Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Artemisia

Artemisia

20-11-2008 om 13:15

Kleuter van vier slaapt minder dan 10 uur.....

Ik zou dit bericht bijna begonnen zijn met een groot "hullup!!!", want zo voelt het inmiddels wel. Mijn oudste van vier (in maart vijf) slaapt in mijn optiek wel erg weinig. Hij gaat om half acht naar bed, en is tussen vijf en half zes in de morgen weer wakker. Dat het voor hem ook niet optimaal is, merk ik aan zijn gedrag, om maar niet te spreken over het witte snoetje met de veelbetekenende zwarte kringen onder zn ogen. Kernvraag is nu natuurlijk: wat DOE ik hieraan???? Want inmiddels heeft het hele gezin er last van dat oudste zo vroeg naast zn bedje staat, en vervolgens de hele dag aan het mauwen en jengelen is 'want hij is zo moe'.
Dit probleem speelt al sinds hij niet meer slaapt overdag (vanaf dat hij plm. 3,5 jaar is). Destijds dacht ik dat hij weer langere nachten zou gaan maken als hij overdag helemaal niet meer sliep, maar niets is minder waar. Heel af en toe slaapt hij wat langer, maar klokjerond bijvoorbeeld slaapt hij echt nooit (dit laatste hoeft ook niet eens van mij hoor, als hij maar wel meer naar behoefte zou gaan slapen!).
Ik ben al aan het puzzelen geweest met oorzaken, maar kom er niet uit. Geen synthetisch beddengoed, raam open of juist dicht, warme pyjama of juist een dunne, alle muggen op de kamer elimineren natuurlijk, lekker donker gemaakt, geen geluidsoverlast in de omgeving, avondeten vroeger of juist later, meer koolhydraten laten eten, of meer eiwitten, echt.... voor mn gevoel heb ik alles al geprobeerd. Ook ben ik op eigen houtje melatonine gaan geven, maar dat helpt dus ook niets. 's Ochtends geven we hem geen 'beloning' voor het vroege wakker worden, hij kan gaan plassen en moet dan weer zn bed in. Hij heeft een nachtlampje met een timer, zodat hij weet dat het nog geen tijd is om op te staan. Hij blijft ook wel in zn bed daarna, maar gaat liggen zingen zodat zn peuterbroertje wakker wordt (ze slapen op één kamer), en afgelopen week zelfs zn babybroertje die in de kamer ernaast slaapt. Dan gaan we er vaak nog wel een keer heen om te zeggen dat hij toch echt helemaal stil moet zijn, maar dat is voor een kleuter natuurlijk ook wel erg moeilijk.
Voor mn kleuter is dit erg vervelend ook, en ik ben bang dat hij op den duur ook geremd gaat worden in zijn ontwikkeling, omdat hij door vermoeidheid minder goed mee kan komen op school. Voor mij is het ook een probleem, onze baby voedt ik rond vieren in de morgen, en vaak komt het daarna niet meer van slapen (tegen de tijd dat ik klaar ben en weer in slaap val, staat kleuter naast mn bed). Ik heb zwarte vlekken en sterretjes voor mn ogen van vermoeidheid.
Iemand raad of een goed idee? Alvast hartelijk dank! Artemisia.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
angel3

angel3

20-11-2008 om 13:28

Plassen

heb je al geprobeerd hem te laten plassen als jullie naar bed gaan? ik denk dat veel kinderen zo vroeg wakker worden door plasprikkel zonder het zelf door te hebben. Missch gaan ze nog niet eens meteen.
Ik heb het zelf ook. Dan word ik om 4 uur wakker en denk: huh waarom ben ik nou wakker? het duurt ettelijke vage slaperige minuten soms wel een kwartier voordat ik merk dat ik moet plassen. Als dit rond 6 uur is valt je kind echt niet meer inslaap. Kansloos tijdstip is dat.
Wat ik zou proberen is: laten plassen als je zelf naar bed gaat en weer goed instoppen (voelen of hij warm genoeg aanvoelt). Ook zou ik proberen iets eerder naar bed.... succes!

Guinevere

Guinevere

20-11-2008 om 13:34

Kun je....

Kun je hem niet af en toe 's middags een dutje laten doen, om bij te tanken? Verder vind ik het plasverhaal van Angel heel logisch klinken.
Ik heb verder geen ervaring met dat vroege wakker worden, dus ook geen tips helaas. Het enige dat ik je kan vertellen is dat melatonine beslist niet kan helpen, want dat is een "inslapertje" dat maar een uur werkzaam is. Eventueel kun je er 's morgens als hij weer veel te vroeg wakker is er eentje geven, maar het blijft een lapmiddel.

Het is maar een suggestie

Zou het niet kunnen zijn dat hij stiekem toch ook reageert op de nachtvoedingen? Je baby krijgt aandacht van je en misschien wil hij daarna ook aandacht van je en hij weet dat je dan wakker bent.
Ik weet niet hoe oud je baby is maar is het een mogelijkheid voor jou om die nachtvoedingen naar een later tijdstip in de nacht/ochtend te krijgen, zodat je in ieder geval zelf aan wat meer rust toekomt?

Artemisia

Artemisia

20-11-2008 om 13:49

Oja, plassen

Fijn, zo snel al reacties! Ik was vergeten te zeggen dat we hem inderdaad ook al rond een uur of tien of elf in de avond nog even laten plassen. Wat dus geen verschil maakt, maar goed. We gaan er wel mee door.
Hij slaapt heel soms nog overdag, maar ik ben bang dat als ik dat stelselmatig ga doen, hij helemaal niet 'leert' om langere nachten te maken (ik neem dan zogezegd de noodzaak weg, en blijf ik met mijn probleem zitten (zijn probleem is dan wel opgelost idd)).
Ik hoop op nog meer reacties! Artemisia.

Artemisia

Artemisia

20-11-2008 om 13:54

Jenlon

Onze berichtjes kruisten elkaar. Dit probleem speelt al nog van voor ik zwanger was van babybroer, dus het lijkt me niet dat dit de oorzaak is. En eerlijk gezegd, rommelen met de nachtvoedingen klinkt mij in de oren als het probleem dat ík heb met oudste afschuiven op de jongste (zo bedoel je het vast niet, dit is mijn hoogstpersoonlijke gevoel hierbij!). Het loopt nu lekker met de voedingen van jongste, dus ik wil er niet in zitten rommelen.
Artemisia

Guinevere

Guinevere

20-11-2008 om 14:10

En...

En als je hem om 04.00 na het voeden van de baby nog eens op de wc zet? Evt een melatonine geven, terug in bed en wie weet????
Of wordt hij soms wakker omdat hij honger krijgt?

Artemisia

Ik bedoelde het inderdaad niet zo. Maar als jij merkt dat je eraan onderdoor gaat dat je zo weinig slaap krijgt, is het misschien wel een overweging waard om de nachtvoedingen zoetjes aan op te schuiven.

En wat je oudste betreft, ik had al wel begrepen dat het probleem al langer speelt. Maar je oudste is ook al heel lang gewend om 's nachts wakker te worden. De oorspronkelijke oorzaak is misschien alweer verleden tijd en misschien zijn er ondertussen voor hem wel allerlei andere redenen in de plaats gekomen zoals de komst van een nieuw kindje. Zo'n patroon is niet makkelijk te doorbreken, dat kost tijd. En ik ben heel eerlijk als ik zeg dat ik niet zou weten hoe je dit bij hem kunt doorbreken.

Geen van je kinderen hebben er wat aan als jij stelselmatig rust tekort komt. Vandaar dat ik met deze suggestie kwam.

Succes.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

20-11-2008 om 17:32

Misschien

Misschien wil hij wel bij jullie in de buurt slapen? Je zou een matrasje met dekentje naast je eigen bed kunnen liggen en met hem afspreken dat hij dan daar probeert verder te slapen? Dan houdt hij in ieder geval zijn kleine broertje niet wakker. En dan kan jij waarschijnlijk gewoon slapen, tenminste ik slaap wel als mijn dochter naast me ligt en wakker is, misschien word ik af en toe even wakker, maar het is beter dan niks. En stel dat dit lukt, dan moet hij dat ook in zijn eigen bedje kunnen, dus dan kan hij proberen opnieuw in slaap te vallen in zijn eigen bed. Ik weet niet of dit iets is, is maar een ideetje. Lastig probleem, sterkte. Yvon.

Lastig

Ik heb geen tips tegen het vroege wakker worden maar is het dan geen idee om hem eerder naar bed te doen 's avonds. Mijn dochter van 4 is vaak om 6 uur wakker, maar omdat ze er uiterlijk om kwart voor 7 inligt 's avonds krijgt ze wel genoeg slaap. Suc6!

*bella*

*bella*

20-11-2008 om 21:01

Precies

Waarom niet gewoon eerder naar bed? Half zeven ofzo? En ev. af en toe nog eerder om wat bij te tanken??
Vroeg wakker worden lijkt me zijn ritme, is ook niets mis mee. Heeft oudste hier ook wel. (maar die gaat lezen dus ik heb er geen last van, maar het betekent wel dat ik moet zorgen dat hij er op tijd in ligt)
Zou ook zeker geen melatonine geven! Daar vind ik het zeker niet ernstig genoeg voor, moet je sowieso niet op eigen houtje geven vind ik. Daarbij is het helemaal geen slaapmiddel, maar een ev. aanvulling op de eigen melatonine aanmaak die ervoor zorgt dta je moe wordt als dta nodig is. Als er geen inslaapproblemen zijn dan is er niets mis met zijn eigen melatonine aanmaak.
Ik zou zeker ook niet extra laten plassen. Lijkt mij zelfs dat 1 keer plassen al een behoorlijke inbreuk op de nachtrust kan zijn, waarom doe je dat eigenlijk?

Moeilijk

Pff, zwaar hoor, met ook nog 2 andere kleintjes erbij.

Echte tips heb ik niet. Maar ik merk bij mijn dochter (bijna 4,5) dat ze vroeger wakker wordt als er meer spanning is. Hoe relaxter en uitgeruster, hoe beter ze slaapt. Ik heb met haar daarom wel de afspraak gemaakt dat ze op zaterdagmiddag een uur/anderhalf uur naar bed gaat (en mama dan ook). Verder probeer ik zoveel mogelijk regelmaat aan te houden, en inderdaad in bed blijven tot 7 uur 's morgens. Als ze er eerder uitkomt, moet ze terug.

Trouwens, zou het niet met de darmen te maken kunnen hebben? Ik ben zelf ook eens naar een natuurgeneeskundige geweest toen ik zwanger was en altijd om 5 uur 's morgens wakker werd. Omdat het altijd een vaste tijd was, lag het volgens haar aan de darmen (beetje vaag verhaal, herinner me het ook niet precies meer). Maar ik ben toen Orthiflor gaan gebruiken en dat hielp goed.
Misschien dus toch een tip?

Succes!

marie

marie

21-11-2008 om 12:41

Logeren?

hallo
Doet hij dit ook als hij uit logeren gaat bij opa en oma? Of is dat nog niet voorgekomen? Dan is dat wellicht iets om te proberen? Kunnen jullie zelf ook even (een weekend?) "bijtanken".
Ook al geprobeerd om de baby bij jullie op de kamer te laten slapen en peuter in de babykamer? Dus alledrie apart? Is voor jezelf met de nachtvoedingen ook gemakkelijker denk ik.
Voordeel van een logeerpartij is dat de oudste even alle aandacht krijgt, omdat er ongemerkt namelijk best wel veel aandacht naar de baby gaat. Ik weet natuurlijk helemaal niet hoe de familieverhoudingen zijn of wat praktisch haalbaar is, maar het kan heerlijk zijn om de oudsten bij de opa's en oma's te laten logeren en dan echt even te genieten van de baby. Het kan soms net de trigger zijn om een bepaald patroon te doorbreken.
succes

Artemisia

Artemisia

21-11-2008 om 13:47

Dank

Hallo allemaal,
nogmaals hartelijk dank voor jullie reacties en tips. Er zitten echt dingen tussen die ik nog kan proberen. Naar aanleiding van jullie reacties realiseerde ik me overigens weer extra goed dat ik eigenlijk niet goed weet waar het probleem nou ligt- kán hij niet meer verder slapen (ik heb zelf om vijf uur in de morgen ook moeite om snel weer in slaap te vallen), wil hij niet meer of hoeft hij niet meer te slapen? (dat laatste betwijfel ik ten zeerste overigens).
Vanochtend hebben we hem toen hij wakker werd laten plassen, toen melatonine gegeven en in ons bed gelegd- hij heeft toen nog een uurtje eraan vastgeplakt. Hij is natuurlijk nog steeds moe (zoveel opgebouwd slaapgebrek hef je niet met een extra uurtje op), maar is beduidend beter in zn doen dan anders. Als het een kwestie van aangeleerd gedrag is, dan zit hier misschien wel de oplossing in- volgende keer na hetzelfde ritueel in zn eigen bed verder slapen, en dan de melatonine afbouwen tot hij na plassen en een slokje water weer verder gaat slapen. Wie weet.
Artemisia

Kari1

Kari1

21-11-2008 om 15:30

Wat hier hielp

was warmte. Het bleek dat oudste als kleuter toch wel afkoelde tegen de ochtend, en waarschijnlijk vanaf 5 uur-half 6 niet meer behagelijk genoeg was om verder te slapen. (Itt tot moeder: ik heb bij het in bed stappen juist extra warmte nodig en ben 's ochtends op z'n warmst.)
Warmere pyama en dikker beddegoed zorgde vooral voor teveel warmte en onrustig zweet-slapen 's avonds en 's nachts. We hebben toen een elektrisch kussentje (soort kleine elektrische deken) in bed gelegd op een tijdschakelaar. Dat ding ging zo rond een uur of vier aan. Hielp prima tegen te vroeg wakker worden.
Kari

Artemisia

Artemisia

22-11-2008 om 19:36

Verhip kari

Kari, er gaat ineens een lampje bij me branden... Kleuterzoon werd zindelijk in dezelfde tijd dat hij overging naar niet meer slapen overdag. En dus ging de slaapzak uit, want anders kon hij niet zelf naar de wc natuurlijk. En hij was altijd al een koukleum... De enige keren dat hij sindsdien tot zeven uur heeft geslapen, was hij helemaal onder het dekbed geraakt en voelde heel warm aan. Zou het bij hem dan ook kou zijn dat hem wekt 's ochtends?
Ik heb al even op internet gekeken naar die elektrische kussens, en wat ik me afvraag is of het wel veilig is. En die knopjes zijn natuurlijk ook reuze interessant, ik vraag me af of dat wel goed gaat. Hoe ging dat bij jouw kind?
Artemisia

Kari1

Kari1

22-11-2008 om 21:53

Artemisia

De knopjes waren geen probleem, zowel die van het kussentje als die van de tijdschakelaar liet ze (na uitleg hoe het werkte en waarvoor het was) gewoon met rust. Om verschuiven te voorkomen legden we hem onder het onderlaken. De veiligheid, daar was ik niet zo bang voor. Die dingen zijn immers bedoeld om warm te worden. Veel typen hebben een oververhittingsbeveiliging en er zijn zelfs wasmachine bestendige bij.
Je kunt evt ook kiezen voor een zwakstroom elektrische deken natuurlijk. Als er tegen de ochtend maar warmte wordt toegevoerd.
Kari

Ik hoop echt voor je

dat dit de oorzaak is en dat jullie snel weer lekker kunnen gaan slapen allemaal. Ik zelf leg altijd een extra deken over mijn oudste als ik zelf ga slapen maar wat dacht je van een kruik? Die houdt het bed toch ook lekker warm! Of misschien wil hij toch wel weer een tijdje z'n slaapzak aan? Je zou ervoor kunnen kiezen om deze dan niet helemaal dicht te doen zodat hij 'm zelf kan openmaken als hij naar de wc moet. Een potje op de badkamer doet ook wonderen ook al is hij al zindelijk (net als mijn oudste dochter).
En natuurlijk een lekker warme pyama van bijvoorbeeld flanel, die doe ik mijn kinderen in de winter ook aan. Flanel neemt de lichaamswarmte makkelijk over.

Succes!!

Kussentje en electrische deken

wel eng idee zo'n kleintje met zo'n ding in bed brrr electra bij mijn kind in bed zou er voor zorgen dat ik geen oog dicht deed...
misschien overdreven maar ik zou het nooit doen...straks zet hij hem op drie das heel warm...

ik zou als je om 4 toch je kindje voed even een pittezak warm maken en die in zijn bedje leggen...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.