Elvirap
22-09-2025 om 21:07
Lang wakker blijven
i!
Mijn dochter van 4,5 jaar ( ondanks lange dag op school) blijft vaak nog een uur wakker en spelen in haar kamer . Is dit normaal? Ze kijkt geen tv voor het slapen gaan en ik breng haar gewoon naar bed rond 19:00u en dan tot 22;09u soms wel wakker … wel lief en niet uit haar kamer, maar meer die dit ook hebben
Envelop
23-09-2025 om 11:52
Erbij blijven liggen werkte bij ons trouwens niet, ook niet goed toen ze nog een stuk jonger waren. Ze houden het gerust een uur vol om op je te klimmen, te kietelen en op alle andere manieren uit te dagen ook al blijf je ze geen aandacht geven. Ernaast zitten heeft nog wel een tijd gewerkt toen ze jonger waren.
Pippeltje
23-09-2025 om 16:39
Zorg dat de slaapkamer echt prikkelarm is. Geen speelgoed; alleen wat knuffels. Wil ze daarmee nog op haar bedje spelen zou ik het laten gaan.
Elvirap
23-09-2025 om 16:53
Envelop schreef op 23-09-2025 om 11:48:
Geen idee wat normaal is maar het is wel herkenbaar bij onze beide kinderen. Slaapklets, erbij liggen, meditatie, speciale dekens. Wij hebben alles geprobeerd en het inmiddels geaccepteerd. Onze dochter is 8 en heeft nog altijd moeite met inslapen, soms ga ik naar bed om 23.00uur en dan is zij nog wakker als ik een kus kom brengen. Onze zoon is ook vaak nog 1 of 2 uur nadat hij in bed ligt wakker.
Opstaan vindt zij wel wat lastig, onze zoon van 6 komt er wat makkelijker uit. Overdag lijken ze niet moe dus we laten het zo.
Om 19.45uur gaat onze zoon van 6 naar bed en om 20.45uur onze dochter van 8. Als we een keer een feestje hebben, op de camping zijn of het is oud&nieuw en ze mogen later naar bed houden ze dat ook makkelijk vol. Afgelopen nieuwjaar gingen ze 1.30uur naar bed. Ze lijken dan niet moe (zijn het uiteraard wel) en kunnen de dag erna goed uitslapen.
Ja ik denk dat jou kinderen ook echt nacht”kinderen zijn/ avond haha. Want als ze
Eenmaal slaapt die van mij , dan slaapt ze gelukkig wel door en soms zelfs uitslapen “
Elvirap
23-09-2025 om 16:54
Pippeltje schreef op 23-09-2025 om 16:39:
Zorg dat de slaapkamer echt prikkelarm is. Geen speelgoed; alleen wat knuffels. Wil ze daarmee nog op haar bedje spelen zou ik het laten gaan.
Ja ik begrijp je, ik zal idd proberen wat dingetjes weg te doen waar ze sowieso mee speelt. Alleen haar kamer zit wel ook deels speelgoed helaas .. en ze vind altijd wel wat op mee te spelen al zijn het de kleinste dingen.
Yindi
24-09-2025 om 12:39
Er zijn verschillen wat mensen nodig hebben qua slaapbehoefte, maar ik vind het wel opvallend dat je dochter schooltje speelt voor het naar bed gaan. Dat komt op mij over alsof ze de dag nog niet helemaal verwerkt heeft. Misschien kun je haar helpen door op een rustig moment samen over school en / of de schooldag te praten?
Junio
26-09-2025 om 03:15
Mijn dochter heeft ook altijd zeker een half uur of langer nodig om in slaap te vallen. Waarbij ze (vooral juist als ze moe is) eerst erg druk wordt. Het liefst wil ze ook spelen en anders gaat ze met haar benen trappelen, gekke geluiden maken etc.
Ik heb ook gedacht ik laat haar gewoon zichzelf rustig spelen en dan kan ze vast beter slapen, maar als ik haar bv nog een half uur liet spelen/tekenen op haar kamer, had ze daarna alsnog dat half uur nodig. Liet ik het los dan kan ze ook vlot tot 22.00u doorspelen en dan viel ze wel snel in slaap.
Inmiddels zorgen we dat we vroeg eten (rond 17.00) zodat er daarna nog voldoende speeltijd is om de dag eruit te spelen/tekenen. We gaan om half 7 naar bed zodat rond 19.00u de lamp uit gaat en ik blijf even bij haar liggen. Het grote licht mag niet aan, alleen een klein rood nachtlampje, vaak wil ze dan nog wat vertellen over de dag en is ze even heel druk. Ik blijf herhalen dat als ze rustig gaat liggen de slaap vanzelf komt en negeer haar verder, meestal slaapt ze om half 8 en slaapt tot half 7/7uur.
Als baby had ze al moeite met in slaap vallen, ze lijkt dan heel wakker en vol energie. Inmiddels geeft ze zelf ook aan dat ze moe is maar ook heel druk van binnen. Ze zegt dan ook ‘ik kan niet slapen, ik kan echt niet slapen’. Ik heb haar uitgelegd dat ze niet direct hoeft te slapen, maar dat haar lichaam tijd nodig heeft om slaapstofjes aan te maken en dat dat beter lukt in het donker als je rustig gaat liggen. Soms vindt ze een slaapmeditatie/rustige muziek luisteren in het donker ook fijn.
Zeespiegel
26-09-2025 om 06:32
Mijn kleuter doet dat ook. Alhoewel die daarbij ook meestal nog een keer naar beneden komt.
Rustig in bed spelen is niks mis mee. Zorgt dat bedtijd niet teveel tegen gaat staan.
Probeer wel grenzen te stellen. Beetje lastig bij iemand die nog geen klok kan kijken, dat weet ik, maar toch.
RaSa
26-09-2025 om 07:49
Mijn oudste heeft dat ook. Altijd gehad. Ze is gewoon een avondmens. We hebben het maar laten gaan. Niets is zo vervelend als naar bed gaan zonder dat je moe bent. Inmiddels is ze 11 en de tijd dat ze wil slapen is nagenoeg niet veranderd. Ze gaat tussen 22:00 en 22:30 slapen. Ze is dan ook echt moe en wil dan slapen.
mana_sutiyuq
26-09-2025 om 07:52
Zeespiegel schreef op 26-09-2025 om 06:32:
Mijn kleuter doet dat ook. Alhoewel die daarbij ook meestal nog een keer naar beneden komt.
Rustig in bed spelen is niks mis mee. Zorgt dat bedtijd niet teveel tegen gaat staan.
Probeer wel grenzen te stellen. Beetje lastig bij iemand die nog geen klok kan kijken, dat weet ik, maar toch.
Dat kun je bv doen met een lampje en tijd stekker: lampje uit: je mag spelen, lezen etc, lampje aan: het is slaaptijd en dan doe je rustig en probeert te slapen.
_Anoniem_
26-09-2025 om 10:58
Ik heb jaren hetzelfde luisterboek aangezet bij zoon. Voorlezen werkte niet, want hij bleef niet rustig liggen/zitten luisteren maar ging aan de bladzijdes friemelen, wilde dan de volgende pagina's bekijken. Dus toen maar een luisterboek aangezet (altijd dezelfde van Guus Kuijer, voorgelezen door Loes Luca) en dat werkte.
Nieuwe verhalen vond hij dus niet leuk, het moest telkens dezelfde zijn, denk dat dat lekker slaapverwekkend was.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.