Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Annika

Annika

06-08-2012 om 18:38

Ik voel me net een entertainment team

Zes weken schoolvakantie met drie kinderen thuis (3,6,9) (papa twee weken vrij) en ik ben doodmoe, snak naar tijd voor mezelf. Terwijl ik het idee heb dat ik niet genoeg voor ze doe, ze zich vervelen als ik niet heel erg leuk vermaak bied en ze (dus) ruzie gaan maken..

Wat doen jullie zoal met de kinderen? Vermaken jullie ze elke dag? We gingen niet op vakantie maar wel veel dagjes weg. Een dag of vijf zijn nu gevuld met vriendjes (de meeste zijn weg of zijn niet beschikbaar) en omaopa. Verder zitten we met zijn vieren, soms vijven thuis en wordt er verwacht dat we Leuke Dingen gaan doen... Ze staan op met "Wat gaan we doen" en als ik dan iets vaags mompel over bieb en ijsjes eten dan is het "uhl" en willen ze naar een (betaalde) speeltuin/pretpark/zwembad..

Eén van mijn doelen voor deze vakantie was het beeldschermgebruik te beperken, maar ik laat ze meer dan ooit achter die schermen zitten(kijken/spelen) alleen om zelf even bij te komen en ze uit elkaar te halen zodat het even rustig in huis is...

Hoe denken jullie daarover?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Serwe

Serwe

06-08-2012 om 19:07

Hier

Mijn kinderen vermaken zich eigenlijk erg goed als we thuis zijn. We wonen buiten dus ze hebben heel veel ruimte om te spelen en van alles te ondernemen.

Toch doe ik ook wel veel met ze in de vakantie. Ik vind het juist een goede tijd om veel met elkaar op trekken. Tijdens het schooljaar is dit vaak moeilijker omdat we het druk hebben met school, clubjes en vriendjes over de vloer.

De vakantie is een goede tijd om als gezin samen van alles te doen of in elk geval ik samen met de kinderen want ik ben meer thuis.

Dat hoeven niet altijd dure dingen te zijn. Deze vakantie hebben we al gedaan:

Nieuwe houten hut bouwen in de tuin voor de kinderen
Zolder helemaal opruimen zodat er ruimte is voor een pingpong tafel en een schommel op zolder
Dagje de stad in om nieuwe schoolspullen te kopen
Alle puzzels en spelletjes uitzoeken of ze nog compleet zijn (en tegelijk ook lekker de hele middag puzzelen en spelletjes spelen)
Koekjes bakken
Verschillende knutselprojecten (kijk maar op internet, er staat zoveel op, wij hebben al vliegers gemaakt, vogelhuisjes, zandtekeningen en een stripboek)
Naar de speeltuin
Naar het meertje en daar picknicken en zwemmen (heel vaak gedaan)
Speurtocht in het bos
geocachen
Naar het zwembad
Thuis een film kijken (we hebben geen televisie dus zoiets is extra speciaal)
Spelletjes competitie op de wii
naar de bibliotheek
wandelen in het bos
Fietstochtje met ijsje
Bootje huren en het meer op
Naar de dierentuin
Groot kasteel van lego gebouwd (zijn we twee dagen mee bezig geweest!)
Morgen gaan we beginnen aan het maken van een nieuwe ren voor de konijnen

De kinderen hebben ook hun eigen stukje in de tuin waar ze in kunnen werken en dat vinden ze ook erg leuk.

Ik ben wel een groot deel van de dag met de kinderen bezig maar ik vind het ook oprecht leuk om van alles met ze te ondernemen. Het zijn over het algemeen geen dure dingen. We gaan nog wel een dagje naar een pretpark en nog een keer naar een hele grote speeltuin maar dat hoeft niet zo vaak.

De vakantie gebruiken we om veel tijd met elkaar door te brengen en van alles te ondernemen.

Ik ben niet de hele dag met ze bezig maar ze spelen meestal ook wel leuk zonder mij. Als ze zich vervelen dan geef ik ze wat klusjes en omdat ik dan ook eerder klaar ben met het huishouden is er dan wel weer tijd voor een spelletje of om een ijsje te eten.

Soms geef ik ze ook een idee wat ze kunnen gaan doen of een eerste aanzet. Ze spelen graag met lego maar soms weten ze niet goed wat ze moeten bouwen. Ik geef ze dan wat ideeen (een piratenschip, een dorp, een molen, een boerderij...) en help ze even op weg en dan na een poosje zijn ze lekker aan het spelen en dan ga ik wat anders doen.

Elke middag hebben we ook een rust uurtje. De jongste slaapt dan. Ik neem wat tijd voor mezelf en de andere kinderen moeten zichzelf (rustig) vermaken. Daarna is er dan weer tijd voor een gezamelijke activiteit of gaan we ergens heen.

Als het mooi weer is gaan we vaak zwemmen want dan vermaken ze zich prima de hele dag.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-08-2012 om 19:41

Nou...

Misschien eens wat minder hard je best doen. Ik persoonlijk zou uhl van mijn kinderen krijgen als ze zo zouden reageren.

Wij doen het overigens om en om. Dagje weg, dagje thuis. En dagje weg kan ook even naar het winkelcentrum fietsen en een ijsje eten zijn.

En bij ruzie is het de kampen verdelen en ieder het op zijn eigen kamer lekker zelf laten uitzoeken.

Het kan toch niet zo zijn dat jij overspannen wordt van de vakantie van je kinderen

Overigens denk ik dat een dagje lekker vervelen geen enkel kind slecht doet. Ik stuur ze soms wel eens de tuin in en dan moeten ze het daar maar uitzoeken. En vaak kunnen ze elkaar dan prima vermaken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-08-2012 om 19:42

Ik geef ze een klusje. Soms samen, soms apart.

Punt is dat jouw kinderen verwachten dat jij een entertainment team bent omdat je je ook zo gedraagt. Denk ik dan he, vanuit hier...

amk

amk

06-08-2012 om 21:27

Net als ginny

Ik ben niet van het entertainment, dat weten zelfs de vriendinnetjes hier. Koek en sopie regel ik nog net als het iets anders als water mag zijn.

Nu heb ik maar 1 kind dat zichzelf prima weet te vermaken.
Er zijn maar 1 of 2 grote uitjes in 3 weken (de andere helft is ze bij haar vader). En net als bij Ginny om de dag een uitje. Vandaag was een groot uitje: naar de film. We zijn ook al een keer naar de dierentuin geweest toen we op de camping stonden.
Morgen mag ze mee naar de buitensportwinkel en dan mag ze naar de klimmuur kijken als ik in de winkel ben.
Verder is een uitje zelf je croisantje halen voor de lunch, naar de kunstuitleen/bibliotheek, en rondje fietsen met een waterijsje.

En als ze het niet eens is met het aangeboden entertainment dan heeft ze pech. Soms zit ze dan een kwartier voor zich uit te staren op de bank. Prima, mag ook een uur duren, ze zoekt het maar uit het is haar vakantie.

A zorac

A zorac

06-08-2012 om 23:11

Duidelijk plan

Toen de kinderen kleiner waren (zoals 3 en 6 bij jou nu) bedacht ik na weken emmeren in een vakantie (hier altijd het betere schade en schande werk) dat ze het misschien wel fijn vonden om te weten waar ze aan toe waren. In de vakantie is de hele structuur zoek. Ze hebben geen idee wat er de komende weken op de planning staat. Toen we duidelijk de agenda voor de komende weken schetsten, werd het een stuk rustiger. Dan wordt het ook duidelijk dat er dagen in het verschiet zijn waarop niks anders gepland staat dan jezelf vermaken.
En Serwe, diepe buiging, echt. Zo'n toegewijde moeder als jij zal ik nooit worden. Ik leg de lat voor mezelf maar wat lager. Ze vinden me toch wel lief (buiten de momenten dat ik met ze ruzie).

Dendy Pearson

Dendy Pearson

06-08-2012 om 23:18

Hier

zitten ze over 2 weken alweer op school. De eerste week zijn we weggeweest, daarna kregen we een pup en zijn we dus wat gebonden aan huis en tuin. Maar ik heb nog niet het idee dat de kinderen zich erg vervelen.
Ze zijn veel buiten eigenlijk. Ik zorg er wel voor dat er dan ook wat te doen is. Dus de octopus op straat en regelmatig een ijsje. En dan vermaken ze zich wel. We zijn op een erg warme middag een keer naar een waterplas geweest. Dat doen we aankomende week nog wel een keer. En bij minder weer wordt er gewii't, gekleid, gebakken, gelegoot, van alles eigenlijk. En verder is iedereen hier welkom en dus zijn er hier ook doorlopend kinderen die hier niet wonen, maar wel net doen of ze hier thuis zijn Dat geeft veel rommel en kost een vermogen aan aanmaaklimo en koekjes, maar het brengt ook veel gezelligheid en dat vind ik leuk. Als het spul weer naar school is ga ik wel weer poetsen.
Dus ik entertain niet zozeer, maar ik zorg wel dat er wat te doen is en zeur dan niet over de troep.

Dendy

Annika

Annika

07-08-2012 om 04:19

Reacties

@Serwe: wow, een mooie lijst. Ik kopieer een par tips. Al heb ik een stuk minder ruimte dan jij in huis en tuin zo te lezen..
@Ginny en Zorac: verwachtingmanagement is heel belangrijk ja, dat besefte ik laatst ook. En dat ik me vaak "schuldig" voel is ook niet nodig, dat weet ik ook wel... maar toch fijn te lezen dat niet iedereen elke dag hutten voor ze timmert of naar pretpark gaat

Annnika

Annnika

07-08-2012 om 08:02

Oja, en vriendjes

.. zijn nogal schaars hier. Of op vakantie of ze moeten in familieverband leuke dingen doen. In de straat zelf komen ze nooit iemand tegen, dus het is echt afspreken en zelfs dan vaak nul op het request... jammer. Is dat bij jullie ook zo?

Zoals Dendy beschrijft, dat is leuk. Soms gaat het hier ook zo, maar veel te weinig naar onze zin (in de vakanties).

Nog een idee.

Hier moeten ze zich zes weken lang vermaken, want weggaan zit er deze grote vakantie even niet in - althans, niet met z'n allen. Paar dagen logeren hier, weekendje met een kind op de motor daar, maar voor het overige moeten we allebei gewoon werken en was Pappa ook nog een weekje in het buitenland voor zijn werk. Wat hier al jaren een handig vangnet blijkt te zijn, is een tip die ik ooit in grote dankbaarheid heb aanvaard van Pelle. In het begin van de vakantie verzin je samen met de kinderen een paar interessante landen. Koppel aan elke week een land. Zodra de verveling toeslaat, "herinner je je" het land dat bij die betreffende week hoort en laat de kinders verzinnen wat ze met dat land willen. De vlag maken, een stuk land of beroemd gebouw nabouwen van lego of k'nex, een recept opzoeken van een typisch gerecht uit dat land en dan de inkopen doen en het echt maken, eventueel "restaurantje spelen", zo uitgebreid als je zelf wilt. Bij restaurantje spelen kunnen wij het simpel houden (tafel heel netjes en volgens etiquette dekken) tot een hele dag voorbereiding hebben. In dat laatste geval gooien we eenstuk damastpapier op tafel dat wordt versierd met karakteristieke motieven (zelf laten opzoeken!) van het land in kwestie, servetten versieren en/of mooi vouwen, prachtige menu's verzinnen en ontwerpen, uiteraard de tafel helemaal voluit dekken voor alle gangen die komen, kinders roepen hier nog doorzichtige plastic bekers versieren (als je geen glazen gebruikt) een naam en logo voor het restaurant verzinnen. En als je dan een 7- of zelfs 9-gangenmaaltijd verzint en je verdeelt de voorbereiding daarvan netjes onder de geïnteresseerde hulpkoks (die uiteraard zelf "hun" gangen mogen opdienen) zijn ze de hele dag bezig en zit je ook nog best lang te tafelen. Hier thuis een ideale manier om twee of drie verregende dagen leuk door te komen.

+ Brunette +

+ Brunette +

07-08-2012 om 12:47

Laat je niet gek maken.

Niet schuldig voelen als je je kinderen in de vakantie regelmatig een halve dag laat gamen. Zó snel stompen ze heus niet af.

Serwe

Serwe

07-08-2012 om 13:08

Oprecht leuk

Dat ik veel met de kinderen doe is vooral omdat ik het oprecht leuk vindt. Ik doe het niet (alleen) om de kinderen een plezier te doen maar ik vind het zelf oprecht leuk om dingen met ze te ondernemen en met ze te spelen. Ik kan zo enorm genieten van ons contact en de interactie. Nu tijdens de vakantie is daar volop tijd voor. Ik vind het altijd weer jammer als de school begint.

Maar je moet je zeker niet verplicht voelen om van alles met ze te ondernemen. Mijn ouders speelden nooit met ons; echt nooit. Nu hadden wij wel een groot gezin dus er waren altijd volop broertjes en zusjes om mee te spelen. Ik vond het nooit erg dat mijn ouders niet met ons speelden of weinig met ons deden. Ik was dat ook helemaal niet gewend.

Ik vind zelf echter dat er enorm veel voordelen zitten aan wel veel met de kinderen doen. Ik vind het ook gewoon leuk. Echter ik ben niks tekort gekomen omdat mijn ouders dat niet deden.

Wij wonen inderdaad buiten dus we hebben heel veel ruimte. Nadeel is dat er weinig kinderen in de buurt wonen en dat op straat spelen hier minder goed kan. Pas als ze oud genoeg zijn om alleen naar het dorp te gaan dan kunnen ze echt met vriendjes buiten spelen.

Aanslingeren

Ik vind het op zich ook wel geinig om speciaal met de kinderen bezig te zijn. Maar daar heb ik niet altijd tijd voor en bovendien vind ik het ook goed als ze zichzelf kunnen vermaken. Pedagogisch dingetje zal ik maar zeggen
Voor mij is het dan oook wel de kunst van het aanlsingeren, met als kapstok dan bijvoorbeeld die landen. Zo heb ik bij een Europees land eens geopperd of ze het leuk zouden vinden daar eens een nieuwe serie euromunten en postzegels voor te ontwerpen. Ik had de rest van de dag vrij, want ze waren meteen bezig met opzoeken wat in aanmerking zou komen om op die munten en postzegels vereeuwigd te worden en de ontwerpen werden gedetailleerd uitgewerkt. Wat ik ook wel eens heb gedaan, is de laatste week aan een zelfverzonnen land hangen. Kinders, verzin eens een eiland, bedenk er een naam voor, maak de kaart en bedenk zelf eens wat je nog meer voor zo'n eilandstaat wil bedenken/ontwerpen. Bij mooi weer kan een en ander ook heel aardig met stoepkrijt buiten. Bij erg mooi weer is een badje zelfs een vrij aardige baai of leuk meer.

A zorac

A zorac

10-08-2012 om 01:23

Goede ideeen

Wat een goede ideeen allemaal. Ik krijg er inspiratie van. Bijna jammer dat de vakantie al weer bijna voorbij is. En zo'n lijst als van Serwe stimuleert ook om weer eens wat creatievers te verzinnen. Het lijkt soms net of mijn fantasie na 12 jaar ouderschap op is. Kinderfeestjes bijvoorbeeld: vroeger verzonnen man en ik de leukste dingen. Zonder budget een hele middag lol en wij veel voorpret. Maar na dik twintig feestjes heb ik het er wel een beetje mee gehad.
En eigenlijk lijkt me dat ook wel een logisch proces tot ik geconfronteerd wordt met veel creatievere geesten. Zijn jouw kinderen nog jong Serwe?

Maar serwe

Grote kans dat die andere creatieve geesten jou ook als zeer origineel en creatief ervaren. Dat komt gewoon doordat je *andere* ideeën hebt. Tegen mij wordt ook geregeld gezegd dat ik zo creatief ben, maar ik merk zelf dat ik ook vooral goed ben in oude ideeën in een nieuw jasje steken, iets simpeligs ombuigen naar een thema en een goed idee van een ander gebruiken als inspiratie. Grote kans dat het bij veel anderen ook zo werkt.

Sorry, bovenstaand bericht was voor azorac

ik was even afgeleid

Hemeltje

Wat zijn jullie goed! Ik kan voor mezelf en voor mijn kind nooit iets anders bedenken dan weg gaan of thuis computeren / lezen / tv kijken. En daar vullen we dan ook 90% van de vrije tijd mee. Best gelukkig trouwens, dat dan weer wel.
Loes

Serwe

Serwe

13-08-2012 om 11:56

Azorac

De tweeling is nu 8. Dat zijn mijn oudste biologische kinderen.

Ik ben niet zo heel creatief hoor maar op internet is veel te vinden. Ik hou niet zo heel erg van knutselen maar de kinderen vinden het wel leuk dus dan kijk ik op internet ter inspiratie en dan vind ik weer wat projecten.

Een aantal van de dingen die we doen moeten ook gebeuren. Zo hebben we nu dus een konijnenren gemaakt. Dat had ik anders ook een keer gedaan maar dan alleen. ik probeer van dat soort dingen gezinsprojecten te maken. Niet alleen is dat leerzaam voor de kinderen maar vele handen maken licht werk.

Als de kinderen mij helpen met alles dan blijft er ook meer tijd over voor bijvoorbeeld samen spelen.

Serwe

Serwe

13-08-2012 om 11:58

Loes

Doet je kind nooit wat anders dan die drie activiteiten thuis? Of is dat wat jullie samen doen?
Ik zou het wel wat karig vinden als mijn kind niks anders zou doen dan lezen/computeren en tv kijken.
Speelt jouw kind niet?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.