Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Clementine

Clementine

04-08-2012 om 12:06

Ipad voor een 10-jarige?

Hallo,
Ik ben gescheiden en heb een dochter van 9. Zij is nogal van de gadgets. Tijdje geleden wilde een Blackberry, nu wil ze sinds een tijdje een Ipad.
Nu heeft haar vader laatst tegen haar gezegd dat als ze voor haar verjaardag van iedereen geld vraagt, en vantevoren ook al gaat sparen, dat hij het dan aanvult en een Ipad voor haar koopt. En ik weet even helemaal niet zo goed of ik dat wel zo oké vind.
Sowieso vind iets in mij dat een véél te groot kado/bezit voor een 10-jarige. Maar waarom eigenlijk?
Ook vind ik het een slecht idee als haar internet-gedrag hierdoor minder goed in de gaten te houden is. Ik ben er helemaal niet voor dat ze boven op haar kamer vanalles zit te doen, bij mij in huis staat de computer beneden in de woonkamer.
Ja, ik weet het niet. Ik heb er geen fijn gevoel bij.
Mijn dochter krijgt via die kant van de familie sowieso veel en vaak dure kado's. Dat verwacht ze nu ook gewoon.
Verder loop ik best wel achter, dus zo'n hele Ipad zegt mij eigenlijk ook veel te weinig. Schijnt eigenlijk een klein laptopje te zijn, met nog wat extra features (foto's maken enzo).
Dus. Wat vinden jullie? Een Ipad voor een 10-jarige? Wel of niet geschikt?
p.s. Ze wil héél graag dat ik eraan meebetaal en dus geld geef voor haar verjaardag. Twijfel heel erg of ik dat zal doen voor iets waar ik niet helemaal achter sta...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geschikt

Het is absoluut een geschikt apparaat voor een 10-jarige. Ze kunnen er echt heel veel mee. Maar inderdaad wel duur. Maar met verjaardagsgeld en goede afspraken zou ik het geen gek idee vinden. Hier pikken de kinderen altijd mijn ipad en oudste van 10 heeft zelf een ipod touch (ook met verjaardagsgeld en spaargeld zelf gekocht).

tonny

tonny

04-08-2012 om 13:51

Erg duur

voor die leeftijd. En ik vraag me ook af hoelang het ding meegaat. 'Onze' iPods hebben vaak al binnen het jaar een mankement. Natuurlijk geen iPad, maar affijn.

Het zijn fantastische dingen, die tablets, maar ik zou hem niet cadeau doen aan een 10-jarige. Er moeten ook dingen zijn waarnaar je kunt uitkijken voor als je wat ouder bent, van alles nu al hebben wordt een kind niet persé gelukkiger.

tonny

tonny

04-08-2012 om 13:52

... en dat sparen van iemand van 9 jaar,,

... dat is gewoon jullie eigen geld, als ouders. Dat vind ik iets anders dan sparen met een bijbaan, waar ze trouwens nog veel te jong voor is.

Fiorucci

Fiorucci

04-08-2012 om 14:28

Afspraken maken

Ja, het is een duur ding, mijn dochter van 12 heeft een tablet voor haar verjaardag gekregen, maar geen Ipad. Hier gaat het ding s'avonds gewoon de la in, in de woonkamer, simpel, geen gedoe over niet gaan slapen en stiekem met dat ding aan de slag....

Ely

Ely

04-08-2012 om 18:52

Duur maar geschikt

Ik zou haar een iPod touch laten zien, veel betaalbaarder, kan ze makkelijk ergens naartoe meenemen, lekker muziekje luisteren. Kan allemaal ook met een iPad maar die is groter en duurder.
Vwb internet: gewoon gefilterd internet erop. Makkelijk zat. En hier 'slapen' alle gadgets beneden .

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-08-2012 om 23:07

Speelt hier ook min of meer

Oudste (13) heeft van "zijn" geld een Samsung tablet gekocht. Ik was eerst niet zo enthousiast, maar het blijkt een regelrechte hit te zijn. En ook mama is om.

Middelste van 10 wil er nu ook een. En is hard aan het sparen. Alleen zal het bij haar waarschijnlijk een goedkopere Androidvariant worden.

Het is veel geld, maar ja zo gaat dat blijkbaar tegenwoordig. Ik was ook sceptisch bij de aanschaf en een 3ds, ook allebei zelf bij elkaar gespaard maar ook die hebben hun geld wel opgebracht inmiddels.

Ik denk dus dat er slechtere aankopen mogelijk zijn.

tonny

tonny

05-08-2012 om 11:04

Tja

'Het is veel geld, maar ja zo gaat dat blijkbaar tegenwoordig.'

Inderdaad, het gaat snel allemaal. Toen mijn kinderen pubers waren, moesten ze onderhandelen om de enige internetcomputer in huis, nu krijgen basisschoolkinderen al dergelijke apparatuur voor prive-gebruik.

Het zou een oorzaak kunnen zijn voor de narigheid waarin onze westerse samenleving is beland. We willen meer, we willen het nu, we willen het onze kinderen geven, ook al is het erg duur (hoe duur waren verjaarscadeautjes tien, vijftien jaar geleden??).

Ik geloof er trouwens niks van dat zo'n tablet 'jaren meegaat', zoals het iemand stelde.

Inderdaad tonny

Apple schijnt bijv de iPod zo te maken dat ie na een jaar of anderhalf 'op' is - de accu gaat dan stuk. En ze hebben speciaal schroefjes ontwikkeld waarvoor geen schroevendraaier bestaat. Niet zo vriendelijk eigenlijk en al helemaal niet duurzaam.

Ely

Ely

05-08-2012 om 12:03

Ach tonny

Er werd ook met hooivorken achter de eerste stoomtrein aangerend

De ellende waar onze samenleving in zit heeft natuurlijk te maken met de menselijke aard maar die is niet zoveel veranderd de afgelopen generaties. Het heette alleen eerst De Vooruitgang en nu wordt het (eindelijk) duidelijk dat dat beslist niet allemaal goeie dingen met zich meebrengt.
Maar ik denk dat het uit je leven weren van de veranderingen om je heen niet de oplossing is.
Niet dat ik vind dat elk kind zijn eigen tablet moet hoor, maar het weigeren omdat het 'vroeger anders was' lijkt me weinig brengen.

Enne.... Waarom zou een tablet niet jaren meegaan? Je computer gaat toch ook jaren mee? Ik zie weinig verschil.

Hier is de iPod touch al jaren een hit. Omdat er steeds andere (gratis of zeer goedkope Apps) op gezet kunnen worden groeit het ding als het ware mee met het kind. Dat is trouwens ook heel leuk terug te zien in de muziek collectie .

tonny

tonny

05-08-2012 om 12:09

Welnee ely

ik wil geen dingen weren 'omdat vroeger anders was', hoe kom je daarbij. Het gaat me om wat bezinning en de soms kennelijke vanzelfsprekendheid waarmee sommige kinderen zulke dure en kwetsbare spullen voor privégebruik krijgen. Oudere zus heeft het ook, het is leuk (en dat is het!!) , dus...

Zoals een ander net al schreef, zo enorm lang gaan al die gadgets niet mee. Want er moet wel verkocht worden!

Fiorucci

Fiorucci

05-08-2012 om 15:20

Tonny

Juist uit de start van de draad kun je opmaken dat er helemaal niet altijd sprake is van een vanzelfsprekendheid! En er zijn altijd gezinnen waar het makkelijker gebeurt dan bij anderen, maar dat is toch werkelijk van alle tijden.

tonny

tonny

05-08-2012 om 16:02

Je hebt gelijk fio

Voor draadstartster is het helemaal geen uitgemaakte zaag dat dit hét verjaarscadeau wordt.

Misschien kan ze eerst zelf een iPad voor haar verjaardag vragen, ontdekken hoe leuk het is en haar dochter 'm nu en dan laten lenen
Maar ja, ik weet niet of het zijn of haar familie is, die zo gul is met dure cadeaus. Zijn familie, lijkt me. Tja. Lastig.

Clementine

Clementine

05-08-2012 om 17:10

Bedankt

Bedankt voor de reacties!
Het is inderdaad zíjn familie, en vooral de vader zelf, die zo gul is met dure cadeaus. En ik word er nu een beetje in meegezogen, omdat ze van mij nu ook het liefste geld wil voor haar verjaardag. Maar ik wilde eerst dus even weten of dat hele kado wel geschikt is voor haar, en ik lees hier dat de meesten het wel geschikt vinden.
En ik zal er zeker op toezien dat er regels wat betreft internetgedrag gehandhaafd blijven. (Wel zéér lastig om daarop toe te zien als ze bij haar vader is, kan alleen maar uitleggen waarom ik dat belangrijk vind, maar haar vader houdt er toch over het algemeen andere ideeën op na dan ik, maar goed, dat is weer een heel ander probleem..).
Maar het hele kado tegenhouden vrees ik dat niet meer gaat lukken. Maar ik ben wel blij dat ik nu een beetje wat van anderen erover gehoord heb, want het is ook zo ver van m'n bed.

Keepvogel

Keepvogel

05-08-2012 om 18:37

Kosten

En meteen in de instellingen wijzigen dat hij niet zelf apps kan installeren, of via een app weer andere apps kan kopen. Dat scheelt ook weer in de kosten

En angry-bird kopen!

Ely

Ely

05-08-2012 om 20:47

Maar tonny

Waar baseer je dan op dat 'die dingen' niet lang meegaan? Dat er meer van verkocht moet worden gold ook voor ons springtouw vroeger

Als gezegd, hier niets dan goede ervaringen...

Tonny

Tonny

05-08-2012 om 22:01

Levensduur

Haha, gaan we de levensduur van een springtouw en een iPad vergelijken? Dan lust ik er mog wel een

Menige laptop van drie jaar oud heeft vaak al aardig kuren. Misschien valt het reuze mee met de tablets, de tijd zal het leren. Maar ik blijf het apart vinden dat zulke jonge kimderen dergelijk prijzig spul in hun bezit krijgen. Ze hebben nog geen idee van geld.

Wat dat betreft was de springtouwtijd stukken overzichtelijker. Iederem tijd z'n eigen uitdaging.

Ingebouwd verval - link

Van een belgische site:

'Veel apparaten hebben een beperkte levensduur. Dat ondervind je dagelijks en het probleem wordt groter. Volgens de consumentenorganisatie OIVO wordt er steeds maar beroep gedaan op een Europese systeem voor de terugroeping van gevaarlijke producten. ?Sommige producten lijken meer stuk te gaan, vaak al snel na de aankoop?, aldus OIVO.
Het fenomeen doet zich vooral voor bij elektronica ? smartphones, mp3-spelers en andere hebbedingetjes ? en software (soms nog in proefversie en toch al verkocht). Maar het is van alle tijden. Al in de jaren ?20 en ?30 van vorige eeuw werd gesproken over ?ingebouwd verval? of in de taal van het kapitalisme ?planned obsolescence? (zeer leerrijke Engelstalige Wikipedia-pagina).'

Zie voor de rest hieronder..

...www.vief.be

De link krijg ik niet gekopieerd op mijn teeds verouderde ipod touch.

Jolijt

Jolijt

06-08-2012 om 12:42

Ipad/ipod

Hier hebben allevier de kinderen een ipod/iphone; wordt gebruikt voor spelletjes, films, boeken, luisterboeken, internetten.
Stuk gaan doen ze niet, maar Apple is wel handig om te zorgen dat na een jaar of drie de meeste updates niet meer kunnen en dan blijf je dus steken met wat ie op dat moment kan. (vaak niet zo heel erg)

Verder heeft oudste een ipad waar ze op college ook de aantekeningen op maakt (los toetsenbord)

Man en ik hebben beiden ook een eigen ipad waar de andere kinderen ook gewoon mee mogen.

Alle gadgets worden iedere dag gebruikt.

Over het algemeen zijn alle apparaten van ons ( op die van oudste na) en zijn ze in bruikleen. Als echt kado zou ik het erg duur vinden. (bij verkoop in geval van weinig gebruik, bv onze e-ink reader, is dus de opbrengst weer van ons)

Onder de 18 slapen gadgets beneden.

Geweldig

Er is niks materieels waar ik zoveel plezier aan beleef als aan de iPad. Toen ie uitkwam dacht ik "wat voegt dat nou toe", maar het bleek een superding. Ik vind het ook niet te duur voor een tienjarige, beter dan 15 x iets krijgen waar je net niks aan hebt.

Maar.... Als ik jouw bericht lees lijkt het vooral te gaan om verschillende waarden en hoe ex en jij daarin staan en over communiceren. Ik zou niet kijken wie 'gelijk' heeft, maar hoe jullie samen met die verschillende opvattingen kunnen opvoeden.

En vooral niet je kind teveel in het 'midden' bij hij/zij heeft ongelijk....

Loes

Geweldig

Er is niks materieels waar ik zoveel plezier aan beleef als aan de iPad. Toen ie uitkwam dacht ik "wat voegt dat nou toe", maar het bleek een superding. Ik vind het ook niet te duur voor een tienjarige, beter dan 15 x iets krijgen waar je net niks aan hebt.

Maar.... Als ik jouw bericht lees lijkt het vooral te gaan om verschillende waarden en hoe ex en jij daarin staan en over communiceren. Ik zou niet kijken wie 'gelijk' heeft, maar hoe jullie samen met die verschillende opvattingen kunnen opvoeden.

En vooral niet je kind teveel in het 'midden' bij hij/zij heeft ongelijk....

Loes

Iets waar je helemaal niet achter staat

Als ik er helemaal niet achter stond, zou ik er ook niet aan meedoen. Wel goed proberen uit te leggen aan je dochter waarom je het geen goed idee vindt en er geen goed gevoel over hebt.

Ik ben het met Tonny eens dat een kind de waarde van geld moet leren kennen en moet leren dat geluk niet in materiële dingen zit. Ca. 500 euro voor een kado als je tien bent? Mwah, als dat blijvend het verwachtingspatroon van je kind wordt... Dat staat verder helemaal los van het feit dat de iPad op zich prima kinderspeelgoed is.

Chris

Tirza G.

Tirza G.

12-08-2012 om 15:21

Maar........

als een kind niet wéét dat het 500 eu kost, of nauwelijks benul heeft van wat dat betekent (en dat lijkt me reeel op die leeftijd), wat maakt het dan eigenlijk uit?
Stel je kind wil heel graag een skippybal van 4,95 voor zijn of haar 10e verjaardag. Dat wil h/zij echt het allerallerallerliefste. Zeg je dan: nee, dat is te goedkoop? Een Kado van De Ouders Dient Minimaal zoveel euro te kosten?
Een bordspel van 80-100 euro wat ze 3 keer spelen, is dat wel een 'goed' kado? Een doos lego of knex van 100 eu? Een fiets van 300 eu? Kijk je naar wat het kind wil, wat jij wil, of naar de prijs?

Tirza

Maar tirza

Als Clementine's dochter niet weet dat zo'n ding 500 euro kost, zou dit misschien een goed moment zijn om dat eens te noemen? Financiële opvoeding enzo? Ik kijk naar wat het kind wil, of me dat wat lijkt voor hem/haar en wat de prijs ervan is. Als iets te duur is vertel ik dat.

In het geval van Clementine is er bovendien ook nog eens sprake van financiële ongelijkheid tussen haar ex en haarzelf. Dochter verwacht inmiddels dure cadeaus, als je daar als ouder niet in kunt meegaan kan dat vervelende situaties opleveren. Ik denk dat Clementine best duidelijk kan maken dat niet in ieder gezin vier iPhones en een iPad in huis zijn en dat de situatie bij hen nu eenmaal anders is dan bij haar vader.

Chris

Willem

Willem

16-08-2012 om 23:26

Apple

"Niet zo vriendelijk eigenlijk en al helemaal niet duurzaam". Goh, zou ik daarom gevoelsmatig zo'n antipatie hebben tegen een IPad? Geef mij maar Android (en dat mag ook een niet-Samsung zijn, in ieder geval stukken goedkoper).

tonny

tonny

17-08-2012 om 14:21

Het ís prachtig speelgoed!

Ik ben de laatste die dat gaat ontkennen.Maar het is gewoon een te duur ding om een 10-jarige in eigendom te geven. In mijn ogen dan.

Koop er een, hij is van jou en je kind mag en nu en dan mee spelen. Netjes wegleggen na afloop.

Kijk, je kind weet misschien niet dat-ie 500 euro kost, maar de andere mensen (en grotere kinderen) om haar heen wel. Dat schept verwachtingen, vooroordelen, verplichtingen, wat niet al. Zeker in de wat lastige relationele situatie waarin jullie verkeren. Veel wijsheid gewenst ermee!!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.