Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
JtM

JtM

12-07-2021 om 10:14

Kleuter topic


Wij hebben ook leuke Sinterklaasavonden gehad. Al ver voor 5 december gevierd, dus het voelt al als een tijdje geleden  

Beiden geloven hier innig en dat is zo leuk om te zien. We hoeven niets te vertellen of in aan te vullen, ze bedenken alles zelf. Ik probeer soms even te prikken, kijken of er ergens twijfel zit, maar echt totaal niet. Zolang ze hier zo van genieten laat ik ze lekker in hun fantasiewereld  

Kleuter heeft vandaag haar eerste echte dansles gehad. Ze mocht bij dansles als ze door was naar een volgend badje bij het zwemmen en dat is gelukt. De afgelopen weken heeft ze echt sprongen gemaakt mbt onder water zwemmen en ze is ineens door en het lijkt alsof ze de goede slag nu te pakken heeft. 
Dansen is haar lust en haar leven en de hele dag was dus een feestje voor haar, ze heeft zo genoten. 

Nu op naar de kerstdagen en dan lekker een weekje vrij met kleuter ( en peuter) samen. Kan ik nu al naar uitkijken. 

Maisnon3 schreef op 09-12-2022 om 19:21:

[..]

Ik heb even niet meer helder of je oudste inderdaad nog 5 jaar is. Dan mag ze sowieso een dag per week thuisblijven (nou ja, 5 uur officieel geloof ik).

Als ze ouder is, is er inderdaad schoolplicht. Maar ik weet nog goed dat ik vroeger als kind ook vaak moe was, vooral na feestdagen en als het bijna vakantie was. Ik ben jaren lang alle vakanties ziek geweest als ik niet optijd rust nam. Wij kregen van mijn moeder twee 'schoolziekdagen' per jaar. Was heerlijk, konden we op zo'n moment inzetten en dat was echt even bijkomen. Heeft niets slechts met mijn arbeidsethos gedaan hoor, integendeel. Maar heeft me wel geleerd om naar mijn lijf te luisteren.

Ze is 5. Bedankt voor je info!

Morgen gaat onze bijna kleuter wennen op school. Ze heeft er heel veel zin in. Ze zit nu op de peuterspeelzaal in hetzelfde gebouw, dus dat is super makkelijk. Zaterdag is ze naar kleuter muziekles geweest en daar had ze er ook totaal geen moeite mee dat ik niet mee mocht in de les. We hebben er dus alle vertrouwen in dat het meteen goed gaat. Wat ik mij alleen ineens afvroeg was of ik haar nog reserve kleding mee moet geven. Sinds de grote vakantie is de reserve kleding niet meer uit haar tas geweest, dus de kans op een ongelukje schat ik klein in, maar ik heb geen idee wat gebruikelijk is bij kleuters.

De week dat ze jarig is gaat ze nog 1 dag naar de peuterspeelzaal en dan mag ze trakteren. De dag er na (haar verjaardag) gaat ze naar school. Ik neem aan dan nog een keer trakteren. Ik vraag het morgen natuurlijk aan de juf, maar ik ben ook wel benieuwd hoe andere ouders dat gedaan hebben.

Wat spannend dat ze naar school gaat Tara! Fijn dat jullie er een goed gevoel over hebben. De meeste kleuters vinden het de eerste week wat spannend, maar wennen al heel snel. Anderen hebben vanaf dag één hun ouders al niet meer in beeld

Reservekleding hebben ze meestal wel op school liggen. Veel kleuters hebben van die standaard periodes dat ze ineens weer broekplassen, zoals het naderen van de zomervakantie of de sinterklaasperiode. Ik heb destijds steeds reservekleding in de tas van zoon gedaan, maar dat gebruikten ze nooit. Hij kreeg altijd iets van school aan.

Toen onze zoon vier werd heeft hij getrakteerd op het kdv ter afscheid. Op zijn basisschool is het niet gebruikelijk dat nieuwe leerlingen trakteren, dat is pas vanaf dat ze vijf worden. 

Het is inderdaad per kind zo verschillend RoosOpJeHoed. Toen ze met 2,5 naar de peuterspeelzaal ging heeft ze ook niet achterom gekeken en rende zo naar binnen. Ze gaat 4 keer een ochtend wennen, maar ik vraag mij af of ik haar mee krijg om 12 uur als alle andere kinderen wel nog mogen blijven. We zullen het wel zien.

Hier hebbe we geen reservekleding meer in de tas gedaan. Dat hadden we de laatste maanden ook niet meer meegegeven toen ze nog 3 was overigens. Het voelde wel gek om een tijdje een lege tas mee te geven, of een tas met alleen maar één onderbroek. Nu ze 4 is, zit er natuurlijk wel weer iets in: broodtrommel, fruit, water, melk.

Mijn dochter had de eerste paar weken toch wel weer ongelukjes, dus destijds wel reserve kleding mee. Nu, een paar maanden later, niet meer.

Dochter heeft hier wel een dunne legging en onderbroek in het voorvakje van haar tas zitten. Ze heeft eigenlijk nooit een ongelukje, maar gaat ook drie dagen naar de bso en wordt daar ook wel eens nat of vies. Dus af en toe wordt hij toch gebruikt.

Trakteren als je start op school is hier niet gebruikelijk, pas weer als ze vijf worden.

hier is zoon ook bijna 4 (aanstaande zondag) hij is nu 2x wezen wennen en mag morgen nog een keer wennen. Vanaf maandag gaat hij dan voor het echt. 
1e keer vond hij wel spannend, ook al kent hij best wat kids en ook de juf een beetje (zijn broer heeft ook deels in deze klas gezeten) hij moest de 1e keer wel huilen.
2e keer ging eigenlijk prima! 
Ook al heeft hij eigenlijk geen ongelukjes meer, ik stop wel een onderbroek en broek in zijn tas. In het begin is het toch allemaal wat anders en een ongelukje kan dan in een klein hoekje zitten

Zoontje bleef en blijft overigens wel gewoon de hele dag en gaat niet om 12 uur naar huis. 

Veel plezier voor je dochter Tara!

Onze peuter gaat begin maart wennen en week erna voor de echt.Hier trakteren ze pas op school met 5. Beginnen aan school is zonder al spannend genoeg. 

Kleuter had nooit reservekleding bij, misschien dat ik bij peuter voor zekerheid 1 onderbroek en broek er in doe in het begin.

Maisnon3 schreef op 30-01-2023 om 17:28:

Dochter heeft hier wel een dunne legging en onderbroek in het voorvakje van haar tas zitten. Ze heeft eigenlijk nooit een ongelukje, maar gaat ook drie dagen naar de bso en wordt daar ook wel eens nat of vies. Dus af en toe wordt hij toch gebruikt.

Trakteren als je start op school is hier niet gebruikelijk, pas weer als ze vijf worden.

Dat dacht ik dus ook dat dat gangbaar was, trakteren ter afscheid bij kdv, op school weer als je 5 wordt...

Tot er na de zomervakantie een stuk of 3, 4 kindjes nieuw in de klas kwamen verspreid over een week of 5 en deze kindjes dus trakteerde...

Ik was echt stomverbaasd en dacht echt, heb ik hier echt iets gemist, ben ik zo'n loedermoeder ineens 

Maar nee later bleek dat toch echt iets vanuit die moeders te zijn haha.



Verder, al tijd lang niet geschreven hier! Over 2 maanden wordt onze oudste zoon alweer 5! Wat een ontwikkeling heeft dat manneke van ons doorgemaakt!

Als ik zie hoe netjes hij ineens kleurt (sowieso meer geïnteresseerd is in tekenen en knutselen) hoe hij bezig is met cijfers (met een spelletje ganzenbord steeds sneller zien wat hij gedobbeld heeft bijv) en dat hij ook al echt letters en kleine woordjes kan lezen, en zijn naam, de namen van mij, man en z'n broertje foutloos kan schrijven, echt heel trots.


Ook hebben we er al een aantal zwemlessen op zitten. Hij vind het leuk, pikt goed op alleen het op de rug vind hij verschrikkelijk! Dat wordt nog wat (we oefenen wanneer we kunnen, ook thuis in bad want grootste ding is dat hij z'n oren/haren niet nat wilt)


Ik vroeg me trouwens af hoe jullie dit zouden aanpakken met speelafspraakjes.... er was een tijd na de zomervakantie dat hij met een paar vaste klasgenootjes speelde na school. Dit regelede zich makkelijk om en om bij de een dan bij de ander.

De laatste tijd is er een beetje een verschuiving qua wie met wie speelt. Maar ook hoe het afgesproken wordt.

Zoon "pist nu vaak naast de pot" want is dan net te laat met degene vragen met wie hij graag wilt afspreken. Een paar keer was nog om te buigen met iets leuks doen thuis maar nu wordt het vort sneu... 

Ik probeer hem duidelijk te vertellen dat hij bijvoorbeeld al bij het aandoen van de jassen binnen bij de klas aan degene moet vragen of die wilt afspreken... en niet pas buiten te bedenken oh ja ik mocht vandaag afspreken even kijken (want dan is iedereen al "bezet")

Ik vertel hem ook altijd per dag of afspreken wel of niet kan. Kan ik t anders aanpakken? Is dit gewoon even iets wat nu speelt maar weer voorbij gaat?

Had het er ook met een andere ouder over die zei ja we kunnen ook zelf zeggen van vandaag kun je met elkaar afspreken maar ik wil ook niks forceren zeg maar. Want er gebeurt zat op een schooldag dus ja wie weer zitten dan beide niet op elkaar te wachten haha.

Moeilijk iets dit  want hij vind 't zo leuk maar heeft nu gewoon al paar weken pech ermee...

Ik vraag het nog wel aan de juf, maar dan ga ik gewoon uit van alleen trakteren op de peuterspeelzaal. Dat vind ik ook eigenlijk wel genoeg. Het is al druk zat in een verjaardag week. Nu nog iets leuks bedenken wat niet al te veel tijd kost. 

Alvast gefeliciteerd Snowgirl. Het verbaasde mij eigenlijk dat ze niet gewoon de hele dag gaat wennen. Op de peuterspeelzaal hadden ze juist een half jaar geleden de tijden aangepast zodat de kinderen al wennen aan een hele schooldag en brood eten op school. Ik heb haar maar wel vast vertelt dat ze morgen thuis luncht. Dat vond ze maar niks.

Ze is toch wel zenuwachtig merken we. Ze ligt rustig in bed, maar slaapt nog niet. Het is ook wel spannend.

Leuk Tara! Hoe ging het met wegbrengen?

@krullen-bol Ik zou erop sturen dat hij het eerder moet overleggen met andere kinderen. Wel heel sneu dat hij hierdoor een paar keer een afspraak gemist heeft maar zo leert hij ook zelf onderhandelen en plannen maken. Het is vast een fase die (hopelijk snel) over gaat.

Onze jongste gaat nu ook alweer 1,5 maand naar school en het gaat heel goed. Waar hij het eerst wel spannend vond heeft hij er nu zin in en loopt zelf vrolijk naar binnen. Hij kan prima spelen met de andere kinderen maar mist nog wel een echt vriendje in de klas. Hij heeft twee nieuwe vriendjes gemaakt maar die zitten in een andere groep. Zijn zus zit ook in een andere groep en via haar kent hij daar veel andere kindjes. Over 2,5 maand komt zijn beste vriendje bij hem in de groep (die is nu nog 3) dat gaat hij wel echt leuk vinden.

Onze dochter wordt alweer bijna 6! Zij vind het heerlijk op school en het loop heel goed.

Het ging heel goed. Toen ik haar op ging halen waren ze net buiten aan het opruimen om weer naar binnen te gaan. Dus ik heb even gewacht tot iedereen weer netjes binnen was. Volgens de juf deed ze meteen met alles mee. Gelukkig geen drama bij het ophalen. Morgen weer en dan is de meester er. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.