Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Vic

Vic

21-09-2010 om 21:48

Linkshandige wordt rechtshandig?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bianca1969

Bianca1969

23-09-2010 om 12:56

Links knippen...

kan ik gewoon niet. Ik ben overtuigd linkshandig, maar die rotscharen vroeger!!! Er waren bij ons op school (ik ben van 1969) geen scharen voor linkshandigen. Eigenlijk was er helemaal niks. Alleen een gedoogbeleid wat betreft linkshandig schrijven, maar ook dat kon de meester niet voordoen. Knippen doe ik dus gewoon rechts.
Mes vasthouden doe ik rechts, tenzij ik zonder vork een boterhammetje smeer...dan kan ik het alleen maar links.
Eindeloze discussies heeft mijn moeder vroeger gevoerd met de handwerkjuf op school die weigerde ook maar iets voor te doen voor een linkshandige. Ik vind haar nog steeds een...onaardig mens.
Mijn kinderen (5) zijn rechts, maar houden mes en vork "verkeerd" vast. Bij tafel dekken leggen ze ze wel goed neer, maar daarna wordt alles omgedraaid. Tja, ook ik vind dat geen punt. Zolang er niet met de handen gegeten wordt is het goed. Vriendjes die langskomen krijgen trouwens diezelfde regel te horen als ze meeëten. Streng he?

Tango

Tango

23-09-2010 om 23:42

Linkshandig

Hier twee linkshandige ouders met rechtshandige kinderen. Met name bij Tangodochter duurde het heel lang voordat ze een voorkeurshand had. In groep 2 zieden de juffen op school nog vol overtuiging dat ze linkshandig was, terwijl ze thuis toch echt rechtshandig tekende en schreef. Tangozoon was er iets vlotter mee, maar is dus rechtshandig en linksbenig, want hij voetbalt altijd met links.
Zelf doe ik alles met links, ook knippen en gewoon met een rechtshandige schaar, geen probleem. Mijn moeder kocht vroeger (ik ben van 1970, en ze waren er echt wel hoor) eens heel lief een linkshandige schaar. Nog nooit een schaar gehad die zo waardeloos knipte.

Rembrand

Rembrand

24-09-2010 om 09:24

Hetzelfde als tango.

Twee linkshandige ouders met drie rechtshandige kinderen. Ik heb ook ooit zo'n linkshandige schaar gehad, maar ik vond hem wel fijn. Ik kan op zich goed knippen met een gewone schaar, maar als het materiaal wat dikker is klapt de schaar als het ware dubbel.
Ik doe vrijwel alles met links, en als ik eet heb ik mijn vork links en mijn mes rechts.
M

Links, of toch rechts?

Ik schreef al eerder dat ik linkshandig ben, maar veel rechts doe. Schrijven en tennissen overtuigend links, voetballen, gooien, golfen e.d. rechts. Brood smeren met links, snijden met rechts (kan ik links echt niet!). Soep gaat links. Vroeger op handvaardigheid breien enzo rechts geleerd, omdat de juf het niet links kon uitleggen. Ik was daar kennelijk erg flexibel in.
In spiegelbeeld schrijven kan ik vloeiend vast (weet niet meer wie daarover schreef). Ik heb nooit iets gehoord over een "steunhand", ik heb het idee dat ik links en rechts wel dezelfde coordinatie en kracht heb.
Linkshandigen zijn vaak creatiever en dat klopt dan weer wel

Rembrand

Rembrand

24-09-2010 om 19:27

Eh, ff nadenken.

Ik snij mijn brood met links ( en dan verwissel ik mes en vork om mijn vork met links te gebruiken om de broodstukjes te prikken). Met warm eten snij ik echter met rechts. Eigenlijk best grappig
M.

Tink

Tink

25-09-2010 om 00:35

En hier

Twee rechtshandige ouders (hoewel ik ook wel dingen met links doe), met in elk geval 3 hartstikke linkshandige kinderen, die dan weer wel rechts kunnen knippen. Maar dat komt denk ik omdat wij geen linkshandige schaar hebben.
Het grappige is dat ik niet precies weet hoe ze eigenlijk eten, daar let ik niet zo op geloof ik. Wel dat ze het netjes doen, maar met welke hand? Oudste zoon dekt de tafel wel altijd verkeerd om. Hij kan links en rechts prima uit elkaar houden, maar dat de vork links en het mes rechts van het bord behoort te liggen krijgen we hem niet aangeleerd.
Kind nummer 4 is tot nu toe rechtshandig, maar dat zegt niet veel want die is nog geen 3. Kan dus zomaar nog van hand veranderen.
Oudste is in elk geval ontzettend creatief, op allerlei manieren.

Primavera

Primavera

25-09-2010 om 06:37

Waarom tot rechts snijden dwingen?

Hier 3 rechtshandige kinderen, één linkshandige, een rechtshandige vader en een tot rechts gedwongen ambidexter als moeder.
Volgens mijn ouders had ik vroeger nooit een voorkeurshand en gebruikte ik als kleuter gewoon de hand die me het beste beviel. Opstappen en afstappen van de fiets deed ik als linkshandige. (Heel handig sta je altijd aan de andere kant van de standard). Het was voor mijn ouders geen punt
De kleuterjuf die ik na een verhuizing kreeg dacht er echter anders over. Ik kan het me nog herinneren. Ik moest iets op het bord schrijven of tekenen. Ik hoor nog die snerpende stem van haar: " Weet je niet eens met welke hand je schrijft!" Ik voelde me verschrikkelijk dom, want ik wist het waarachtig niet. Alletwee voelde goed en snapte niet hoe die andere kinderen automatisch schenen te weten welke hand ze moesten gebruiken om een potlood vast te houden. Ook herinner ik me dat tijdens werkjes en tekeningen pen en potloden voortdurend uit mijn hand werden geplukt terwijl ik bezig was om ze in de andere hand te stoppen. O jee, ik deed het kennelijk weer fout.
Het verschil tussen links en rechts werd ook aangeleerd als: "rechts is de hand waarmee je schrijft en tekent". Geweldig, daar heb je wat aan als ambidexter. Gelukkig heb ik nogal een aparte moedervlek om mijn linkerhand en daarmee heb ik het uiteindelijk geleerd. Ik herinner me dat ik nog jaren later als ik over moest steken braaf links-rechts-links wilde uitkijken, maar dan eerst naar mijn handen keek om te spieken welke ook al weer links was.
Natuurlijk deed de kleuterjuf het met alle goede bedoelingen, want het is later zo handig met schrijven, indeling van schriften en schoolmateriaal e.d. als je rechts bent. Maar ik heb deze dwang als aardig traumatisch ervaren. Vandaar dat ik mijn linkshandige zoon nooit zal dwingen om wat dan ook persé met rechts te doen. Ik zie werkelijk het verschil niet tussen het vroegere 'pen hoort rechts en daar heb je dan later profijt van' en het huidige 'mes hoort rechts en daar heb je dan later profijt van'. En voor later autorijden lijkt het me ook flauwekul. De Britten en vroegere Britse kolonies rijden op de andere weghelft en hebben dus alles andersom, en ik heb niet het idee dat dat een probleem is voor de bevolking die toch overwegend rechtshandig is.
Zoon krijgt mes dus gewoon links gedekt, want daarmee snijdt hij beter. Net zoals hij een linkshandige schaar heeft.
Groeten Primavera

Tweehandigheid

Mijn nichtje is in groep 3 abrupt overgegaan van linkshandig (zus had alles voor haar aangeschaft) naar rechtshandig. Uit haarzelf. Want grote zus schreef ook rechts, dus dacht ze dat zij ook rechts moest schrijven.
Zelf ben ik 2-handig. Schrijf links, brei rechts maar met de draad linksom, bowlen en ballengooien doe ik rechts, maar met slagsporten (zoals tennis en zo) twijfel ik dus. Meestal probeer ik het linkshandig. Maar met een golfstick of honkbalknuppel twijfel ik. Dus dat is ook nooit wat geworden met mij

Temet (ot)

hee wat weet jij veel van schermen, scherm jij zelf misschien?

Wat grappig is jongste is begonnen met schermen en is idd zowel links als rechtshandig. Toevallig heb ik dit weekend aan de maitre nagevraagd of je tijdens een wedstrijd van hand mag veranderen. Mag niet alleen als je bijvoorbeeld geblesseerd bent.

Groetjes Uddel (Schermmam van 3)

Uddel

Ik heb jarenlang geschermd. Op bedroevend niveau overigens, zeg ik er meteen maar bij, maar het ging om de lol. Nou was die lol zeker zoveel naast als op de loper te vinden (heb er een hechte vriendinnenclub aan overgehouden) maar de sport zelf vond ik toch ook altijd wel aantrekkelijk.

Hou oud is jongste? Kan hij zelf al in en uit zijn pak komen? Ik heb ooit eens een jeugdtoernooi gezien en ik vond die kleintjes zo vertederend, bloedfanatiek in hun partijen en als ze dan naar de wc moesten moest moeder mee anders kregen ze hun pak niet op tijd uit...

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.