Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
anoniem

anoniem

01-01-2014 om 23:15

Ik weet geen raad met seksuele interesse dochter (7 jaar) en zoon (9 jaar)

Ik merk dat ik me erg ongemakkelijk voel en geen raad weet met het feit dat mijn 2 kinderen interesse tonen in seksualiteit.Ik weet niet goed hoe het uit te leggen dus maar een voorbeeld. Zoon is 9 jaar oud en dochter 7. Ik zit op de bank een boek te lezen en zie dat dochter op zoon gaat liggen op de bank en bewegingen maakt waar ik als ouder heel ongemakkelijk van wordt. Dus ik zeg tegen dochter dat dat niet mag, op zoon liggen en zo doen. Dan gaat ze giechelen.
Ik zie ook dat zoon zulke dingen bij dochter doet. Als ik bv naar boven loop en slaapkamer inkom zie ik zoon op dochter liggen. Weliswaar met kleding aan maar natuurlijk wil ik dit soort gedrag niet.
Wat zeg ik nu tegen ze? Ik vind het heel vervelend dat ze zich zo gedragen. Blijkbaar doen ze zulke spelletjes samen en ik weet als ouder niet hoe te reageren. Ik vind het overigens niet grappig ofzo. Denk meteen, ojee straks loopt dit uit de hand.... Lopen ze een trauma op, seksueel misbruik broer en zus. Hoe stop ik dit? Ze slapen niet samen op een kamer overigens. Het zit me niet lekker. Ik heb het met mijn man besproken en hij zegt als je heel erg op gaat letten en het verbied gaan ze juist te ver want dan doen ze stiekem. Dochter is een meisje met veel adhd verschijnselen. Ze kent weinig grenzen. Zoon heeft wel door dat sex interessant en leuk is. Ik maak me zorgen en weet geen houding aan te nemen. Hoe zorg ik er als ouder voor dat dit niet uit de hand loopt en dat ze ook niet de boodschap krijgen dat het verboden is en dus heel aantrekkelijk. Help ik weet niet hoe dit op te lossen. Iemand advies? Alvast bedankt.

dc

dc

02-01-2014 om 01:17

goed gesprek

Ik denk dat het gewoon tijd is voor een goed gesprek, zonder het te zwaar te maken. Net zoiets als neus peuteren, dat doe je ook niet voor je zusje's neus.

Ik denk dat ik ze wel apart zou nemen, want een 9 jarige kun je wat meer uitleggen dan een 7 jarige. De oudste is duidelijk toe aan wat tekst en uitleg over seks, seksuele gebaren en grenzen. Zijn gevoelens zijn niet fout, expirementeren mag, maar niet met zusje van 2 jaar jonger, want dat is geen gelijkwaardige relatie.

dc

dc

02-01-2014 om 01:20

en ik ben het niet eens met je man

Je rol van ouder is ook grenzen aangeven. Dingen niet verbieden uit angst dat ze het stiekem gaan doen is te vaag voor kinderen. Die moeten duidelijk uitleg krijgen over wat wel en niet kan. En dat kan best zonder ze slecht te laten voelen over zichzelf.

mijk

mijk

02-01-2014 om 14:15

Fijn boek

Ik vond dit een heel fijn boek:

http://www.bol.com/nl/p/kinderen-en-seksualiteit/1001004002051704/

Juist omdat het ook gaat over je eigen verhouding tot seksualiteit en omdat het over kinderen van 0 tpt 17 gaat. Je krijgt dus een breder perspectief dan je kind van 7. Het boek dwingt je ook om na te denken over wat je wil dat je kind met 12 weet en doet en wat met 17...

Mijk

Interesse

Interesse is heel normaal zou ik zeggen. Ze zien vriendjes dingen doen, zien (per ongeluk) iets op tv, horen verhalen. En dan kan je mama er ook nog mee op de kast jagen! Zoiets als Poep roepen als kleuter.
Kinderen die zo nu en dan gek doen met elkaar zijn heus niet op weg naar incest. Dat lijkt me jouw gene.
Heb je ze voorgelicht? Ieder apart, eventueel goed boek erbij?
Dan weten ze ook dat seks privé is neem ik aan en niet tussen broer en zus?
Ik zou gewoon met ze praten, geen groot gedoe maken over hun grapjes (mama op de kast), maar ook duidelijk maken dat doen alsof seks net zoiets is als doen alsof poepen. Dat doe je niet.
Wat bij ons helpt is zeggen dat poepen en seks grapjes echt voor kleintjes is.
Loes

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

03-01-2014 om 13:47

en daarnaast,

naast de tips hoe hiermee om te gaan is er nog en ander aspect van belang denk ik. Want ik lees uit je verhaal ook een beetje dat je het sowieso moeilijk vindt; het hele onderwerp sexualiteit in de opvoeding en misschien wel op zich. Daarom zou het goed zijn dat je daar verder in verdiept waarom je dat zo moeilijk vindt. Dat je jezelf beter leert kennen in dat opzicht; want het heeft waarschijnlijk ook zo zijn invloed op hoe het onderwerp vorm krijgt bij jullie. Kinderen voelen haarfijn aan hoe je in een bepaald issue staat en dan hoef je er nog helemaal niets over te zeggen of in te doen. Dan gaan ze op zoek naar grenzen. En dat het dan eerder uit de hand kan lopen doordat ze de onzekerheid die jij van binnen voelt, aanvoelen.
Want ik vind persoonlijk dat dit gedrag al best ver gaat.

Gedrag

Vind ik redelijk normaal maar moet je wel begrenzen.

Begin inderdaad met een goed boek over seksualiteit uit de bieb, zelf vind ik de boeken van sandrijn vand er doef goed, alles wordt beschreven en uitgelegd, ooke en hoofdstuk wat als seks niet leuk is.

Eventueel gewoon aan allebei Eveline voorlezen. Kan je gelijk praten over grenzen en normen en waarden. Door het boek als leidraad te gebruiken kan je daar in kijken en hoef je elkaar niet aan te kijken tijdens het praten, dat geeft minder gene.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.