Nick90
02-07-2025 om 14:37
Kind leren omgaan met racistische opmerkingen
Hoe leer je een kind om te gaan met racistische opmerkingen? Gisteren was het hier bloedheet, en m'n zoon had het ook warm uiteraard. Ik ging hem ophalen bij school en toen vroeg een andere vader aan m'n zoon of die het warm had, m'n zoon zei ja.
Daarop zei die man dat ie dat gezien zoons kleur niet verwacht had want hij kwam tenslotte uit een warm land en zou er volgens die man dus beter tegen kunnen, zoon stond daarop met z'n bek vol tanden dus heb ik zelf maar tegen die vader gezegd dat ie normaal moet doen en dat je zoiets echt niet kan zeggen. Hij antwoordde dat hij het niet racistisch bedoelde en meer blabla.
Voor de duidelijkheid, mijn zoon is gewoon hier geboren. Hoe leren we hem hoe hij op dit soort bullshit kan reageren??

DeOnbekende
03-07-2025 om 02:31
Nick90 schreef op 02-07-2025 om 16:32:
[..]
Hoezo heftige reactie? Ik heb deze kerel aangesproken, mijn letterlijk gesproken woorden waren: Hey dit kun je niet zeggen hoor, doe es even normaal tegen m'n jong.
Ik ben een grote kerel(1,89 en 85 kg), en ook bekendstaande om agressief gedrag.
Ga eens wat doen aan dat opgefokte gedrag joh, daar heeft je zoon meer last van dan van een domme opmerking van een onbekende kerel (ik begrijp ineens waarom de moeder van een vriendje liever niet heeft dat haar kind met jullie mee op vakantie gaat).
Verder is mijn advies als moeder en stiefmoeder van gekleurde kids: leer hen de "kill them with kindness"-tactiek en, als ze ouder zijn, hoe ze dergelijke opmerkingen scherp kunnen pareren. Agressief gedoe is namelijk als wrijven in een vlek.

Zeespiegel
03-07-2025 om 06:33
Nick90 schreef op 02-07-2025 om 15:32:
[..]
Maar wie zijn wij om te bepalen wat een zwart persoon als racisme ervaart. Zelfs ik als rijke witte man werd hier boos over, zo praat je niet tegen mijn zoon of dochter of vrouw. En waar komt dat idee vandaan dat zwarte mensen het minder warm hebben met deze temperaturen precies vandaan??
Geen idee, de zwarte mensen die ik ken blijven zoveel mogelijk uit de zon. Gaan bijvoorbeeld op het strand in de schaduw onder de strandtent zitten. Omdat ze in het warme land van hun herkomst hebben geleerd uit de zon te blijven. De mensen die ik nu aanhaal zijn dus wel eerste generatie allochtonen.
Dus ja, gewoon domme ontwetendheid en een gebrekkige sociale filter.
Gezien het een oordeel op basis van ras is, is het niet vreemd om het racisme te noemen hoor. Het is lastig in te schatten of het echt kwaad bedoeld is, als je de persoon verder niet kent.
Ik heb ook weleens met alle liefde gezegd dat een bruin babytje is de familie net een oliebol leek met krenten als ogen. Ik ben dol op oliebollen, dus zag ik dat niet als iets kwalijks. De moeder keek me behoorlijk kwaad aan. Achteraf gezien wel begrijpelijk. Mijn sociale filter is gebrekkig. Ook tussen blanke mensen. Het heeft lang geduurd voor ik begreep dat een dik persoon dik noemen, als kwetsend wordt ervaren.
Sommige mensen hebben gewoon wat extra uitleg en opvoeding nodig op dit gebied.
Neemt niet weg dat racisme weer in opkomst lijkt te zijn. En het op basis van 1 opmerking moeilijk te bepalen is, of die persoon het wel of niet racistisch meent.

EmmaT
03-07-2025 om 06:50
Toch kan ik het me wel voorstellen. Neem het uitgaansleven in een grote stad. Als je daar met een Marokkaan rondloopt heb je echt een hele andere avond dan je gewend bent. Dat zou iedereen eens moeten doen die roept dat bij alles maar de racismekaart getrokken wordt. Je bent wel een keer klaar met al die domme mensen met zogenaamd goed bedoelde opmerkingen. Maar ik zie ook wel eens mensen die met wat humor de ander een spiegel voorhouden. Dat is een stuk minder beladen maar net zo confronterend.

yasmijn27
03-07-2025 om 07:40
Och, ik heb mij gisteren ook nog verbaast over een hele donkere meneer waar het zweet vanaf droop. En mensen met hoofddoek en volle bedekking die overdag gewoon over straat gingen. Ik heb er hardop niks over gezegd, dat hoeft dan ook weer niet. Mijn inmiddels volwassen roodharige nicht werd en wordt soms ook kriegel van alle opmerkingen over haar lichte huid in de zomer.
Dat is toch niet racistisch?
Je kind leren dat de meeste mensen gewoon vriendelijk en belangstellend zijn is beter!

Poekewiki
03-07-2025 om 08:23
Als verlaat antwoord: neen, ik schrok niet. Wel had ik door dat het geen zin heeft om verder te reageren want je wilde enkel virtueel een beetje om je heen meppen en stond niet open om echt te kijken naar alternatieven. Dan houdt het op.

racingweirdo
03-07-2025 om 09:12
Nick90 schreef op 02-07-2025 om 14:47:
[..]
Ja daar is het nu al te laat voor want ik werd wel meteen boos. Het is ook gewoon je reinste bullshit om dat te denken lijkt mij. Ik zeg bijv ook niet dat iemand met rood haar spontaan in de fik vliegt met deze temperaturen?? Zoon voelde zich ook niet heel fijn bij deze opmerking en wist niet hoe te reageren.
Technisch gezien is dat wel zo, iemand die van nature rood haar heeft is gevoeliger voor pijn en heeft bijna altijd een zeer lichte huid die dan weer gevoelig is voor verbranden.
Er is dus wel degelijk een relatie tussen de haarkleur en de pijn/huid grens.

Bakblik
03-07-2025 om 09:35
EmmaT schreef op 03-07-2025 om 06:50:
Toch kan ik het me wel voorstellen. Neem het uitgaansleven in een grote stad. Als je daar met een Marokkaan rondloopt heb je echt een hele andere avond dan je gewend bent. Dat zou iedereen eens moeten doen die roept dat bij alles maar de racismekaart getrokken wordt. Je bent wel een keer klaar met al die domme mensen met zogenaamd goed bedoelde opmerkingen. Maar ik zie ook wel eens mensen die met wat humor de ander een spiegel voorhouden. Dat is een stuk minder beladen maar net zo confronterend.
Niet alleen in het uitgaansleven hoor. Ga als witte vrouw met een donkere vriendin (met hoofddoek) de straat op in een klein dorp en dan heb je ook een andere middag dan je bedacht had.
Weken later zijn er nog mensen die je gezien hebben en nog even moeten melden dat ze je gezien hebben en het schokkend vonden dat je blijkbaar met donkere mensen omgaat.
Soms wordt de rascismekaart te snel getrokken dat is waar maar vaak genoeg om niet. 4 Marokkaanse pubers die de supermarkt niet in mogen met hun rugzak roepen te snel dat dat rascisme is, want Nederlandse pubers mogen dat ook niet.

Fer13
03-07-2025 om 09:48
EmmaT schreef op 03-07-2025 om 06:50:
Geloof ik direct dat dat voorkomt. Maar dat hebben (bv!) mensen met overgewicht ook.
On- en tegelijk offtopic: Nick discrimineert zelf met z'n "regular white vrouwengroepje" en andere opmerkingen over uiterlijkheden; hij vindt mensen met overgewicht vreselijk, zelfs zijn eigen vrouw toen ze zwanger was, en hij vindt mensen dom en een sociaal filter missen. Nouja, hij beschuldigt mensen van de punten die hij zelf niet onder controle heeft. En bekend staan om agressie is nou niet echt iets om trots op te zijn.
Kortom, een hoop onnodige heisa om niet al te veel schokkends. Een keer in de spiegel kijken zou kunnen helpen.

Slekire
03-07-2025 om 09:59
nick...als ik aan jou denk zie ik toch altijd een wat vilein grinnikende vrouw voor me van middelbare leeftijd met een lelijke maar lieve kat en een vensterbank vol exotische cactussen die gewoon geniet van een shotje aandacht...helemaal niet erg hoor, als dat het ergste is

Alice12
03-07-2025 om 10:27
Nick90 schreef op 02-07-2025 om 16:48:
[..]
Dus met jouw lichte huid en jouw verdere privileges als witte vrouw vind je dat je wel kunt oordelen wat rascistisch is dacht je? Schaam jezelf hoor. Zou met jou kleur niet naar buiten gaan nu trouwens, je kunt in brand vliegen met deze zonkracht.
Ik heb geen privileges. En ik kan net zoals jij oordelen over wat ik racistisch vind. Of heb jij jij daar het alleenrecht in? Ik zou trouwens gaan werken aan je agressieprobleempje.

Venusss
03-07-2025 om 10:29
Nick, je oorspronkelijke vraag was: Hoe leer je een kind om te gaan met racistische opmerkingen?
Of het racistisch was of niet, daar zijn de meningen dus over verdeeld.
Blijft je vraag nog steeds staan hoe je een kind leert met racistische opmerkingen om te gaan....Daar wordt door meerdere forummers op gereageerd. Maar ik heb de indruk dat je het helemaal niet wil weten en dat jouw manier de enige goede manier is.
Ik zie dus niet helemaal het nut van je vraag in.

Lotus_
03-07-2025 om 10:58
TO, wat vind je ervan als iemand tegen een roodharigen zou zeggen in de trant van 'Goh, trek je het nog met die warmte?'

Lotus_
03-07-2025 om 11:00
yasmijn27 schreef op 03-07-2025 om 07:40:
Och, ik heb mij gisteren ook nog verbaast over een hele donkere meneer waar het zweet vanaf droop. En mensen met hoofddoek en volle bedekking die overdag gewoon over straat gingen. Ik heb er hardop niks over gezegd, dat hoeft dan ook weer niet. Mijn inmiddels volwassen roodharige nicht werd en wordt soms ook kriegel van alle opmerkingen over haar lichte huid in de zomer.
Dat is toch niet racistisch?
Je kind leren dat de meeste mensen gewoon vriendelijk en belangstellend zijn is beter!
Dat vindt TO vast niet discriminerend.

Zilver_gray
03-07-2025 om 11:25
Ik zie voorbeelden voorbijkomen die helemaal niks te maken hebben met racisme.
De vraag van to; “kind leren omgaan met racistische opmerkingen”.
Ik denk dat het antwoord op deze vraag is “wen er maar aan”.
Racisme is vaker subtiel/ verborgen, hier zal je zoon in de toekomst veel meer mee te maken krijgen dan de knullige opmerkingen van de vader op het schoolplein.

Zebra04
03-07-2025 om 13:13
Ik sprak van de week mijn Surinaamse buurvrouw, zij had erg veel last van de warmte. "Ondanks dat ik zwart ben" zei ze er lachend achteraan!
On topic: Leer je kind om van het positieve van een mens uit te gaan. De meeste mensen bedoelen dingen vaak helemaal niet negatief of discriminerend. Het kan domheid of onhandigheid zijn. Als je twijfelt, vraag het rustig: Bedoel je nou dat....?
Hou altijd de eer aan jezelf, reageer rustig of met humor.