Dineke
29-09-2014 om 18:02
Klasgenootje gepest????
In de klas van mijn dochter is een probleem ontstaan. Een van de kinderen in de klas wordt mogelijk gepest volgens moeder. Dit jongetje is 2 jaar geleden nieuw in de klas gekomen omdat hij gepest werd op zijn oude school. Hier leek het redelijk te gaan. Moeder zat wel iedere keer bij de leerkracht als er iets was, maar het jongetje zelf kon zich goed verweren. Mijn dochter is vorig jaar en tijdje door hem gepest en ook andere ouders hadden dezelfde ervaring. Tot op heden waren dit dingen die weer overwaaiden.
Nu werden we als ouders bij elkaar geroepen omdat het kind gepest werd. Ik heb mij dochter gevraagd of zij iets had gemerkt en ook andere kinderen. Het blijkt dat het gepeste jongetje briefjes vindt op de grond met vervelende teksten. Volgens verschillende kinderen inde klas schrijft het kind echter zelf de briefjes. Dit is ook aan de juf gevraagd maar die wil uiteraard niet antwoorden.
Jongetje komt intussen niet meer opschoof, wordt thuis gehouden door zijn ouders.
2 jaar geleden was er ook spraken van pesten in de klas en toen wist iedereen hiervan en ook wat er gebeurde. nu is iedereen verbaasd. Ik begin steeds meer te geloven dat dit jongetje zelf briefjes schrijft, en zou dit eigenlijk nog lastiger vinden voor de juf om te handelen.
Herkennen jullie dit en hebben jullie tips of wij als ouders nog iets kunnen doen?

Iselo
30-09-2014 om 00:04
School laten uitzoeken
Volgens mij kun je als ouders niet veel. Behalve dan aan je eigen kind vragen wat die denkt en hopen dat zij de waarheid spreekt en het jongetje niet pest.
Ik zou niet veel waarde hechten aan het feit dat enkele kinderen iets zeggen. Je weet hoe roddelen werkt. Een iemand zegt wat, iemand anders neemt dat over en na een tijdje zegt iedereen hetzelfde, maar hoeft dat niet de waarheid te zijn.
Het is echt nu een probleem van school, zeker als de ouders het kind thuis houden. Dan zal de school iets moeten en komt de inspectie misschien ook om de hoek kijken. Als die jongen zelf die briefjes schrijft, zou de juf dat misschien aan het handschrift kunnen zien. Het is moeilijk om anders schrijven lang vol te houden.
En dat jij het lastig vindt voor de juf hoe te handelen is heel meelevend van je, maar zij is de juf en moet hier iets mee, vooral omdat hij niet naar school gaat, maar laat het probleem vooral bij haar.

vlinder72
30-09-2014 om 07:39
Je kan niets
Bij mijn dochter zit ook een meisje in de klas die altijd roept dat ze gepest wordt. Haar moeder gaat daar volledig in mee en staat dan tegen haar te vertellen hoe erg het wel niet is.
Alleen zie ik steeds heel iets anders gebeuren. Ze loopt met haar gymtas boven haar hoofd te zwaaien zodat ze bijna kinderen heel hard raakt. Zegt iemand daar dan iets van dan rent ze naar haar moeder om te zeggen dat ze gepest wordt.
Tijdens de avondvierdaagse liep ik samen met haar moeder. Haar dochter liep voor ons uit. Mijn dochter liep ergens anders met een stel vriendinnetjes. Haar dochter liep continu een stel jongens uit te dagen. Voor hun voeten te lopen, te plagen met schoenen, uiterlijk, haar etc. Tot een van die jongens haar wegduwde en dan kwam ze bij haar moeder klagen dat ze haar altijd moesten hebben. En haar moeder bevestigde dat. En ik dacht toen echt " zagen wij net dan wel hetzelfde gebeuren" ?" .
Je kan er niets mee. Het is iets tussen de school en de ouders/jongen.

EwaB
30-09-2014 om 09:31
jongetje.....
Als je over jongetje spreekt denk ik aan een kind van groep 3 . Om welke leeftijd gaat het???

M Lavell
30-09-2014 om 09:47
Zieke geest
"Het blijkt dat het gepeste jongetje briefjes vindt op de grond met vervelende teksten. Volgens verschillende kinderen inde klas schrijft het kind echter zelf de briefjes."
Dat klinkt als een ver gevorderde en geoefende zieke geest.
Hoe oud is dat kind?
Als het om de basisschool gaat (jongetje, ik denk aan groep 6, klopt dat?), dan vind ik 'hij doet het zelf' een onwaarschijnlijke stelling. Kennelijk zijn er briefjes. Kennelijk weet jouw dochter ervan. Dat hoeft niet te betekenen dat zij ze schrijft.

Emine
30-09-2014 om 11:10
Blame the victim
Uitkijken dat je niet in blame the victim terecht komt. Het kan dat hij ze zelf schrijft, maar ik zou er toch niet rucksichtlos vanuit gaan. Het kan namelijk best zijn dat dit de naam is die de werkelijke pesters eraan geven. Net als dat bij verkrachting wel eens gezegd wordt 'ze wilde het zelf.'
Ik zou mijn kind op het hart drukken absoluut niet aan pesten mee te doen en het verder bij school laten, meer kun je even niet doen denk ik.

ezra
30-09-2014 om 11:51
zieke geest
Waarom zou een kind uit groep 6 dat niet kunnen? Hier hebben we iets soortgelijks meegemaakt. Mijn dochter werd door haar 'vriendin' beschuldigd van pesten. Ik nam dat serieus, dus mijn dochter kreeg niet alleen op school op haar kop maar thuis van mij ook nog een keer.
De pesterijen werden volgens de verklaring van het meisje steeds verdergaand, en toen kreeg ik argwaan. De manier van pesten (stiekum en achterbaks) paste namelijk helemaal niet bij mijn dochter (een impulsieve ADHD 'er, een echte flapuit, 't zou een stuk waarschijnlijker zijn dat ze zou slaan bijvoorbeeld dan pesten op die manier). 't kwam tot een crisis toen ik mijn dochter na schooltijd uit de klas plukte terwijl ze door juf, IB'er en moeder van het meisje werd onderhouden over haar zogenaamde pestgedrag. Toen die moeder vervolgens mij thuis belde om mij te onderhouden over het verschrikkelijke gedrag van mijn dochter heb ik aan die moeder uitgelegd hoe het karakter van mijn dochter was, en waarom de manier van pesten waar ze van beschuldigd werd absoluut niet paste bij mijn dochter. Gelukkig heeft het meisje uiteindelijk toegegeven dat het valse beschuldigingen waren omdat ze bang was dat ze mijn dochter als vriendin kwijt zou raken. Het was een opluchting toen het uiteindelijk uit kwam. Tussen dochter en 'vriendin' is het nooit helemaal meer goed gekomen. Ik snap nog steeds niet hoe een kind van een jaar of 9 op het idee komt om een pestverhaal te verzinnen. Ik heb alleen gezien dat het gebeurde.

creabea
30-09-2014 om 14:08
jahoor, ik ken er ook een
iemand die meende dat ze altijd door iedereen gepest werd. Had ook last van woede-aanvallen op zo'n moment (de aanleiding kon een willekeurige opmerking van een klasgenootje zijn), en achteraf verdraaide ze nog wel eens het een en ander, zodat ze 'zieliger' uit het voorval kwam dan wat er werkelijk was gebeurd. Dit speelde in de hoogste klassen van de basisschool, en die persoon was achteraf gezien denk ik iemand met borderline.

Dineke
01-10-2014 om 20:59
Andere school
De jongen waar het om gaat is 10 jaar. Net vandaag gehoord dat hij naar een andere school is gegaan. Erg triest allemaal.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.