjes had ze al vanaf dat ze een baby was. Kinderen van de peuterzaal of kinderen van vriendinnen. Ik heb altijd veel aan speelafspraakjes gedaan omdat het een ideale manier is om zonder een oppas in te huren een middag kindvrij te zijn. Heel ideaal met uitwisselen. Natuurlijk was dat wel altijd op mijn initiatief. In groep 1 zat ze met een paar kindjes die ze al kende van de peuterschool dus ze had de eerste week al een afspraakje. Na twee weken had ze een eerste afspraakje met een nieuw kindje op haar eigen initiatief.

Mijn oudste zoon is van eind Januari. Hij is tot de zomervakantie ook halve dagen gegaan. Hij sliep niet meer tussen de middag maar alle indrukken waren wel heel vermoeiend voor hem. Het heeft hem heel veel tijd gekost om goed te wennen.

Hij was met 3 jaar overdag zindelijk en met 6 jaar 's nachts.

Met zwemles zijn we begonnen toen hij 5 jaar was en toevallig is hij met 4,5 jaar begonnen met T ball. Dat was een heel kort seizoen dus dat was best in te passen (augustus tm october als een soort kennismaking). verder is hij pas begonnen met andere clubjes toen hij 5,5 was.

Speelafspraakjes op mijn initiatief van jongsafaan net zoals oudste dochter maar de eerste keer dat hij zelf met een kindje dat hij had leren kennen via school af wilde spreken was pas ver na de zomervakantie dus toen hij al meer dan een half jaar op school zat. In tegenstelling tot zijn zussen spreekt hij nog steeds niet heel vaak af en maar met een beperkt aantal kinderen die hij echt leuk vindt. Mijn dochters daarentegen nodigen iedereen zo'n beetje uit. Zoon wilde het eerste jaar ook pertinent niet bij anderen spelen. Pas in groep 2 is hij voor het eerst bij een ander kind wezen spelen en nog steeds spreekt hij liever bij ons thuis af.

Jongste dochter zit op een school met een continu rooster. Is gelijk hele dagen gegaan. Eerste jaar geen BSO. Tegenwoordig wel BSO. Ze vond het vanaf het begin heel leuk. Ze was helemaal niet vermoeid. De eerste dag kwam ze al met een kindje aan om bij ons te spelen.

Ze was met 3 jaar overdag en 's nachts zindelijk. Ze is met 4 jaar begonnen op kleuter ballet (dankzij mijn zus die dol is op ballet en haar mee had genomen naar de open lessen) en met 5 jaar met zwemles. Ze is nu 6 jaar overigens en zit in groep 2.

Kortom het verschilt erg per kind. Mijn jongste dochter is altijd heel voorlijk geweest, zowel fysiek als cognitief als sociaal dus ze was ook echt toe aan school en voelde zich gelijk goed thuis. Mijn oudste twee waren op die leeftijd veel jonger van gedrag. Als ik naar mijn peuter kijk dan lijkt hij meer op de oudste twee dus dat zal ook wel langer duren.

Primavera

Primavera

01-06-2011 om 14:57

Valt niet zoveel op vooruit te lopen

De ontwikkeling op deze leeftijd gaat nog zo schoksgewijs en individueel dat er niet veel op vooruit te lopen valt.
Zindelijkheid is zo verschillend bij kinderen. Mijn kinderen waren bijvoorbeeld allemaal vrij laat overdag zindelijk, maar dan wel weer gelijk ook 's nachts waardoor ze dan ineens in verhouding helemaal niet zo laat waren.
Op het moment dat een kind naar de basisschool gaat komt het in een heel ander soort ritme. Ook al denk je dat het niet zoveel verschilt met het KDV voor het kind is dat het wel. Wat slaapjes betreft passen ze zich meestal wel bij de rest aan. In het begin is de basisschool toch wennen en kun je zowel een kind krijgen wat 's middags doodop inslaap valt zodra het uit school is of juist een kind wat zo opgewonden is van alle nieuwe indrukken dat het 's avonds de slaap niet kan vattan. Allebei gebeurd ook, 't is maar dat je het weet
Speelafspraakjes komen eigenlijk vanzelf wel. Bij de één zodra het kind gewend is, bij de ander pas aan het eind van groep 2 of zo. Valt geen peil op te trekken.
Clubjes zou ik niet mee beginnen als het kind net aan school moet wennen, maar er ook niet afhalen als het toevallig al ergens op zit. Kijk eerst eens aan hoeveel energie de school haar gaat kosten.
Zwemmen op deze leeftijd moet je inderdaad meer als hobby zien. Het A-diploma halen ze er zelden eerder door. Kleine brusjes meeslepen naar het zwembad gaat best. Het enige risico is dat die dan ook vroeg willen beginnen vanwege het voorbeeld van 'grote' zus/broer en dat is een kleine aanslag op je portemonnai.
Oja, wat me hier verder bij de vierde ineens overkwam is dat bij het naar school gaan ze ineens last kreeg om daar zonder ouders de hele dag naar toe te moeten. Ik had het niet verwacht omdat ze fluitend naar het KDV ging. De juffen zeiden dat ze wel eens eerder hadden gehad dat een kind ook al was het gewend aan het KDV onverwachts toch moeite had aan het wennen van school. Jongste houdt verder zo wie zo niet erg veel van veranderingen hebben we gemerkt. De overstap naar een ander zwembadje was ineens ook een drama.
Groeten Primavera

Nog meer van hetzelfde

Mijn dochter ging tot haar vierde twee dagen naar KDV en een dag naar opa en oma.
Oktober naar groep 1 en 2 middagen NSO en een keer NSO bij opa en oma.
Mede door de BSO-momenten is spelen bij een vriendinnetje geen prio, het komt wel eens voor, maar op woensdagmiddag zit ze op gym en in het najaar komt zwemmen daar nog bij op vrijdag, dus maar even aankijken of dat gymen dan niet teveel wordt. Dametje heeft echt haar rust wel nodig. Dus hebben we vaak zat "saaie" weekenden en af en toe blijft ze op vrijdag thuis.
Overigens draagt ze 's nachts nog een luier.

Cindy

Cindy

02-06-2011 om 08:18

Hier

3 meiden van 5, 8 en 13 jaar. qua zindelijkheid scoorden ze alle 3 een dikke onvoldoende, dus ik was blij dat ze voor de 4de verjaardag overdag net uit de luiers waren. En 's nachts net zo lang de luier om gedaan tot dat ze zelf aangaven dat ze geen luier meer aan wilde. Onze kinderen zijn ook geboren uit een nest van notoire bed- en broekplassers (papa en mama waren ook niet zo droog) dus hebben we de lat niet zo hoog gelegd op zindelijkheid.

Gelukkig zijn ze met alle andere dingen weer heel snel:
Veters strikken: alle 3 voor hun 6de jaar
Fietsen zonder zijwieltjes: idem
Zwemdiploma's: de 2 oudste dochters A+B voor hun 8ste verjaardag
Verder gaat het bij de 2 oudste op school het reuze goed, ze scoren boven het gemiddelde.

De jongste slaapt overigens nog wel met een broekluier

liora

liora

02-06-2011 om 09:31

Goh

Weer verbazingwekkend dat hier geen kinderen zijn die al met vier jaar op clubjes zitten....
Mijn zoon was met vier jaar wel zindelijk 's nachts, sliep allang 's middags niet meer en ging in groep 1 al op judo. En had drie middagen nso.

Liora

Vic

Vic

02-06-2011 om 11:01

Tuurlijk liora

Ik bemoei me niet zo vaak met draadjes die gaan over hoe zwaar groep 1 is, met gebrek aan middagslaapjes enzo. Mijn dochters hadden vanaf 2,5 jaar geen middagslaapje meer. Toen ze 4 waren gingen ze hele dagen naar school, met overblijven, en drie keer NSO (oudste 2x NSO en 2x oma). Oudste had geen clubje maar sprak zeker 3x per week af, jongste zit op turnen. Met zwemlessen zijn we 'laat' begonnen, toen ze bijna 6 waren. Ik heb overigens helemaal niet van die stoere bikkels en vond vooral jongste nog echt een peuter toen ze naar school ging.

Rieke

Rieke

02-06-2011 om 16:54

Hmm

mijn oudste was helemaal niet van de clubjes en afspraakjes, begon pas op 5 of 6 jarige leeftijd. hij had alleen zwemles.
De jongste daarentegen zat met haar derde al op dansles en hockey(bijna 4 hoor). Heeft ook al speelafspraakjes maar dat doen we met moeder erbij, dus telt niet echt mee. Ze zeurt nu wel om spelen bij klasgenootjes, maar ze is de jongste in de groep met een heleboel 5 jarigen, dat hou ik nog even af.
Slaapt niet meer tussen de middag, wil hele dagen naar school. Is net zindelijk dag en nacht. Sinds ze op school zit is ze groot geworden in mijn ogen.

viridantia

viridantia

02-06-2011 om 22:16 Topicstarter

Het wordt een school met continurooster en 3 dagen nso

maar dat is pas over 9 maanden dat ze gaat.

Dus ik kan haar wel op papa en mamadag thuishouden tot haar vijfde (ik heb ook nog een jonger kind dat dan thuisblijft, als zij dan wel naar school moet gaan kan dat wel eens moeilijk zijn)? En kun je ook een middag thuishouden met continurooster?

Als gezin gaan we wel eens naar het zwembad. dat gaan we maar blijven doen dan is ze in elk geval een beetje gewend.

Clubjes kan ik deze herfst misschien mee beginnen tot kerst of zo, misschien iets met dansen of zo. Als ze dan in het voorjaar naar school gaat is ze misschien gewend. Maar even aankijken, ik denk dat in die 3 kdvdagen best veel meekrijgt aan muziek en gym (doen ze wel eens op kinderdagverblijf, ins onderdeel van Brede School).
verder is ze best verlegen met nieuwe mensen/kinderen, is het de bedoeling dat je als ouder bij een clubje erbij blijft?

Een voordeel van continurooster

Viridantia, mijn zoon zit ook op een school met continurooster (elke dag tot 2 uur) en hij was toen hij aan school begon het middagslaapje maar net ontwend (gedwongen afgekickt op het kdv).
Ik had er nooit bij stilgestaan, maar een continurooster heeft voor dergelijke kinderen in mijn idee een voordeel. De schooldag is eerder afgelopen en daarna kan kind gelegitimeerd instorten op de NSO (had van tevoren wel even daar gevraagd of hij zonodig op de bank kon gaan liggen, dat kon).

Bij een niet-continurooster is de middagpauze vaak niet lang genoeg om een tukje te doen als kind naar huis gaat, en vervolgens duurt de middag dan langer dan bij een continurooster.

Maar eerlijk is eerlijk, zoon is ook nog wel eens tijdens schooltijd in slaap gevallen. En hij ging nog wel zo braaf op tijd naar bed !

Groeten,

Temet

Viridantia, dan is ze nu dus pas net 3!

Ik dacht dat je dochter bijna 4 is, maar ze is dus net 3! Dat scheelt wel effe. Er gaat nog zoveel veranderen in dat (bijna) jaar, je kan daar nu weinig verstandigs over zeggen. In 9 maanden kan ze van de slaapjes afzijn (of niet), kan ze meer of minder verlegen worden.. Je hebt een peutertje nu, en als ze naar school gaat wordt het een kleuter. Wacht rustig af!
Ik zou eerst eens kijken hou het dan gaat. Vooral nu niet al beginnen met wennen aan dingen die nog niet aan de orde zijn. Nu alvast op een clubje doen omdat ze dan een paar maanden later gewend is aan het clubje? Niet doen joh! Gewoon naar school laten gaan, zwemles inboeken op jouw voorwaarden (wel alvast als ze 4 is, of bewust pas als ze 5 of 6 is, wat jij wil). En dan verder niets. Bedenk wat jij acceptabel vindt aan clubjes, denkend aan: tijd- geld- jongere kinderen die meemoeten- auto/fietsbaarheid.... En als ze met een wens komt, dan bekijk je of dat kan/mag/in de planning past.
En voor wat betreft thuishouden: niet doen! Als je 4 bent ga je naar school, elke dag dat er school is. Omdat dat leuk is, en zo gaat dat met school. Jonger kind gaat dus niet, want die is nog geen 4. Simpel toch? Makkelijk uit te leggen aan de jongste.
En pas als het echt niet gaat, dan ga je ze een keer thuishouden als het nodig is. Maar ik zou dat zeker niet gaan inboeken. Waarom zou je?

Algebra

bertje1

bertje1

05-06-2011 om 09:35

Misschien minder vooruitlopen?

haha, doe toch rustig en op jouw manier! ze zijn met 4 nog geheel niet leerplichtig, geef haar de rust die ze nodig heeft en leef wat meer in het hier en nu...

tonny

tonny

05-06-2011 om 10:49

Niet teveel plannen

kijk hoe het loopt en waar je kind zich prettig bij voelt.

Onze kleuterjuf (nog van het oude stempel, klassieke kleuterjuffenopleiding) raadde aan jongste kleuters nog niet op clubjes te doen en hen gerust tweemaal per week thuis te laten voor een middagdutje.

ze kunnen nog jááren naar clubjes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.