troelahoep
12-09-2012 om 14:10
Kinderfeestje - wie uitnodigen?
zoon wordt over een paar weken 7, en is al tijden plannen aan het maken voor zijn kinderfeestje: het thema, en wie er mag komen. Nu heeft hij op zijn lijstje van genodigden voornamelijk kinderen van school staan. Dat zijn 3 vaste vriendjes, met wie hij na school wel eens speelt (niet vaak, zie het andere topic, maar dat terzijde). Daarnaast wil hij nog 3 andere kinderen uit zijn klas uitnodigen die 'ineens' hele goede vrienden zijn, maar eerder hoorde ik hem er nooit over en ze hebben ook nog nooit samen gespeeld na schooltijd. Ik vermoed dat twee van die kinderen heel graag op het feestje willen komen, en dat zoon ze ook kiest op basis van hun 'stoerheid'.
Aan de andere kant wordt er hier heel veel (elke dag) met kinderen uit de buurt gespeeld. Soms blijven er wel eens buurtkinderen eten, en andersom. En een van de buurtkinderen die binnenkort jarig is, heeft al aangekondigd dat onze zoon is uitgenodigd voor zijn feestje.
Eigenlijk ben ik geneigd om die buurtkinderen ook uit te nodigen, maarja: met de schoolkinderen erbij komen we op 10 kinderen (jongens!) en dat vind ik wel een beetje veel. Daar komt bij dat de kinderen van school wat ouder zijn (zoon gaat naar groep 4/5) en dat de buurtkinderen net iets jonger zijn (daarvan gaan er een paar nog naar groep 2). Twee feestjes zie ik niet zo zitten, en de buurtkinderen uitnodigen op het feest voor familie en bekenden ook niet zo. Vorig jaar hadden we dat laatste gedaan en toen zijn er wat vervelende dingen gebeurd met een horde kinderen die zonder toezicht boven hadden gespeeld, terwijl de buren, familie en vrienden gezellig beneden zaten (huis was iets te vol, zeg maar).
Wat ik eigenlijk wilde weten: in hoeverre bepaal je als ouder wie er op het kinderfeestje mag komen, op deze leeftijd? (7 jaar). Zoon mag van ons zo'n 6 à 7 kinderen uitnodigen.

jds
12-09-2012 om 14:22
In overleg
Mijn kinderen mochten 5 kinderen uitnodigen (met broer en zus erbij kwamen we dan op 8 kinderen uit), maar wel in overleg met mij, want als het aan hun lag, kwam de hele klas... Dus laten kiezen...
En het was gelukkig makkelijk dat ze allebei kinderen uit de klas kozen, ook zaten er ook een paar bij, waar ik ze maar heel af en toe over hoorde....
Maar voor allebei was het een heel geslaagd feestje geworden.
Btw: aan je zoon vragen of hij het wel zeker weet, dat hij die 2 andere kinderen wilt uitnodigen. Want als zij komen, kunnen 'die' kinderen uit de buurt niet.
Stel hem maar voor de keuze!

Picasso
12-09-2012 om 14:26
Niet te moeilijk doen
Ik zou het gewoon bij kinderen uit de klas houden en door zoon laten kiezen. Eventueel de beste vriendjes uit de straat op z'n grote-mensen-feest laten komen.
Mixen van kinderen (klas-straat) werkt waarschijnlijk ook niet goed voor de sfeer. Hier een keer een feestje met de helft van oude klas van dochter en helft van de nieuwe klas (andere school). Werkte voor geen meter, sfeer was niet leuk.
Dochter zelf was ook een keer op een feestje waar ze de enige was die niet u de klas van jarige kwam, ook geen succes (heb d'r eerder op moeten halen).
Het feit dat ie op iemands feestje uitgenodigd gaat worden vind ik niet echt een argument. Als je dat elke keer moet doen En stel dat dat vriendje zich bedenkt....

Hanne.
12-09-2012 om 14:41
Goede ervaring met mixen
Ik heb juist goede ervaringen met mixen. Laatste feestje van mijn dochter bestond uit vriendinnetjes uit de klas, uit de buurt een een ex creche vriendinnetje. Ging prima!
Ze is ook al een paar keer bij feestjes geweest waar ze de enige was die niet uit de klas kwam. In het begin misschien wat eng maar altijd super leuk.
Qua het uitnodigen laat ik in principe zelf kiezen, tenzij ik het gevoel heb dat er vriendschappen worden gekocht door iemand uit te nodigen. Jongste lag vorig jaar niet goed in de groep en ging met het partijtje ineens allemaal 'pestkoppen' uitnodigen. Daar steek ik dan wel een stokje voor.

Jillian
12-09-2012 om 14:49
In overleg
Wij gaan altijd rond de tafel zitten en dan bespreken we wie er mag komen. Ik stuur het wel een beetje zodat hele goede vrienden niet worden vergeten. Soms zitten er ook kinderen in de klas die nooit op een feestje worden gevraagd en dan stel ik voor dat mijn kinderen ze uitnodigen. Uit zichzelf denken ze daar soms niet aan maar als ik het voorstel dan weer wel. Dan willen ze dat ook graag.
Mixen van klas, buurtkinderen en kinderen uit de kerk en sportclubjes doen we ook wel. Geeft nooit een probleem. In het begin zijn ze dan soms wat onwennig maar na een paar spelletjes of activiteiten dan speelt iedereen met elkaar.
Verder mogen ze als ze een feestje thuis houden meer kinderen uitnodigen dan als we ergens heen gaan dus die keuze moeten ze ook maken.

Loes3
12-09-2012 om 16:18
Bij ons
Ze mag zelf kiezen. Ik benoem wel dat ze bv iemand niet vraagt waar ze wel mee speelt, maar de keus is aan haar. Ik bepaal het maximum aantal.
Loes

Tango
12-09-2012 om 18:31
Beetje sturen
Meestal stuur ik wel een beetje bij met uitnodigen, maar het meeste kiezen ze toch zelf. Kinderen uit de straat nodigen we eigenlijk nooit uit (behalve 1 maar die zit dan ook weer bij Tangodochter in de klas). Meestal spelen ze daar zo wisselend mee, ze hebben niet echt hele vaste vriendjes/vriendinnetjes hier. Tangodochter heeft 1 vriendinnetje uit de buurt die al vanaf haar 5e wordt gevraagd. Alle vriendinnen van school kennen haar inmiddels ook en dat gaat prima.
Verder vragen ze dus vooral kinderen van school waarmee ze regelmatig spelen. Kinderen waar nooit mee gespeeld wordt zou ik niet heel gauw vragen.
Hier trouwens ook nog een partijtjes-vraag, dus ik kaap heel even dit draadje: Tangozoon wordt binnenkort 8 jaar en wil een zwempartijtje geven. Ik wil hiervoor eigenlijk alleen kinderen met zwemdiploma uitnodigen. De meeste hebben dat, maar 1 vriendje dus niet. Is niet de beste vriend van Tangozoon maar wel een jongetje waar hij met enige regelmaat bij speelt. Hoe pak ik dit nu aan? Iemand suggesties?

bibi63
12-09-2012 om 21:00
Wij deden het zo
Feestje (partijtje) met vriendinnen uit de klas. Op de verjaardag zelf of op de dag dat je het viert met familie enzo komen de buurkinderen (da's ook makkelijk, die hoeven ook lekker niet gehaald en gebracht te worden, heb je verder geen omkijken naar).
Gr. Bibi

Hanne.
13-09-2012 om 09:51
Zwempartijtje (beetje ot)
Ik heb voor de zelfde vraag gestaan en heb besloten dat een zwempartijtje er dus niet in zit. Ik denk niet dat het voor het ene kind zonder diploma leuk is om de hele middag met vleugeltjes om te lopen. En ik gok dat de rest niet de hele middag uit sociale overwegingen in het pierenbad blijft zitten
Wij gaan wat anders doen. Zwemmen komt volgend jaar wel.

Guinevere
13-09-2012 om 12:54
Tango, zwempartijtje
Ik zou de kwestie even met de ouders overleggen. Misschien vindt die jongen het niet erg om met vleugeltjes te lopen, onder toezicht. Of is hij helemaal hulpeloos in het water?
Sowieso heb je m.i. op die leeftijd toezicht nodig bij een zwempartijtje. Je weet het maar nooit.
En ga na of je met zwemvleugels/zonder diploma überhaupt het diepe in mag in dat zwembad. Soms mag je dan alleen in het ondiepe, zelfs al heb je een begeleider bij je en ben je aan het oefenen voor het afzwemmen.

A zorac
13-09-2012 om 22:31
Kinderfeestje en zwemfeestje
Wat betreft het kinderfeest: onze kinderen mochten tot en met hun tiende één kind minder uitnodigen dan de leeftijd. Dus word je zeven, dan zes kinderen uitnodigen. Dat is altijd goed bevallen.
We maakten vooraf een complete lijst met wie er eventueel in aanmerking kon komen voor een uitnodiging. Dat liep uiteen van penvriendinnen en kinderen van de sportclub tot (bijna nooit uitgenodigde, maar superaardige) klasgenoten en BFF's. Ik hintte hier en daar wat. Als de lijst compleet was begon het grote schrappen, tot de zes echte lievelingen overbleven.
Wat betreft zwemfeestje: niet doen!. Wacht nog een jaar (of drie). En neem hoe dan ook extra volwassenen mee. Van iedereen die een zwemfeestje heeft gegeven heb ik gehoord dat twee volwassenen als begeleiding niet genoeg is. Zelfs voor bij twaalfjarigen die allemaal drie diploma's op zak hebben. Als je wilt horen wat er allemaal (tegelijk) mis kan gaan, licht ik je graag in.

A zorac
13-09-2012 om 22:34
Mix
O, en wat betreft mixen: wel goede ervaringen met kinderen uit verschillende hoeken (klas, sport, vakantievriendin) mixen. Slechte ervaringen met mixen leeftijden. Maar n=1 hè.

Tango
14-09-2012 om 13:50
Heb vader gevraagd
Van het jongetje zonder zwemdiploma. Vader vond het fijn dat ik het overlegde. Hij vindt het geen probleem dat zijn zoontje meegaat. Omdat in het zwembad kinderen zonder diploma niet zonder begeleiding in het bad mogen gaan Tangoman en/of ikzelf mee het water in. W.s. wisselen we elkaar een beetje af. Jongetje krijgt gewoon bandjes om, hij heeft ook zo'n speciaal drijfpak maar vond dat niet prettig. Lijkt mij ook niet handig met naar de wc gaan e.d. dus ik vind het prima als hij met bandjes en zwembroek komt. Vader ging het nog met moeder en kind bespreken maar vond het op deze manier prima. Tangozoon blij, want hij wilde dit jongetje toch wel graag mee.
Verzetten naar later doe ik niet hoor, natuurlijk kan er iets gebeuren in een zwembad, maar dat kan in de speeltuin ook. We gaan met twee volwassenen mee en daarnaast nog Tangodochter van 11 met een vriendinnetje, die ook een beetje toezicht kunnen houden. Daarnaast dan 8 kinderen van 7 of 8 jaar. Moet naar mijn idee best lukken.

+ Brunette +
14-09-2012 om 16:48
Kinderfeestje zonder volwassenen.
Nodig er tien uit maar zorg dat je erbij blijft. Dus niet ondertussen de gastvrouw moeten spelen voor de grote mensen. Kind afleveren en op een bepaalde tijd weer ophalen of dat jij ze terugbrengt. Je kunt dat taktisch op de uitnodiging laten weten: "Het feest begint om ... uur en je kunt je kind om ... uur weer ophalen." Ik heb het ook weleens zo gedaan. De ouders hoefden er niet bij te zijn. Want zo kun je het ook zien: dat ze niet verplicht hoeven te blijven maar even lekker hun eigen gang kunnen gaan.

Annet
14-09-2012 om 20:36
Grappig brunette
Wat jij beschrijft, speelt in Nederland niet. Ouders leveren hun kind af, bij jonge leeftijden gaan ze even mee naar binnen. Alle ouders vertrekken tijdens het feest en komen pas terug op de ophaaltijd.
Er kunnen uitzonderingen zijn maar die worden vooraf gemeld/besproken. En dan zijn het ook echt uitzonderingen.