lisbeth
02-08-2012 om 14:34
Koken
Dochter van acht wil graag koken, tot nu toe heb ik de boot een beetje afgehouden maar ik wil haar wel een beetje introduceren in het kookgebeuren. Nu ken ik haar goed genoeg om te kunnen zeggen dat ze meteen het echte werk wil, dus niet alleen wat groenten snijden maar echt koken. Hoe kan ik dit het beste aanpakken. Ik had er al aan zitten denken om van de makkelijke gerechten stapsgewijs recepten te maken, ik denk dan aan macaroni, kip met rijst, wokgerechten. Zo’n dingen eigenlijk. Een idee was ook om ervoor te zorgen dat ik in de diepvries zakjes gesneden groenten klaar heb, dus gesneden ui, gesneden parprika etc. Maar kan dat bij alle groenten. (met haar motoriek ben ik namelijk een beetje huiverig voor de echte snijmessen, ik wil er geen bloedbad van maken).
Iemand nog tips?

Hanne.
02-08-2012 om 14:51
Niet snijden
Wat zou je haar wel laten doen? Als de motoriek zo slecht is dat je haar niet met een mes aan de gang durft te laten durf je haar dan wel met hete olie of heet water te laten werken? Dat laatste vind ik nl veel enger. Vooral ook omdat ze op die leeftijd vaak nog op een krukje moeten staan om goed bij het aanrecht te kunnen/in de pannen te kunnen kijken.
Hier helpen alle kinderen (2,5,7) vooral mee met snijden. De jongste kan met een kindermesje champignons snijden, de oudste 2 mogen een scherper mes. Zolang het nog bij de 'aardappelschilmesjes' blijft en niet formaat 'koksmes' durf ik ze daar gerust mee te laten werken. En ja ze hebben zichzelf daar wel eens mee gesneden. Ik zelf ook nog met enige regelmaat.
Wat hier goed werkt zijn juist dingen waarvoor veel gesneden moet worden: (maaltijd)salades; boontjes schoonmaken (jongste mag breken en in de pan doen). En verder het betere bakwerk. Brood, koekjes, cakejes, pizza. Het in/uit de oven halen doe ik dan weer.
Daarnaast bakt de oudste bijna geheel zelfstandig Pancakes (die dike amerikaanse dus). Maken ze soms het toetje (fruitsalade; ijs opscheppen, slagroom kloppen).
Kip met rijst lijkt mij bv best een moeilijk gerecht. Kip schoonmaken en in stukjes snijden (en kruiden?), kip in een hete pan bakken. Water voor de rijst opzetten, rijst er in en weer afgieten (lopen met een hete pan). En dan ook nog eens alles tegelijkertijd klaar. Zit je een beetje op het niveau van mijn partner. En die heeft de mazzel dat hij lang genoeg is om goed bij het aanrecht te kunnen!

Hanne.
02-08-2012 om 14:53
O ja
O ja en wat hier als absolute regel geldt is: koken betekent dat je het helemaal afmaakt. Dus als je klaar bent moet ook de rotzooi weer opgeruimd worden. Spullen n de vaatwasser/terug in de kast en het aanrecht weer schoon opleveren.
(al wil ik best een extra lapje over het aanrecht halen)

lisbeth
02-08-2012 om 15:05
Daar zit wat in
Snijden hoort er ook wel bij. Ze moet het toch leren.
Tja waar denk ik aan, gehakt rullen, groenten erbij. Kruiden erbij. Saus erbij (luiewijvenpasta). Water opzetten, in de pan gieten doe ik dan wel. In de buurt blijf ik toch.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Marie
02-08-2012 om 16:13
Juist wel snijden / schillen
Hallo
Als je haar goed voordoet hoe ze moet snijden, kan ze het echt wel. Gewoon met een aardappelschilmesje en niet te bot, want hoe botter hoe harder ze moeten duwen en hoe erger ze zich kunnen snijden!
Ik heb op school wel kookles gedaan met die leeftijdsgroep tijdens de creatiefuurtjes. Het viel me op dat er kinderen van die leeftijd waren die nog niet eens een boterham konden smeren, laat staan een appel schillen en in stukjes snijden! Dat deden hun moeders altijd.
Voelde me gelijk een "ontaarde moeder", omdat mijn kinderen dat toen allang konden. Dacht ook dat dat heel gewoon was.
Maar om even terug te komen op je dochter. Als je schillen met een gewoon aardappelschilmesje eng vindt kun je ook een schilmesje van de AH van het "Beste idee van Nederland" kopen. Die gebruik ik zelf namelijk ook.
Maar niet op de manier waarvoor die is uitgevonden (aardappel op stokje en dan van je af schillen).
Ik pak alles vast, zoals je normaal gesproken een aardappel/appel vastpakt en het mes ook. En dan schillen maar. Groot voordeel is het grote handvat, krijg je niet zo'n kramp in de handen. En omdat het een dunschiller is kun je je ook niet snijden.
http://www.google.nl/imgres?hl=nl&biw=976&bih=553&tbm=isch&tbnid=pEauqyneSkdodM:&imgrefurl=http://grietjekarwietje.blogspot.com/2011/03/de-pieper-miep.html&docid=QIxS6mp3bQkUGM&imgurl=https://lh6.googleusercontent.com/-A_Lt-ebvaHE/TYcShGhiowI/AAAAAAAACGM/shJUmDhY-Gg/Pieper-Miep%252B%25252528blog%25252529.jpg&w=341&h=512&ei=j4oaULzyCMOJhQeDp4H4Bw&zoom=1
Verder heb je trouwens ook wel kinderkookboeken met leuke recepten. En kijken naar Junior Masterchef?
succes

Genista
02-08-2012 om 17:28
Sausjes en marinades maken
sausjes, dressings, marinades... begin met zo' n zakje waar alleen olie en water bij hoeft en dan maar uitbouwen. Wel helemaal alleen laten doen, natuurlijk, dus niet steeds met goede raad voor de voeten lopen Na de koude dressings en marinades kun je eens rustig beginnen met warme sausjes, rijst, macaroni, pannenkoeken enz.

Geerdien
02-08-2012 om 18:32
Pasta met saus
Als hier iemand zijn kookkunsten wil vertonen mag hij van mij pasta met gehakt en saus (uit pakje) maken. Niet zo heel moeilijk en als resultaat een echte maaltijd! Sla er bij, klaar.

Genista
02-08-2012 om 19:28
O ja en natuurlijk
Salades, toetjes enz. Koud beginnen, recept voorleggen, lekker de tijd geven om zelf haar gang te gaan en zeggen dat als ze hulp nodig heeft, ze daar natuurlijk om kan vragen

FayW
03-08-2012 om 00:22
Kinderkookboek
We hebben een tijdje de kinderen op zaterdag wat laten maken uit een kinderkookboek. Uien pellen en snijden mocht al jong. Als je goed uitlegt hoe dat moet kan dat best. Gehaktballen draaien kan al jong. Ook leuk is zelf je pizza beleggen. Populaire meehelpklussen hier waren knoflook persen, citroenen uitpersen en blikjes tomatenpuree opendraaien . Samen koken is erg gezellig, probeer gewoon uit wat dochter kan doen.

Chippie
03-08-2012 om 14:40
Hier...
Hier doen de kinderen aan pakjes-koken. Mihoen, kip met kerriesaus, pasta met gehakt-groente-saus en tomatensalade.
En ja, snijden hoort erbij. Tja, het ergste is dat ze zich een snee in de vinger kunnen bezorgen. That's life. Olie in de pan vind ik enger inderdaad. Wij hebben geen gasfornuis, dat scheelt.
Ze moeten van mij wel eerst alles klaar zetten en opruimen inderdaad.

guera
04-08-2012 om 18:54
Helpen
Waarom laat je haar niet eerst gewoon Jou helpen. Doet mijn dochter al jaren. Ze is 6 en kan al veel. Paprika snijden. Gehakt rullen. Beslag maken. Dingen afmeten bijv voor saus etc. Uiteindelijk kan ze dan wel een keer een maaltijd maken. Afgieten is even spannend maar met vergiet veel makkelijker. Schillen hebben we nog niet gedaan. Ik schil weinig haha. Aardappelen eten we nooit