Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
milou

milou

01-02-2012 om 21:55

Kadotip op uitnodiging kinderfeestje - not done?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

03-02-2012 om 11:18

Rommelkadootjes

Mijn ervaring is dat de krijger meestal heel erg blij is met een echt kinderkadootje, dat in de categorie "rommel" zou kunnen vallen. Dingen die een kind nooit op het lijstje zou zetten. Bv. een pot met van die derrie, een insect dat je tegen het raam moet gooien en dan naar beneden wandelt, een lichtgevend balletje, een sleutelhanger, goedkoop zaklampje. Allemaal kado's die niet erg duurzaam zijn, maar toch een tijdje intensief worden gebruikt.
Wel heb ik zelf een keer op de uitnodigingen vermeld dat zoon Absoluut Niet van playmobil hield. Aangezien dat vrij voor de hand liggend is als kado voor een 5e verjaardag, een klein playmobildoosje. Maar kort ervoor had hij een grote doos gekregen en die in de vuilnisbak gegooid, dus het leek me niet zo'n goed idee hem er meer van te geven.

Tango

Tango

03-02-2012 om 15:40

Prullenbak?(ot)

Guinevere, mag jouw zoon een grote doos playmobil in de prullenbak gooien?????
Hier overigens ook een zoon die juist dol is op van die kleine rommelkadootjes (en ook niet op playmobil). Lijstjes zetten we niet op de uitnodiging, vaak vragen ouders even aan ons wat zoon wil hebben of soms regelen de kinderen het onderling. Bij dochter (10) wordt het helemaal onderling geregeld.
Ik zou het echter niet overdreven vinden een kadotip of verwijzing naar een lijstje. Maakt het wel makkelijk, want soms ken je een kind niet zo goed en weet je niet wat je moet kopen. Als je dan de ouders ook nog weinig spreekt is het wel handig.

Wilma

Wilma

03-02-2012 om 16:16

Net als guinevere

Hier zei ik bij zoon ook altijd, alles is prima, maar hij speelt níet met lego of playmobiel. En inderdaad kon en kún je 'm 't blijst maken met zo'n prutkadootje als wat Guinevere noemt.

Wat vinden jullie van een kind die acht wordt en zegt "doe maar geld, want ik weet niks" tegen alle kinderen die naar zijn feestje komen??
Ikzelf vind daar niks aan, oké, hij wil dat kennelijk, maar ten eerste vind ik acht zo jong om al geld te willen zonder dat je ergens voor spaart. En ten tweede vind ik 't al nóg minder leuk omdát ie nergens speciaal voor spaart.

Dat met die Wii, wat iemand hier spaart, daar zou ik geen moeite mee hebben. Maar gewoon geld, net of je entree vraagt ...

Kobalt

Kobalt

03-02-2012 om 16:32

Geld

Toen mijn zoon net de waarde van geld begon te ontdekken, kon niets hem gelukkiger maken, dan wanneer zijn geldkistje gevuld was met een euro of zestig. Dat telde hij dan en dan genoot hij ervan te bedenken wat hij allemaal zou kunnen kopen. Maar hij kocht het nooit, omdat hij zich zo lekker rijk voelde met dat geld.
Hij vroeg ook weleens geld voor zijn verjaardagsfeestjes. En hij was er dan echt superblij mee.

Guinevere

Guinevere

03-02-2012 om 17:11

Tango o.t.

Nou, ik viste die doos natuurlijk gelijk weer uit de vuilnisbak. Zoon was toen net 4, toen ie 'm kreeg wist hij nog wel de normale beleefdheidsnormen op te brengen maar daarna... Hoppa, weg ermee! Heeft hij trouwens ook een keer met de boef van Duplo gedaan; die is stout, dus die willen we hier niet. Twee jaar later vond ik bij het wieden een verkleumd Duplo-poppetje...
Inmiddels is de Playmobil toch nog goed terecht gekomen bij broertje.

milou

milou

03-02-2012 om 19:52

Guinevere

haha, dat verkleumde duplo poppetje bij het wieden.. dat vind ik wel ziehielug....

Komt op mij hebberig over

Hier denken de kinderen soms al maanden van te voren na over wat ze vriendje x en y gaan geven, bijvoorbeeld op vakantie. Dat ligt dan mooi ingepakt op de verjaardag te wachten.
Ik hou niet van gespecificeerd lijstenwerk voor kinderpartijtjes, die en die lego met serienummer erbij vind ik hooguit iets voor grootouders en ooms/tantes. Bij feestjes s juist de verrassing deel van de pret. Hints zoals iets om te knutselen, of liever geen lego, of 'ik spaar voor een ds' zijn genoeg.

Ze hebben hier de gekste dingen cadeau gekregen soms dingen waar je niet snel zelf aan denkt, en juist met de prullen en aparte dingen (fles badschuim als hè 5 wordt) waren ze heel blij.

Waarom niet?

Ben zelf niet van de lijstjes of envelopjes als kadotip maar heb mij nooit gestoord aan kadotips op uitnodigingen voor kinderfeesten. Was altijd alleen maar blij voor mijn kind, en ging echt niet intensief de kaart bestuderen laat staan dat ik er negatief commentaar op had. Als de datum en tijd er maar op stonden.
Eerlijk gezegd zou ik mij niet zo druk maken hierover. Gewoon doen wat kind en jij willen.

Kadomand

Hier is het gebruikelijk dat het verjaardagskind bij een buurtwinkel een mandje vult met dingen. Op de uitnodiging staat dan vermeld in welke winkel dat mandje staat. Soms hebben we daar een kadootje uitgezocht en soms zelf wat verzonnen. Mijn kinderen hebben dat trouwens nooit gewild. Nu ze wat ouder zijn geven en krijgen ze geld of een kadobon en hartsvriendinnen soms een concertkaartje.

Fiorucci

Fiorucci

05-02-2012 om 18:44

En....

Een biosbon vinden veel kinderen ook enorm leuk om te krijgen.

F81

F81

05-02-2012 om 19:21

Miss manners

Na met plezier hier altijd gewoon wat rond te hangen en te lezen wilde ik hier toch wel graag op reageren.

Wat ik ook graag lees zijn de columns van Miss Manners, maar dat zal wel blijken.

Waar zijn cadeaus voor? Is het de bedoeling dat de jarige/jubilaris/getrouwde/etc zijn boodschappenlijst aan zijn gasten door kan geven en dat die kopen wat hij wil hebben? Volgens mij is de essentie van een cadeau een blijk van waardering of misschien zelfs meer dan dat; liefde. Het is iets dat vanuit de gever moet komen.
Het bijvoegen van een lijst vind ik fout vanuit de gedachte dat iemand dus kennelijk een cadeau zou moeten geven en dan ook nog de specifieke cadeaus die de jarige opgeeft. Dat het gebruikelijk is bij een verjaardag is waar, maar dat wil niet zeggen dat we niet de schijn ophouden dat het niet sociaal verplicht is, dat het dus een verrassing en buitengewoon aardig is dat iemand een cadeau meeneemt.

In de reacties hiervoor las ik opmerkingen als, maar zometeen heeft die persoon er niets aan, of vind die het niet leuk. Ja dat kan natuurlijk gebeuren, maar wat is de hoofdfunctie van een cadeau? Iets geven waar de ander wat aan heeft of die blijk van waardering, van de aandacht en moeite die iemand heeft genomen om iets uit te zoeken waarvan die persoon dacht dat de ontvanger het graag zou willen hebben?

Als iemand om suggesties vraagt, tuurlijk dat is wat anders, geef ze dan ook zeker.

Maar om bij een uitnodiging een "prijslijst" te voegen komt op mij niet juist over.

Overigens, als iemand op een uitnodiging een envelop print zou ik gewoon briefpapier cadeau doen

Ik kan me voorstellen dat iemand denkt, acht het zijn maar kinderen, maar ja, jong geleerd is...

Excuus voor de lengte, het liep meer uit dan ik verwacht had. Ik kan er nog wel meer over schrijven maar ik laat het er maar bij. Voor de geïnteresseerden: http://www.buffalonews.com/life/columns-advice/miss-manners/article685691.ece

milou

milou

15-02-2012 om 17:38

Miss manners

Ik geef je gelijk waar het een verjaardag van een volwassene betreft, ik zelf hoef niets en vind het leuk als iemand echt probeert iets te verzinnen waar ze me blij mee maken. Dus geen cadeaubon of de standaard fles wijn.

Bij kinderen ligt het wat mij betreft toch anders. Ook toen ik klein was. Volgens mij komt het besef pas later.

liora

liora

16-02-2012 om 10:09

Milou

Ik zou het heel overdreven vinden, een online wishlist. En als ik aan de ouder zou vragen wat een kind wil en ouder verwijst me dan naar een online wishlist vind ik bijna net zo stom.

Rosase

Rosase

17-02-2012 om 08:48

Ikke niet

Ik zou het wel handig vinden zo'n wenslijst. En ik kan me goed voorstellen dat zo'n cadeaumand voor een kind helemaal geweldig is.

Andersom zou ik zelf nooit over de wishlist beginnen. Maar als iemand het me zou vragen zou ik er wel naar verwijzen. Ik zie niet in wat daar nou stom aan is.

ody

ody

18-02-2012 om 10:01

Kadobox

Hier is het heel normaal dat een jarige een kadobox zetbij een speelgoed winkel. Heel leuk, voorpret het vullen, en handig dat je niet iets krijgt waar je niks mee kan/doet.
Wat mij stoortis de opmerking, geef maar geld. Daar stoor ik me dus aan. Een kind heeft toch altijd wel een wens wat binnen het budget valt?
Recent nog gehad, kind (jongen 8 jaar) wist niks te verzinnen. Speelt ook nergens mee, dus dan verzon ik iets zelf met als gevolg dat het kind het uitpakt en meteeen weg legt. Later hoor ik van zoonlief dat het kapot inde hoek lag en hij er niks aan vond.

Dan liever een verlang lijstje of box dit voorkomt veel frustratie van zowel gever als krijger. En de ervaring hier is dat iemand die niks met de box of lijstjes hebben toch zelf wel iets verzinnen.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Jillian

Jillian

18-02-2012 om 14:03

Cadeautje

Ik vind dat verlanglijstjes, cadeau boxen en het vragen van geld allemaal enorm veel aandacht legt op het cadeautje. Misschien zie ik het verkeerd maar het cadeautje op een kinderpartijtje is toch over het algemeen een kleinigheidje. Meestal iets van rond de 5 euro. Het gaat meer om de gedachte dan om de inhoud van het cadeau. Daarnaast is het leuke van een cadeautje het verrassing aspect. Je weet van te voren niet wat je gaat krijgen. Het wordt allemaal zo klinisch en zo gericht op wat er uit te halen is.

Een cadeau box zou ik ook nog eens heel onhandig vinden want dan moet je perse naar die ene winkel. Hoewel dat misschien niet zo'n punt is als je in een kleinere plaats woont met een speelgoed winkel.

Geld vind ik vooral saai en eigenlijk volkomen voorbij gaan aan het hele idee van een cadeautje. Als mij specifiek gezegd wordt dat een kind geld wil dan geef ik het wel daar niet van maar het is niet mijn stijl.

In elk geval vind ik het sowieso 'not done' om op de uitnodiging een verlanglijstje te zetten. Het is ook zeker niet conform de etiquette.

amk

amk

18-02-2012 om 15:52

Hier "nog" niet

hier wordt wel door de ouders onderling gevraagd wat eventuele wensen zijn van het jobje zodat je een idee hebt in welke richting te zoeken.
Maar ook gewoon heel leuke originele kadootjes die met zorg uitgezocht zijn.
Kadootjes kosten hier ook niet meer als 5 tot 7,5 euro.

Het kadootje is niet zo belangrijk, het feit dat ze met meer dan normaal mogen spelen is het feest opzich.
Nu is ze natuurlijk nog maar 6, zo veel feestjes hebben we nog niet gehad.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.