Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

leesboek voor tegendraadse 7-jarige

Mijn dochter van 7 zit in groep 4 en heeft wat moeite met lezen. We lezen sinds groep 3 extra thuis. Dit vindt ze echt vreselijk, al is het maar 5 minuten. We krijgen teksten mee van de juf maar ze mag ook zelf boeken uitzoeken. Iedere dag is het een strijd, lang gezicht, mokken, nul enthousiasme etc etc. Ik heb het extra lezen nu maar beperkt tot de woensdag, vrijdag en het weekend en niet meer na de lange schooldagen. Maar zelfs dat is teveel.
Ik heb geen idee meer hoe ik haar moet enthousiasmeren met beloningen e.d. het werkt gewoon niet.
Nu wil ik haar zaterdag zelf een boek laten uitzoeken in de boekwinkel (we gaan al vaak naar de bieb overigens, maar dan wil ze niets uitzoeken voor zichzelf). Wat zijn leuke titels voor haar? Qua lezen zit ze nog niet echt op M4.
Wat me opvalt, even wat anders, is dat ze m.n. moeite heeft met hardop lezen en dat ze, als ze stilleest, ze veel vlotter leest. Lange woorden zijn ook geen moeite, ze draait geen letters om, ze heeft een prima intonatie e.d. maar het tempo ligt erg laag.

Fransien

Fransien

16-01-2014 om 14:55

boeiend boek?

Misschien een leuk boek, niet perse op haar niveau maar zo leuk dat ze door wil lezen?
Je kunt ook een abonnement op de donald duck junior overwegen, dat heeft grotere letters en simpeler taalgebruik, maar is wel leuk. De bibliotheek bij ons heeft er ook een abonnement op, daar heb ik ze in het begin wel eens geleend.

Thursday Next

Thursday Next

16-01-2014 om 15:04

weetjes-boek

Ik heb hier ook een 7-jarige, die heeft dat probleem niet want ze leest alles wat los en vast zit.
Maar voor jouw dochter: donald duck junior zoals Fransien al zei, en anders weetjes-boeken of een jeugd-encyclopedie? Dochter kreeg vorig jaar de hema-kinderencyclopedie en heeft hem geloof ik al 3x gelezen. En ook de 1001-weetjes boeken vindt ze prachtig. Ook de serie waanzinnig om te weten, maar dat is nog wat te moeilijk om te lezen denk ik.

Tango

Tango

16-01-2014 om 15:23

En toch

Zou ik op school navragen of ze niet aan dyslexie denken. Zoon hier is 9 en heeft precies dezelfde tegenzin bij lezen. Letters omdraaien doet hij ook niet, lange woorden leest hij soms makkelijker dan korte maar toch heeft hij wel degelijk dyslexie. Hij heeft er nu begeleiding voor waardoor we 5 keer per week lezen en spelling moeten oefenen. Spelling gaat goed en vindt hij niet erg, maar het lezen is altijd het lastigste. Hij is dan altijd ineens heel moe of verzint allerlei uitvluchten maar hij vindt het dus vooral heel moeilijk. Ik laat hem meesta kiezen: of de tekst uit de huiswerkmap of een eigen leesboek (eigenlijk moet zijn eigen leesboek elke dag maar de begeleidster gaat met onze manier gelukkig akkoord). Als hij dan toch uit zijn eigen leesboek moet lezen van mij, is het meestal met moeite 1 bladzijde. Ik zoek altijd boekjes die gaan over iets dat hem interesseert. Bij hem is dat voetbal, dus lezen we meestal over voetbal. Ook informatieboekjes. Dolfje Weerwolfje vindt hij ook leuk, de eenvoudigste boekjes zijn E4 volgens mij, dus met wat hulp wel te doen.
Het gaat er vooral om dat ze lezen, informatieboekjes uit de bieb over een onderwerp dat ze leuk vindt, is misschien een idee maar desnoods lees je de informatie op een melkpak of pak hagelslag. Kan ook heel interessant zijn. Een boek uit de boekwinkel kan leuk zijn maar ook heel verkeerd uitpakken als ze het eenmaal thuis daadwerkelijk moet gaan lezen. Ik zou dan iets doen dat ook leuk is om voor te lezen en waaruit jullie dan om de beurt kunnen lezen.

Rafelkap

Rafelkap

16-01-2014 om 15:24

avi stom

De vos en haas boeken vond mijn zoon heel leuk, er zijn er meerdere van. Boeken van Arnold Lobel (normaal meer een voorleesboek) kan je dochter nu zelf lezen (o.a. kikker en pad, muizensoep en tranenthee/'alle verhalen').
En echt hele leuke boeken kiezen, die avi boeken vond ik meestal niets, schroom niet wat moeilijkers te proberen: met stip op 1: Karlsson van het dak, of voor een meisje: Lotta uit de kabaalstraat en Madieke van het rode huis (allebei van Astrid Lindgren). Evt. door omstebeurt een zin of blz te lezen.
Mijn zoontje vond de stripboeken van Pol erg leuk op die leeftijd, ze zijn al oud maar vaak nog op mp te krijgen.

guera

guera

16-01-2014 om 15:25

herkenbaar

Hier een net 8 jarige in groep 4 die nu met lezen iets beter gaat ook dankzij thuis meters maken.
Wat wij doen is elke avond nadat ik heb gelezen dat zij 1 blz aan mij voorleest. gewoon als gezellig. Ik zeg NOOIT dat ze iets niet goed doet. Soms duurt 1 blz wel een kwartier. Ik zeg NIKS. Ik zeg alleen maar hoe heerlijk ik het vind dat ze me voorleest en hoe gezellig ik het vind etc.
Soms help ik haar en dan lezen we samen hardop. Dat helpt ook heel goed! Gewoon beetje langzaam tempo aannemen en dan hardop lezen en haar hardop mee laten lezen. ze gaat dan beter automatiseren.
Soms wil ze niet dat mag. Maar dan zeg ik wel dat ik het zo jammer vind want ik vind het ook fijn voorgelezen te worden. Ik zeg nooit dat dat niet mag omdat ze moet oefenen ofzo. Ik probeer het niet te verplichten maar momenten tussendoor te pakken (ach schat help me even ik ben bezig met koken lees jij even hoeveel eieren erin moeten?). Dat soort dingen. Na elke keer dat ze voorleest in de avond op bed geef ik haar een dikke veer. Ik zeg altijd dat ik vind dat ze zo goed vooruit gaat ook al valt dat misschien een beetje tegen. Ze groeit hier enorm van! vorig jaar zei ze: mam die cito's die snappen het niet hoor. Die zeggen C maar ik lees best goed. De meester vond het prima want ze is niet gedemotiveerd, maar moet wel oefenen en het liefst zonder dat ze het doorheeft. Het gaat nu echt al beter met lezen en ze zit op nivo (nu M4) terwijl ze vorig jaar rond deze tijd niet op M3 zat.

Tijgeroog

Tijgeroog

16-01-2014 om 15:27

Samenleesboek?

Mijn dochter vond de samenleesboeken erg leuk. Dan lees je om de beurt wat regels, waarbij wat jij leest moeilijker is dan wat zij moet lezen. Daardoor wordt het verhaal een stuk interessanter. En verder zou ik boeken zoeken die bij haar interessewereld aansluiten. M'n zoon vond Dolfje Weerwolfje erg leuk, terwijl m'n dochter juist graag jubelientje en heksje Lily leest.

stripboeken?

Misschien de Donald Duck Junior, of Pol, Pel en Pingo (niet meer nieuw te krijgen geloof ik, maar wel veel 2e hands). Of inderdaad weetjes boeken, met hooguit kleine stukjes tekst. Het maakt volgens mij echt niet uit wat ze lezen, als ze maar iets lezen wat ze zelf leuk vinden. De AVI boekjes zijn meestal ook niet om door te komen zo saai.

Angela67

Angela67

16-01-2014 om 16:27

belonen

als ze niet intrinsiek te motiveren is op dit moment dan zou ik in ieder geval eerst gaan belonen met iets zodat ze succeservaringen op gaat doen. Puur 'technisch' zeg maar, dus niet benadrukken dat lezen zo leuk is en dat zelf het boek mag kiezen. Als je lezen (nog) niet leuk vindt dan kun je haar minstens uitleggen dat het nu eenmaal moet en dat sommige dingen leuk zijn en andere niet. En dat je haar graag wilt helpen om het allemaal iets acceptabeler te maken.
Als het met belonen best aardig gaat, kun je hopelijk daarmee ook constateren dat dyslexie misschien niet aan de orde is. Als ze door middel van belonen betere inzet toont en het lijkt inhoudelijk nergens op dan heb je misschien ook wat meer input om dyslexie onderzoek te doen?
gr Angela

mari39

mari39

16-01-2014 om 20:23

hier ook zo geweest

Maar al weer enige tijd geleden. Gelukkig! Op school moet zoon met dyslexie elke dag lezen uit een biebboek dus thuis hoeft het niet meer. En hij oefent ook al met ondertiteling.
Hier lazen wij veel voor, na het lezen door hem. Dat werkte voor hem motiverend. Daarbij stelde ik niet veel eisen aan de hoeveelheid, met een halve blz. Was ik al blij. Samenleesboekjes deden het ook redelijk goed, van uitgever delubas had ik ze. Leuke onderwerpen.
Het klinkt overigens wel heel erg als mijn zoon toendertijd. Hardop lezen is moeilijk, stillezen gaat makkelijker. Dan kan hij veel meer begrijpend lezen, hij leest technisch de woorden niet goed maar kan ze wel plaatsen in het verhaal. Is wel gevaarlijk, want soms maakt hij daarmee fouten. Bijv. Hij leest verkoper maar het is verkoopster. Kan bij een vraag over de tekst dus mis gaan. Hardop lezen bevordert wel nauwkeurigheid in lezen. Hoe zijn haar citos?
Wat ook kan helpen, is letterlijk samen lezen, of dat jij de tekst eerst voorleest en dan je dochter de tekst lezen. Ze heeft de tekst dan al gehoord, en dan is het niet meer een wirwar van letters. Google ook eens op slepend lezen. Kan ook ondersteunend werken.

nog even over Dolfje

Je hebt Dolfje Weerwolfje-boeken in 2 soorten: titels met redelijk lange zinnen en wat lastiger taalgebruik, en boeken met korte zinnen en eenvoudiger taalgebruik. Die zijn evengoed leuk. Kijk in de bieb ook eens naar andere boeken van Van Loon, de man heeft vreselijk veel geschreven en een aardig aantal boeken passen in het avi-systeem, er zijn ook schoolleesboeken van hem.
Donald Duck Junior, dat zou je een keer moeten proberen. Het is wel echt voor zeer beginnende lezertjes en het zou kunnen dat het voor je dochter net te kinderachtig is. Weetjes-boeken zijn geen gek idee, en heb je al aan het Guiness Book of Records gedacht? Of een moppenboekje? Allemaal lekker kort.

Groeten,

Temet

Chris35

Chris35

16-01-2014 om 21:57 Topicstarter

Fijne reacties

Dank alvast voor de reacties, meer tips blijven welkom! Ik had idd al wat titels van Paul van Loon genoteerd en ik ga van de week eens zo'n Donald Duckje kopen voor haar. Ze is ook gek op spelletjes en puzzeltjes.
Ze heeft de encyclopedie van de Hema en kijkt/leest er regelmatig in en stelt me dan ook diepere vragen, dus ze leest dat prima.
Ik ga er niet van uit dat ze dyslexie heeft, want behalve het trage lezen, kan ik geen enkel symptoom plaatsen ( ik heb gekeken op dyslexieweb), dus nog meer kilometers maken met boeken die ze echt leuk vindt, zal de optie zijn.
Toevallig had ze vandaag de cito leestoets en een van de twee verhaaltjes die ze moest lezen, ging goed en ze was apetrots op de sticker die ze van de juf had gekregen. Dat telt al voor mij

angelina ballerina

angelina ballerina

16-01-2014 om 22:04

Favoriet

Zijn hier de boeken van Vivian den Hollander. En dan vooral de boeken van Pip en de pony boeken. Ook heksje Lilli vinden ze leuk.

Boontje

Boontje

17-01-2014 om 02:36

Andere dingen lezen

Vindt je dochter het leuk om te helpen in de keuken en heb je tijd om iets langzamer te koken? Misschien kan ze een recept uitzoeken en dat samen maken? Of op zoek naar alternatieven voor de dagelijkse prak, sauzen voor pasta, aardappels uit de oven, etc. Gewoon, lezen met een ander doel dan oefenen. Knutseldingen waar een handleiding voor gelezen moet worden, een nieuw spel waar de spelregels voor uitgeplozen moeten worden, toeristische informatie voor volgende vakantiebestemmingen...
En, een prettige geruststelling bij leren lezen: als het goed is, wordt het uiteindelijk makkelijker. Rekenen niet, dat wordt maar moeilijker en moeilijker

Geronimo Stilton?

misschien ziet ze ook wel op tegen grote stukken tekst op één bladzijde? Mijn zoon heeft nooit moeite gehad met lezen, maar heeft er nooit zoveel zin in.

Boeken met veel plaatjes en strips pakt hij wel. Voor jouw dochter misschien te hoog gegrepen nog (misschien ook niet, als ze de kinderencyclopedie makkelijk leest), maar Geronimo Stilton is hier behoorlijk in trek. Eerst lazen we het voor, nu leest hij ze zelf. In de Fantasiaboeken staan ook veel puzzelachtige bladzijden, met geheimtaal, doolhofjes en dergelijke.

Mijn dochter?

ha! Ik herken je hele verhaal van voor tot achter. Inmiddels is de koppigert 8 en gaat het ietsje beter. Wat hier aan de hand bleek is dat ze de boekjes die voor haar niveau geschikt waren totaal suf vond. Daar werd het lezen niet echt leuker van. Dus zijn we het gaan proberen met boeken die wat boven haar niveau zouden liggen. Toen bleek eigenlijk al heel snel dat haar woordenschat etc hartstikke groot is alleen haar tempo tergend. Maar nu vond ze het tenminste wel leuk en wilde ze ook wel oefenen. Niet hardop overigens. Maar gewoon zelf op dr kamer, heeeel stilletjes. Kikker en Pad was favoriet. Vanwege de geniale grappen.

Dalarna

Dalarna

18-01-2014 om 15:02

toneellezen

Wat mijn zoon erg leuk vond is 'toneellezen', daar zijn steeds meer boekjes van op verschillende niveau's. Kijk eens hier: http://www.zwijsenouders.nl/Artikel/Toneellezen-4.htm#

Waarom doe je zo'n moeite om haar iets te laten uitzoeken in een boekwinkel, waarom denk je dat het in de bieb niet lukt en daar wel? En al lukt het om een boek uit te zoeken: dan leest ze het nog niet?

bieb

In het begin gingen we naar de bieb, elke maandag kwamen we er langs na de opvang. Maar daar is zo ontzettend veel keus dat dat ook tegen je kan werken. Mijn dochter kan niet goed kiezen en ook al help ik haar daarbij dat is nogal een proces.
Later kregen we boekjes van een bevriende bibliothecaresse omdat we niet in de situatie waren om steeds naar de bieb te gaan. Zij zocht ze uit met dochters interesse.
Ondertussen gingen we ook vaak even op een station of zo de boekhandel binnen. Ik ben zelf ook dol op boeken en daar is vaak ook een kinderhoekje dat aantrekkelijk neergezet is en een beperkte goede keuze heeft. Dat kan helpen.
Ik heb hier ook niet aan de avi gedaan. We hadden zelf boekjes, gekocht of gekregen en het onderwerp, passend bij de interesse bleek belangrijker dan het niveau.
In het begin ook veel herhaling met Winnie de Poeh en Annie m.g. Schmidt. Daarna tot in de brugklas boeken met veel plaatjes en kortere teksten. Puk van de Petteflet, Mees Kees. Maar als het echt interessant was, bijvoorbeeld Huis Anubis, las dochter op school in de bovenbouw als ze klaar was met haar eigen werk.

Tink

Tink

18-01-2014 om 23:14

Pffff, dat AVI....

Laat dat AVI-niveau ajb los voor thuis, AVI is voor school. Lezen wat je leuk vindt is zoveel belangrijker. Als een kind een boek te pakken heeft wat hem/haar interesseert, dan leest het, of het boek nou nog wat te moeilijk is of niet. Precies wat anderen hierboven ook al zeggen.

Het dikke boek van Vos en Haas is misschien een aanrader, dat begint heel makkelijk en loopt langzaam op in moeilijkheidsgraad. Ik lees het nu met mijn 6-jarige, we zitten inmiddels ergens bij bladzij 120 en dan beginnen de zinnen bijvoorbeeld met hoofdletters en zijn langer dan 1 regel.

Maar een leuk boek over een interessant onderwerp (laat haar zelf kiezen) kan ook een heel goed idee zijn.

Dolfje Weerwolfje is al genoemd, en wat denk je van Roald Dahl, hier hebben ze in een kreukel gelegen om De Griezels bijvoorbeeld.

Belonen

Leeskilometers zijn belangrijk en als mijn kind moeite had met, of geen zin in, zou ik denk ik gaan belonen. Zoiets van, als je x tijd leest (maakt niet uit wat) dan mag je x (op de ipad, spelletje met me doen oid). Of 's avonds zo van, je kan nu gaan slapen of je mag nog 10 minuten lezen.

Ah, lees net dat belonen niet werkt
Heb je haar al meegenomen naar de bieb, waar ze zelf haar boeken mag zoeken? Houdt ze van stickers? Hier heb je stickerboeken met tekst. Zoek het misschien in activiteiten boeken waar ze toch ook stukjes moet lezen. Ga samen bakken en dan leest zij het recept. Samen boodschappen doen en zij leest het lijstje. Zet een speurtocht voor haar uit en dan moet zij de instructies lezen. Als boeken het niet doen voor haar op het moment kan je proberen dat ze bij andere activiteiten wel leest.

Zoon

heeft een boek van Bill en Will. Dat loopt ook op qua niveau, ik meen van M3 tot E4.
Misschien is dat wat?

bertje1

bertje1

19-01-2014 om 17:49

samenleesboek

ik heb zo'n boek over een hond en een jongen, geen idee naar naam (kan ik ff zoeken), erg leuk want je leest zelf een stuk en dikkere letters zijn voor het kind. erg overzichtelijk en stimulerend!

oh ja

Hier altijd erg populair: de boeken van dr. Seuss. Bijvoorbeeld: "de kat met de hoed", "groene eieren met ham", "de kat met de hoed komt terug"...

Maartje

Maartje

19-01-2014 om 19:53

Donald Duck

Samen de Donald Duck lezen!

essanlau

essanlau

19-01-2014 om 22:11

Samenlezen

Hoi,

Bertje is dat soms Bang voor hondenweer? Die namelijk net gelezen met zoon van 7 hier. Nu heeft hij Alleen op dierendag, maar daar zijn we net in begonnen.

Hier leest zoon alles wat los en vast zit zo ongeveer (lijkt op z'n moeder) maar wil ook nog altijd erg graag een samenleesboek dat we dan samen voor het slapen lezen. Hij vond Dolfje ook leuk en Foeksia ook. Verder heeft ik dacht Vivian den Hollander series over voetballers maar ook over een hockeyclub zag ik van de week in de bieb, en volgens mij ook over paardrijdsters. Misschien dat dat wel leuk is. Ik vind zelf bijv. Marianne Busscher door het rijmen erg prettig voorlezen en daardoor zijn het vaak ook kortere zinnetjes, misschien is dat wat?

Esther

Zoek haar interesses

Waar ligt haar interesse?
Paarden? Kastelen? Voetbal? Ballet? Hondjes? Poesjes?

Tina paardenpocket
Het kasteel van avontuur, Enid Blyton
Zet 'm op Sem
Balletclub de Zwaantjes
De floortje reeks, hond, jazz, kamperen, klas, pony

...en de Tina..elke week op de mat...

Anja

Anja

27-01-2014 om 15:29

Ik zou dyslexie nog steeds wel in het achterhoofd houden...

Trek een kind in een boek...
Lees een bladzijde voor en daarna het kind etc.
Ik weet niet of je dochter het wil maar als jij eerst een pagina voorleest dan is het voor haar veel makkelijker om dezelfde pagina nog een keer te lezen. De herhaling van woorden is juist heel erg goed.
Ik zou kind even hardop voor laten lezen maar ook gewoon stil laten lezen. Zoek daarin een goede balans. Hardop voorlezen is in het begin belangrijk maar een goede leesmotivatie ook (en ik kan het weten: hier vlogen de boeken door de kamer).

Hier heeft dyslectische zoon leren lezen mbv Dolfje Weerwolfje, Donald Duck junior, Kameleon en Heksje Lilly.

Als je samenleest (waarbij je moeilijke woorden gewoon voorzegt -> dat is beter dan ze laten worstelen) is een boek op een hoger niveau geen probleem. De boeken zijn dan wel veel leuker... hier komen never nooit meer AVI boekjes in huis.

Ik had wel een beloningssysteem inclusief jokers (die mocht je inzetten als je echt geen zin had) met een leuke beloning die helemaal niets met lezen te maken had. Dyslectische zoon kreeg veel meer boeken dan niet-dyslectische zoon... ieder nadeel heeft zijn voordeel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.