Anneque
10-10-2012 om 09:41
Is er leven na de loser?
Zoon van 9 leest trouw iedere avond, aanvankelijk voor de juf, inmiddels begint hij er goddank plezier in te krijgen. Niet in de laatste plaats door het doorslaand succes van "Het leven van een loser". Binnenkort is hij door de reeks heen (ja in nov komt deel 6 maar dat heeft-ie zo uit). Wat is leuk voor hierna? De "literatuur" (Dragt, Biegel, Goverde etc. etc.) lees ik hem voor, hij is er nog niet aan toe dat zelf te lezen. Vindt hij zelf hoor, ik duw wel es wat onder zijn neus maar het is nog te ontoegankelijk voor hem. Dus wat is licht, leuk, liefst grappig of spannend?
Wat-ie ook leuk vindt, zijn de "Geheim"boeken, die kent hij dus al. Maar niks kon tippen aan de Loser.....zucht. Niek Groot oid kent hij ook al. Torak en Wolf, is dat makkelijk geschreven? Of ook meer vóórleesvoer?

ishtar
10-10-2012 om 09:50
Torak en wolf
is het eerste wat zoon vrijwillig las. Het is niet moeilijk geschreven, wel spannend, zoon vindt een boek al gauw saai.
Heeft hij Roald Dahl al gelezen?

krin
10-10-2012 om 09:53
Kieskeurige lezer
Mijn kieskeurige lezer (eigenlijk wil hij alleen de DD en Asterix) was gecharmeerd van Dummie de Mummie (Tosca Menten).

Guinevere
10-10-2012 om 10:14
Ehhh..
Ik ken die serie over die Loser niet, maar dank voor de tip, misschien is het iets voor mijn eigen niet-enthousiaste lezer. Voor hem waren er in zijn leven (volgens zijn eigen zeggen) slechts twéé boeken die hij leuk vond: Marijn in de woestijn van Daphne Deckers (misschien een beetje makkelijk voor 9 jaar, maar hij vond hem zo leuk dat ie het boek 3 keer heeft gelezen) en Een voordelige ruil van Kees Opmeer.
Helaas is Wolf hier geen succes.

ishtar
10-10-2012 om 10:36
Snuf de hond?
vond ik zelf vroeger altijd zo leuk
Guin, ik ga eens kijken bij Marijn in de woestijn, ik heb ook nog een 8-jarige moeilijke lezer... en het is misschien ook nog wel wat voor oudste

Anneque
10-10-2012 om 10:47
Aha
Zie al een paar titels waar ik naar op zoek ga, al moet ik me wel even over mijn Daphnedeckersallergie heenzetten Alles voor de goede zaak, nietwaar.
Roald Dahl heb ik al veel voorgelezen, en hij heeft er veel van op zijn mp3-speler. Dummie de mummie, dat leek mij nou ook heel geschikt, maar dat vond hij eng...evenals Snuf de hond. Komt ook doordat hij vnl. in bed leest, hij kan prima Snuf de hond luisteren op zijn mp3, lekker in de auto overdag, of de serie zien op tv, samen met een vriendje, maar 's avonds in bed wordt het blijkbaar toch te spannend.
Guinevere, die Loserreeks is eigenlijk voor (beginnende) pubers, gaat over een jongen die aan zijn middelbareschoolcarrière begint. Thematiek speelt hier dus nog niet (weet niet hoe oud jouw kind is?), maar toch wordt het hier in gr 6 al gevréten. Tis ook wel grappig hoor, met lekker veel cartoons erin en zo.

Guinevere
10-10-2012 om 10:57
Aha-2
Ook aha, ik kan me nu herinneren dat die Loser hier al eerder besproken is. Zoon is 10 nu, dus hij vindt zichzelf al een puber.
Een Daphnedeckersallergie, die had ik ook trouwens, maar mijn zoon denkt er heel anders over en vindt dat ze een nieuw jeugdboek moet schrijven. Het boek had hij kado gekregen toen hij zijn partijtje voor zijn 8e verjaardag gaf in het RMO, anders had ik het niet snel in huis gehaald.
Roald Dahl is hier ook geliefd, maar wel voor voorlezen. Vooral met die vos is geliefd, en de tekeningen van de kleine vosjes zijn zooooooooo schattig. Je zou bijna een vos als huisdier nemen.

Yvonne
10-10-2012 om 11:15
Mijn loser-lezer leest graag
Tosca Menten (nadat zij vorig jaar in de klas was geweest) en van Roald Dahl Joris en de geheimzinnige toverdrank en Daantje de wereldkampioen. En natuurlijk de GVR.
Verder vindt hij veel eng, ik denk dat zijn fantasie met 'm op de loop gaat. Bijvoorbeeld Grijze Jager, Harry Potter las hij ná de film maar niet allemaal.
Ook leuk: Meester Pompelmoes en beide boeken van de Kleine Kapitein.

Tanja
10-10-2012 om 13:08
De boeken
van Geronimo Stilton deden het hier heel goed.
Nu heeft zoon (11 jaar)de serie van de Geestenjager en de Grijze jager.
Je kunt ook eens googelen en kijken op leeftijd.

Anneque
10-10-2012 om 13:25
Net geweest
Er was een afvaardiging vd kinderboekhandel op school, heb es rondgeneusd. P, er is idd nog zo'n serie, ik denk dat jij die bedoelt: Het leven van een muts - ws. de meisjestegenhanger van Loser. Geen idee of 't wat is, maar heb zo het idee dát dat mijn zoon nou net weer niet gaat aanspreken
Verder google ik ook heel veel hoor, maar ik vind het leuk om tips van jullie te krijgen

Sahara
10-10-2012 om 14:25
Niels de groot brokkenpiloot
Dat boek wil mijn zoon graag hebben. Hij leest ook graag de Loser boeken. En verder eigenlijk helemaal niets.

krin
10-10-2012 om 21:15
Karlsson
Die heb ik net vanmiddag voor zoon uitgekozen in de bieb, en ik heb het net uit zijn handen moeten rukken omdat het tijd werd om te slapen. Het is weliswaar een A-boek, maar zeker niet te simpel.
Wat ik leuk vond, maar zoon (7) (nog) niet: Boem, van Mark Haddon. Daar is de hoofdpersoon ook een jong puberjong, met zestienjarige zus met fout vriendje.

Anneque
10-10-2012 om 22:11
Boem!
Ja, die staat op mijn lijst! Zeg, maar is Karlsson een A-boek? Wist ik niet, had ik juist moeilijker ingeschat. Vrees dat de omvang zoon iets te veel ontzag inboezemt. Maar goed, op het moment is hij weer lekker bezig in Loser 4.
Nog een tip voor jullie, vandaag gescoord ihkv Kinderboekenweek (vnl om voor te lezen hoor): "Wij zijn bijzonder, misschien zijn wij een wonder", originele dichtbundel van Ted van Lieshout. De paar versjes die ik vandaag probeerde werden van 5-jarige dochter tot 9-jarige zoon gewaardeerd. Voor iets ouder: "Aan de kant, ik ben je oma niet", van Bette Westera. Moet je echt ff op googlen, is zéér origineel en de moeite waard. Verder nog voor Sinterklaas gescoord: "Een vijver vol inkt", de bekendste/beste gedichten van Annie MG, ja, ik weet 't, er zijn al zoveel bundels, maar deze is erg mooi geïllustreerd door Sieb Posthuma.

Vic
10-10-2012 om 22:21
Anneque (o.t.)
Een vijver vol inkt heb ik ook gekocht voor mijn jongste van 7. Viel gelukkig in goede aarde, want ik blijf het moeilijk vinden om boeken voor haar te kiezen. Grijp altijd weer naar klassiekers.

krin
10-10-2012 om 23:23
Klassiekers
Klassiekers zijn dat ook niet zomaar geworden, natuurlijk. Tussen het nieuwe spul moet je door veel kaf heen voor het koren. Toen we van de zomer vakantieboeken zochten, kregen zoon en ik halverwege een lange lijst van boeken voor 7-10-jarigen halverwege de slappe lach vanwege de idiote hoeveelheid 'het geheim van...', 'de bende van...', 'huppelepup en de nogzowat-dieven', 'het mysterie van...', 'de club van...'. Allemaal hetzelfde stramien, a la 'De vijf'. Aangevuld met voetbalboeken en paardenmeisjesboeken. Als je daar niks aan vindt, wordt het moeilijk.

margje van dijk
10-10-2012 om 23:25
Wolf
Mijn jongste (10) is een enorme lezer, dus niet zo vergelijkbaar met jouw zoon, maar hij vond Leven van een loser ook geweldig (mijn oudere kinderen trouwens ook). Jongste heeft verder erg genoten van Dolfje Weerwolfje, Geronimo Stilton (de ontbrekende zou ik ze nu nog op sinterklaas kunnen geven, dan springen ze een gat in de lucht, ja ook mijn oudere kinderen). Maar ook van Torak en Wolf. Die heeft hij allemaal al minstens twee keer gelezen.
(Verder doet alles het goed hier wat avontuur is. Grijze jager, Harry Potter, In de ban van de ring, en nu zelfs Spel der Tronen. Dat laatste is eigenlijk niet voor kinderen bedoeld, maar ja, ze lezen het toch. Verslinden is een beter woord).
En Anneque, o.t.: Ik heb trouwens dat boek van Marktplaats besteld wat jij zo mooi had gevonden, "Gewist" van Marco Kunst. Ben benieuwd of dat wat gaat zijn. Ik denk het wel. Dank je wel dus!
Margje

margje van dijk
10-10-2012 om 23:28
Had ik speciaal al mijn pocketboekjes van "De Vijf" bewaard, die ik vroeger echt verslond (f 3.50 kostten die, en waren een perfect verjaardagskadootje), en die ook mijn man heel graag las.... komen mijn kinderen er niet doorheen. Ze staan daar maar te staan, en niemand heeft ze nog gelezen. Oudste is er ooit aan begonnen maar komt er dus niet doorheen.
Dat vind ik nou zo wonderlijk. Waren wij dan zo anders? Of push ik ze niet genoeg
Ook Thea Beckman werd aanvankelijk maar lauw onthaald. Mijn nu 13-jarige begon daar wel in maar legde het dan vaak weer weg. Hij heeft nu pas de leeftijd dat hij dat mooi gaat vinden. Dus misschien is dat ook wat te vroeg voor jouw zoon.
Margje

margje van dijk
10-10-2012 om 23:29
Ps torak
Torak is inderdaad niet moeilijk geschreven. Ik schrok een beetje toen ik het zag, dacht dat mijn kinderen het al voorbij zouden zijn. Maar ook dat viel mee gelukkig.
Margje

Anneque
11-10-2012 om 14:03
Rea
Denk dat ik toch Torak maar es in huis haal, als dat makkelijk geschreven is, wil hij het vast proberen. Wb Kruistocht in spijkerbroek, ik denk dat hij het een geweldig verhaal vindt - als ik het voorlees Voorleesmateriaal heb ik voorlopig meer dan genoeg, en Beckman moet dan toch nog maar even wachten.
Krin, in Trouw heb je zo'n rubriekje: Lees je dit? (volgt titel), lees dan óók eens: (...), en het oerboek ervan is: (..). In dat kader had ik al eerder aan Adrian Mole gedacht, maar daar staan dan weer niet van die lekkere cartoons in
Margje, ben benieuwd wat je van Gewist vindt! Tis een jeugdboek, maar dat weet je hè.
Oja, nog een tip (zal hem hieronder ook maar plaatsen): Tikken tegen de maan. Joke van Leeuwen verzamelde de 50 beste kindergedichten die alle van een nieuwe illustratie zijn voorzien. Erg mooi. Gek, met "volwassen" poëzie heb ik niet zoveel, maar die kindergedichten vind ik zó leuk.
P, ik zal nog es beter kijken, zoon zal blij zijn als er nóg zo'n serie is!

Tink
11-10-2012 om 23:24
Ik weet niet of ie al genoemd is
Maar ken je de boeken van Mees Kees? Vinden ze hier hilarisch.

Primavera
12-10-2012 om 10:15
Percy jackson boeken
Mijn zoon die dol is op The Loser en Geronimo Stilton-boeken verslondt ook die van Percy Jackson. Ze zijn niet te moeilijk in de ik-vorm geschreven met grappige hoofdstuktitels die voor een deel anticiperen wat komen gaat waardoor de nieuwsgierigheid (en zin om te lezen)wordt opgewekt .
Mij zoon verandert niet zo makkelijk van bekende paden, maar een hoofdstuk waar boven stond: Hoe ik per ongeluk mijn wiskundejuf opblies (of iets dergelijks), daar wilde hij wel meer van weten.

Anneque
12-10-2012 om 13:44
Primavera (percy)
Goede tip zeg! Uit wat ik van het inkijkexemplaar kan zien, maak ik op dat dit precies de juiste toon is: jongens onder elkaar, wat prepuberaal gemopper op volwassenen en een spannend avontuur. Er staat alleen bij dat het vanaf 12 jaar is, weet jij waarom? Is dat ook jouw ervaring? Zoon is 9½.
O, en Tink, Mees Kees heeft-ie al helemaal opgevreten

Primavera
12-10-2012 om 15:18
Anneque (leeftijd percy)
Anneque, daar heb ik helemaal nit op gelet. Hier in Italië doen ze amper aan leeftijdsgrenzen en als ze er staan dan heeft het vaak meer met de leesmoeilijkheidsgraad te maken.
Ik denk dat er 12 jaar staat omdat er in de boeken wel een paar mensen dood gaan en niet alleen de slechterikken en de hoofdpersoon heeft zelf die leeftijd. Mijn kinderen lazen ze vanaf 9 jaar. Persoonlijk vond ik het een stuk lichter dan Harry Potter.

Tesah
13-10-2012 om 10:50
Nrc vandaag
in de NRC vandaag een interview met Jeff Kinney. Wij waen overigens maandag ook bij een signeersessie hem hem. tjonge, wat een heksenketel. Flauwvallende meisjes etc. Maar we hebben het volgehouden en dochter heeft een handtekening in boek 6. ( engelse versie)
Maar goed, in de krant staan ook wat Jeff Kinney kloon boeken.
De waanzinnige wereld van Tom Groot
Dagboek van een muts
Niek de Groot, brokkenpiloot.
Tesah

GS
16-10-2012 om 14:44
Margje
Net als jij heb ik hier ook een plank vol oude pockets van Enid Blyton die ik zelf stuk gelezen heb, maar waar nu niemand meer naar omkijkt! Ik heb ook geen idee waar dat aan ligt. De oude boeken van Saskia en Jeroen daarentegen zijn juist nog wél leuk en heel leesbaar gebleven. Kruistocht in spijkerbroek heb ik zelf onlangs pas voor het eerst gelezen en aan het eind hoop je echt dat het nu eindelijk eens afgelopen is, erg saai!

margje van dijk
16-10-2012 om 20:41
Inderdaad
Het is interessant om te zien dat die boeken waar je zelf zo van hebt genoten het 'niet meer doen'. Terwijl je zelf dacht dat je nog gewoon dezelfde was als vroeger. Blijkbaar leven we tegenwoordig toch in een andere tijd, is de manier van communiceren anders, 'werkt' een bepaalde manier van verhalen vertellen blijkbaar niet meer.
Toch wacht ik nog op het moment dat er eens iemand aan die De Vijf serie begint, ik durf toch te wedden dat als er eens iemand doorzet dat ze het dan net zo goed nog wel willen lezen. Maar ze komen niet over de drempel heen.
Een andere positieve uitzondering, trouwens, is Tonke Dragt. Brief voor de Koning boeit vanaf het begin. En dat is eigenlijk net zo traag geschreven, er gebeurt feitelijk maar weinig. Toch komen de kinderen daar nog wel doorheen.
Margje