Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Pien

Pien

09-05-2014 om 20:39

Kleuter 4 jaar leest al....iemand ook die ervaring?


Dalarna

Dalarna

11-05-2014 om 15:16

Aisella

Wat is er mis mee dat jouw kind wellicht iets meer moeite heeft om te leren schrijven? Vaak denkt men dan later aan het overslaan van groep 3 omdat daar niets meer te leren is maar juist dán moet dat kind opeens hele zinnen achter elkaar schrijven in groep 4. Het kan ook voor een kind wat al heel goed kan lezen en schrijven heel frustrerend zijn om dan opeens veel te moeten schrijven zonder oefening.

Met dit soort kinderen moet je mijns inziens het schrijven volledig aanbieden in groep 2 of groep 2 overslaan. Groep 1 en 2 en daarna 3 lijkt mij funest en verschrikkelijk saai. Vaak hebben de leerkrachten in groep 3 tot de kerst amper de tijd om een kind extra werk te geven en hier gaat het om kinderen die echt dan al een jaar of veel meer voor lopen. Ze kunnen vaak dan alleen een zonnetje worden en daar schieten ze niets mee op.

Aiselle

Aiselle

11-05-2014 om 16:00

Dalarna

Het is wel iets meer dan 'iets meer moeite'. Hij kan nog geen fatsoenlijk rondje tekenen. Misschien met een doorsnee van 5cm en dan lijkt het een ei. Ik vind het geen probleem; hij is immers 4,5. Als hij naar groep 3 zou gaan, zou dat wel een probleem zijn als hij dat in de komende maanden niet verfijnt. Hij zou dan sowieso aangepast werk moeten krijgen, omdat hij niks leesbaars op papier zou kunnen krijgen in de ruimte die er voor bedoeld is in de werkboeken van groep 3 (mijn oudste zit nu in groep 3, dus ik heb daar actueel zicht op). Het lijkt me dan makkelijker om aan zijn cognitieve behoefte te voldoen in groep 2, aangezien dat het enige vlak is waarop hij voorloopt, dan om de zaken om te draaien. Ik heb deze vakantie ook werkbladen voor hem uitgeprint en dan zie ik gauw genoeg wat hij aankan in welk opzicht.

Overigens liep mijn oudste ook voor en heeft hij zich geen moment verveeld in groep 3. Dat zegt niets over nummer 2, maar ik bedoel er maar mee te zeggen dat voorlopen niet automatisch betekent dat een kind zich enorm gaat vervelen. De mogelijkheid speelt mee, maar is niet bepalend voor het nu.

Annika

Annika

11-05-2014 om 16:09

sociaal emotioneel - lengte en motoriek

In HB land is het ook wel een beetje not done om te roepen dat je kind sociaal emotioneel niet toe is aan een hogere groep. Ik geloof best dat het lastig is om in te schatten waarom een kind niet meedoet, en dat in sommige gevallen een kind echt opbloeit tussen oudere kinderen, maar niet altijd.

Ik heb drie kinderen, mijn middelste speelt veel leuker met grotere meiden dan met die van haar eigen leeftijd. Is goed gebekt en communicatief zeer vaardig. Zolang er niet gerend of gevochten wordt gaat het prima

Oudste zoon is juist heel speels voor zijn leeftijd en hoewel op cognitief gebied verder dan de rest van zijn klas trekt hij buiten school het meest naar jongere kinderen. Bij jongste weet ik het gewoon niet, maar school vindt hem "echt een kleine kleuter".

Als ik zie wat er gebeurt als hij door een groepje groep 2 jongens wordt opgehaald dan heb ik er weinig vertrouwen in dat hij lekker in zijn vel zat zitten in een hogere groep. Hij hobbelt er op zijn zijwieltjes achteraan terwijl de rest gewoon hard crosst, hij kan niet winnen met tikkertje of verstoppertje. Terwijl de rest "stoere" taal uitslaat heeft hij geen idee waar ze het over hebben - en wederzijds. Hij is dan ook meestal het zoveelste wiel aan de wagen en binnen no-time weer terug.

Misschien dat hij tussen oudere kinderen zich ook sneller aanpast, maar ik zie het ook gebeuren dat hij altijd de kleinste, de minst sterke is, die het minst hard kan rennen en pas veel later met puberen begint dat de rest van zijn groep. Ik weet gewoon niet wat slim is. Ik zie liever verdieping, liefst tussen gelijkgestemden, dan versnellen.

Annika

Annika

11-05-2014 om 16:10

oja

en de mijne schrijft nu wel hele zinnen maar kan niet knippen of kleuren - de letters 'tekent' hij van onder naar boven (dat wordt nog leuk om af te leren straks) maar hij vindt het zo geweldig dat hij er de hele dag mee bezig is...

Primavera

Primavera

11-05-2014 om 16:52

Puberen?

Annika:"..... en pas veel later met puberen begint dan de rest van zijn groep". Hoezo? Ze puberen toch zeker niet allemaal op exact dezelfde leeftijd. Als ik kijk naar mijn oudste dochter en haar vriendin die slecht een maand leeftijdsverschil hebben, maar maar liefst 6 jaar verschil in lichamelijk ontwikkeling. Haar vriendin werd met 10 al ongesteld en had toen al een enorme boezem. Mijn dochter die dit jaar 16 wordt is nog niet ongesteld geworden en begint dit jaar een beetje borstontwikkeling te krijgen.

Bovendien hoe verder je in de schoolcarrière komt, des te meer de leeftijden uit een gaan lopen. Er zijn kinderen die versneld of vertraagd zijn, soms zelfs meermalen, zij-instromers, enz.

Ik zeg helemaal niet dat ieder kind wat wat voorloopt op cognitief gebied moet versnellen. Er zijn alleen behoorlijk wat kinderen waarvoor groep 1,2,3 in drie jaar echt veel langzamer gaat dan hun eigenlijke cognitieve ontwikkeling. Ik heb altijd het idee gehad dat je door die kinderen met veel kunst en vliegwerk in dezelfde leeftijdsgroep te houden je ze onnodig afremt. En als je dan toch overweegt om groep 1-2-3 in twee jaar te doen dan is groep 2 juist de groep die het meest geruisloos kan worden overgeslagen, zowel wat kennis opdoen betreft als sociaal in de groep. Groep 3 wordt vaak nieuw gevormd waardoor zo'n versneller niet de enige is die in een al gevormde klas komt te zitten.

De ontwikkeling van kleuters is verder erg grillig, wat ze de ene maand nog niet kunnen is de volgende maand alweer een oud kunstje. De sociale ontwikkeling wordt verder ook erg bepaald door de sociale omgeving waarin het kind zich bevind en de meeste kinderen passen zich daaraan aan, zeker als het om slechts een jaar eerder of later gaat.
Vandaar dat ik dat geen voorspellende waarde vind hebben.
Jouw zoon weet ik niet, maar bij de zoon van Pien zoals ze hem beschrijft zou ik toch echt aan een versnelling denken.

Sociaal

Ik ken zoveel verhaal van kinderen die sociaal 'gemiddeld' of zelfs 'achter' zijn en dus niet tot hun cognitieve niveau versnellen. En wat gebeurt er dan regelmatig bij versnellen? Of bij peer contacten (kijk eens bij Pharos of op het HB kind forum). Blijken die kinderen helemaal niet sociaal achter. Op de sociale werkplasts doe ik ook niet leuk mee.
Dat gaat niet altijd op, maar de omgang met de leeftijdsgenoten is juist bij deze kinderen niet altijd maatgevend.
Loes

Jillian

Jillian

11-05-2014 om 19:00

sociale ontwikkeling

Wat de sociale ontwikkeling betreft kan je misschien het beste kijken naar hoe een kind ligt in de klas, of hij/zij vriendjes heeft en zich thuis voelt. Als dat wel zo is dan zit het kind waarschijnlijk sociaal op niveau. Misschien zou hij/zij zich in een andere klas ook wel thuisvoelen maar dat is lastig te bepalen van te voren.
Bij een kind wat een slechte aansluiting heeft is versnellen een goede optie. Misschien blijft die slechte aansluiting wel in een hogere groep, dat kan natuurlijk. Maar dan is die aansluiting waarschijnlijk niet slechter dan in de oude groep. Je kan het dan dus best proberen.
Echter als een kind goed op zijn plek lijkt te zitten in de klas dan zou ik niet zo vlug gaan versnellen maar liever werk op niveau aanbieden binnen de klas.

Annet

Annet

11-05-2014 om 21:03

Aansluiting bij klasgenoten is niet hetzelfde als er passen

Mijn zoon had veel vriendjes in groep 3, aardig wat verjaardagsfeestjes, vaak speelafspraken. Zo op het oog paste het prima. Juf vond het ook prima gaan. Goede aansluiting dus.
Helaas werd hij in de loop van groep 3 depressief. Hij deed niets anders dan zich de hele dag aanpassen aan de groep. Dat vraagt heel veel van een kind. Dat uitte hij thuis, niet op school. Een kind dat liever dood wil, zit niet goed in zijn vel, ook al denkt juf dat het goed gaat.
Uit onderzoek bleek dat hij emotioneel ook een flinke voorsprong had, naast de cognitieve voorsprong. En dat terwijl hij nooit met oudere kinderen speelde. Dat gebeurde op zijn school nooit. Kinderen uit groep 4 speelden niet met kinderen uit groep 3.
De versnelling die volgde zorgde ervoor dat hij emotioneel veel beter paste bij de groep. Hij was een jonge leerling, het leeftijdsverschil met de rest was best groot. Voor hem een pluspunt.

Zo simpel is het niet

Hier wordt gesteld dat als een kind in de ene klas geen aansluiting heeft dat in de volgende klas wel zo zal zijn. Ik denk dat het niet zo simpel is. Kinderen die sociaal gezien niet goed liggen, blijven in de andere klas toch vaak dezelfde issues te hebben. Dat ligt ook gewoon aan het karakter van het kind. Mijn zoon (versneld) is bijv. wel goed in 1 op 1 contacten, maar heeft moeite zich staande te houden in een groep. Dat ligt ook aan zijn karakter, hij is gewoon geen haantje de voorste, best verlegen, bang om op te vallen en heeft geen grote mond of goede grappen. Maar dat is toch geen probleem, we hoeven niet alleman het populairste kindje uit de klas te zijn. Hij heeft af en toe speelafspraakjes maar heeft het toch prima naar zijn zin op school.

Soms lijkt het alsof ouders de perfecte situatie wollen hebben met kinderen die op alle punten uitblinken, maar dat is niet de realiteit.

Pien

Pien

11-05-2014 om 22:05

Reacties

Leuk dat er hier een hele discussie is ontstaan. De meningen verschillen nogal en ik vind het wel leuk om over te bomen.

Ik ga niet helemaal terug reageren op alle reacties. Met sommige ben ik het hardgrondig oneens en met anderen helemaal eens

Ik snap de redeneringen van problemen op latere leeftijd voor willen zijn en daarom nu willen versnellen. Maar in veel gevallen duw je een kind dan nú in een probleem. Nogmaals, ik moet er niet aan denken dat mijn zoon nu een klas hoger zou moeten meedraaien. En nee, dat heeft niets te maken met hem klein willen houden of het sociaal-emotionele belangrijker vinden dan het cognitieve. Maar ik voel gewoon aan dat we dán juist een probleem zouden krijgen. Wat genoemd werd: ook mijn kind is nog heel jong in gedrag, afwachten, vindt nieuwe dingen spannend en speelt niet buiten met ren-/fiets- en hardloopspelletjes. Die zou dan moeten gaan functioneren tussen kinderen die dat misschien in groep 1 ook waren, maar nu al een jaar verder hebben kunnen rijpen.... Dan creëer je een probleem dat er nu dus niet is!

Ik vind de kleutertijd heel belangrijk. Ik vind zelfs dat de voorjaarkinderen altijd een voordeel hebben, omdat die (meestal) een half jaar langer kunnen kleuteren. Er gebeurt in de kleutergroep zoveel in de ontwikkeling, dit moet je mi niet over gaan slaan omdat een kind cognitief verder is. En ik denk dat de school best in staat is hem ook cognitief tevreden en zinvol bezig te houden.

Ook mijn kind kan nog helemaal niet schrijven. Dus daar gaan we eerst eens rustig, op zijn tempo, mee aan de slag en dan zien we volgend jaar wel wat hij aan wil/kan qua versnellen. Maar wat mij betreft dus echt binnen zijn eigen groep.

Sandra

Sandra

12-05-2014 om 09:24

ik hoop

dat je een zelfverzekerd kind hebt. Want dat is wel nodig, als de focus ligt op zwakke kanten. Eerst eens goed leren schrijven, sneller werken, sociaal-emotioneel sterker worden. (het afwachtende gedrag kan ook voortkomen uit zijn slimheid, of juist door het niet-uitdagende aanbod. Overigens is met afwachtend-zijn niets mis. Maar het hoeft dus zeker niet te duiden op 'jong'.)
En dan mag hij volgend jaar, als hij wil, misschien wat meer werk op niveau doen. Dat is een mega valkuil, slimme kinderen moeten nog vaak (op scholen die achterlopen op dit gebied) eerst iets willen voordat ze iets krijgen. Je verwacht iets van een slim kind dat je van een ander kind niet verwacht. Een ander kind hoeft niet te willen, uitdaging is gewoon vanzelfsprekend. (even chargerend, want ik weet wel dat het aanbod voor een hoop kinderen ontoereikend is) Voor sommige kinderen start dan een doodvermoeiend proces: leerkrachten die aangeven dat kind niet wil, jee, hij moet eerst eens gemotiveerd zijn, jee, wat ik ook doe, ik krijg hem niet aan het werk. Kind snapt er niets meer van, en gaat steeds meer onderpresteren of vindt een modus om zo weinig mogelijk nog op te vallen. Daar komt zo'n kind de basisschool vaak wel mee door, maar met goed onderwijs heeft het niets te maken.

Aiselle

Aiselle

12-05-2014 om 10:12

ach

Dat kan vast voorkomen. Maar als je zo'n kind voortijdig naar groep 3 doet, verwacht je toch ook iets dat je van een ander kind niet verwacht? Namelijk dat het bv. motorisch even ver is als een kind van 1 tot 2 jaar ouder (afhankelijk van wanneer het jarig is). Ook niet alle leerkrachten zullen daar goed mee omgaan. Je hebt er vast ook wel figuren bij die denken 'als je zo graag naar groep 3 moet, dan moet je ook maar op alle vlakken op dat niveau functioneren, dus ik schrijf gewoon in jouw schrift dat het netter moet'.
Het blijft een gok, en afhankelijk van zowel kind als leerkracht.
Als een voorloper in groep 3 de eerste maanden al geen extra werk/aandacht kan krijgen, dan krijgt een achterblijver (op niet-cognitief gebied) dat waarschijnlijk ook niet. En dan? Mijn perfectionist is dan allang afgehaakt uit frustratie omdat het hem niet lukt om goed te schrijven.

Pien, het lijkt me zinvoller om eens te gaan bedenken wat je zoon in groep 2 zou kunnen worden geboden. (Eventueel thuis? Die van mij heeft vaak een dag vrij.) Mijn oudste kreeg in groep 2 bijvoorbeeld extra moeilijke bouwopdrachten. Ook ging hij erg in op bepaalde thema's. Qua werkbladen was het niet veel, maar bij bijvoorbeeld lezen met een kind uit een hogere groep, kan het jongere kind zelf lezen, in plaats van voorgelezen worden. Dat deden ze dan wel. Voor mijn oudste hoefde er niet zoveel, die vond het allemaal wel best en dus heb ik niets gedaan behalve af en toe aangeven wat hij kon. Ik heb dus nog niet heel veel ideeën voor nummer twee. Die is verder, maar een ander kind, dus het is afwachten hoe die zich gaat gedragen.

Primavera

Primavera

12-05-2014 om 10:28

Maar wàt sla je dan over?

Pien:" Er gebeurd in de kleutergroep zoveel in de ontwikkeling, dit moet je mi niet over gaan slaan omdat een kind cognitief verder is. "
Ik hoor deze redenatie vaker en volgens mij wordt die zo op de PABO geleerd, maar ik heb nooit begrepen wat het kind nou precies over zou slaan in de ontwikkeling, noch heb ik aan mijn versnelde dochter gemerkt dat ze iets over zou hebben geslagen in vergelijking met mijn andere kinderen.
Ik zou het fijn vinden als iemand eens zonder wollige taal of vage begrippen nou eens concreet uit zou kunnen leggen wat voor verschrikkelijk belangrijks een kind (voorgoed?) in de persoonlijke ontwikkeling mist als het niet minstens twee jaar over alle kleuterklassen doet. En bovendien waarom die ontwikkeling op een één of andere manier alleen in de kleuterklassen zou kunnen plaatsvinden en niet meer in groep 3.

Je kunt het ook 'cognitief tevreden en zinvol bezighouden' noemen, maar voor mij blijft het een eufemisme voor het kind de tijd uit te laten zitten wachtende tot de rest zo ver is. De wachttijd wordt er misschien leuker van, maar niet motiverender. Het staat mi juist haaks tegenover de het stimuleren van de persoonlijke ontwikkeling. Ik denk dat sommige kinderen waarvan gezegd wordt dat ze de aanvankelijke voorsprong weer 'kwijtgeraakt' zijn in werkelijkheid gedemotiveerde kinderen zijn die hun leergierigheid zijn kwijtgeraakt ( het leidt alleen maar tot wachten op de rest) en zijn gaan onderpresteren.

Sandra

Sandra

12-05-2014 om 10:44

Aiselle

Ik zie groep 2 overslaan echt niet als enige optie hoor, dat klonk gewoon zo in bericht vraagsteller. (niets met gr 1 kinderen, vriendje in groep 2) Het kan heel goed zijn dat daar de oplossing niet in ligt. Maar het hele bericht geeft wel aan dat er mi actie ondernomen moet worden.
Ik zou mijn kind geen plezier hebben gedaan met het overslaan van groep 2. Tenminste niet op de school waar hij zat. Omdat het een kind is dat erg van zijn vrijheid houdt, en erg van spelen hield. Nu kwam de ellende voor hem (verplichte werkjes) tenminste iets later.
Maar ik word zo boos over argumenten als motorische ontwikkeling. Wat kan een kind daar nu aan doen? School moet veel flexibeler zijn en zich aanpassen aan wat kind nodig heeft, ipv dat kind steeds maar moet passen.

Dalarna

Dalarna

12-05-2014 om 11:05

Primavera

Wat ik dan ook wel weer grappig vind is dat het zo verschrikkelijk normaal is om groep 8 saai te vinden, dat mensen het 'uitzitten' noemen en dat bijna elk kind boven het gemiddelde dan wel klaar is met school. Daarentegen mag je zo niet over groep 1 of 2 praten want dáár leer je zoveel, dat kan niet saai zijn, je kunt het niet over 'uitzitten' hebben etc want je mist daar anders zoveel belangrijks.

Dalarna

Misschien omdat groep 8 maar één jaar is. Sommige kinderen vervelen zich al vanaf groep 1.

Wat ik trouwens wel apart vindt is dat het constant aanpassen aan het niveau voor slimme kinderen zo'n deprimerende opgave is, maar dat je dat nooit hoort over kinderen die juist helemaal niet goed mee kunnen komen. Dat moet toch net zo goed deprimerend zijn, altijd de slechtste resultaten, de helft niet begrijpen van de stof, geen aansluiting bij klasgenootjes omdat je andere interesses hebt, zij jou en jij hun grapjes en spelletjes niet begrijpt?

skik

Dalarna

Die laatste alinea was natuurlijk in het algemeen, niet speciaal aan jou gericht.

skik

skik

Heb je nog nooit gehoord van kinderen die blijven zitten dan??

Dalarna

Dalarna

12-05-2014 om 12:03

skik

Ik zie het hier al dagen voorbij komen ja met mijn jongste. Hij heeft nu op dinsdag een invaljuf die vervelende opmerkingen heeft gemaakt omdat hij nog niet kon klokkijken... Overigens is hij ook allang klaar met die basisschool hoor, eind groep 7 al. Voor hem is het laatste jaar net zo zwaar, hij kijkt ook al anderhalf jaar uit naar zijn nieuwe school. Hij is ook de oudste in zijn klas, wordt in september 13 maar eigenlijk is hij weer veel 'jonger' in gedrag. Vindt de poppetjes die je bij de Dirk kunt sparen nog steeds geweldig

Jippox

Ik snap niet goed wat je bedoelt met 'Heb je nog nooit gehoord van kinderen die blijven zitten dan??' in relatie tot mijn post. Verklaar je nader.

skik

skik

Jij geeft aan dat je nooit hoort over kinderen die niet goed mee kunnen komen en geen aansluiting hebben met klasgenoten en daar gedeprimeerd van worden. Maar volgens mij komt dat juist best veel voor. Het is dan niet ongebruikelijk om zulke kinderen een klas over te laten doen.

Geen zittenblijven of versnellen

In Engeland bestaat zittenblijven of versnellen niet. Elk kind wordt geacht met zijn/haar leeftijdsgroep de school door te lopen. Als je voor 1 sept 4 bent dan ga je die sept naar school (je mag het kind thuishouden tot het 5 is maar het gaat dan wel gewoon door naar het volgende jaar)

Mijn oudste leerde lezen toen hij drie was. Toen hij eindelijk naar school mocht met 4j 8m was zijn leesleeftijd iets van bijna 8 jaar. Een jaar later zat hij vrijwel op het niveau van eind basisschool. Met rekenen liep hij ook erg voor en schrijven kon hij al (moest nog wel cursief leren). Maar versnellen is geen optie (en helaas onderwijs op maat ook niet). Ik zie ook kinderen bij hem in de klas die echt zouden opbloeien bij een jaar overdoen, of een jaar later naar school. Maar helaas is het hier heel star. Zo kan het dus ook

Bea2

Bea2

13-05-2014 om 23:26

voor Pien

Ik heb je openingspost gelezen en je laatste reactie en een deel van de rest, maar niet alles.
Ik wilde alleen even aangeven dat ik je redenering/argumenten snap en dat het ook met een kind met een extreme voorsprong goed kan gaan zonder versnellen. Mijn zoon lijkt denk ik een beetje op de jouwe. Hij is van februari en is 7 en zit in groep 3. Hij heeft met net 4 jaar leren lezen.
Hij is bij de kleuters soms heel ongelukkig geweest, maar ik denk dat dat niets te maken had met onvoldoende uitdaging. Het extra werk weigerde hij meestal. School heeft heel veel geprobeerd. Het was meer een combinatie van: heel angstig en stil zijn, motorisch onhandig, andere kinderen te druk vinden, en vooral veel vrijheid willen en willen spelen. Hij wilde geen verplichte dingen doen. Eind groep 1 (hij was toen dus 5) hebben we met juf en IB-er gesprek gehad over evt overslaan groep 2, ook omdat hij van februari is en dus slechts iets jonger zou zijn dan de jongsten in groep 3. Juf en wij waren daartegen, en mijn zoon wilde volstrekt niet naar groep 3. Begin groep 2 is hij getest door een externe orthopedagoog (geregeld door school) die een zeer hoog IQ constateerde en allerlei adviezen had voor juf groep 2. Er is toen materiaal aangeschaft door school wat cognitieve uitdaging bood maar wel spelmateriaal was: ingewikkelde constructie-opdrachten etcetera. Daar heeft hij veel mee gewerkt maar wat vooral hielp is dat hij alle dingen die hij stom vond niet meer hoefde te doen. Hij heeft in groep 2 vooral gespeeld
De cognitieve ontwikkeling ging verder maar daar deed hij op school niets mee en dat vond hij zelf uitstekend.
Eind groep 2 is hij door de IB-er doorgetoetst. Hij was AVI-uit, en spelling en rekenen zat op eind groep 5 niveau. Schrijven kon hij nog niet, en motoriek is zwak.
Hij is gewoon naar groep 3 gegaan, vooral omdat hij bij zijn vriendjes wilde blijven. Hij kreeg een geheel eigen programma in groep 3. Dat bleek niet te werken. Hij is namelijk niet zo zelfstandig en bovendien in zijn belevingswereld echt een groep 3-er, dus hij vond het materiaal over kabouters en paddestoelen met stippen (sommetjes 2+3) veel leuker dan rekenwerk op zijn eigen niveau, wat er saaier uit zag. Toen is een combinatiepakket gemaakt: deels met de klas en deels eigen werk. Dat gaat heel goed. Hij wil zelf absoluut geen groep overslaan. Qua sociale vaardigheden, assertiviteit, motoriek, zelfvertrouwen blijft hij groeien en wordt hij steeds 'normaler'.

Mijn visie op mijn kind is als volgt: hij heeft op de basisschool cognitief heel weinig te leren. Wat we ook doen. Een groep overslaan helpt niets. Hij heeft echter heel veel andere dingen te leren en die leert hij het liefst tussen leeftijdsgenoten.
Ik moet wel zeggen dat deze school het snapt en veel biedt. Vanaf groep 5 is er ook Spaans, plusklas etcetera.

Voor een ander type kind kunnen de afwegingen uiteraard heel anders zijn. Ik ben niet tegen versnellen.

Esther

Esther

14-05-2014 om 08:29

missen?

Hier een kind dat groep 2 heeft overgeslagen. Ik zeg altijd dat het enige dat ze echt gemist heeft is haar veterdiploma. Maar dat is ergens in groep 7 of 8 nog goed gekomen.

In het begin mocht ze dan 's middags nog terug naar de kleuters om te spelen. (aangezien ze ook op groep 3 voorliep kon ze die tijd namelijk best missen). In haar oude klas bleek ze echter deze 'speelmiddagen' voornamelijk door te brengen met een boek in de leeshoek. Niet echt een succes dus. Wij hebben er nooit spijt van gehad, inmiddels heeft ze succesvol de middelbare school afgerond.

Maar haar leesniveau lag op vierjarige leeftijd echt heel hoog, ze kon toen echte boeken lezen (en begrijpen).

Jippox

Ik denk dat het ook veel voorkomt dat kinderen die achterlopen dezelfde problemen tegenkomen als kinderen die voorlopen (aanpassen e.d.), alleen verbaas ik me dat ik de ouders daar nooit over hoor. Ook is het geen standaard uiting van zorg (van leerkrachten, hb-deskundigen, mede-ouders), terwijl het bij voorlopende kinderen wel zo is: let op, dit kan een probleem worden.

Zittenblijven is trouwens net zo min als versnellen een afdoende oplossing. Als een leerling blijft zitten zit het bij jongere kinderen, dan kan het ook zwaar zijn om je daar aan aan te passen omdat je niet anders wil zijn dan de rest. En dat die kinderen jonger zijn wil niet zeggen dat ze daarom wél op hetzelfde niveau functioneren als het doublerende kind, dat ze dan wel dezelfde interesses delen en dezelfde humor hebben. Ook haalt een doublerende leerling vaak niet ineens superresultaten en blijft het achter bij de rest. Da's ook geen fijn gevoel: de bent ouder, je doet het voor de tweede keer en nog lukt het niet zo goed.

Een oud-klasgenootje van mijn dochter vond het vreselijk om altijd de slechtste van haar klas te zijn. Of dat nou werkelijk zo was of omdat ze dat gevoel had. Toen ze naar het sbo ging bloeide ze helemaal op. Niet dat ze ineens beter of meer leerde, uiteindelijk is ze naar het vervolgonderwijs gegaan dat het reguliere basisonderwijs ook voorzag, maar omdat ze nu niet steeds de hekkensluiter was.

skik

Sandra

Sandra

14-05-2014 om 23:06

Bea

Maar ook in jouw verhaal lees ik veel te veel de regie bij kind. Terwijl dat bij andere kinderen helemaal niet zo is. Dat alleen al maakt je kind tot een uitzondering. Jouw kind wil duidelijk niet anders zijn, niet opvallen. Soms maken kinderen die keuze en is dat zo, kun je weinig anders meer. Maar vaak ligt het aan de cultuur in een school/klas. Want het grappige is dat alle kinderen van elkaar verschillen en volstrekt unieke persoonlijkheden zijn, met vaak ook eigen leerbehoeftes. Dat is natuurlijk soms meer werk voor een leerkracht, makkelijker is het dan van je klas een kudde te maken waarin alle kinderen op elkaar lijken. Zo hebben alleen de kinderen die niet in de kudde geduwd kunnen worden omdat ze teveel afwijken het gevoel buiten de boot te vallen. Jammer is dat.

Annika

Annika

15-05-2014 om 15:55

bea2

Heel goed om dit verhaal ook te lezen, school is er niet alleen om te leren lezen en rekenen inderdaad. Fijn dat hij het wel gewoon naar zijn zin had tussen leeftijdgenoten.

blom

blom

15-05-2014 om 17:20

kort door de bocht

Het is helemaal niet gezegd dat zoon van Bea het naar zijn zin had. Kan wel, maar het kan ook dat hij zich gewoon aanpast aan de groep, dat komt veel voor. (niet dat dat perse slecht hoeft te zijn maar kan mi ook een enorme valkuil zijn)

Bea2

Bea2

16-05-2014 om 00:14

@sandra en blom

Ik begrijp jullie reacties goed, maar ik sta er anders in. Ik denk dat kinderen met een grote cognitieve voorsprong bepaalde risico's lopen, maar dat er helemaal niet per se problemen hoeven te ontstaan. Bovendien is elk kind zo anders.
Ik herken me er niet in dat de regie te veel bij mijn kind zou liggen. Ik hou alleen wel rekening met wat bij hem past. Hoe Sandra het beschrijft, is niet van toepassing op onze school die goed differentieert. Er wordt in de klas sowieso op verschillende niveaus gewerkt. Mijn zoon doet een deel van de week het reguliere groep 3 werk mee: het schrijven omdat hij dat nodig heeft, het rekenen omdat hij het leuk vindt, en taal wel dezelfde methode maar andere opdrachten, zodat hij wel de verhaallijn van de methode meekrijgt, die hij leuk vindt. In de overige tijd doet hij verrijkingsstof voor taal en rekenen op groep 4, 5 en 6 niveau (dus niet het reguliere werk uit deze klassen), afhankelijk van wat het is. Als het te veel schrijfwerk vereist maakt hij het op de computer. Het wordt nagekeken en vermeld op zijn rapport, zodat het 'echt' werk is. Een deel van het pluswerk is verplicht, een deel is facultatief. Dat laatste onderscheid is nodig, omdat hij zelf liever helemaal geen pluswerk doet (leest liever duckjes), en ook omdat hij snel in de stress is als hij denkt dat alles af moet.

Kan het beter? Ik wens elk kind met een grote voorsprong zo'n school toe.
Het heeft alleen wel veel energie gekost om hier te komen, van ons en van school. Het was niet makkelijk om uit te vinden waar hij baat bij had. Vooral in groep 2. Hij bleek toen uiteindelijk vooral baat te hebben bij veel spelen: dat doet hij heel graag en vindt hij nooit saai. Hij heeft in groep 2 veel gewonnen aan zelfvertrouwen, sociale vaardigheden en motoriek. Ik vond het fijn dat hij daar de tijd voor kreeg in een jaar waarin hij mocht spelen, juist omdat hij spelen leuker vindt dan werken, óók als het werk goed op niveau is.

Ik ben er nog steeds van overtuigd dat versnellen niet goed voor hem zou zijn (voor sommige andere kinderen wel!). Hij past zich NIET aan aan de groep, hij is zelfs een slechte aanpasser. Maar hij is in veel dingen gewoon leeftijds-adequaat en niet vooruit. Zijn hartsvriend scheelt een paar weken met hem, en ze zijn behalve cognitief in alle opzichten vergelijkbaar. Het cognitieve verschil merk je niet in hun spel. Hij heeft een hekel aan drukke kinderen en vindt oudere kinderen eng. Hij durft zich tijdens schoolactiviteiten niet eens te mengen onder de groep 4 kinderen. Hij speelt op de BSO ook nog met plezier met de kleuters. Hij vindt sinds een aantal maanden eindelijk gym leuk en niet meer eng. Mee-gymmen met groep 4 zou een grote opgave voor hem zijn.

Dit is geen pleidooi om niet te versnellen. Wel om het idee los te laten dat een al goed lezende kleuter per se gebaat zou zijn bij het overslaan van groep 2 of 3. Dat is mijns inziens volledig afhankelijk van het kind en van wat school kan bieden.

Dalarna

Dalarna

16-05-2014 om 08:03

hmm

" In de overige tijd doet hij verrijkingsstof voor taal en rekenen op groep 4, 5 en 6 niveau (dus niet het reguliere werk uit deze klassen), afhankelijk van wat het is. Kan het beter? Ik wens elk kind met een grote voorsprong zo'n school toe."

Uh ja, dat kan beter. Denk je echt dat als een kind de verrijkingsstof van 4,5,6 doet het de gewone stof van 4,5,6 nog gewoon moet leren? Natuurlijk niet! Je kind zit in groep 3 maar is bezig met werk uit 4,5,6. Wat gaat het de komende 5 jaar doen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.