Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Heidi*

Heidi*

14-03-2010 om 11:44

Kleine jongen wordt te dik....

Onze zoon van bijna 11 met PDD-nos wordt langzamerhand steeds zwaarder.

Hij weigert om te sporten en bewegen en hij lijkt wel de geeuwhonger te hebben. In de groei goed boterhammen eten vind ik niet meer dan normaal, maar zoals hij op eten aanvalt, bang is dat hij tekort komt vind ik niet normaal.
Hij is bovendien ook nog eens erg klein van stuk, dus de overtollige kilo's zijn inmiddels duidelijk zichtbaar. Hij heeft vetputjes, borstjes en behoorlijke spekrolletjes op zijn buik.

Ik wil zelf 5 kilo vermageren, dus ik wil hem steunen doro samen bewust te eten en te bewegen. Er gaat dus geen zwaar afvalprogramma plaats vinden en sporten kunnen we thuis.

Het laatste wat ik wil dat is hem een probleem aanpraten, maar als hij zo veel blijft eten en niet bewegen, loopt het echt uit de hand.

Kan ik dit huis-tuin en keuken programma inzetten of heeft iemand anders een goed advies?

tonny

tonny

14-03-2010 om 12:04

Eten waarop je flink moet kauwen

dus geroosterd brood of ander stevig brood met granen, noten, extra's.

Maaltijdsalades met noten, fruit; rauwkostsalades.

En hem nergens brengen maar altijd op de fiets sturen.

Je hebt trouwens best kans dat-ie aardig in de lengte zal uitschieten als hij een jaar of twee ouder is!

bertje1

bertje1

14-03-2010 om 12:59

Dietiste

waarom niet gewoon naar de dietist? kost niets en je krijgt een aangepaste voeding, met wat 'sturing' van buitenaf. kan helpen. Iedere voeding heeft weer zijn eigen 'probleempjes' waar naar gekeken wordt.
Bovendien moet je het volhouden.
Heeft hij medicatie? Kan soms ook tegenwerken.

Pippin

Pippin

14-03-2010 om 19:44

Alternatieven

Hier werken alternatieve snoepjes erg goed.
Mandarijnen, radijs, worteltjes, komkommer, dat soort spul. En opletten met wat ze drinken. De oudste is een melkslurper. Als zij haar zin krijgt drinkt ze elke dag anderhalve liter melk. Dan kan ze zich nu niet meer veroorloven, zij is niet meer de magere spriet die ze altijd was. Dus dan neemt ze meestal water en drie keer per dag een beker melk.

T&T

T&T

15-03-2010 om 10:29

Wel bewegen!

Beweging is superbelangrijk! niet alleen om niet dik te worden, maar ook om je gewoon goed te voelen.
Nou weet ik wel dat niet iedereen even sportief is aangelegd, maar helemaal niet sporten/bewegen zou ik van mijn kinderen niet pikken. Het hoort bij de opvoeding, en ik vind het heel ongezond om niks te doen.
Aj, sorry als dat er wat ongenuanceert uitkomt... maar goed, voor ieder kind is wel iets te vinden, al is het soms nogal zoeken, zeker voor kinderen met een "gebruiksaanwijzing" (ik heb er zelf twee).
Teamsporten zijn vaak al niet zo handig, net als teveel competitie- gerichtheid. Onze oudste is gek met dieren, en nu al een tijdje aan het paardrijden, dat is redelijk individueel. Ze zwemmen allebei, niet omdat ze het leuk vinden, maar omdat het moet van mij ;) wat ben ik gemeen he?! vooral jongste heeft er echt lange tijd moeite mee gehad... maar 1 uurtje in de week moet je toch kunnen doorbijten. Ik zwem overigens zelf mee, want de reguliere zwemles is te druk voor ze. Nu (jawel, na twee jaar) krijg ik eindelijk een enthousiaste reactie van jongste op de zwemles! Net nu ik het zelf bijna zat was... dat doet wel heel erg goed.
Misschien wil jou kind liever niet bij een clubje, maar gewoon lekker buiten iets doen; wandelen, fietsen...
Hier stuit dat ook nogal eens op verzet, want gewoon een rondje lopen vinden ze zeer onzinnig! dus hebben we een hond, die moet uit! en in de zomer hebben we gelukkig een heerlijke ijssalon op redelijke loopafstand ;) maar ja, dat doet natuurlijk niet zo veel goeds voor je gewicht. Probeer creatief te denken om je kind in beweging te houden, want ik zie kinderen die nog geen kilometer meer kunnen lopen, en dat vind ik echt zorgelijk.
Suc6 ermee, groetjes, Tess

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.