Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Leandra

Leandra

30-12-2009 om 20:37

Logeren en gamen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

02-01-2010 om 11:39

Maar waarom

een limiet aan computeren en niet aan Lego-en Knexen voetballen en Risken?

Tirza

Tante Truus

Tante Truus

02-01-2010 om 12:00

Tja...

het zou kunnen werken zoals jullie het doen. Hier wordt nog niet eens gecomputerd (acht jaar). Ik heb geen idee wat sommige afkortingen beteken die jullie gebruiken.Ik zie wel hoe ik het ga doen. Maar stellen jullie dan ook geen grens bij bijvoorbeeld snoep? Zo van "ik zie wel wanneer mijn kind misselijk wordt en dan kunnen we altijd nog stoppen?

TT

Lou

Lou

02-01-2010 om 12:12

Inhoud

Ik doe het net als Pelle geloof ik. Ik zou zelf ook erg iebelig worden van een wekker naast mijn beeldscherm, of de mededeling dat ik NU moet stoppen want het is twaalf uur, terwijl ik net een berichtje zit te typen. Voor mijn dochter (8) vind ik dat ook niet nodig.

Ik kijk meer naar de inhoud van wat ze aan het doen is. Vanochtend mocht ze drie afleveringen van Genie in the house zien. Duurde ongeveer een uur geloof ik, ik weet het eigenlijk niet. (Zelf ging ik maar boven zitten, sjonge, een Genie in the house marathon...)

Op de DS mag ze vaak ook een spel uitspelen of een level, dan waarschuw ik even dat ze moet stoppen op het eerstvolgende logische moment. Wii-en doen we meestal samen of met z'n drieën, kunnen we uren volhouden. Met kerst hebben we met z'n vijven de hele avond gewii-d, dat was gewoon heel gezellig en zat vol met springen en juichen en dansen, echt niet te vergelijken met tv kijken.

En oja, snoepbeleid loopt weer heel anders. Daar zijn wat striktere grenzen voor maar vind ik ook niet echt te vergelijken met beeldschermtijd. Al was het maar omdat er helemáál niets goeds te verzinnen is aan snoep. Stoppen als het kind buikpijn krijgt is natuurlijk rijkelijk laat (Tante Truus)

groet,

Lou

Puck2

Puck2

02-01-2010 om 12:29

Tante truus, limiet aan snoepen

Als je nu snoepen er ook bij gaat halen dan wordt het wel appels met peren vergelijken, dat is iets heel anders vind ik. En om antwoord te geven op je vraag: ook daar heb ik niet echt een vastgestelde limiet voor en wordt er de ene dag meer gesnoept dan de andere.

Jade

Jade

02-01-2010 om 12:42

Pelle,

"Ze zullen de afgelopen weken heel veel uren gemaakt hebben (ik moest ook veel werken) maar dat compenseren ze ook wel met hun sport buiten vakanties."

Hier precies zo.

Mijn zoon van 15 zit relatief meer achter de pc dan mijn dochter van 11, maar hij is ook wel buiten met zijn vrienden te vinden en het sporten begint ook weer, dus krijgt ie beweging genoeg.

Aïda

Aïda

02-01-2010 om 12:50

Zelfde als pelle en snoepen

De kinderen kijken maar hoe lang ze achter de buis zitten, Als ik geen antwoorden meer krijg, of ze zijn prikkelbaar dan gaat hij uit. Maar vaak gaan ze zelf al iets anders doen.
Ik wil ook niet op mijn vingers worden getikt als ik tv/film zit te kijken van en nu is het mooi geweest. Zelf zit ik regelmatig even met de laptop op schoot, dat wil ik ook zelf beslissen. Dus nee ik hou er geen klok bij.

En snoepen hou ik ook niet bij. Ik koop bijna nooit snoep, ze doen nu nog met het snoep van de avondvierdaagse (en die was in mei). Ze weten op is op. Maar dit is natuurlijk een hele andere discussie, deze twee kun je niet vergelijken met elkaar!

Leandra

Leandra

02-01-2010 om 16:30

Afwisseling of niet

Ik lees dat de meesten een keer extra lang gamen of tv kijken niet zo erg vinden. Dat vind ik ook niet. Maar bij Vriendje is geen afwisseling. Zoon heeft niets anders gedaan van maandagmiddag tot woensdagmiddag. Vriendje kan niets anders. Zelfs als hij Zoon eindelijk weer eens ziet, kan hij niet zonder continue te gamen op DS en gamecube. Hij doet niet anders in zijn vrije tijd tenzij het zomer is, dan gaat hij voetballen. Ze hebben ook nauwelijks leuk gekletst en ondanks dat Zoon zijn nieuwe lego meegenomen had, werd er niet meegespeeld. Er is geen afwisseling en dit was geen uitzondering omdat Zoon er was. Zo is het altijd. Ik vind dat niet normaal. Vriendje is volgens mij al verslaafd. De hond wordt heel snel uitgelaten omdat hij weer snel achter een spelcomputer wil. Dit is toch niet gezond lijkt mij. Uitzonderingen zijn prima, afwisseling is goed, maar dit niet lijkt me. Een kind van 8 dat niet kan spelen en alleen kan gamen.Eigenlijk ook heel sneu.

Groejtes Leandra

Sera

Sera

02-01-2010 om 16:47

Snoep

Ik vind snoep anders dan computer spelletjes spelen. Ook op snoepgebied heb ik trouwens geen echte vaste regels. De belangrijkste regel is dat ze even aan mij vragen of ze wat mogen. Hoeveel ze op een dag snoepen verschilt heel erg. We hebben geen vaste regels dat ze bijvoorbeeld 2 snoepjes per dag mogen of zo.

Doordeweeks is er meestal weinig tijd om te snoepen. Als ze uit school komen geven ze eerder de voorkeur aan iets wat een beetje vult dan aan snoep. Soms willen ze dan aan het eind van de middag nog een snoepje. Soms vragen ze er niet om.

's weekends snoepen ze wel meer maar ook dat verschilt per dag. Ik heb ook de ene dag meer zin in iets lekkers dan de andere dag.

Mijn oudste dochter houdt eigenlijk helemaal niet van snoep. Mijn zoon en jongste dochter vinden snoep wel lekker en vragen er dus ook vaker om.

Sera

Sera

02-01-2010 om 16:52

Leandra

Dat lijkt me wel erg dat een kind echt verslaafd is aan computer spelletjes. Ik denk dat als het eenmaal zover is gekomen je weinig meer kan doen dan voorlopig alle spelletjes de deur uit doen. Dan heeft beperken ook geen zin want dan spelen ze fysiek misschien maar 2 uur per dag maar dan zijn ze geestelijk er de rest van de dag ook mee bezig. Dan denken ze alleen maar daar aan. Beter kan je dan alles de deur uit doen. Dan kan je die verslaving misschien breken.

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat je zoontje de logeerpartij daarom niet zo leuk vond. Waarom zeg je dat niet aan de ouders? Dat je zoontje heel gesteld is op zijn vriendje maar dat hij het zo jammer vind dat vriendje niet echt met hem wil spelen als hij daar is en dat je zoontje graag ook andere dingen doet dan computer spelletjes te spelen? Dan hoef je ook geen oordeel te geven over hun opvoeding waardoor jullie misschien ruzie krijgen. Misschien geven de ouders dan zelf wel aan dat ze de volgende keer er voor zorgen dat ze ook genoeg andere activiteiten doen.

Als er hier kinderen logeren dan let ik er altijd erg op dat die kinderen het naar hun zin hebben. Als ze bijvoorbeeld speciaal lego zouden hebben meegenomen zoals jouw zoontje dan zou ik zeker tegen ze zeggen dat ze dan ook fijn daarmee moeten gaan spelen.

Vic

Vic

02-01-2010 om 17:44

Snoep en scherm

Afgelopen week was ik vrij en de bso gesloten. We hebben alles in een vakantietempo gedaan, voor 9.30 uur was ik niet uit bed. Jongste heeft bijna alle ochtendfilms van Zappelin gezien, en oudste veel achter de pc gezeten. Volgens mij hebben ze wel vier keer chips gehad deze week (normaal maar 1x), elke dag wel snoep gehad en ook nog oliebollen. Gelukkig is het niet elke week vakantie

Ise

Ise

02-01-2010 om 20:05

Foei vic

Wat een verwaarlozing...;o) Hier gaat het ook zo in de kerstvakantie hoor. Als we de deur niet uitgaan houden we ook wel eens gewoon een pyjamadag met veel wii-en, ds-en en televisie kijken. Ik heb altijd nog wel een film achter de hand die de kinderen nog niet gezien hebben. En wat dacht je van een ontbijt met overgebleven kerstkransjes en chocomel? Na een paar dagen (of soms al na één dag) willen de kinderen gráág wat anders doen dan beelschermtijd en snakken ze naar gewoon brood met kaas.

bertje1

bertje1

02-01-2010 om 20:12

Ellendig!

pff wist niet dat dit voorkwam zeg.. zo erg! Ik zou zeggen: never nooit meer logeren daar, je zoon zal het daar neem ik aan helemaal mee eens zijn.

emma43

emma43

03-01-2010 om 13:46

Leandra

Het vriendje van je zoontje is echt verslaafd,dat is heel erg voor het vriendje.Hebben de ouders dit zelf al door?Bij ons heeft dit namelijk ook even geduurd.Want net als andere hie in dit draadje,hadden wij ook pyamadagjes en vonden we het niet erg als zoon eens een dag moest bijtanken op de bank.School vergt veel van hem en dan heeft hij het ook echt nodig.Hij heeft moeite met sociale contacten en heeft(had)1 vriendje die ook alleen maar game-de.We vonden het al fijn dat hij iemand had na schooltijd en niet alleen was.Tijd afspreken met gamen gaat haast neit,want dan is net het uurtjr om en is hij net aan het eind van een level,dan is het erg vervelend om af te moeten sluiten enzo werd de game-tijd steeds langer.Wij zijn er oo kte laat achter,heel stom,maar helaas en moeten nu alles doen om hem van die verslving af te helpen en dat is moeilijk hoor,vooral voor hem.Het is net al Sera zegt eigenlijk moet alles de deur uit.Een uurtje gamen helpt niet want de rst van de dag blijft het spel in zijn hoof zitten.Zelfs op school zit hij soms een hele dag met een spel in zijn hoofd.Vandaag mag zoon op ds omdat het de laatste dag van de vakantie is,hij mag door de week absoluut niet meer gamen,dat weet hij,dat gaat niet gemakkelijk,dan moeten we echt doorzetten en zijn gedrag negeren,maar nu heeft zoon er toch voor gekozen om buiten een vogelhuisje met zijn pa te gaan timmeren inplaats van te gamen.Dat had hij een paar maanden terug nog niet gedaan ,hoor.Hij moet echt leren dat NIET gamen eigenlijk veel leuker kan zijn.Omdat hij door de week niet meer mag gamen is hij zijn vriendje kwijt,daar heeft hij het heel moeilijk mee.
Het is heel lastig,je kunt er niet zomaar iets van zeggen tegen de ouders.Ze zullen het zelf moeten ontdekken en er voor open staan.Maar er is echt een verschil tussen veel uren gamen en verslaafd zijn aan gamen,als ik jouw verhaal lees is vriendje echt verslaafd.De volgende keer als zoon en vriendje willen spelen of logeren zou ik dat bij jullie thuis doen en kijken hoe het dan gaat.Als het niet lukt,ouders bellen en misschien toch heel voorzichtig kenbaar maken dat hun zoontje erg aan het gamen hangt.hopelijk gaan hun ogen open.Want vriendje krijgt echt problemen en dat is zonde.

Gamedag

Volgens zijn moeder hadden ze een gamedagje. Hoe weet je zo zeker dat het jongetje altijd elke dag alleen maar gamed? Je woont 200 km verdrop.
Wij hebben ook regels en beperkte tijden voor computeren, gamen en TV kijken, maar in de vakanties houden we altijd een "computer en TV dagje". Juist omdat het anders niet zolang mag, vinden de kinderen dat hartstikke leuk. Ze hebben dan inderdaad vierkante ogen,maar volgens mij schaadt het niet hun gezondheid voor een dagje.
Wel jammer dat je zoon het niet leuk vond en het is natuurlijk moeilijk voor een jong kind om dat te zeggen tegen andere ouders, dan zou hij zich wel erg thuis moeten voelen daar.

Leandra

Leandra

03-01-2010 om 21:46

Emma43

Wat goed dat jullie je zoon ervan af helpen. Het verschil is denk ik dat jullie inzien dat gamen verslavend kan zijn en niet goed is.Ouders van vriendje vinden het normaal om veel te gamen. Ze stimuleren het eerder door verschillende spelcomputers aan te schaffen en ander speelgoed is er nauwelijks. Ik ben inderdaad bang dt vriendje problemen krijgt.Tijdens logeren hier koste het al moeite om ze iets anders te laten doen. Dat vind ik ook tekenend. Maar goed, logeren doen we niet meer en ik hoop dat de ogen van ouders ooit opengaan. Ook voor breortje van vriendje.

Groetjes Leandra

Leandra

Leandra

03-01-2010 om 21:53

Karin

Hoi,

Met 1 gamedagje heb ik ook geen probemen, hoor. Maar de dag ervoor en erna werd ook niets anders gedaan. Een half jaar geleen woonden we nog bij vriendje om de hoek dus ik weet hoe het gaat. Alleen had ik dit niet met logeren verwacht en was ik ook wat vergeten hoe belangijk die spelcomputer altijd was. Ook door info van zoon, vriendje en moeder weet ik hoe veel er gespeeld wordt op de spelcomputer. Helaas was het dus niet éénmalig. Het is jammer. Ik vind het jammer voor vriendje en ook jammer voor zoon die niet meer wil logeren. En helaas heeft het geen effect op viendje als zoon wat anders wil doen. Dat vind ik ook tekenend dat hij niets anders kan lijkt het wel. Bij ander vriendjes heeft zoon hier geen problemen mee. Hij is assertief genoeg.

Groetjs Leandra

Wilma

Wilma

04-01-2010 om 10:24

Hier ook zoals pelle

En ik was al blij dat ik Pelle's berichtje las, na al die 'verantwoorde' berichtjes.
Hier is de beeldschermtijd ook afhankelijk van hoe 't gaat en de ene keer kan dat langer zijn dan de andere. Zoals de starter van dit draadje schrijft is 't wel érg extreem, zo'n logeerpartijtje zou hier niet gebeuren, maar meer dan anderhalf uur beeldschermtijd (da's toch zo voorbij!) zou hier echt wel kunnen.

Groetjes,
Wilma

Hier ook sterk wisselend

zoon had een playstation 2 en heeft sinds afgelopen zaterdag een xbox (ps2 aan zusje "verkocht"). Zondag heeft hij dus in pyama zo ongeveer de hele dag achter dat ding doorgebracht, het is nieuw, andere spellen erbij en de laatste dag van de vakantie. Dan zie ik het probleem niet zo voor een keertje. Tijdens logeren van één bepaald vriendje is er ook wel vaak een computerdag. Vriendje heeft normaal thuis ook strengere regels dan hier dus die vindt het wel leuk. Maar soms gaan ze ook spontaan een poos naar buiten hoor, en drie dagen achter elkaar alleen maar gamen is wel wat veel van het goede.

makakos

makakos

06-01-2010 om 11:16

Voor elk kind anders (lang)

Grappig, want op een ander forum las ik hier ook net een discussie over.

Het voorbeeld van de draadstarter is inderdaad wel wat extreem, vooral als je kind er last van heeft. Maar zelf heb ik verder niet zoveel problemen met gamen (in de vakantie tenminste)zolang er maar geen geweld etc in voor komt. Daar ben ik heel streng in.

Daar is het toch ook een beetje vakantie voor, lekker niksen enzo.

Mijn zoon van bijna 8 moet al zoveel, hier in Griekenland hebben ze al elke dag huiswerk en dan heeft hij ook nog huiswerk van de Nederlandse school waar hij op zaterdag naartoe gaat. Hij voetbalt in een selectie waarmee hij 3x per week traint en nog een wedstrijd speelt. Daarnaast gaat hij ook nog naar schaakles.

Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat de situatie voor elk kind anders is. Ik zou me zorgen maken als onze zoon alleen maar op de bank zou hangen en geen andere interesses zou hebben en/of concentratieproblemen.

Maar zoonlief is een uitmuntend leerling, leest boeken in zowel het Grieks als Nederlans en gaat toch echt het liefst buiten voetballen, fietsen of skateboarden Alleen kan ik hem hier in Athene niet alleen naar buiten sturen. En dan mag hij van mij dus best wat langer gamen of tv kijken (naar de nederlandse tv,nog goed voor zijn Nederlands ook)

Dochter is een ander verhaal, die kan urenlang spelen op de "ouderwetse" manier.

En nog even als afsluiter. In een interview met een pedagoge, directrice van een kindermuseum, las ik de gedurfde bewering dat gamen ook een vorm van spelen is. Spelen is vrijwel altijd een vorm van imiteren van volwassenen. In een tijdperk vol electronica is het gamen dus een heel logisch gevolg. Volgens deze vrouw is het dus veel minder schadelijk dan wij soms denken. Uiteraard hangt dit wel van het soort spelletjes af.Ook hebben we het hier niet over excessen. Maar in strenge beperkingen zag zij geen heil.

Groeten,

Ellen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.