Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
bertje1

bertje1

17-09-2010 om 09:54

Knutseltips 10, 11, 12 jaar

Ik ga op school helpen en ze vroegen me of ik nog leuke knutseltips heb. Misschien.... wat het probleem is: alle groepen doen mee maar de ouderen vinden het vaak niet leuk. Iemand nog ideeen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
soepstengel

soepstengel

17-09-2010 om 11:09

Ja hoor

hier ook een knutselmoeder
Wat ik met groep 7/8 heb gedaan afgelopen jaar( en ze ook echt leuk vonden)

Huisjes maken van kranten;repen krant laten knippen van ongeveer 10-12 cm, los rond een potlood laten wikkelen en het laatste stukje vastplakken. Dan even laten drogen en ondertussen een andere wikkelen. Als je de potloden eruit haalt heb je rolletjes die je aan elkaar knut plakken en zo kun je een vlot of een boot,huis of iets dergelijks maken.

Speksteen schuren; hier een groot succes!!
Bij de hobbywinkel kleine stukjes speksteen gekocht(20 voor 3,50) en die laten schuren met fijn schuurpapier tot een gelukssteen. nou zelfs de grootste herrieschopper was stil

Leuk voor volgende maand;
Spookje maken van wc-papiermache
Met wc papier(zonderopdruk) en verdunde kleuterlijm(die je zlef aanmaakt net als behangplaksel)op een plastic bekertje waar je wat proppen papier op plakt emt plakband( voor het hoofd en armen), dar weer huishoudfolie overheen en dan wcpapier overheen plakken met de dunnere lijm. Een gaatje voor ogen etc maar ook een klein gaatje op het hoofd anders kun je m niet ophangen.
Laten drogen en dan het plastic bekertje en de folie eronderuit halen
Niet bij lamp en op vuur hangen.

Ook in t winter- seizoen; snoeihout van de catalpa is erg zacht; mensen wat takken vragen( hij wordt in okt/nov toch gesnoeid) en die in stukjes van ongeveer 1 a 1,1,5 cm laten knippen.Dat kunnen ze goed zelf, in kleine groepen(hier 5/6 ging prima) Dan flink wat houtlijm op een stuk hout laten doen en de stukjes erin laten zakken. Ze kunnen zelf de vorm bepalen en het is erg mooi.Wij hebben ze met kerst laten maken.

Droge hele erwten kopen en een nacht laten weken in water( niet langer anders heb je plantjes... Dan kun je met cocktailprikkers hele kunstwerken maken. Je hebt wel veel prikkers nodig!
Als het droog is dan blijft het best goed staan omdat de erwtjes krimpen.

Stofpiet, 3 grote cirkels uit knippen van stof en die rondom laten rijgen. Vorzichtig aantrekken zodat t een zakje wordt. ! als pet die mag verder dicht getroken worden en 1 als gezicht(bruin dus) en 1 als lijfje. gezicht vul je met restjes stof of oude kussenvulling en die naaien ze aan dicht, dan de baret erop en een veer erop naaieen, knoopjes als oogjes en de kraag eronder naaien.

Het beste werkt het als je een werkbrief maakt wat ze "moeten" doen stap voor stap. Dan hoef je neit steeds alles uit te leggen en kunnen ze op hun eigen tempo verder. en ook een voorbeeld dat werkt ook erg goed.
Dus..aan de slag met de knutsels
Nog meer knutsels op wimsfreubelpagina, aar heb ik veel vandaan.
Als je nog meer wil hoor ik het wel.
Ik heb veel werkbrieven al klaar die wil ik wel mailen?

Succes!!

soepstengel

soepstengel

17-09-2010 om 11:10

Mmmm...netjes typen....

lukte dus niet vandaag, krijg je als je alle ideeen snel op wil noemen....

angelina ballerina

angelina ballerina

17-09-2010 om 14:10

Wat ideeën

Ik werk bij een BSO. De dingen die wij vaak doen en die oudere kinderen ook leuk vinden zijn timmeren (gewoon zelf iets in elkaar timmeren van afval houtjes, vaak kan je dat gratis krijgen bij een bouwmarkt) en dit vervolgens schilderen, figuurzagen, mozaiken (vinden vooral meiden vaak leuk), kleien (met klei die hard wordt), figuren of letters maken van ijzerdraad,huisjes, kastelen of vliegtuigjes maken van ijslollystokjes, kurken en ander materiaal, borduren of bijv. een eigen kussentje of tasje naaien (vinden ook voornamelijk meisjes leuk).
Dit zijn wel allemaal dingen waarvoor je bepaalde materialen moet aanschaffen, ik weet niet of daar budget voor is.
Mijn ervaring is dat knutselen met papier door deze doelgroep inderdaad niet altijd leuk meer wordt gevonden. Wel vinden ze het vaak leuk om, gezamenlijk, met grote materialen zoals grote dozen e.d. iets te maken of om iets te knutselen wat ze direct gebruiken in hun spel maar op comando werkt dat niet, die inspiratie komt vaak tijdens spel.

bertje1

bertje1

19-09-2010 om 13:53

Super

dankje soepstengel vooral voor de lijst! wat is eigenlijk speksteen?
ja, werklijsten mailen, kan, maar ik heb een prive mailadres (geen hotmail of zo) is volgens mij niet handig..

Bertje

Dan maak je toch gewoon even een live- of yahoo-account aan voor deze gelegenheid?

soepstengel

soepstengel

20-09-2010 om 20:12

Graag gedaan en speksteen

is een zachte steensoort waar je dus heel simpel figuren in kan schuren. Erg leuk ern simpel om te doen. De poeder die eraf komt lijkt op die gympoeder, van de turners.

Succes!!

Soepstengel, vraagje

Dat speksteen schuren vind ik echt een heel leuk idee dus ik ging even googlen op speksteen bestellen. Nu zie ik op al die sites allemaal soorten gereedschap om speksteen te bewerken. Heb jij nou alleen gewoon simpel heel fijn schuurpapier gebruikt en werd het dan een gladde steen? Niet insmeren met iets daarna om het te laten glimmen of zo?

soepstengel

soepstengel

21-09-2010 om 10:44

Savon

je wij hebben gewoon heel fijn, maar dan ook echt heel fijn schrrupapier gekocht en daarmee de vorm geschuurd. Op school hebben ze vaak wel nog de ouderwetse gutsen, die kun je er ook goed voor gebruiken. Verder hebben we met een schroevedraaier wat geprobeerd enz, maar de meesten wilden hem alleen heel fijn en glad hebben. Om te beginnen zou ik gewoon naar een hobbyinkel gaan endar kleine stukjes halen. Bv bij De kwast in den bosch, daar ben ik geweest.
De glans krijg je inderdaad met de bepaalde olie maar dat hoeft niet. (ot)Dit heb ik alleen gedaan bij de 2 kinderen waar de vader van was overleden zodat ie bij t graf kon staan( was voor vaderdag als andere optie want daar denken ze bij ons op school dus niet over na,helaas)Dat was wel mooi hoor maar het flesje is best dur, je hebt er wel weinig van nodig.

Succes!

Soepstengel

Ik ga eens kijken of ik ergens een hobbywinkel kan vinden die speksteen los verkoopt. Den Bosch is een beetje ver weg en via internet kan je alleen minstens één kilo bestellen.

Maar ik ga het zeker een keer proberen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.