anoniem
03-01-2013 om 12:14
Knippert met zijn ogen
Mijn zoon van bijna 6 knippert met zijn ogen sinds een paar weken.
Hij heeft verder geen pijn ze zijn niet ontstoken niet droog.
Hij krijgt het als volgens mij tv gekeken heeft maar doet het ook als hij niet tv gekeken heeft.
Iemand herkenbaar?

wil40
03-01-2013 om 22:00
Jazeker
Mijn zoon heeft het een lange periode heel erg gedaan. Het was een zenuw tic. Hij stopte er vanzelf mee en toen volgde er weer een andere tic. Het is wat zenuwen en onzekerheid. Probeer er geen commentaar op te leveren en gewoon negeren, gaat vanzelf weer over. Zoon is intussen 14 en veel tics ben ik alweer vergeten tot ik er hier vragen over lees. Hij heeft er vele gehad, sommige korte tijd, sommige lange tijd. Sommige een klein beetje opvallend, sommige erg opvallend en wat onhygiënisch. Zoals neus ophalen en neus peuteren.

Ticcie
03-01-2013 om 22:44
Interessant wil
Hoe lang is jouw zoon nu van zijn tics af? Onze zoon is 12 en het lijkt eerder erger te worden dan minder, al gaat het vaak perioden op-en-af.

Temet
03-01-2013 om 22:45
Ik hoorde partner gisteren meermalen tegen zoon zeggen dat hij niet zo met zijn ogen moest knipperen. Mij was nog niet opgevallen dat hij dat deed. Nu lees ik jouw openingsposting, en de reactie van Wil, en denk ik ook: tic. Zoon heeft er een handje van. Hij is overigens 7. Hij had een andere tic waarvan ik me nu afvraag of die wellicht is verdwenen want ik heb het al een tijdje niet gezien. vermoedelijk opgevogld door ogenknipperen.
Ik zal tegen partner zeggen dat hij niet moet zeuren. Ten eerste maakt hij het joch alleen maar zenuwachtig, lijkt me, dat kan de boel toch geen goed doen. En ten tweede: dat het kind zenuwachtig is aangelegd, heeft hij toch vooral van zijn vader. Dus eigen schuld, dikke bult
Meer ter zake: ik weet niet meer in welke rubriek het was, maar er heeft ooit eens een draadje gelopen over tics bij kinderen, en ik denk eigenlijk dat ik dat draadje destijds gestart ben. Er reageerden toen verschillende ouders die er ervaring mee hadden, en de algemene lijn was: negeer het zoveel mogelijk, en probeer tics pas te bestrijden als ze echt hinderlijk worden.
Groeten,
Temet

anoniem
04-01-2013 om 15:15
Herkenbaar
Dat neuspeuteren is herkenbaar maar hij bijt daarnaast ook zijn nagels net als zijn papa.
Daar zijn toch ook middelen voor omdat af te leren?
Bijtex of zo?
Dan zal ik er verder niks overzeggen en er verder niet opletten

Temet
04-01-2013 om 20:55
Byte-x
Ja, Byte-X, verkrijgbaar bij elke drogist. Dat hebben wij dus ook gebruikt. Sterker, ik heb het nog, als zoon een terugval heeft komt het weer uit de kast. Hij beet zijn nagels akelig ver af, en het leek me beter die gewoonte in de kiem te smoren, indien mogelijk. Die Byte-X hielp daarvoor inderdaad.
Het grenst overigens aan kindermishandeling: het spul is afschuwelijk bitter en als je per ongeluk je vinger in je mond steekt blijft de smaak ook nog eens heel lang hangen (ik heb het geprobeerd). Er schijnen mensen te bestaan die desondanks doorgaan met nagelbijten maar het is mij een raadsel hoe ze dat voor elkaar krijgen.
Maar eerlijk is eerlijk: ik heb het bij ons op kantoor achterop de Bic-pennen gesmeerd ivm een knagende collega, maar we komen nog steeds afgekloven pennen tegen. Kennelijk is hij immuun voor het spul
Groeten,
Temet

wil40
04-01-2013 om 22:07
Ticcie
Begin groep 8 had hij nog tics en we hebben er wat meer over gepraat. Niet verwijtend, maar toch uitgelegd dat tics op het voortgezet onderwijs door klasgenoten flink afgestraft zou worden. Hij zit nu in de 2e van het VO, heeft nog wel veel onrust in zijn lijf maar geen tics meer.

wil40
04-01-2013 om 22:10
Temet
Ik beet vroeger binnen enkele minuten de byte-x van mijn nagels en kon daarna weer lekker kluiven. Het was even door "de zure appel bijten". Ik vond het niet echt vies.

Rafelkap
05-01-2013 om 08:35
Staren?
Ws is het een onschuldige tik, maar als hij ook 'staaraanvallen' heeft zou ik toch eens naar een dokter gaan, er is een vorm van epilepsie met knipperen en staren (jeavons)

liefdevollemama
05-01-2013 om 13:39
Geen last van staren
Mijn mannetje heeft geen last van staren als ik er naar vraag of hij last heeft van zijn ogen dan zegd hij gewoon nee en het is niet droog!
Hij is nu aan het logeren en komt straks thuis maar zelfs daar knippert hij met zijn ogen(zag het op de webcam)
Hij zegd dat het door prik drinken komt maar zoveel krijgt hij niet want dan word elk kind hyper dus weet niet waar dat verhaal vandaan komt.
Maar goed hopelijk gaat deze tic vanzelf over zijn ogen zijn pas getest en daar was niks mis mee hij kan gewoon alles goed zien!
Ben blij dat het voor meerdere mensen herkenbaar is!

Temet
05-01-2013 om 22:31
Prik
"Hij zegd dat het door prik drinken komt maar zoveel krijgt hij niet want dan word elk kind hyper dus weet niet waar dat verhaal vandaan komt."
Nou, ik kan me daar wel degelijk iets bij voorstellen. Prikdrank prikt ook vaak wat in je neus en niet alleen ga je dan met je neus bewegen, je knijpt ook je ogen dicht. Ik tenminste wel. Alleen niet heel vaak achter elkaar.
Maar je kan het bekijken. Als hij bij prik wel knippert - of beduidend meer - en bij gewone limonade niet, dan is het kennelijk toch geen onzin.
En heb jij nou net je gelegenheidsnick verprutst? Als je wilt kun je geloof ik Forumbeheer mailen om dit even te regelen.
Groeten,
Temet

Anne Carin
06-01-2013 om 10:29
Bril?
Kan het zijn dat hij een bril nodig heeft? Dat was bij onze zoon de reden van veel ogen knipperen toen hij 8 was. Hij bleek een -sterkte te hebben. Was niet heel blij dat hij een bril moest dragen maar toen hij 'm eenmaal had merkte hij zelf het verschil. En was alsnog blij. Hij zag het meest op tegen de reacties van klasgenoten ed. Hij was destijds het 1e kind in de klas met een bril. Daarom heb ik toen van te voren de meester ingeseind, die heeft het goed opgepakt en zoon door de eerste dag heen geholpen. Verder goed gegaan. In de loop van de jaren kregen nog een stuk of wat kinderen uit de klas een bril. Inmiddels is zoon 16 en tevreden brildrager, hij wil zelfs geen lenzen terwijl dit wel mag!

anoniem
06-01-2013 om 13:36
Morgen langs de dokter
Ik denk dat ik inderdaad morgen even langs de dokter ga!
Ik zal eens letten op priklimonade en een bril.
Miss toch weer een keer na laten kijken.
Er komt verder geen puss uit ze zijn niet rood niet droog ik dacht eerst dat het door tv kijken kwam maar hij doet het ook als hij niet tv kijkt.
Als ik erna vraag zegd hij dat hij het leuk vind om te doen of dat verhaal over prik!
Ik ga gewoon na schooltijd met mijn man met hem even na laten kijken neem het wel serieus want hij doet het sinds een paar weken en daarvoor deed hij het soms als hij moe was maar het was een hele tijd over.
bedankt voor de adviezen!

Tango
06-01-2013 om 14:11
Prik?
Ik vind zowieso kinderen van nog geen 6 erg jong om al prik te drinken, maar dat zal misschien aan mij liggen hoor. Hier eentje van 8 die absoluut nog geen prik lust. Ik zou die prik dus gewoon even laten staan, zeker omdat hij zelf zegt dat het daardoor komt. Als hij dan geen prik meer krijgt en hij doet het nog steeds dan is dat het dus niet. Maar prima dat je er ook even mee naar de dokter gaat.

Ginny Twijfelvuur
06-01-2013 om 16:06
Temet
"Er schijnen mensen te bestaan die desondanks doorgaan met nagelbijten maar het is mij een raadsel hoe ze dat voor elkaar krijgen."
Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat een kwestie is van stug doorzetten. Ik heb vroeger ooit geprobeerd om zo het duimen af te leren, maar blijkbaar was ik toch niet gemotiveerd genoeg. Want op een gegeven moment had ik wel door dat als je even stug doorsabbelde de wrange smaak vanzelf minder werd. Blijkbaar toch liever wrang duimen dan totaal niet meer duimen.

Ginny Twijfelvuur
06-01-2013 om 16:06
Ik zie dat Wil dezelfde ervaring heeft.
Ik kan die smaak overigens nog oproepen in mijn mond. Brrr

anoniem
07-01-2013 om 20:08
Dokter
Nou half 4 geweest,beetje ontstoken ogen niet heel erg wel een zalfje meegekregen maar die knipperen is gewoon iets wat hij zichzelf heeft aangeleerd.
Zijn ogen zijn gewoon goed testen gedaan en alles!
Dus het is een tic.
Maarja moet ik het gewoon laten of vragen hem niet meer te doen en hem iets beloven als hij het bijv 2 weken volhoud?
Ik zeg ook maar wat ik heb er verder geen ervaring mee dus begrijp me niet verkeerd

Ginny Twijfelvuur
07-01-2013 om 20:20
Dit gaat hij geen twee weken volhouden
Het is een tic, dus niet bewust.
Mijn ervaring met tics is dat je 'm wellicht kunt laten onderdrukken maar dat er dan weer een andere voor in de plaats komt. Die mogelijk erger en schadelijker is. Hoewel die licht ontstoken ogen natuurlijk ook niet echt een aanbeveling zijn.
En tic is een ontlading van interne spanning. Je kunt hooguit proberen om hem op een andere wijze (stressballetje of ander knijpspeeltje bv) te laten ontladen.

Temet
07-01-2013 om 22:33
Anoniem
Het draadje over tics (ik bleek het toch niet zelf te hebben gestart) waar ik eerder naar verwees vind je hier
http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/PostLink.cgi?post=2880984
Dit is dan de derde posting in het draadje, je zou eigenlijk terugmoeten naar het begin.
Alleen een verbod gaat niet helpen. Negeren is vermoedelijk het beste, zowel voor zoon als voor jezelf. Tegen nagelbijten kan je nog wel wat ondernemen, en in het draadje dat ik hierboven noem zat een jochie de hele tijd aan zijn haar te trekken waarna hij werd kortgeknipt. Maar je kan moeilijk zijn ogen met plakband vastzetten.
Laten gaan, lijkt het devies.
Groeten,
Temet

wil40
08-01-2013 om 14:06
Iets ontstoken
Misschien als het zalfje zijn werk doet en de ogen genezen zijn dat het knipperen als nog overgaat? Kan me best voorstellen dat een ontstekinkje aan de ogen irriteert. Of heeft het knipperen de ontsteking veroorzaakt? Even afwachten zou ik zeggen.