Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Irene

Irene

18-05-2010 om 13:09

Lezen in bed

Onze oudste zoon (9 jaar) leest 's avonds vaak nog in bed wanneer hij eigenlijk moet slapen. Nou weet ik wel dat zo'n beetje alle kinderen dit doen, maar het probleem is dat hij altijd heel vroeg wakker is (hoe laat hij ook naar bed gaat) en hij dus echt last krijgt van slaaptekort. We proberen er steeds afspraken over te maken (wanneer wel/niet, tot hoe laat enz), maar daar houdt hij zich niet erg aan.
Nu begint zoon 2 (net 6 jaar) ook al. Die kan wel iets beter tegen weinig slaap (en bovendien is hij ook niet zo extreem vroeg wakker), maar leent dan weer boeken van zijn broer die eigenlijk nog niet zo geschikt zijn. Zo troffen wij hem van de week om half 10 's avonds aan met deel 1 van Harry Potter, waar hij al een heel eind in gevorderd was...
Hoe gaan jullie met dit soort dingen om? Hoe kun je het stiekem lezen een beetje binnen de perken houden zonder voortdurend te moeten gaan controleren, boeken te verwijderen van de slaapkamers en dat soort gezellige maatregelen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

18-05-2010 om 13:25

's ochtends lezen?

Onze kinderen vinden het ook heel leuk om in bed te lezen. Als we vinden dat ze moeten slapen, zeggen we tegen ze dat ze morgenóchtend mogen lezen, als ze wakker worden. Dat werkt bij ons heel goed. Liggen ze rustig 's ochtends in bed te lezen, ipv 's avonds.

Maar aan de andere kant, als een kind niet moe is gaat het ook niet slapen. En van lezen word je ook juist wel moe. Dus wij doen er niet al te moeilijk over.

Onze 7-jarige is nu in Harry Potter 4 bezig, en onze 10-jarige leest nu de hele reeks voor de 3e keer (nu deel 3), en 'ongeschikt' zou ik die boeken niet noemen hoor, voor jouw 6-jarige. Als je kind het nou zelf pakt en leuk vindt, is hij er blijkbaar wel aan toe. Of wordt-ie er angstig van?

Margje

Irene

Irene

18-05-2010 om 13:37

's ochtends

Punt is dat ze beide moeite hebben om een boek ook weer weg te leggen, dus het regelt zich niet zo goed zelf. Zeker de oudste is soms echt ontzettend moe omdat hij gewoon te weinig slaapt. 's Ochtends lezen doen ze sowieso altijd al. We hebben er al een hele kluif aan om er voor te zorgen dat ze daar ook niet te vroeg mee beginnen (voor 6 uur, is de regel nu, moet je je gewoon nog even omdraaien en proberen te slapen. Als we dat loslaten liggen ze gerust om 5 uur al te lezen...)
Zoon van 6 heeft erg veel fantasie en is best snel bang voor dingen (vooral dingen als geesten en boeven enzo). Vandaar mijn twijfel over HP...

Guinevere

Guinevere

18-05-2010 om 14:10

Saai boek geven

Dat lezen in bed is 's avonds niet te voorkomen lijkt mij. Ik heb nog foto's van mezelf met 8 jaar, grote kringen onder mijn ogen. 's Avonds lag ik nogal lang stiekum te lezen; totdat het ganglicht uitging (als mijn ouders dus gingen slapen).
Het probleem lijkt me vooral komen doordat ze hun boek niet kunnen wegleggen. Kun je met ze afspreken dat ze alleen boekjes mogen lezen die ze al meerdere malen hebben gelezen? Die leg je gemakkelijker weg en je kunt er zo heerlijk boven in slaap sukkelen.

Simpel

In de tijd dat dochter ook niet kon stoppen met lezen ging gewoon de stekker uit d'r lampje. Kun je weinig anders meer dan dan gaan slapen De ene keer dat ze de stekker er zelf weer in deed kreeg ze flink op d'r donder en bleef het bij die ene keer.

Nu is ze wijs genoeg om te gaan slapen als ik het lichtje uit kom doen (8 jaar, 20.30 licht uit)

Jesse_1

Jesse_1

18-05-2010 om 20:14

Ongezellige maatregel?

Als je afspreekt dat hij tot half 9 mag lezen, en hij leest stiekem tot half 10, dan vind ik het weghalen van het leesboek een heel normale maatregel. Eerlijk gezegd zou ik - gezien dat het vaak gebeurd - gelijk om 8.35u al gaan kijken en dan het boek meenemen ("Ik neem hem mee, zodat je niet in de verleiding kunt komen. Ik zorg dat het morgenochtend weer naast je bed ligt")
Jesse (die vroeger ook héél wat afgelezen heeft in bed. Lang leve de zomertijd

Talia

Talia

18-05-2010 om 21:13

Toch wel

Hier ook een avondlezer als dochter, sinds jaren. Ik heb het allemaal gedaan, hoor, boeken meegenomen, om de 10 minuten gaan checken, dreigen met licht wegnemen (niet hoeven doen). Ik heb er helemaal geen moeite mee om maatregelen te nemen opdat het overdag gezellig blijft.
On the bright side: dochter is nu 11 en laat uit eigener beweging spannende boeken beneden, leest maximaal tot half tien en gaat dan lekker pitten. Ze leren het wel!

*bella*

*bella*

19-05-2010 om 11:43

Wisselend

Zoon heeft het echt nodig om af te schakelen, dus meestal laat ik hem wel. Als hij het nodig heeft met periodes, dan grijp ik in. Meestal helpt het hier goed om te zeggen dat als het niet lukt met slapen hij weer mag gaan lezen. Meestal slaapt hij dan toch wel.

picobello

picobello

19-05-2010 om 21:51

Ben jaloers

wat zou ik graag willen dat mijn kinderen uit zichzelf een boek gaan lezen.
Ze zouden mogen lezen tot ze erbij neervallen. Helaas, ik denk niet dat mijn oudste meer dan 10 boeken in haar hele leven gelezen heeft en dan nog de meeste omdat het van school moest, de middelste heeft er al net zo een hekel aan.
En dit terwijl ik al heel jong de hele bieb uitgelezn had en ik mijn kinderen altijd voorgelezen hebt.

ben een beetje jaloers

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.