Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
lisbeth

lisbeth

06-04-2013 om 11:44

Lengte 6 jarige jongen

Mijn jongste van 6 is nooit de grootste geweest. Op de grafieken door de jaren heen was hij altijd kleiner dan grote zus op die leeftijd.
Nu begint het echter op te vallen, of hij gaat te veel om met ' grotere' jongens om misschien
Hij is nu 6 jr en 1 mnd 114 cm. Als ik kijk naar gemiddelden is dat aan de kleine kant. Man is 183 cm, ik 166 cm. Grote zus met ruim 8 135 cm.
We krijgen steeds vaker opmerkingen ook wordt hij jonger geschat.
Ik dit iets waar we een keer met naar de huisarts moeten?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Curve

Het hangt er vanaf of zijn groeicurve afbuigt. Als dat het geval is (een duidelijke afbuiging over een langere periode) dan kan dat een reden zijn om naar de huisarts te gaan.
Grappig is dat wij (man en ik) precies even groot zijn als jullie! Dus ik weet precies de target hight van je zoon: namelijk 1,82m. Met de huidige lengte van je zoon zit hij zo ongeveer tegen de (onderkant van de) -2 groeilijn aan. Als hij die lijn volgt komt hij uit op een eindlengte van ca. 1,77m. Dat is ruim binnen de marges (als de verwachte eindlengte meer dan 10cm afwijkt van de TH is dat reden voor nader onderzoek).
Dus als zijn curve in de laatste -zeg- 2 jaar niet heel erg is afgebogen dan denk ik niet dat er enige reden tot ongerustheid is. En ook geen aanleiding voor verder onderzoek.

Correctie

Met 1.14m. zit hij tegen de -1 groeilijn aan, niet de -2. Sorry. De rest van 't verhaal klopt wel...

Woensdag

Woensdag

06-04-2013 om 15:37

Hier eentje

Hier eentje die 5 weken jonger is. En hij is 111 cm lang. Wij als ouders zijn ook ongeveer even lang als jullie. Onze zoon wordt ook altijd jonger geschat, maar dat is al 5 jaar zo. De schoolarts vond zijn lengte in november niet alarmerend, hij zit goed op zijn eigen lijntje. Zijn gewicht is een ander verhaal, maar vetmesten om daar iets aan te doen vond de schoolarts ook weer wat ver gaan.
Overigens is hij niet eens de kleinste jongen van groep 2 (wel bijna). Wel gaat hij graag om met kinderen die een kop groter zijn en dan valt de kortheid wel meer op ja.
Als jij je zorgen maakt is een bezoek aan een arts trouwens altijd een goed idee, vooral als je het idee hebt dat de groei stagneert.

Oh en hier

Een zoon van 6 jaar en 2 maanden die 1.08m is. Met afbuigende groeicurve. Wij lopen inmiddels bij de kinderarts en zijn in afwachting van de uitslag van botfoto's en bloedonderzoek. Zoon zit in groep 3 en is verreweg de kleinste van de klas. Maar hij zit er totaal niet mee, het was hem zelf eigenlijk niet eens zo opgevallen
Er loopt trouwens ook in gezondheid een draadje over 'kleine' kinderen.

Coeliakie?

Zus heeft coeliakie toch? Misschien heeft je zoon daar wel een klachtenvrije variant van, die zich voornamelijk uit in een groeiachterstand. Ik weet niet of er een erfelijk component in coeliakie zit, maar misschien is het goed om er eens naar te laten kijken.

skik

lisbeth

lisbeth

06-04-2013 om 18:58

Reactie

1.77 is niet heel groot al is het te doen. Ik moet zijn groeiboekje eigenlijk eens opzoeken.

Coeliakie is het denk ik niet. Hij is twee jaar geleden voor het laatst getest en had het toen niet al is hij wel erfelijk belast. Hij heeft echter geen duidelijke klachten, eet goed, is gespierd en sterk.

Zelf zegt hij nu vaker dat zijn vriendjes zeggen dat hij pas vijf is want hij is zo klein. Nu heeft hij ook wel een paar reuzen in zijn vriendenkring.

lisbeth

lisbeth

06-04-2013 om 19:57

Groeiboekje

Net eens gekeken maar hij is sinds zijn tweede niet meer gemeten. Ik kan me herinneren dat hij zich inderdaad nogal aanstelde bij het cb en dat die toen het wegen en meten maar lieten zitten.
Hij moet als het goed is dit jaar naar de schoolarts. Misschien dan daar eens vragen

Asa Torell

Asa Torell

06-04-2013 om 21:30

Hier een kleine dochter

Zit op de -2 lijn. Ze is 5j10md. Hier de schoolarts al gehad, waar we hebben begrepen dat -2 de limiet is om er nog eens extra naar te kijken dus we moeten over een jaar weer met haar langskomen.
Zelf denken we dat er niks bijzonders aan de hand is, gewoon aan het kleine uiteinde van de genetische spreiding. Ze is nl. altijd al zo klein geweest, of zeker vanaf ongeveer 1 jaar. We houden hier zelf ook de lengte bij door elke paar maanden een streepje op de muur te zetten dus we zien zelf dat ze wel gestaag doorgroeit.
Als je je afvraagt of de groei wel gestaag is zou ik dat laatste dus doen, zelf de groei bijhouden. Want de -1 lijn op zich is dus zeker geen reden voor de schoolarts om verder onderzoek te doen (dan konden ze ook wel aan de gang blijven).

Hier eentje

Eentje van 7 jaar en 3 maanden, 1.09
Ze kijken inderdaad naar het afbuigen van groei. Dat was hier aan de hand, maar zelfs dan hoeft dat niets te betekenen; gewoon echt een kleintje. Een beetje monitoren misschien? Ik zou er zelf niet mee naar de huisarts gaan.

Trouwens

Toen we afgelopen jaren in het buitenlamd woonden, was zoon daar opeens heel normaal qua lengte, nooit meer die opmerkingen dat hij klein was.. Terug in NL vind ik de meeste kinderen echt reuzen allemaal

Ik heb dus een gemiddeld korter kind 6 en half en rond 1.16), de 2e is iets langer. Ze zouden allebei richting 1.88 moeten gaan maar daar heb ik een hard hoofd in. Maakt mij ook niet uit, als ze maar gezond zijn.

Rafelkap

Rafelkap

08-04-2013 om 06:55

Reuzen

Ik vind ook veel kinderen reuzen in de klas van mijn oudste. Die is 8 en ongeveer 1.23 m, zijn vriendjes zijn minimaal 1.30. Hij zou ook 1.85 moeten worden net als zijn vader (ik ben 1.64), zijn jongere broer van 6 heeft een 'normale' lengte en haalt hem nu bijna in.
Oudste heeft altijd dezelfde curve gevold met groeien dus ik maak me geen zorgen, dit is normaal voor hem. 1.72, net als mijn vader, is ook prima. Hij is gezond, ontwikkelt zich goed, ik maak mij geen zorgen om evt. 10 cm tenzij het een zorgelijke lengte zou zijn (bv dwerggroei, of veel te lang). Ik maakte ook nog een onverwachte spurt vroeger (was voorspeld 1.58 en hoogstens 1.60).

tante pollewop

tante pollewop

08-04-2013 om 10:53

Belangrijker

is dat een kind gezond is. Groot of klein, gelukkig zijn wij allemaal anders; al blijft het natuurlijk niet leuk als je TE klein of TE groot bent.

Mijn dochter (11 jaar) is 1.73 en heeft schoenmaat 41 - haar groeispurt gaat dus nu nog beginnen. Zij is uitgerekend om tussen de 1.92 en 1.96 te worden.....

Vanaf het moment van haar geboorte is zij +3 boven de groeilijn geweest, een prachtige curve dus (niet met pieken en dalen). Mijn man is 1.92 en ik 1.72 (ja ik ben nu de kleinste in ons gezin ..LOL), onze zoon van 14 is ook lang (1.88 en schoenmaat 45).
Wel zeg ik regelmatig tegen dochterlief dat ze niet met haar schouders moet gaan hangen (hoofd omhoog, schouders naar achteren!). En ze wordt natuurlijk altijd voor ouder aangezien.

Wij hebben besloten geen groeiremmers te laten gebruiken, ook al omdat er in het nieuws was dat er eventuele onvruchtbaarheid mogelijk was.

Nogmaals, gezondheid is belangrijker en ze zijn echt nooit (.. even afkloppen) ziek.

Vic

Vic

08-04-2013 om 11:29

Nou...

Het is natuurlijk heel persoonlijk, maar voor een meisje zou ik bij kleiner dan 1.50 of groter dan 1.85 toch serieus nadenken over ingrijpen. Bij oudste hebben we de groei nauwgezet in de gaten gehouden. Inmiddels blijkt ze net onder de 1,60 m. te blijven hangen, wat we prima vinden (moeder 1.59, vader 1.75).

kleintje

kleintje

08-04-2013 om 12:27

Vic

Maar Vic, er valt niet altijd zomaar in te grijpen.
Hier een kind dat zo klein zal blijven (1,49 verwacht). Toch groeit ze volgens de lijn. 2 kinderartsen en 1 kinderendicrinoloog hebben geconstateerd dat er geen groeihormoontekort is. Daarmee is er dus geen optie om daarmee te behandelen.....
Botfoto's, bloedonderzoek incl. Chromosomen, target height; ze is gezond verklaard. We kunnen slechts afwachten.

Zomaar stellen dat je er bij zo'n lengte "iets" aan zou moeten en kunnen doen gaat dus niet op.

Kleintje

Vic

Vic

08-04-2013 om 12:44

Kleintje

Het moet wel kunnen natuurlijk. Soms kan dat niet, en dan heb je het er maar mee te doen.

Ben ongveer zo klein, en echt, serieus, nooit last van gehad.
Het enige nadeel vind ik dat je niet snel slank lijkt. Maar dat heb ik dus opgegeven.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.