ffzo
01-01-2013 om 12:39
Klokkijken
wanneer leert een kind klokkijken (gewone klok)? Het valt me op dat mijn zoon er zo'n moeite mee heeft, na vaak uitleggen zegt ie het nog vaak verkeerd. Hij is ruim 8

Vic
01-01-2013 om 13:52
Groep 4
Mijn dochter (bijna 8, groep 4) is daar nu mee bezig. Ze hebben volgens mij op school net alle tijden gehad, maar ze is er nog wel mee aan het oefenen. Dan zegt ze dingen als 'het is vijf voor kwart voor drie', tien over half drie dus

Tango
01-01-2013 om 15:15
Ik vraag me altijd af
Wanneer een kind nou echt goed kan klokkijken. Ik zou bijv. het antwoord van Vic's dochter gewoon goed rekenen, want ze zegt toch de goede tijd? Tangozoon kan al vanaf groep 2 aardig goed klokkijken, zowel op de wijzerklok als digitaal. Hij heeft echter nog wel moeite als wij bijv. zeggen het is kwart voor 3, dan denkt hij bijv. dat het al 3 uur is geweest (kwart over 3). Als hij het zelf moet zeggen, zegt hij dan 3 uur en 15 minuten. Het inzicht is er dus wel, maar hij zegt het niet altijd op de manier waarop het voorgeschreven wordt.

P
01-01-2013 om 17:04
Stapjes
Het gaat in stapjes en begint in groep 4 met de hele uren maar in groep 6 moet je echt alles weten, kunnen omrekenen van digitaal naar analoog en ook verhaaltjessommen er mee maken.
Er zijn zoveel leuke sites om te oefenen met klokkijken.

Vic
01-01-2013 om 18:41
Dus
Het is dus helemaal niet vreemd dat je 8-jarige nog niet perfect kan klokkijken.

P
01-01-2013 om 20:43
Vic en ffzo
Als hij in groep 5 zit moet hij toch al wel wat weten, in groep 4 niet.
ffzo: het is een symptoom van dyslexie.

Vic
01-01-2013 om 21:06
Mijn oudste had ook moeite met klok kijken. Ik herinnerde me ineens dat we een paar weken van die werkbladen mee kregen van school, helemaal iebel werd ik ervan Ze is niet dyslectisch en het kwartje is uiteindelijk ook gewoon gevallen.

lisbeth
02-01-2013 om 08:14
Bij ons
Heeft oudste 8 jaar ook problemen met klokkijken. Vorig jaar in groep 5 heb ik een gewone klok erbij gepakt. Maak nu 15.15, maak nu 17.30. Ze kon zelf met de wijzers draaien, dat hielp wel. En veel heel veel oefenen.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Hanne.
02-01-2013 om 08:17
8 jaar groep 5
Hier een 8 jarige in groep 5. Hij kan het wel, maar vindt het moeilijk (en dus 'huiswerk' mee van school).
Probleem is denk ik ook dat we eigenlijk geen analoge klok in huis hebben. Dus oefenen is best moeilijk.
Digitaal kan hij het nl heel goed dus hij loopt altijd naar het keuken wekkertje.

toja
02-01-2013 om 09:43
Hanne
Wij hebben hetzelfde met dochter, digitaal vindt ze makkelijker (dankzij wekkerradio) , dus loopt ze naar de keuken om te kijken hoe laat het is ( klokje magnetron).
Er hangt een grote klok in de kamer, maar naar de keuken lopen gaat sneller Ze kan het wel, maar het kost haar meer moeite. Ze zit ook in groep 5
Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Hanne.
02-01-2013 om 11:24
Gelukkig
Gelukkig dat hij niet de enige is. Volgens school is digitaal namelijk veel moeilijker dan analoog....
De digitale wekker kwam hier toen ze 4/5 waren. Als het eerste getal géén 7 is mag je niet uit bed. Binnen no time wisten ze dat 6:55 wel bijna 7 uur was en dat je de gok best kan wagen.

ishtar
02-01-2013 om 11:51
Zoon
8, groep 5, vindt digitaal best lastig. Hij draait vrijwel standaard de uren en minuten om. Analoog kan hij het best redelijk, alleen de begrippen 'voor' en 'over' hebben nog wel eens uitleg nodig.

P
02-01-2013 om 13:27
Huh?
Digitaal is veel makkelijker dan analoog!
http://www.klokkijker.nl/ (kijk goed linksboven naar de instellingen).

Tango
02-01-2013 om 16:33
Herkenbaar
Dat van die magnetronklok. Dochter deed dat ook altijd. Dan vroeg ze hoe laat het was en zei ik: kijk maar op de klok en dan liep ze snel naar de magnetronklok. De analoge klok in de kamer, daar keek ze niet naar. Bij zoon hebben we dus maar wat langer gewacht met hem een digitale klok in zijn kamer te geven (zodat hij 's nachts ook kan zien hoe laat het is). Hij kon het gelukkig heel snel analoog en kan dus beide even goed. Ik denk dus ook dat digitaal makkelijker is.

P
02-01-2013 om 16:33
Fio
Al zou dat zo zijn, dan klopt het nog niet dat een school zegt: "Volgens school is digitaal namelijk veel moeilijker dan analoog.... "

madelief
06-01-2013 om 00:21
Horloge
Mijn dochter had er ook zo'n moeite mee. Ik heb gaar een horloge gegeven en binnen een week kon ze het. Zo ook digitaal, vond ze lastig dus hup een wekker naast haar bed. Oefening baart kunst
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

bertje1
06-01-2013 om 11:20
Ffzo
het gaat al beter; hij haalt inderdaad vaak kwart over en kwart voor door de war en soms zegt ie echt iets idioots (half negen terwijl het in de namiddag is
we vragen hier nu steeds hoe laat het is.. dat werkt wel

bertje1/ff zo
06-01-2013 om 11:21
Pff
voer steeds verkeerde naam in , bij titel. voor de verwarring hahh. maakt ook niet uit, de naam.