Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
ayla

ayla

11-03-2010 om 09:44

Jeugdjournaal bij jonge kinderen ja of nee


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ook al jong

Oudste kijkt hier ook al vanaf zijn vierde (nu tien). Het heeft zijn interesse en ik kijk vrijwel altijd mee, het is een gezinsritueeltje. Jongste van zeven zit er ook bij, vindt het niet bijster interessant maar vindt het wel gezellig.
In al die jaren dat we kijken, vond ik het 1x beter om niet te kijken, toen er een jongetje was neergestoken in een school. Maar de volgende dag was het op school gewoon onderwerp van gesprek... (we hadden dus gewoon kunnen kijken)
Ik vind het jeugdjournaal overigens minder eng dan Harry Potter, maar dat zal voor sommige kinderen weer anders zijn...

ayla

ayla

16-03-2010 om 14:14

Reactie

Ik weet niet waarom ze niet bang wordt van het jeugdjournaal, er zijn wel eens dingen die ze zielig vind, bijvoorbeeld een stuk over kinderarbeid maar daar praten we dan ook over. Leggen we uit dat er veel organisaties zijn die die kinderen proberen te helpen en dat dat vaak wel moeilijk is maar dat we wel ons best doen. Idem nu met Millie, ik was hier echt over aan het twijfelen vooral omdat ze na de eerste uitzending hierover zei dat ze dan maar beter niet meer buiten kon spelen. Ik leg dan uit dat we nog niet weten wat er met Millie is gebeurt en dat het maar heel weinig gebeurt dat er iemand een kind meeneemt en dat ze altijd bij het groepje moet blijven. Die aflevering erna heb ik haar wel heel goed in de gaten gehouden zodat ik het eventueel toch kon uitzetten maar toen herhaalde ze eigenlijk wat ik zei. Misschien dat ze inderdaad nog niet alles in perspectief kan plaatsen, lijkt mij ook vrij normaal maar leuk vind ze het wel. Tijdens de aardbevingen was ze wel bang dat er hier ook aardbevingen zouden komen maar omdat ze weet hoe aardbevingen veroorzaakt worden konden we haar uitleggen dat er hier geen zware aardbevingen kunnen komen, idem voor tornado’s en vulkanen.

Of ze HP 100% gesnapt heeft weet ik niet, ze heeft ademloos gekeken, dook af en toe in mijn schoot maar niet zo erg als bij sneeuwwitje Kon me erna wel vertellen dat ze deel 2 niet wil zien want ze vind het zo zielig voor Harry dat zijn mama en papa echt dood zijn en nooit meer terug kunnen komen.

Waarom weerwolfje wel eng en iets anders niet, geen idee. Ze heeft al vanaf peuterleeftijd een angst voor wolven en leeuwen. Begon met de aflevering van de teletubbies over de leeuw en de beer, met 2 jaar vroeg ze of hier echt geen leeuwen waren, nee echt niet die zitten alleen in afrika. Ja maar dan kunnen ze toch het vliegtuig pakken was toen haar antwoord. Zelfs een peuterprentenboek over een wolf die een heel schaap opeet heeft haar een paar maanden terug echt angst aangejaagd. Daar had ze dus wel nachtmerries van.

Lou

Lou

16-03-2010 om 15:03

Ayla

Er komt me toch ineens een herinnering boven zeg. De leeuw en de beer bij de Teletubbies - die vond mijn dochter destijds ook zo eng! Ik dacht dat ze de enige in Nederland was die de Teletubbies eng vond. Maar blijkbaar niet

Verder heeft mijn dochter (nu 8, bijna 9) Dolfje Weerwolfje nooit eng gevonden, dus ze heeft kennelijk geen blijvende schade opgelopen van de Teletubbie-engerds. Het jeugdjournaal vindt ze vooral zielig, wat ik al eerder schreef. Verschil met jouw dochter is dat bij mijn dochter dat gevoel als een schaduw over de dag en de nacht blijft hangen. Ze komt er niet makkelijk van los.

Gelukkig houd je je dochter goed in de gaten en praat je over wat ze ziet en hoort. Blijf oppassen, want op een dag kan ze zomaar ineens een stuk gevoeliger zijn voor dat soort beelden en berichten.

ayla

ayla

17-03-2010 om 21:56

Vanavond dus niet

Gelukkig hadden we vandaag een verjaadag waardoor ze het journaal niet kon zien want ik vond het rot om het haar te verbieden om vandaag t kijken. Echter nu ze Millie vandaag doos hebben gevonden wilde ik niet dat ze keek. Hoe moet ik uitleggen aan een 5 jarige dat je een buurman en een agent niet kunt vertrouwen terwijl ik haar juist een paar dagen terug nog heb verteld dat je juist naar die personen moet gaan als er iets is, moeilijk hoor.

Puck

Puck

18-03-2010 om 08:48

Ayla, dus wel

Juist omdat dit nu erg speelt en er ongetwijfeld ook op school over wordt gesproken zou ik mijn kind dus juist wel laten kijken. Bij het jeugdjournaal kan je er vanuit gaan dat het op een verantwoorde manier voor kinderen gebracht wordt. Maar ik kan me ook voorstellen dat het voor een 5 jarige nog erg heftig binnen komt. En tja, dat je net een paar dagen ervoor hebt verteld dat ze naar iemand die ze kent moet toegaan, dat is dus een misvatting. De meeste zedendelicten etc. worden nu juist gepleegd door een bekende van het slachtoffer. Dus ik zou dit trieste verhaal van Millie juist aangrijpen om daarop terug te komen en dat ze als ze alleen thuis is en er is iets ze altijd alleen papa of mama moet bellen en voor niemand de deur mag open doen, ook niet voor de buurman of een vriendinnetje.

ayla

ayla

18-03-2010 om 08:57

Daar hebben jullie een punt

vanavond zal ze hoe dan ook willen kijken en vast zal het Millie verhaal nog wel verschijnen. Kunnen we dan nog eens wat dingen uitleggen.

dorle

dorle

18-03-2010 om 11:06

Redenering

De redenering dat je kinderen juist wel moeten kijken omdat het besproken wordt op school, lijkt me op te gaan voor de wat oudere kinderen. Maar Ayla's kind zit in de kleuterklas. Ik kan me niet goed voorstellen dat dit een onderwerp is dat door veel kleuters aan de orde gebracht wordt.

Fatima

Fatima

18-03-2010 om 12:37

Eens met dorle

Ayla's dochter zit in de kleuterklas, ik neem aan dat er weinig kinderen daar het fijne weten van de zaak. Het jeugdjournaal is echt niet bedoelt voor kleuters. Het kan best zo zijn dat de dochter van Ayla het aan kan maar ze moet er niet over gaan praten met de rest van de klas. Dat zou ik als kleuterouder niet prettig vinden.

Puck

Puck

18-03-2010 om 13:00

Dat valt wel tegen fatima

Als ik kijk naar de school van onze kinderen dan zie ik dat dit ook in de kleuterklassen bekend is en sommige kinderen bezig houdt. Er zijn genoeg kinderen met oudere broertjes en zusjes die het daar van meekrijgen. En dan zouden ze dat op school niet mogen vertellen omdat er andere kinderen zijn die het niet weten? Dat lijkt me nu ook weer niet de bedoeling. Als een kind daarmee zit of vragen over heeft dan kan zoiets toch prima in de groep aan de orde komen zonder er vreselijk de nadruk op te leggen lijkt mij?

ayla

ayla

18-03-2010 om 13:18

Nou

De kans lijkt mij klein dat dochter erover gaat praten maar afgezien van dat vind ik het overdreven om mijn dochter niet te laten kijken want stel je voor ze verteld iets. Zoals Puck zegt, kinderen met oudere broertjes die zullen er ook vanaf weten. Is net zoiets haar te verbieden om haar twijfels over sinterklaas te vertellen. Je kunt uiteraard een poging doen maar of het werkt.

Nu zal dit idd niet klassikaal in een kleuterklas besproken worden maar ayladochter zal er wel naar vragen. Ze is niet het kind ernaar om maar even te vergeten wat er de voorgaande avond op het jeugdjournaal is geweest. Ze zal dus zeker naar Millie vragen

Fatima

Fatima

18-03-2010 om 13:29

Dat zeg ik niet

Ik zeg niet dat de dochter van Ayla niet naar het jeugdjournaal mag kijken, ik reageerde op de redenering die Dorle al voor mij weerlegde. Omdat er op school gesproken zou worden zou je je kind moeten laten kijken? Dat zou betekenen dat je alle kleuters nu voor het eerst naar het jeugdjournaal moet laten kijken omdat oudere kinderen of de dochter van Ayla het er misschien over gaat hebben in de klas?

Dat kun je toch niet gebruiken als argument? Als je ervoor kiest om je kleuter naar het jeugdjournaal te laten kijken vind ik het juist weer vreemd om dat gisterenavond niet te doen. Ik had het juist opgenomen. Wel zou ik uitleggen dat ze dit soort dingen niet moet bespreken in de klas. Daar kan ze met mij over praten.

Lou

Lou

18-03-2010 om 14:41

Die buurman

Die buurman zit mij ook dwars. Mijn dochter mag bij acute nood altijd naar de buren lopen. Zowel zijzelf als man en ik vinden dat een geruststellend idee. Onze buren zijn zo'n beetje vrienden van ons, in elk geval vertrouwen we ze volledig. Ik wil daar eigenlijk geen verandering in brengen. Nu ik erover nadenk, ben ik dat ook helemaal niet van plan. Net zomin als dat ze de voordeur niet zou mogen open doen voor haar eigen oma, om maar iemand te noemen die ik net zo vertrouw als de buurman. Ik vind niet dat je nu algemeen het fenomeen 'buurman aan de deur' buiten de vertrouwde kring moet gooien.

(Over politieagenten hebben we het nog niet gehad met dochter. Ik geloof dat ze niet eens weet hoe ze eruit zien )

Puck

Puck

18-03-2010 om 16:30

Fatima

Fatima je zegt: "Het kan best zo zijn dat de dochter van Ayla het aan kan maar ze moet er niet over gaan praten met de rest van de klas. Dat zou ik als kleuterouder niet prettig vinden." En dat is nu net waar Ayla en ik op reageren. Moet je een kind verbieden om op school te praten over onderwerpen waar het zelf wat over weet maar andere kinderen niet?

Puck

Puck

18-03-2010 om 16:33

En het tweede deel

"Omdat er op school gesproken zou worden zou je je kind moeten laten kijken? Dat zou betekenen dat je alle kleuters nu voor het eerst naar het jeugdjournaal moet laten kijken omdat oudere kinderen of de dochter van Ayla het er misschien over gaat hebben in de klas?"
Dat is helemaal niet wat ik bedoel te zeggen. Natuurlijk hoef je je kind om die reden helemaal geen jeugdjournaal te laten kijken, ik geef alleen aan dat het een mogelijkheid is die verantwoord en discreet omgaat met dit trieste verhaal en dat je dat als aangrijpingspunt kunt gebruiken om je kind één en ander uit te leggen.

Fatima

Fatima

19-03-2010 om 11:01

Tja

Als je er voor kiest om je kleuter naar programma's te laten kijken die niet voor kleuters gemaakt worden dan is je kleuter ook slim genoeg om het te leren dat ze daar niet over in de klas moet gaan praten maar met jezelf als ouder. Dat gaat het, wat mij betreft, niet over ijsbeertjes maar over kinderen die vermoord worden door de politiebuurman.

Als je kind zo slim niet is zou ik het dus niet naar het jeugdjournaal laten kijken. Er zitten wellicht kinderen van net vier in de kleuterklas.

Puck

Puck

19-03-2010 om 12:38

Onzin fatima

Waar slaat het nu op dat een kind dat het jeugdjournaal kijkt slim genoeg moet zijn om daar zijn mond over te houden in de kleuterklas? Dat heeft helemaal niets met elkaar te maken. Stuur jij jongere broertje/zusje de kamer uit als oudste iets kijkt dat nog niet zo geschikt is. En dan nog, ook zonder jeugdjournaal kan een kind best over dit trieste geval al het een en ander gehoord hebben. En dan mogen ze dat op een veilige plek zoals school ter sprake brengen? Wat een kolder? Behalve die kinderen van net 4 zitter er misschien ook kinderen van bijna 6 in de klas die wel de behoefte hebben om hier met juf of andere kinderen over te praten. Dat kun jij dan misschien niet fijn vinden, maar een moeder van een kind dat er wel over wil praten vind het misschien niet fijn dat haar kind daar mee rond blijft lopen en zijn ei op school niet kwijt kan.

Puck

Puck

19-03-2010 om 14:43

Didi68

Je vat eigenlijk goed samen wat ik bedoel te zeggen.

ayla

ayla

19-03-2010 om 15:50

Juist

Didi zegt het goed, waarom zou mijn dochter niet mogen praten over dingen die haar bezig houden. Tot nu toe houdt ze de dingen die ze thuis doet geheim voor haar klasgenoten. Schoolonderwerpen en thuisonderwerpen zijn voor haar blijkbaar 2 verschillende dingen. Jammer genoeg. Ik kan me echt wel voorstellen dat er ouders zijn die hun kinderen niet naar het jeugdjournaal laten kijken maar daarmee voorkom je niet dat ze ermee in aanraking komen. Kinderen vangen meer op dan je denkt, van een foto in een krant, of een berichtje op de radio. Kijken andere kleuters nooit naar foto’s in de krant, vragen ze nooit wat er gebeurd is als ze een bepaalde foto interessant vinden. Bij ons dus wel, de krant kan ik niet voor haar verstoppen en ik geef gewoon eerlijk antwoord.

Bastet

Bastet

20-03-2010 om 08:56

Klopt

Toen mijn kinders kleuters waren,waren ze onwetend wat betreft de ellende in de wereld.Ze hadden het druk zat met hun eigen wereld,waarin de geit je emmer voer leegeet op de kinderboerderij,en je vriendje stom doet.Ze zullen heus weleens wat opgevangen hebben,namen dat voor kennisgeving aan en speelden verder.Ik vind het geen punt als ik een kleuter moet uitleggen wat een aarbeving is,maar ik heb ze nooit bewust voor het journaal gepoot.Laat ze lekker kind zijn,is toch zalig.
bastet

vlinder72

vlinder72

20-03-2010 om 09:30

Hier ook krantlezers

maar onze kinderen vragen eigenlijk nooit wat er in de krant staat. Wij lezen de Volkskrant dus hier ook gelukkig weinig paniekzaaierij of walgelijke foto's op de voorkant. Soms laten wij de kinderen iets in de krant zien. Grappige dingen. Of een foto van een aardbeving omdat zij op school het over Haiti gehad hebben. Maar dan natuurlijk zonder bloed of andere ellende. Onze oudste zoon is 7 jaar en zit in groep 4. Hij krijgt op school nieuwsbegrip en dat vind ik prima. Verder houden wij onze kinderen (vier stuks tussen de 7 en 0 jaar) liever zo lang mogelijk "dom" en "onwetend". Oja, en onze tweede is waarschijnlijk net als Ayla een heel intelligent kind. Ook hij kan in groep 2 lezen en rekenen maar ook hij houden wij mooi nog een poos van het journaal vandaan. Nou kan dat ook want wij hebben nog geen oudere broers en zussen die wel naar het jeugdjournaal kijken en tegen de tijd dat ik naar het journaal kijk, slapen de kinderen al.

Fatima

Fatima

20-03-2010 om 09:56

Voor ayla en puck en didi

Jullie zien het aan de andere reacties, ik sta niet alleen. Verder zie ik het probleem niet zo. De dochter van Ayla praat er niet over met haar klasgenoten. Prima toch? Van mij mag ze er met de juf over praten maar zulke wijsneuzen tijdens een kringgesprek over zwemles en bezoekjes aan opa zou ik niet prettig vinden. Ik bedoel dus dat er kleuters gaan zeggen dat er een meisje is vermoord door een politieman.

Als je je kind kan uitleggen dat kleuters van vier in de klas daar nog niet aan toe zijn kun je ze naar het jeugdjournaal laten kijken en ik begrijp dat Ayla dat haar dochter kan uitleggen.

Waarom jullie nu zo fel zijn begrijp ik echt niet. Laat alsjeblieft de andere kleuters lekker kleuter blijven.

Didi: we hebben het over meisjes die vermoord worden door een politieagent niet over een geboorte en hoe baby's in de buik komen. Het jeugdjournaal is niet gemaakt voor kleuters. Er zijn meer programma's die niet gemaakt zijn voor kleuters. Ik neem aan dat je begrijpt dat er grenzen zijn. Ik verbied ouders van kleuters toch niet daar naar te kijken? Ik wil gewoon dat zij hun kind uitleggen dat ze daar thuis over moet praten.

ayla

ayla

20-03-2010 om 10:13

Fatima

ik heb mijn dochter nooit gezegd dat ze het op school niet erover mag hebben, integendeel, ik heb haar gezegd dat de dingen die ze thuis doet niet geheim zijn en dat ze er rustig op school over mag hebben. Zij heeft zelf besloten dat de kinderen in haar klas haar interesses niet snappen en dat ze het daarom beter er niet over kan hebben.

Het is niet zo dat wij hie de telegraaf hebben met sensatiegerichte foto's, gewoon een regionale krant maar als ze bepaalde fotos ziet, bijvoorbeeld brand of een ingestort huis dan zalz e zeker vragen wat er gebeurt is

Puck

Puck

20-03-2010 om 11:57

Fatima

Sorry, maar je leest selectief, interpreteert dingen in mijn ogen niet zoals ze gezegd.
Fatima: "Jullie zien het aan de andere reacties, ik sta niet alleen"
Ja, natuurlijk sta je niet alleen, dat heeft werkelijk ook niemand gezegd.
Fatima: "Van mij mag ze er met de juf over praten maar zulke wijsneuzen tijdens een kringgesprek over zwemles en bezoekjes aan opa zou ik niet prettig vinden." En van mij mag een kind dat het er in een kringgesprek over wil hebben omdat het ermee zit wél over hebben. Een kringgesprek kan ook over serieuze zaken gaan en het is dan aan de juf om dat in goede banen te leiden.
Fatima: "Laat alsjeblieft de andere kleuters lekker kleuter blijven." Tja, er zijn dus ook kinderen in groep 2 die het er wel over willen hebben, zijn ook nog steeds kleuter.
En waarom ik zo fel ben: omdat jij wel verwacht dat andere ouders zich aanpassen maar kennelijk zelf niet wilt begrijpen dat er ook kinderen zijn die wél de behoefte hebben om dit binnen de klas hierover te praten, met juf of met andere kinderen.
Overigens zat ik van de week bij een ouderraadvergadering en daar kwam dit uiteraard ook aan de orde. In de 4 kleuterklassen is het in 2 klassen niet aan de orde geweest, in 1 klas hebben 2 leerlingen het met hun juf besproken en in een andere klas is het wel met de hele klas in de kring besproken omdat er toch meerdere kinderen bleken te zijn die het erover hadden.

vlinder72

vlinder72

20-03-2010 om 12:50

Och, ayla wat sneu

"Zij heeft zelf besloten dat de kinderen in haar klas haar interesses niet snappen en dat ze het daarom beter er niet over kan hebben"

Volgens mij heb ik het goed begrepen dat jou dochtertje misschien iets verder is in haar ontwikkeling. Maar haar conclusie is natuurlijk helemaal verkeerd. Andere kinderen snappen het misschien wel maar vinden het niet interessant. Tja, dat is iets heel anders. Ik zou haar niet laten aanleren dat zij "beter" is. Nee ze heeft andere interesses en dat is natuurlijk prima. Dat maakt natuurlijk niet haar klasgenootjes dom. Hoe gaat het trouwens met haar op school? Ik kan mij niet herinneren dat ik dat ergens gelezen heb. Heeft ze veel vriendinnetjes of vriendjes in de klas. En ze heeft toch hopelijk nog wel wat wederzijdse interesses. Sport, Kapla of Lego of iets dergelijks. Nintendo voor mijn part. Misschien dat mijn beeldvorming helemaal vervormd is maar ik zie nu een beetje verdrietig meisje voor me die haar verhalen niet kwijt kan op school en dat zou ik zo sneu vinden. Maar misschien heb ik het helemaal verkeerd begrepen en gaat het verder hartstikke goed met haar.

Fatima

Fatima

20-03-2010 om 17:23

Nounou

Je hoeft niet zo te schreeuwen. De grens is helemaal niet zo zwartwit bij mij, ik vraag gewoon om met je kleuter te praten over wat ze tegen andere kinderen zegt. Een goede leerkracht kan dat heus wel leiden in een kringgesprek maar je weet heus vast wel hoe sommige kinderen andere kinderen het hoofd op hol kunnen brengen. Je kunt wel voorbeelden blijven verzinnen maar je laat hoop ik toch ook geen kleuter naar opsporing verzocht kijken en daar over praten? Je kunt toch gewoon je kind uitleggen dat ze er thuis over kan praten? Wil je nu werkelijk dat elke kleuter alles maar kwijt moet bij een andere kleuter? Bij de juf vind ik het nog prima hoor.

Ik ben er verder klaar mee nu, mijn kinderen zijn al veel ouder dan kleuters en ik houd niet van geschreeuw om je punt te maken en vergelijken met baby's maken vind ik ook kant nog wal raken. Ieder kind weet dat er baby's bestaan en kan zelf vragen waar die vandaan komen. Mijn kleuters zouden overigens daar ook niet zomaar over praten toen ze die leeftijd hadden, wat denk je wel van mij?

Puck

Puck

20-03-2010 om 17:52

Fatima, je draait het nog steeds om.

Fatima, je reageert alleen maar op Didi68, zou je ook op mijn posting in willen gaan? Bij mijn weten schreeuw ik niet tegen je en wil ik alleen maar verder discussieren en mijn standpunten aan je duidelijk maken, want volgens mij snap je niet wat ik bedoel.

"je laat hoop ik toch ook geen kleuter naar opsporing verzocht kijken en daar over praten?" Dat is precies het omgekeerde van wat ik steeds zeg. Ik heb het erover dat een kind ergens hoort over Millie en dat je als ouder daarbij bijv. het jeugdjournaal kunt gebruiken om erover te praten. Niet dat ze n.a.v. van het jeugdjournaal als eerste bron over Millie beginnen.
"Je kunt toch gewoon je kind uitleggen dat ze er thuis over kan praten?" Ja, maar ik zou niet weten waarom een kind dat niet ergens anders mag uiten.
"Ieder kind weet dat er baby\'s bestaan en kan zelf vragen waar die vandaan komen. Mijn kleuters zouden overigens daar ook niet zomaar over praten toen ze die leeftijd hadden, wat denk je wel van mij?" Waarom zou het slecht van jou zijn als ze daar wel over praten? Is dat taboe ofzo of denk je dat als je kinderen daar wel over praten dat jij faalt in de opvoeding ofzo? Ik snap dat niet. En hoe weet jij zeker dat jouw kinderen dat niet gedaan hebben. Je bent toch hoop ik niet van het type "mijn-kind-doet zoiets nooooit"

Vlinder

Ik mis in jouw bericht over 'sneu' helemaal de mogelijkheid dat de dochter van Ayla inderdaad geen aanspraak zou kunnen hebben in de klas. Ik herken daarentegen het goedgemutste hopsakee maaiveld verhaal dat mensen die nog niet zo lang meedraaien bij kinderen met een voorsprong vaak ophalen.

Maar je echt langdurig in de klas aanpassen is voor slimme kinderen een slechte optie. Beter is het om ruimte te scheppen voor verschillen, je kind dus niet als beter/slechter neer te zetten maar wel als mogelijk anders, en om contacten met ontwikkelingsgelijken te stimuleren.

De manier waarop jij aanpassing aanprijst is achterhaald. Als kinderen het op die manier moeten doen, dus altijd naar de overeenkomsten zoeken en hun eigen interesses categorisch laten varen, dan raken ze van de regen in de drup.

Verder heb ik geen zin in lange discussie, je geeft zelf ook al aan dat je misschien een verkeerd beeld van de exacte situatie hebt. Maar de misvatting die je neerzet is zo stekend dat ik toch even reageer.

Als je kind echt bij het bovenste percentiel of de bovenste 2 percentielen uitkomt in een IQ-test dan kan het behoorlijk eenzaam zijn in de klas. Kwestie van statistiek. Het snapt dingen die verder geen een klasgenoot snapt.

vlinder72

vlinder72

20-03-2010 om 19:17

Rode beuk (even o.t.)

Bedankt voor je uitleg. Misschien begrijp ik Ayla wel beter dan je denkt. Mijn zoon is ook heel intelligent. Hij is ook veel verder dan zijn klasgenootjes maar gelukkig is hij ook heel sociaal. Was zijn leerkracht in groep 1 zelfs heel verbaasd over. Want hij kon èn goed leren èn hij was zo sociaal. Nu begin ik pas te begrijpen waarom zij daar zo over verbaasd was. Weet ik veel. Mijn oudste is een volkomen normale leerling. Nummer twee steeks pas met kop en schouders boven het maaiveld uit. Daarom vraag ik ook aan Ayla hoe het verder met haar dochter gaat. Uit belangstelling hoor. Niet om te oordelen. Ik heb meer van haar postings gelezen. Wij hebben elkaar nog boeken aangeraden. Maar ik heb nog nooit gelezen hoe het verder met haar dochter gaat. En ja, om het (volgens jou) vooroordeel even nader uit te leggen. Mijn zoontje past zijn gedrag aan aan het kind waarmee hij speelt. Hij speelt zowel met kinderen van minstens 2 jaar ouder als de net 5 jarigen uit zijn klas. Hij kan zowel met Cars auto's spelen als monopoly of schaken. Hij zit op muziekles maar doet ook aan (kabouter)voetbal. Dus het kan maar ik wist niet dat dat dus uitzonderlijk was. Tja, je leert op dit forum er steeds weer iets bij. Ik zal er niet meer vanuit gaan dat intelligente kinderen weinig aanpassingsproblemen hebben. Is het zo weer goed? .

Vlinder

Tuurlijk is het goed

Mijn positie is net ff een andere dan de jouwe. Mijn oudste leek op jouw zoon toen hij nog bij de kleuters zat: prima in staat om met leeftijdgenoten om te gaan, wel zelf een stuk verder. Nu, in groep 5, heb ik er een kater van hoe dat aanpassen langzaamaan is doorgeslagen. Daarom ben ik er anders naar gaan kijken.

Wordt een beetje lang verhaal. Maar ik zie het nu erg ver uitelkaar groeien tussen mijn zoon en de klasgenoten en ik proefde bij jou wat ik vroeger zelf ook zei: gewoon een beetje gezellig doen, we zijn allemaal mensen, iedereen is anders maar niemand is minder blablabla. Daarmee was hij dus helemaal niet erop voorbereid dat die verschillen eerder groter dan kleiner werden naarmate hij ouder werd. Klasgenoten zijn ook niet achterlijk, die zien ook wel dat mijn zoon anders werkt en andere resultaten haalt. Hij wordt gewoon apart gezet.

En als een kind zich in die situatie blijft aanpassen raakt het uiteindelijk zichzelf kwijt. Niet dat het bij mijn zoon zover kwam (hoe zou je dat ook moeten zien aan een kind), maar ik zag wel dat het belangrijker voor hem werd om zichzelf te blijven zien.

Uiteindelijk kun je als slim persoon een soort kameleon worden en daar heeft echt niemand iets aan. Ik had het er laatst nog over met een kennis: wij hebben allebei dat profiel van grage aanpassers - en het resultaat is dat we overal meelachen en zwaaien. Te vaak en te veel.

Dus het gaat me er niet zozeer om dat slimme kinderen problemen zouden hebben met zich aanpassen. Het gaat me erom dat aanpassen geen panacee is. Het lost niet alles op en het kan ook te veel worden.

*bella*

*bella*

21-03-2010 om 00:09

Rodebeuk, maar toch...

Laat ik even voorop stellen dat ik 1) mijn kinderen héél graag wil laten zijn wie ze zjn, dus ook altijd een niet-aanpassen graag wil respecteren, en dat ik 2)best weet waar je het over hebt omdat zeker één kind van mij absoluut niet standaard is. (no 2 kan ik niet zo goed inschatten omdat zij juist meester in het aanpassen is, maakt iig een weinig afwijkende indruk)
Maar, je hebt nog altijd je positie als ouder. (en je hebt zóveel invloed als ouder denk ik) En ik denk wel, dat het goed is, om als ouder niet aan te sturen op ´anders´. Behalve als je daar goede redenen voor hebt. Ik vind het compleet van de zotte om een kleuter een spreekverbod over het jeugdjournaal op te leggen op school. Dat kun je mi aan geen enkele kleuter verkopen, ongeacht iq. Maar ik kan ook geen enkele goede reden bedenken waarom je je kleuter het jeugdjournaal zou *moeten* laten zien. (voor een kleuter zijn er oneindig veel andere mogelijkheden?!) En daarmee stuur je toch ook een beetje aan op ´anders`, en mi onnodig. (juist kinderen die anders zijn hebben er ook baat bij om overeenkomsten te vinden tussen henzelf en anderen, en kunnen daar mi best hulp bij gebruiken)
Eerlijk gezegd, zou ik er ook niet zo blij mee zijn geweest als mijn kinderen als kleuter al thuis waren gekomen met heftige verhalen die ze van klasgenootjes hadden gehoord.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.