Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kind als enige niet verkleed

Schemerlampje schreef op 28-04-2026 om 07:43:

[..]

Inderdaad, daar doen we niet aan mee, en ik ken niemand die dat wel allemaal doet. Sterker nog, ik ken.niemand die ook maar één van deze dingen doet. Hooguit het vaker dan één keer op vakantie gaan. Maar dat ligt misschien aan mijn bubbel.

Dat we allemaal weten wat een gender-revealparty is betekent dat het bestaat. Dat jij het niet doet betekent niet dat niemand het doet. 

Hier in de straat twee gezinnen waar elke kinderverjaardag een springkussen komt. En dat zijn ook de enige twee gezinnen met kleine kinderen, dus in onze bubbel iedereen met kleine kinderen 🤣😂

En uit mijn werk ken ik de verhalen van kinderen. Pretparken, Ballorig, Tikibad, kinderen die vaker dan eens per maand zoiets bezoeken. Kinderen die elke schoolvakantie op vakantie gaan. Versus kinderen die over het weekend niets anders te vertellen hebben dan televisiekijken en gamen. 

Stimpie schreef op 28-04-2026 om 01:55:

ik vind het wel grappig dat iedereen hier zo los gaat op dat het allemaal steeds gekker wordt op school.
Thuis doen we daar natuurlijk helemáál niet aan mee.....
- genderreveal
- babyshower
- babyborrel
- 1e verjaardag met cakesmash-fotoshoot, ballonnenboog, decoratie en marsepeintaart met 3 laten in thema, groot feest
- 3e / 4e verjaardag worden er ondertussen springkussens of een ballonnenclown gehuurd.
- naast Sint ligt er inmiddels een enorme berg cadeaus onder de kerstboom
- peuters die al 2 sportclubjes hebben (peuterdans-peutergym-peuterzwemmen-etc).
- op vakantie in de kerst- mei- én zomervakantie.
- moet ik nog even doorgaan?

Nou bij ons was het alleen kraambezoek na de geboorte van onze zoon. Mijn zoon kreeg inderdaad taart op zijn 1e verjaardag maar die taart werd gewoon gegeten. Op zijn 4e verjaardag meen ik me te herinneren dat we sneeuw hadden besteld en zijn we mooie sneeuwpoppen gaan bouwen op het plein. Geen cadeaus met kerst en met Sint 3 kleinere cadeaus, we gaan wel op vakantie met kerst dat is zeg maar onze grote vakantie omdat de rest van het jaar ivm werk een beetje in het niet valt.

Met 3 maanden ben ik gaan ouder-kind zwemmen met kind dat klopt. Maar goed hij doet nu gewoon 1 sport.

Nog een toevoeging: 'leuke dingen' zoals feestjes met verjaardag, kerst, pasen, sinterklaas etc. waren in mijn tijd voorbehouden aan thuis. Langzamerhand is dat meer en meer de school ingetrokken. Zelfs ook nare dingen zoals ziekte en rouw. Ik denk dat daar ook weer eens naar gekeken mag worden. Op school dingen die didactisch van belang zijn, zoals handvaardigheid, muziek, dingen uit je hoofd leen etc. Feestjes mogen thuis, zodat ouders niet twee keer iets hoeven te bedenken voor paasontbijt en sinterklaas. Of soms zelfs drie keer (naschoolse opvang meldt zich ook). 
Zelfs het rondje op maandagmorgen haalt al eigenlijk teveel van thuis de school binnen, terwijl school daar verder niets aan kan doen, je gaat niet met het kind op zondag naar een pretpark. Het levert toch oordelen op over ouders, die dan weer onderling besproken worden over hoe erg ouders zijn etc. Het gaat je helemaal niet aan en je kunt er verder niets mee. Biedt het kind een veilige omgeving op school waar de omstandigheden voor elk kind in principe gelijk zijn, waar elk kind de kans krijgt zich te ontwikkelen, ongeacht uit wat voor nest het kind komt.  

tsjor schreef op 28-04-2026 om 08:39:

Nog een toevoeging: 'leuke dingen' zoals feestjes met verjaardag, kerst, pasen, sinterklaas etc. waren in mijn tijd voorbehouden aan thuis. Langzamerhand is dat meer en meer de school ingetrokken. Zelfs ook nare dingen zoals ziekte en rouw. Ik denk dat daar ook weer eens naar gekeken mag worden. Op school dingen die didactisch van belang zijn, zoals handvaardigheid, muziek, dingen uit je hoofd leen etc. Feestjes mogen thuis, zodat ouders niet twee keer iets hoeven te bedenken voor paasontbijt en sinterklaas. Of soms zelfs drie keer (naschoolse opvang meldt zich ook).
Zelfs het rondje op maandagmorgen haalt al eigenlijk teveel van thuis de school binnen, terwijl school daar verder niets aan kan doen, je gaat niet met het kind op zondag naar een pretpark. Het levert toch oordelen op over ouders, die dan weer onderling besproken worden over hoe erg ouders zijn etc. Het gaat je helemaal niet aan en je kunt er verder niets mee. Biedt het kind een veilige omgeving op school waar de omstandigheden voor elk kind in principe gelijk zijn, waar elk kind de kans krijgt zich te ontwikkelen, ongeacht uit wat voor nest het kind komt.

Hoe oud ben jij dan? Wij vierden op school verjaardag met een heerlijke traktatie, soms hartig zoals chips, soms zoet zoals snoep soms wat gezonder zoals fruit. Kerst vierden we uitgebreid op de basisschool, pasen vierden we met matzes, appelmoes, noten etc, Sinterklaas kwam op school langs en werd uitgebreid gevierd. Dit is de jaren 80. Sportdag was bij ons ook traditie, op de school van mijn zoon ook maar werd verplaatst toen de koningsspelen werden geintroduceerd.

Neweve schreef op 27-04-2026 om 16:47:

[..]

Het hebben van prikkelarme opties bleek ook op het straatfeest een groot succes. De tekentafel en de luistertent werden regelmatig gebruikt om even te ontspannen en daarna weer door op het springkussen/hinkelbaan etc.

zijn dat prikkelarme opties? helder. bij ons waren dat gewoon ook activiteiten zodat er voor ieder wat leuks bij zat. 

Schemerlampje schreef op 28-04-2026 om 07:43:

[..]

Inderdaad, daar doen we niet aan mee, en ik ken niemand die dat wel allemaal doet. Sterker nog, ik ken.niemand die ook maar één van deze dingen doet. Hooguit het vaker dan één keer op vakantie gaan. Maar dat ligt misschien aan mijn bubbel.

ja dat is je bubbel, want zelfs in jouw bubbel weet je dat dit allemaal bestaat en 15 jaar geleden zo goed als niet. 

Inderdaad, ik ben in de jaren zestig naar de basisschool gegaan. Een oase van rust, degelijkheid en leervaardigheden. Een meisjesschool, wij leerden nog breien, naaien en borduren. Mijn dochter moet helaas nu constateren dat het lastig is om het nu alsnog te leren, het kost veel tijd om te oefenen. Muziek, ritme en zingen (kon ik absoluut niet) leerden we. Schrijven met gelijkmatige lussen, veel schrijven, ook bij aardrijkskunde, biologie en geschiedenis. En natuurlijk rekenen en taal. Ontleden: onderwerp, lijdend voorwerp, meewerkend voorwerp, bijwoordelijke bepalingen van tijd, plaats en hoedanigheid bijvoorbeeld. Onderstrepen in zelf geschreven dictee-zinnen, nagekeken door de juf (dat laatste in wat nu groep 7 zou zijn). Het programma zat vol!
Ik moet eerlijk bekennen, ik zag laatst breuksommen en daarvan was ik kwijt hoe dat ook alweer opgelost moest worden. Maar de taalvaardigheden hebben met prima geholpen bij het leren van vreemde talen, zeker ook bij latijn, en bij het lesgeven aan inburgeraars die B1 willen halen. 
Er was wel iets van een kerstspel, maar dat was iets wat zich helemaal op school afspeelde, daar werd alles geoefend en klaargemaakt, de voorstelling gegeven voor andere kinderen en dat was het. 
Als de school uit was was je vrij, tijd voor leuke dingen. 

Over duurzame oranjekleding: Dochter van 18 heeft Koningsnacht gevierd in haar koningsspelen 2013 shirt (die toen ze vijf was wrs meer maat jurk had) en nu een leuke croptop was. En ze had er nog iemand mee gezien in de stad!

Ik ben van 63 en in mijn lagere schooltijd werd Sint, kerst en pasen ook gevierd. Wel minder uitgebreid dan bij mijn kinderen en ouders kwamen daar niet massaal de school voor in. Met Sinterklaas hielp er één moeder op een school met 18 klassen en met kerst en pasen geen één. 
We hadden een sportdag en daar ook geen hordes ouders. 
We gingen ook alleen met de juf of meester naar het museum, de verkeerstuin of de kinderboerderij. 
Dus ook voordat er erg veel ouderhulp nodig was waren er leuke activiteiten op school.

Broadway schreef op 28-04-2026 om 09:04:

[..]

ja dat is je bubbel, want zelfs in jouw bubbel weet je dat dit allemaal bestaat en 15 jaar geleden zo goed als niet.

Ik kende niet alles, en wat ik ken, is vooral uit Amerikaanse filmpjes. Waar ik vooral op reageerde is dat iemand beweerde dat iedereen dit tegenwoordig doet, en dát herken ik dus helemaal niet.

De basisschool van mijn kinderen hebben sinds corona wel fiks geschrapt. Onder het mom niet teveel prikkels, want veel gevoelige kinderen op school.
In de praktijk werd het wel heel karig op het ongezellige af. Ipv carnaval, verkleed  en feest met muziek, werden het optredens van leerlingen. Zat de hele school een middag lang te luisteren naar half bakken liedjes van mede leerlingen.

Ik had een juf die zowel zeer overgevoelig als ontzettend ongevoelig was. Toen NL speelde in het WK moest iedereen iets oranjes aan. Maar er was 1 jongentje in mijn klas wiens vader pas overleden was. Dus die juf riep luidskeels door de klas dat hij het niet hoefde omdat hij het al moeilijk genoeg had. Ik hoop dat ze het goed bedoelde, maar als ik er aan terug denkt sluit het hem juist toch meer uit.

Bij mijn dochter op school speelt het oranje niet zo. Ik had haar een oranje strik in haar haar gedaan en ze was zowat overdressed. De enige kinderen die echt iets oranjes aan hadden in de klas, hebben ook van dat ''soort'' ouders. En met soort bedoel ik volks.

tsjor schreef op 28-04-2026 om 09:28:

Inderdaad, ik ben in de jaren zestig naar de basisschool gegaan. Een oase van rust, degelijkheid en leervaardigheden. Een meisjesschool, wij leerden nog breien, naaien en borduren. Mijn dochter moet helaas nu constateren dat het lastig is om het nu alsnog te leren, het kost veel tijd om te oefenen. Muziek, ritme en zingen (kon ik absoluut niet) leerden we. Schrijven met gelijkmatige lussen, veel schrijven, ook bij aardrijkskunde, biologie en geschiedenis. En natuurlijk rekenen en taal. Ontleden: onderwerp, lijdend voorwerp, meewerkend voorwerp, bijwoordelijke bepalingen van tijd, plaats en hoedanigheid bijvoorbeeld. Onderstrepen in zelf geschreven dictee-zinnen, nagekeken door de juf (dat laatste in wat nu groep 7 zou zijn). Het programma zat vol!
Ik moet eerlijk bekennen, ik zag laatst breuksommen en daarvan was ik kwijt hoe dat ook alweer opgelost moest worden. Maar de taalvaardigheden hebben met prima geholpen bij het leren van vreemde talen, zeker ook bij latijn, en bij het lesgeven aan inburgeraars die B1 willen halen.
Er was wel iets van een kerstspel, maar dat was iets wat zich helemaal op school afspeelde, daar werd alles geoefend en klaargemaakt, de voorstelling gegeven voor andere kinderen en dat was het.
Als de school uit was was je vrij, tijd voor leuke dingen.

Dat kostte het toen ook, alleen kinderen hadden destijds meer geduld en motivatie om het te leren. De huidige generatie (als groep dan, niet als individu) haakt sneller af. 

Als het in twee/drie keer niet lukt dan is de lol eraf. Alles op school moet leuk zijn, frustraties moeten buiten de deur blijven. Zonder wrijving geen glans is aan veel kinderen en hun ouders niet besteed. 

Vergeet verder niet dat herinneringen in de loop der jaren vervagen behalve die dingen die steeds weer teruggehaald en opgepoetst worden. Met gevolg dat het vooral een ideaalplaatje wordt in je hoofd dat niet maak strookt met de werkelijkheid. 

Schemerlampje schreef op 28-04-2026 om 10:07:

[..]

Ik kende niet alles, en wat ik ken, is vooral uit Amerikaanse filmpjes. Waar ik vooral op reageerde is dat iemand beweerde dat iedereen dit tegenwoordig doet, en dát herken ik dus helemaal niet.

ja, dan kun je wel blijven reageren als je alles zo letterlijk neemt. nu snap ik je reactie al beter.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.