Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kind leren omgaan met racistische opmerkingen

Nick90

Nick90

02-07-2025 om 16:09 Topicstarter

Anne1234! schreef op 02-07-2025 om 16:03:

Het hoeft helemaal geen racisme te zijn, kan ook gewoon onwetendheid of domheid zijn van de persoon die het vroeg. Misschien dacht diegene wel echt dat mensen die oorspronkelijk uit een warm land komen (ook als zijn dit verre voorouders) genetisch beter bestand zijn tegen warmte. Ik zou naar je kind toe dan ook niet direct de racisme kaart trekken (om te voorkomen dat kind het gevoel krijgt regelmatig met racisme te maken te hebben terwijl dat misschien niet zo is) maar eerder zeggen, die meneer is niet zo slim. En dan uitleggen dat die meneer waarschijnlijk dacht dat hij vanwege zijn kleur uit een warm land zou komen. Sommige mensen zijn nou eenmaal niet zo slim.

Dus als een volwassen kerel tegen jouw dochter zegt dat ze lekkere tietjes heeft en een lekker kontje moet ze dat vooral niet zien als seksisme maar vooral omdat ze een vrouw is en het is toch allemaal niet zo'n  probleem, gewoon die ongewenste opmeekunnen over iets waar je niks aan kunt doen accepteren, lekker grapjes over maken en vooral niet reageren. Strak plan hoor

Nick90

Nick90

02-07-2025 om 16:12 Topicstarter

Vrijevlinder schreef op 02-07-2025 om 15:33:

[..]

Ik vind je erg doorschieten. Zo'n opmerking is goedbedoeld gemaakt en om hier nu boos over te worden? Ik zou je zoon leren dat je beter aardig kan reageren dan zo boos te worden en uit je slof te schieten. Daar wordt de wereld niet bepaald beter van.

Wat maakt dat jij zo uit je slof schiet?

Ik zou zeggen: wees het goede voorbeeld.

Deze man durft vast niets meer te zeggen tegen jou, maar of dat nu zo de bedoeling is?

Wat is precies de goede bedoeling achter dit? M'n zoon die met zweet op zn voorhoofd uit school komt en een vader die denkt dat m'n zoon door zn kleur beter tegen de warmte kan? 

Waarschijnlijk is dit vooral dom/onwetend en niet intentioneel racistisch.
Mensen in warme landen hebben het net zo goed warm, daarom hebben ze daar ook een ander leefritme met siësta op de heetste uren van de dag. Je huidskleur zegt daar ook helemaal niks over.

Ik ben zelf erg wit. Heb wel eens een opmerking gehad als dat ik goed kon lopen voor iemand die net uit het gips was en dat soort dingen. Ik kan er wel tegen. Leuk? Dat niet, maar ik ben ook niet beledigd en dat ik snel verbrand vind ik vervelender dan die opmerkingen.

Als je zoon het vervelend vindt, kun je hem wel leren om gevat te reageren. Maar boos worden is niet de weg. Want dat escaleert vrij snel en wordt dan onnodig lelijk. 
Je mag mensen wel duidelijk maken dat hun redenering kant noch wal raakt en dat ze voortaan beter hun mond kunnen houden.

Nick90

Nick90

02-07-2025 om 16:22 Topicstarter

Roos57 schreef op 02-07-2025 om 15:59:

ik zou wel samen met zoon kijken hoe hij kan gaan reageren. Misschien wel fijn voor zoon .

Ja ik was echt pissed off, mn vrouw, zij is Surinaams en zo mooi. Maar zij vond het ook rascistisch en was blij dat ik meteen iets gezegd had. Mijn vrouw heeft haar jeugd doorgebracht in voornamelijk witte pleeggezinnen, dus zij is dit opmerkingen gewend, en ik begrijp dat we in een voornamelijk wit dorpje wonen maar dat geeft niemand recht om m'n zoon, dochter of vrouw zich ongemakkelijk te laten voelen.

Nick90 schreef op 02-07-2025 om 16:22:

[..]

Ja ik was echt pissed off, mn vrouw, zij is Surinaams en zo mooi. Maar zij vond het ook rascistisch en was blij dat ik meteen iets gezegd had. Mijn vrouw heeft haar jeugd doorgebracht in voornamelijk witte pleeggezinnen, dus zij is dit opmerkingen gewend, en ik begrijp dat we in een voornamelijk wit dorpje wonen maar dat geeft niemand recht om m'n zoon, dochter of vrouw zich ongemakkelijk te laten voelen.

Vraag is alleen of je het ongemakkelijke gevoel niet verergert als je zo heftig reageert. Ik snap je punt heus wel maar kan me voorstellen dat kind meer geholpen is bij dergelijke situaties klein houden.

Nick90

Nick90

02-07-2025 om 16:32 Topicstarter

Anne1234! schreef op 02-07-2025 om 16:24:

[..]

Vraag is alleen of je het ongemakkelijke gevoel niet verergert als je zo heftig reageert. Ik snap je punt heus wel maar kan me voorstellen dat kind meer geholpen is bij dergelijke situaties klein houden.

Hoezo heftige reactie? Ik heb deze kerel aangesproken, mijn letterlijk gesproken woorden waren: Hey dit kun je niet zeggen hoor, doe es even normaal tegen m'n jong. 

Ik ben een grote kerel(1,89 en 85 kg), en ook bekendstaande om agressief gedrag. 

Nick90 schreef op 02-07-2025 om 16:32:

[..]

Hoezo heftige reactie? Ik heb deze kerel aangesproken, mijn letterlijk gesproken woorden waren: Hey dit kun je niet zeggen hoor, doe es even normaal tegen m'n jong.

Ik ben een grote kerel(1,89 en 85 kg), en ook bekendstaande om agressief gedrag.

Ik geloof ook niet dat de persoon in kwestie het racistisch heeft bedoeld. Eerder gewoon dom, hij had beter zijn mond kunnen houden.

Wat vond je zoon van jouw reactie?

Nick90 schreef op 02-07-2025 om 16:09:

[..]

Dus als een volwassen kerel tegen jouw dochter zegt dat ze lekkere tietjes heeft en een lekker kontje moet ze dat vooral niet zien als seksisme maar vooral omdat ze een vrouw is en het is toch allemaal niet zo'n probleem, gewoon die ongewenste opmeekunnen over iets waar je niks aan kunt doen accepteren, lekker grapjes over maken en vooral niet reageren. Strak plan hoor

Je draaft wel door. Als een volwassen kerel tegen iemands dochter zegt dat ze lekkere tieten heeft is dat absoluut seksisme. Als iemand aan mij vraagt of ik me wel goed heb ingesmeerd of als iemand denkt dat je beter tegen warmte kan omdat je huid donker is, is dat dom en een niet zo slim persoon. Racisme is voor mij dat iemand zich beter voelt dan jouw zoon omdat hij een andere kleur heeft. 

Nick90 schreef op 02-07-2025 om 16:32:

[..]

Dan zou ik daar wat aan doen als je graag het goede voorbeeld wil meegeven aan je zoon. Agressief gedrag is wat mij betreft erger dan domheid.

Maar is de vraag of het racistisch bedoeld was of niet wel relevant? Volgens mij is de vraag: hoe kan mijn zoon reageren als mensen opmerkingen maken of dingen doen die hij niet leuk vindt? Of het dan racistisch is, seksistisch of gewoon een rotopmerking, dat lijkt me daarvoor minder relevant. 
TO ik zou dit ook bespreken met je vrouw. Jullie voeden jullie kinderen samen op, kennen hem en kunnen daardoor inschatten wat bij hem past. Succes!

Nick90

Nick90

02-07-2025 om 16:38 Topicstarter

MamaE schreef op 02-07-2025 om 16:20:

Waarschijnlijk is dit vooral dom/onwetend en niet intentioneel racistisch.
Mensen in warme landen hebben het net zo goed warm, daarom hebben ze daar ook een ander leefritme met siësta op de heetste uren van de dag. Je huidskleur zegt daar ook helemaal niks over.

Ik ben zelf erg wit. Heb wel eens een opmerking gehad als dat ik goed kon lopen voor iemand die net uit het gips was en dat soort dingen. Ik kan er wel tegen. Leuk? Dat niet, maar ik ben ook niet beledigd en dat ik snel verbrand vind ik vervelender dan die opmerkingen.

Als je zoon het vervelend vindt, kun je hem wel leren om gevat te reageren. Maar boos worden is niet de weg. Want dat escaleert vrij snel en wordt dan onnodig lelijk.
Je mag mensen wel duidelijk maken dat hun redenering kant noch wal raakt en dat ze voortaan beter hun mond kunnen houden.

Ja vooral wil ik m'n zoon  leren om dit soort zaken meteeen af te straffen en ook meteen een woordje terug te hebben. Zelf werd ik door m'n doofheid vaak gepest, buiten dat ik doof als een kwartel was miste ik zelf ook veel gesproken woorden. Ik had geluk dat ik groot en sterk was dus een antwoord op pesters had

Het is natuurlijk wel een racistische opmerking, want er wordt een persoonlijke eigenschap (tegen warmte kunnen) toegekend aan een huidskleur, en zoonlief wordt op grond van zijn huidskleur apart gezet.
En het lijkt me voor Nicks zoon heel vervelend om zo ineens buiten de groep geplaatst te worden door een dombo met een opmerking over zijn huidskleur.
De tip om de man te vragen het te herhalen, desnoods drie keer, en dan te vragen wat hij er nou eigenlijk mee bedoelt, vind ik wel een goede. 
Of zoonlief mag ook zeggen "ik heb het ook gewoon warm hoor, ik ben ook een mens". Of verbaasd naar zichzelf kijken en zeggen "nou verdorie u heeft gelijk, ik ben veel bruiner geworden dan ik dacht!¨

Fijn dat veel mensen hier het maar overgevoelig vinden (lekker makkelijk altijd als je bij de meerderheid hoort), maar misschien hebben die zelf zulke ervaringen gewoon niet. Ik zou het knap vervelend vinden als een collega tegen mij zegt "jij hebt zeker wel flink last van de warmte he, met al je overgewicht?" terwijl ik mezelf helemaal niet zo dik voel vandaag. Of als ik weer eens als vrouw weggezet wordt in de groep collega's ("snapt AnnaPollewop het ook?¨), dat vind ik ook heel irritant. Dit soort dingen is niet naief of vriendelijk bedoeld, ze zijn intimiderend en maken duidelijk dat je je plaats moet kennen, nl buiten de groep.
Benoemen wat er gebeurt ("waarom spreek je mijn zoon aan op zijn huidskleur? Daar zit hij echt niet op te wachten") lijkt me dan een beter tegengif dan boos worden en met racisme zwaaien.
Mensen mogen ook gewoon even nadenken voor ze wat over een ander zeggen he. Je gaat mensen toch ook niet aanspreken op hun rare pukkels, stomme bril of kale bol. Niemand zit daarop te wachten.

Nick90

Nick90

02-07-2025 om 16:48 Topicstarter

Alice12 schreef op 02-07-2025 om 16:36:

[..]

Je draaft wel door. Als een volwassen kerel tegen iemands dochter zegt dat ze lekkere tieten heeft is dat absoluut seksisme. Als iemand aan mij vraagt of ik me wel goed heb ingesmeerd of als iemand denkt dat je beter tegen warmte kan omdat je huid donker is, is dat dom en een niet zo slim persoon. Racisme is voor mij dat iemand zich beter voelt dan jouw zoon omdat hij een andere kleur heeft.

Dus met jouw lichte huid en jouw verdere privileges als witte vrouw vind je dat je wel kunt oordelen wat rascistisch is dacht je? Schaam jezelf hoor. Zou met jou kleur niet naar buiten gaan nu trouwens, je kunt in brand vliegen met deze zonkracht. 

Nick90

Nick90

02-07-2025 om 16:54 Topicstarter

AnnaPollewop schreef op 02-07-2025 om 16:47:

Het is natuurlijk wel een racistische opmerking, want er wordt een persoonlijke eigenschap (tegen warmte kunnen) toegekend aan een huidskleur, en zoonlief wordt op grond van zijn huidskleur apart gezet.
En het lijkt me voor Nicks zoon heel vervelend om zo ineens buiten de groep geplaatst te worden door een dombo met een opmerking over zijn huidskleur.
De tip om de man te vragen het te herhalen, desnoods drie keer, en dan te vragen wat hij er nou eigenlijk mee bedoelt, vind ik wel een goede.
Of zoonlief mag ook zeggen "ik heb het ook gewoon warm hoor, ik ben ook een mens". Of verbaasd naar zichzelf kijken en zeggen "nou verdorie u heeft gelijk, ik ben veel bruiner geworden dan ik dacht!¨

Fijn dat veel mensen hier het maar overgevoelig vinden (lekker makkelijk altijd als je bij de meerderheid hoort), maar misschien hebben die zelf zulke ervaringen gewoon niet. Ik zou het knap vervelend vinden als een collega tegen mij zegt "jij hebt zeker wel flink last van de warmte he, met al je overgewicht?" terwijl ik mezelf helemaal niet zo dik voel vandaag. Of als ik weer eens als vrouw weggezet wordt in de groep collega's ("snapt AnnaPollewop het ook?¨), dat vind ik ook heel irritant. Dit soort dingen is niet naief of vriendelijk bedoeld, ze zijn intimiderend en maken duidelijk dat je je plaats moet kennen, nl buiten de groep.
Benoemen wat er gebeurt ("waarom spreek je mijn zoon aan op zijn huidskleur? Daar zit hij echt niet op te wachten") lijkt me dan een beter tegengif dan boos worden en met racisme zwaaien.
Mensen mogen ook gewoon even nadenken voor ze wat over een ander zeggen he. Je gaat mensen toch ook niet aanspreken op hun rare pukkels, stomme bril of kale bol. Niemand zit daarop te wachten.

Dankjewel. Dit is ook wat mij zo boos maakt, mensen denken dat ze alles maar kunnen uitspreken wat in hoofd opkomt, hier zijn notabene hele blanke mensen die willen  oordelen wat rascistisch is in hun ogen. Echt schaam jezelf hoor, 

Nick90 schreef op 02-07-2025 om 16:38:

[..]

Ja vooral wil ik m'n zoon leren om dit soort zaken meteeen af te straffen en ook meteen een woordje terug te hebben. Zelf werd ik door m'n doofheid vaak gepest, buiten dat ik doof als een kwartel was miste ik zelf ook veel gesproken woorden. Ik had geluk dat ik groot en sterk was dus een antwoord op pesters had

Afleren doe je mensen het niet, en straffen werkt ook niet. Tai chi met woorden kan wel helpen, dus of heel verbaasd doen, of gewoon schouders ophalen en weglopen, of rechtstreeks benoemen op een vriendeljke manier. Als iemand het echt kwaad bedoelde kom je daar vervolgens wel achter en dan kun je alsnog boos worden, maar beter doe je dat niet gelijk. 

Jouw kwetsbaarheid is niet de zijne, hij loopt zijn eigen pad. Niet reageren is vaak heel sterk, sterker dan uit je slof schieten.

Er is een verhaal over een kampioenbokser die werd uitgedaagd door een of andere lummel in de metro en dat gewoon over zijn kant liet gaan. Een vriend zei "laat jij je dat zomaar zeggen? Je bent kampioen boksen!¨. Waarop de bokser zei "precies. Daarom kan ik het over mijn kant laten gaan. Ik hoef me niet te bewijzen".

Mijn vroegere taekwondo trainer was als bijbaan beveiliger, en hij liet de dronken studenten gewoon lolletjes met hem uithalen. De wetenschap dat hij ze met een handomdraai kon neerleggen of zelfs stukmaken was voor hem voldoende om kalm en vriendelijk te kunnen blijven, zoals je ook niet (boos) reageert op een boze peuter of puppy. Sukkels en onnozelen kunnen je waardigheid niet aantasten. Gun ze die kans dan ook niet. Verlaag je niet tot hun niveau.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.