watnuutje
18-02-2014 om 11:36
lichaam ontdekken (7 jarige)
Mijn dochter vertelde me onlangs een geheimpje: ze had met haar evenoude neefje "gesekst". Hoe ze aan dat woord komt, is één, maar ze hadden dus piemeltje tegen plassertje gehouden. Ze hadden buiten gespeeld in de geheime hut.
In eerste instantie heb ik er luchtig op gereageerd van "goh, was het niet veel te koud" en er verder niet veel woorden aan vuil gemaakt, maar nu ik er langer over na heb gedacht, begin ik me af te vragen of ik er niet meer mee moet.
Wat achtergrond info: haar vader en ik zijn uit elkaar en zijn huidige vriendin heeft een zoontje van 10, die momenteel verbaal nogal met geslachtsdelen gooit en mijn dochter neemt dat een op een over. Als ze bij mij is, moet even die knop om en dan hoor ik die woorden niet vaak meer, maar daar komt wel wat "kennis" vandaan, denk ik.
Moet ik in gesprek met mijn dochter (en/of mijn ex?) Het is voor het eerst dat ik hiervoor kom te staan en ik weet even niet hoe te reageren.....

Leen13
18-02-2014 om 13:19
Boekje?
Zo'n nuchter opmerking over de kou vind ik zelf wel handig gevonden. Je hoeft het niet groter te maken dan het is.
Maar ik zou wel open blijven staan voor vragen want blijkbaar is ze ermee bezig.
En misschien kun je een boekje met haar lezen over sexualiteit. Zoek een boekje waar je het zelf ook mee kan vinden.
Misschien bij de bieb, hoewel de meeste 'kundige' bibliothecarissen wegbezuinigd zijn, ze zijn er nog wel. Daar kun je wel een vraag aan stellen.
Anders in een kinderboekenwinkel of op internet.
http://www.bruna.nl/boeken/ben-jij-ook-op-mij-9789021669571
Sanderijn van der Doef kun je ook vinden in de vraagbaken van Oudersonline.

Leen13
18-02-2014 om 13:25
sexualiteit bespreken op elke kinderleeftijd
http://www.rutgerswpf.nl/sites/default/files/Brochure-Praten-met-je-kind-over-seksualiteit.pdf
"Vaak is het makkelijker om met jonge kinderen te praten over relaties en seksualiteit omdat het onderwerp bij hen nog niet zo gevoelig ligt als bij oudere kinderen. Begin daarom zo vroeg mogelijk. De informatie die je geeft kun je dan steeds verder uitbreiden. Je hoeft niet bang te zijn dat je je kind te veel informatie geeft. Een kind onthoudt alleen wat het interessant vindt en waar het aan toe is."
Het is ook vooral een ontdekkingstocht naar jezelf, wat je zelf vind en welke woorden je gebruikt en wat je van relaties vind en van sexuele relaties. Dat geef je door aan je kind ook op het moment dat het daar mee bezig is tussen neus en lippen door.

MarSy
18-02-2014 om 22:04
Boekje halen ja
Zijn er genoeg in de bieb, ben af fan van sandrijn, alles wordt opn en eerlijk uitgelegd. Prima om samen te lezen

Polletje Piekhaar
20-02-2014 om 12:02
joh....
Ik denk dat je hartstikke goed gereageerd hebt met die opmerking over kou. Maak er beslist ook niet meer van is mijn belangrijkste advies. Het feit dat ze dit aan jou verteld heeft is al een goed teken. Het is niet erg serieus en ze is blijkbaar wel nieuwsgierig. Dus is inderdaad wat voorlichting (voor zover nog niet gebeurt) wel op zijn plaats.
Verder is de taal van haar halfbroertje zeg maar een ander probleem. Je kunt het eventueel melden aan vader dat je merkt dat ze die taal overneemt. Anderzijds ga ik ervan uit dat ze daar al wel pedagogisch verantwoord op reageren....?
Of bedoel je dat je iets moet bespreken om te voorkomen dat ze ook te intiem wordt met dat jongetje? Daar zou ik me vooralsnog geen zorgen over maken. Wel een beetje in de gaten houden, dat wel. Maar ja, dat doe je sowieso bij kinderen van die leeftijd wel, toch?

watnuutje
23-02-2014 om 11:38
Dank
Bedankt voor jullie reacties. Ik kan zeker wat met de links en tips die jullie gaven. Ik vind het idd wel erg fijn dat ze dit verteld heeft aan me. Ik druk haar ook altijd op het hart dat ze altijd alles mag vragen en vertellen. Gelukkig is die schroom er dus niet.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.